Formy finansowania nauk humanistycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 260-SDF3-1FNH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Formy finansowania nauk humanistycznych |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych |
Grupy: |
Szkoła doktorska SDNH 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Prowadzący zakłada, że studenci dysponują wiedzą z zakresu metodologii nauk na poziomie II stopnia studiów oraz mieli już kontakt z działalnością naukową w formie przygotowywania projektu badawczego, brania udziału w konferencjach, opracowywania publikacji naukowej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studentów szkoły doktorskiej z grantowym systemem finansowania badań naukowych oraz przygotowanie ich do składania własnych projektów grantowych. |
Pełny opis: |
Zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studentów szkoły doktorskiej z grantowym systemem finansowania badań naukowych oraz przygotowanie ich do składania własnych projektów grantowych. Podczas zajęć poruszane są kwestie takie jak: a) dominujące współcześnie modele kariery naukowej; b) znaczenie grantów w pracy badawczej i rozwoju kariery naukowej; c) funkcjonowanie systemu grantowego w Polsce i UE; d) znaczenie dorobku naukowego w staraniu się o granty i sposoby jego oceny; e) kształt wniosków PRELUDIUM; f) znaczenie recenzji wniosków grantowych. Przedmiot prowadzony jest w oparciu o założenie, że składanie grantów jest naturalną praktyką, z którą naukowcy będą wielokrotnie spotykać się w swojej karierze i do której muszą być przygotowani. Wymaga to zarówno odpowiedniego planowania kariery naukowej (właściwe strategie publikacyjne, dobór obszarów badawczych, aktywność międzynarodowa, udziała w projektach w charakterze wykonawcy), właściwej postawy psychicznej (gotowości do poddawania się ocenie zewnętrznej, umiejętność radzenia sobie z krytyką i niepowodzeniami), a także długofalowego planowania badań, stawiania właściwych pytań badawczych i dobierania adekwatnych metod badawczych. |
Literatura: |
Ponieważ zajęcia mają charakter mocno praktyczny, wykorzystywane tu będą przede wszystkim materiały wytwarzane przez instytucje grantodawcze, w tym zwłaszcza NCN. Chodzi tu zwłaszcza o regulaminy, opisy przyznanych grantów, recenzje. |
Efekty uczenia się: |
SD_WK02: studenci poznają system finansowania badań naukowych oparty na grantach badawczych i zasady jego funkcjonowania; SD_WK03, SD_WK04: studenci zapoznają się z normami prawnymi i etycznymi związanymi z funkcjonowaniem sytemu grantowego, w tym zwłaszcza procesem przygotowywania i oceniania grantów; SD_KR02: studenci potrafią przełożyć normy prawne i etyczne obowiązujące w systemie grantowym na własne działania związane z przygotowywaniem i realizowaniem grantów; SD_WK05, SD_UK05: studenci poznają możliwe formy upowszechniania i komercjalizacji badań naukowych, są w stanie dobrać je do własnych projektów badawczych; SD_KRR2: studenci rozumieją znaczenie projektów grantowych dla rozwoju wiedzy oraz poszukiwania odpowiedzi na problemy ważne dla funkcjonowania społeczeństwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć wymaga przygotowania wniosku PRELUDIUM (w nieco uproszczonej formie: dopuszczalne jest napisane go w języku polskim, nie trzeba przygotować długiego opisu). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Poniat | |
Prowadzący grup: | Radosław Poniat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Poniat | |
Prowadzący grup: | Radosław Poniat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.