Terapia filozoficzna/elementy coachingu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 260-SDF3-4TFEO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Terapia filozoficzna/elementy coachingu |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych |
Grupy: |
Szkoła doktorska SDNH 4 rok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać ogólną orientację w zakresie dziejów filozofii, a w szczególności znać podstawowe ujęcia problemów egzystencjalnych jednostek, jak i form życia zbiorowego. Powinien znać genezę konstytuowania się relacji tworzących sieci struktur społecznych, a także możliwe role jednostek w ramach wspólnot zbiorowych. Inaczej mówiąc, wskazana jest wiedza o procesach socjalizacji, umiejętność identyfikacji form kulturowych oraz zdolność do diagnozy problemów związanych z egzystencją jednostkową. Niezbędne są również umiejętności analityczne. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje problematykę terapeutyczną, która obecna jest w filozofii od początku istnienia tej dziedziny kultury, aczkolwiek była ona spychana przez doktryny metafizyczne, epistemologiczne i metodologiczne. Inaczej mówiąc, zagadnienia i propozycje terapeutyczne są obecne w prawie wszystkich wpływowych doktrynach filozoficznych, zarówno starożytnych i średniowiecznych, jak nowożytnych i współczesnych. Istota zagadnienia polega na ich interpretacyjnym wydobyciu. Jest to szczególnie ważne dzisiaj, gdy filozofia straciła swoje walory kulturotwórcze na rzecz koncepcji naukowych. Przedmiot jest dopełniony tezami wpływowego obecnie coachingu. |
Pełny opis: |
Zagadnienia obejmują interpretacje filozoficzno-terapeutyczne: sofistów, Sokratesa, cyników, Epikura, stoików, św. Augustyna, św. Tomasza z Akwinu, filozofów nowożytnych (m.in. Pascala, Rousseau) oraz filozofów współczesnych (m.in. Bergsona oraz egzystencjalistów). Oprócz tego dyskutowane są współczesne ujęcia z zakresu coachingu. Student przeznacza: 15 g. w ramach udziału w konwersatorium; 45 g. na lekturę proponowanych tekstów; 10 g.na przygotowania do zaliczenia. |
Literatura: |
F. Copleston, Historia filozofii, t. I- IX, Warszawa 1991-1998. F. Copleston, Filozofia współczesna, Warszawa 1981. N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, Warszawa 2012. P. Hadot, Czym jest filozofia starożytna?, Warszawa 2018. P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Warszawa 1992. T. Mazur, O stawaniu się stoikiem. Czy jesteście gotowi na sukces?, Warszawa 2017. D Paradowska, J. Płóciennik, Coaching w sytuacjach kryzysu, Jak przekuć trudności w dobre doświadczenie, Warszawa 2017. P. Stankiewicz, Sztuka życia według stoików, Warszawa 2014. U. Wolska, Terapia filozoficzna: od umiłowania mądrości do dobrego i spełnionego życia, Warszawa 2019. |
Efekty uczenia się: |
SD_WG03, SD_UW05, SD_KK02, SD_KK03, SD_KO03 weryfikacja: zaliczenie na ocenę |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Raube | |
Prowadzący grup: | Sławomir Raube | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.