Historia nauki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0900-FM2-2HNA | Kod Erasmus / ISCED: |
13.205
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Historia nauki | ||
Jednostka: | Wydział Fizyki. | ||
Grupy: |
Fizyka medyczna - II stopień stacjonarne - obow 2018/2019 |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z historii rozwoju różnych dziedzin nauki. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (Moduł4: Kształcenie ogólne) Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina nauki fizyczne Rok studiów/semestr: 2 rok / 3 semestr Wymagania wstępne: Brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych: konwersatorium - 30 godz., Metody dydaktyczne: seminarium, dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: udział w konwersatorium (30 godz.), udział w konsultacjach (5 godz.), praca własna w domu i przygotowanie prezentacji (40 godz.). Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 1.8 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami z obszaru nauk humanistycznych - 3 ECTS. Zakres tematów: Tematy podejmowane na konwersatorium: Wybrane zagadnienia z historii rozwoju rożnych dziedzin nauki. 1. Największe osiągnięcia matematyki greckiej przed naszą erą. 2. Atom w opisie świata na przestrzeni dziejów. 3. Świat widziany oczami Arystotelesa. 4. Na czym polegał przewrót kopernikański. 5. Obraz świata w Średniowieczu. 6. Narodziny medycyny - Hipokrates, Galen, Wesaliusz. 7. Odkrycie przyczyny rozprzestrzeniania się chorób - Pasteur i Koch. 8. Czy poszukiwania kamienia filozoficznego zakończyły się sukcesem? 9. Historia odkrycia zasad dynamiki Newtona. 10. O co ewolucjoniści spierają się z kreacjonistami? 11. 198 lat elektromagnetyzmu. 12. Jak kwanty "wcisnęły się" do opisu świata? 13. Maszyna Turinga. 14. Teoria informacji (Shannon). 15. Szyfry od starożytności do Enigmy i RSA. 16. Natura światła w ujęciu historycznym. 17. Modele budowy atomu na przełomie XiX i XX wieku. |
||
Literatura: |
Literatura jest indywidualnie dobierana do każdego referatu. |
||
Efekty uczenia się: |
Student: 1. Umie, z poszanowaniem praw własności intelektualnej, korzystać z narzędzi komputerowych dostępnych w zasobach Internetu (K_U17). 2 Potrafi przygotować i zrealizować wystąpienie publiczne w języku polskim lub angielskim dotyczące bieżących problemów fizyki lub fizyki medycznej (K_U18). |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach oraz przygotowanie co najmniej dwóch wystąpień/prezentacji w zakresie proponowanej tematyki. Oceniana jest jakość wystąpień, a także aktywność podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jan Cieśliński, Marek Kisielewski | |
Prowadzący grup: | Jan Cieśliński, Marek Kisielewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z historii rozwoju różnych dziedzin nauki. | |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (Moduł4: Kształcenie ogólne) Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina nauki fizyczne Rok studiów/semestr: 2 rok / 3 semestr Wymagania wstępne: Brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych: konwersatorium - 30 godz., Metody dydaktyczne: seminarium, dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: udział w konwersatorium (30 godz.), udział w konsultacjach (5 godz.), praca własna w domu i przygotowanie prezentacji (40 godz.). Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 1.8 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami z obszaru nauk humanistycznych - 3 ECTS. Zakres tematów: Tematy podejmowane na konwersatorium: Wybrane zagadnienia z historii rozwoju rożnych dziedzin nauki. 1. Największe osiągnięcia matematyki greckiej przed naszą erą. 2. Atom w opisie świata na przestrzeni dziejów. 3. Świat widziany oczami Arystotelesa. 4. Na czym polegał przewrót kopernikański. 5. Obraz świata w Średniowieczu. 6. Narodziny medycyny - Hipokrates, Galen, Wesaliusz. 7. Odkrycie przyczyny rozprzestrzeniania się chorób - Pasteur i Koch. 8. Czy poszukiwania kamienia filozoficznego zakończyły się sukcesem? 9. Historia odkrycia zasad dynamiki Newtona. 10. O co ewolucjoniści spierają się z kreacjonistami? 11. 198 lat elektromagnetyzmu. 12. Jak kwanty "wcisnęły się" do opisu świata? 13. Maszyna Turinga. 14. Teoria informacji (Shannon). 15. Szyfry od starożytności do Enigmy i RSA. 16. Natura światła w ujęciu historycznym. 17. Modele budowy atomu na przełomie XiX i XX wieku. | |
Literatura: |
Literatura jest indywidualnie dobierana do każdego referatu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.