Wnioskowanie statystyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-ES2-1WST |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wnioskowanie statystyczne |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Informatyczny w Wilnie (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Matematyka 1000-ES1-1MAT |
Założenia (lista przedmiotów): | Matematyka 1000-ES1-1MAT |
Założenia (opisowo): | Przystępując do kursu student powinien posiadać wiedzę zdobytą na przedmiotach: matematyka i statystyka opisowa. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie ze standardami wnioskowania statystycznego. Po zakończeniu przedmiotu studenci powinni posiąść podstawową wiedzę dotyczącą metod wnioskowania statystycznego oraz umiejętności stosowania tych metod w praktyce. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki matematyczne, matematyka Rok studiów/semestr: I rok, I semestr Wymagania wstępne: wiadomości z zakresu matematyki i statystyki opisowej na poziomie absolwenta studiów I stopnia. Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. wykładów, 30 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: Metody podające (wykład z wykorzystaniem prezentacji w Power Point), metody praktyczne oraz aktywizujące (praca indywidualna przy tablicy, wybrane przykłady analizowane z wykorzystaniem programów Excel i GRETL, praca w grupach, praca samodzielna). Punkty ECTS: 7 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach - 15 godz., udział w ćwiczeniach - 30 godz., przygotowanie do zajęć - 40 godz., udział w konsultacjach - 5 godz., przygotowanie do kolokwium i egzaminu oraz udział w egzaminie - 65 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami : wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: godziny - 50, punkty ECTS - 2 o charakterze praktycznym: godziny - 140, punkty ECTS - 5 1. Przestrzeń probabilistyczna, pojęcie i własności prawdopodobieństwa. 2. Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych skokowych i ciągłych. 3. Dwuwymiarowe zmienne losowe skokowe i ciągłe. 4. Wybrane parametry rozkładów prawdopodobieństwa. (np. wartość oczekiwana, wariancja, odchylenie standardowe, momenty zwykłe i centralne, nierówność Czebyszewa). 5. Twierdzenie graniczne Lindberga-Levy’ego oraz Prawo Wielkich Liczb Czebyszewa i Bernoulliego. 6. Wybrane rozkłady prawdopodobieństwa skokowe oraz ciągłe. 7. Przykłady wybranych rozkładów statystyk z próby. 8. Estymacja punktowa i przedziałowa. Przedziały ufności, określanie minimalnej liczebności próby. 9.Weryfikacja hipotez statystycznych (parametryczne i nieparametryczne). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Hellwig Z. Elementy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej, PWE, Warszawa 1998. 2. Roszkowska E., Elementy rachunku prawdopodobieństwa dla ekonomistów, Wydawnictwo UwB, Białystok 2003. 3. Sobczyk M., Statystyka matematyczna, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Bratijczuk M., Chudziński A., Statystyka matematyczna, Wydawnictwo PŚ, Gliwice 2012. 2. Greń J. Statystyka matematyczna. Modele i zadania, PWN, Warszawa 1984. 3. Luszniewicz A., Metody wnioskowania statystycznego, PWE Warszawa 2001. 4. Ostasiewicz S., Rusnak Z., Siedlecka U., Statystyka. Elementy teorii i zadania, Wydawnictwo AE, Wrocław 2006 rozdz. 4-11. 5. Rogowski J., Roszkowska E., Testy z wnioskowania statystycznego, Wydawnictwo UwB, Białystok 2010. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy: Zna pojęcie, własności, podstawowe parametry, wybrane rozkłady zmiennej losowej. Ma wiedzę na temat rozkładów statystyk z próby, teorii estymacji, zagadnienia minimalnej liczebności próby oraz weryfikacji hipotez statystycznych. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności: Umie projektować i przeprowadzać badanie statystyczne zgodnie ze standardami wnioskowania statystycznego. Potrafi interpretować wyniki oraz wnioskować o populacji na podstawie wyników z próby losowej. Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: Potrafi samodzielnie rozszerzać wiedzę i umiejętności z wnioskowania statystycznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody podające (wykład z wykorzystaniem prezentacji w Power Point) i metody praktyczne oraz aktywizujące (praca indywidualna przy tablicy, praca w grupach, praca samodzielna). Ogólna forma zaliczenia przedmiotu: egzamin, do którego dopuszczeni zostają jedynie studenci posiadający zaliczenie z ćwiczeń. Egzamin pisemny, w formie testowej zawierającej pytania zamknięte. Zaliczenie ćwiczeń następuje na podstawie kolokwiów, aktywności na zajęciach. Opuszczenie przez studenta więcej niż 4 godz. dydaktycznych (nieusprawiedliwionych i nieodrobionych) kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu. Zaliczenie nieobecności odbywa się na konsultacjach. Punktacja (w %): <95-100> bdb <90–95) db+ <80–90) db <65–80) dst+ <51–65) dst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.