Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka szkoły wyższej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 260-SDH3-2DSW
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka szkoły wyższej
Jednostka: Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych
Grupy: Szkoła doktorska SDNH 2 rok
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Kurs jest adresowany do doktorantów, jego celem jest przygotowanie dydaktyczne do prowadzenia zajęć ze studentami poprzez nabycie umiejętności umożliwiających skuteczne nauczanie. W programie kursu omawiane są zagadnienia dotyczące prawidłowości i uwarunkowań przebiegu procesu nauczania‐uczenia się oraz wiedza z zakresu planowania efektywnej realizacji procesu kształcenia w szkole wyższej, stanowiącego niezbędny element kompetencji zawodowych. Program obejmuje podstawowy zakres tematyczny współczesnej dydaktyki w szkolnictwie wyższym, będący podstawą do formowania metodyki pracy nauczyciela akademickiego.

Skrócony opis:

Kurs „dydaktyka szkoły wyższej” adresowany jest do doktorantów - studentów I oraz II roku studiów III stopnia. Przygotowuje studentów do pełnienia funkcji nauczyciela akademickiego, stanowiąc wsparcie teoretyczne dla praktyki dydaktycznej. Program przedmiotu obejmuje podstawy dydaktyki ogólnej oraz wiedzy psychologiczno-pedagogicznej niezbędnej do kształtowania kompetencji nauczyciela akademickiego. Zakres tematyczny koncentruje się wokół nowoczesnych tendencji dydaktycznych, zastosowania rozwiązań metodycznych, projektowania i ewaluacji różnego typu zajęć akademickich.

Pełny opis:

1. Podstawy prawne dydaktyki w szkole wyższej. Dydaktyka szkoły wyższej jako nauka. Istota, zagadnienia i funkcje oraz jej miejsce wśród nauk pedagogicznych.

2. Współczesny student. Nowoczesny nauczyciel akademicki.

3. Metody i techniki pracy nauczyciela akademickiego - klasyfikacja, kryteria doboru.

4. Zastosowanie metod i środków dydaktycznych w poszczególnych formach zajęć studiów I i II stopnia

5. Technologia informacyjna w dydaktyce przedmiotów humanistycznych i jej wykorzystanie. Formy prezentacji wiedzy w humanistyce.

6. Projektowanie i ewaluacja zajęć na poziomie akademickim.

7. Formułowanie celów i efektów kształcenia.

8. Operacjonalizacja celów kształcenia.

9. Pomiar dydaktyczny na akademickim poziomie kształcenia. Zasady opracowywania testów, badania poziomu kompetencji studenta.

Literatura:

1. Kostera M., Rosiak A., Nauczyciel akademicki, GWP, Gdańsk 2008.

2. Siemak-Tylikowska A., Dębska E., Widota E., Pierścieniak K., Dydaktyka szkoły wyższej, skrypt

przygotowany w ramach „Programu doskonalenia nauczycieli akademickich UW” w projekcie

„Nowoczesny Uniwersytet – kompleksowy program wsparcia dla doktorantów i kadry dydaktycznej

UW”, Warszawa 2011.

3. Silberman M., Auerbach C., Metody aktywizujące w szkoleniach, Wolters Kluwer, Oficyna

Ekonomiczna, Kraków 2006.

4. Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i

szkoleniowców, Sopot, GWP, Sopot 2015.

5. Szewczuk K., Aktywność i aktywizacja studentów w procesie dydaktycznym szkoły wyższej, Kraków 2014.

6. Sławiński S., Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji, Warszawa 2014.

7. Szewczuk K., Metody dydaktyczne stosowane w szkole wyższej, Kraków 2013.

8. Rozmus A., Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego, Warszawa 2010.

9. Petty G., Nowoczesne nauczanie, Gdańsk 2013.

10. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2012.

11. Blein B., Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych, Warszawa 2010.

12. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B,. Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2010.

13. Kosera M., Rosiak A., Nauczyciel akademicki, Gdańsk 2008.

14. Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

P8S_WG:

- SD_WG04: student - posiada wiedzę odnośnie zbioru zasad i metod składających się na współczesną dydaktykę szkoły wyższej; rozumie czym są zasady nauczania; zna rodzaje środków dydaktycznych; rozumie, czym jest i na czym polega operacjonalizacja celów kształcenia; zna etapy projektowania i ewaluacji procesu dydaktycznego oraz narzędzia pomiaru dydaktycznego;

- SD_UW02: student – definiuje cel i przedmiot dydaktyki w szkole wyższej;

- SD_UW03: student – stosuje zasady nauczania; stosuje i modyfikuje wybrane metody nauczania adekwatnie do sytuacji dydaktycznej ; operacjonalizuje cele kształcenia; diagnozuje przebieg procesu dydaktycznego, opracowując ku temu stosowne narzędzia; omawia i ocenia pracę studentów bez naruszania istniejących relacji interpersonalnych;

- SD_UK02: student - prezentuje (także w formie popularyzatorskiej) wiedzę naukową /rezultaty swoich badań, z zastosowaniem różnorodnych narzędzi i technik przekazu;

- SD_03: student - inicjuje i prowadzi debatę związaną z obszarem tematycznym dydaktyki szkoły wyższej;

- SD_UU01: student - samodzielnie planuje proces samokształcenia i działania na rzecz własnego rozwoju; diagnozuje sytuacje dydaktyczne i doskonali swój warsztat pracy;

- SD_UU03: student - projektuje i planuje zajęcia, realizując je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi;

- SD_KK03: student - jest gotów do uznawania zdobytej wiedzy z zakresu dydaktyki szkoły wyższej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych pojawiających się w przebiegu procesu nauczania‐uczenia się.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę.

Sposób pomiaru efektów kształcenia

- obecność na zajęciach i aktywny udział w zajęciach stacjonarnych i/ lub on-line

- Przygotowanie prac zaliczeniowych zgodnie z wytycznymi wskazanymi przez prowadzących.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Ocytko
Prowadzący grup: Małgorzata Ocytko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kurs „dydaktyka szkoły wyższej” adresowany jest do doktorantów - studentów II roku studiów III stopnia, w semestrze 3 (zimowym). Przygotowuje studentów do pełnienia funkcji nauczyciela akademickiego, stanowiąc wsparcie teoretyczne dla praktyki dydaktycznej. Program przedmiotu obejmuje podstawy dydaktyki ogólnej. Zakres tematyczny koncentruje się wokół projektowania edukacyjnego zajęć akademickich.

Pełny opis:

- Proces uczenia się i proces nauczania – prawidłowości przebiegu procesu.

- Zasady planowania zajęć dydaktycznych. Przygotowanie do zajęć.

- Taksonomia i operacjonalizacja celów kształcenia.

- Zintegrowany System Kwalifikacji. Polska Rama Kwalifikacji.

- Projektowanie sekwencji dydaktycznych: program, jednostki programowe, zasady doboru materiału nauczania, moduł, sylabus.

Literatura:

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2012.

Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 2006.

Sławiński S., Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji, Warszawa 2014.

Chłoń-Domińczak A., Sławiński S., Kraśniewski, Chmielecka E., Polska Rama Kwalifikacji, Warszawa 2017.

Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji, Dz. U. RP z 28 listopada 2018 r., poz. 2218.

U S T AWA z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, Dz. U. 2016 poz. 64.

Uchwała Senatu UwB nr 2633 z 22 stycznia 2020 r.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Ocytko
Prowadzący grup: Małgorzata Ocytko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kurs „dydaktyka szkoły wyższej” adresowany jest do doktorantów - studentów II roku studiów III stopnia, w semestrze 3 (zimowym). Przygotowuje studentów do pełnienia funkcji nauczyciela akademickiego, stanowiąc wsparcie teoretyczne dla praktyki dydaktycznej. Program przedmiotu obejmuje podstawy dydaktyki ogólnej. Zakres tematyczny koncentruje się wokół projektowania edukacyjnego zajęć akademickich.

Pełny opis:

- Proces uczenia się i proces nauczania – prawidłowości przebiegu procesu.

- Zasady planowania zajęć dydaktycznych. Przygotowanie do zajęć.

- Taksonomia i operacjonalizacja celów kształcenia.

- Zintegrowany System Kwalifikacji. Polska Rama Kwalifikacji.

- Projektowanie sekwencji dydaktycznych: program, jednostki programowe, zasady doboru materiału nauczania, moduł, sylabus.

Literatura:

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2012.

Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 2006.

Sławiński S., Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji, Warszawa 2014.

Chłoń-Domińczak A., Sławiński S., Kraśniewski, Chmielecka E., Polska Rama Kwalifikacji, Warszawa 2017.

Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji, Dz. U. RP z 28 listopada 2018 r., poz. 2218.

U S T AWA z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, Dz. U. 2016 poz. 64.

Uchwała Senatu UwB nr 2633 z 22 stycznia 2020 r.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)