Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka szkoły wyższej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 260-SDJ3-1DSW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka szkoły wyższej
Jednostka: Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych
Grupy: Szkoła doktorska SDNH 1 rok
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest wyposażenie uczestników w wiedzę na temat zadań nauczyciela akademickiego w organizacji i realizacji kształcenia, umiejętności dydaktyczne niezbędne w pracy akademickiej, jak również kształtowanie prawidłowych postaw wobec zawodu nauczyciela akademickiego, jego ról społecznych oraz wychowawczych.

Pełny opis:

Forma studiów: studia stacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki humanistyczne

Rok studiów/semestr: I-II rok studiów stacjonarnych, I-IV sem.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 4 x 5 godz. konwersatoriów z elementami warsztatów (sem. I-IV)

Metody dydaktyczne: dyskusje (na podstawie literatury, materiałów przygotowanych przez prowadzącego i uczestników zajęć) z elementami warsztatów

Literatura:

Wykaz literatury podstawowej:

M. S. Knowles, E. F. Holton III, R. A. Swansona, Edukacja dorosłych, Warszawa: PWN, 2009.

M. Kostera, Agnieszka Rosiak, Nauczyciel akademicki: zajęcia dydaktyczne: jak je prowadzić, by…, Gdańsk 2008.

Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym. Słownik tematyczny pod red. M/. Wójcickiej, Warszawa 2001.

Mikołajczyk K. Nowe trendy w kształceniu dorosłych, ORE, file:///C:/Users/Ideapad/AppData/Local/Temp/Zalacznik_nr_4_Nowe_trendy_w_ksztalceniu_doroslych.pdf

Kałużny R., Współczesne konteksty edukacji dorosłych w Polsce, „Edukacja dorosłych”, 1/2013,

file:///C:/Users/Ideapad/AppData/Local/Temp/Ka%20u%20ny%20R.%201_2013.pdf

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot:

1. zna podstawowe zasady skutecznej pracy dydaktycznej z ludźmi dorosłymi (SD_UU02, SD_UU03, SD_KK03);

sposób weryfikacji: pisemne zaliczenie, dyskusja, zadanie projektowe;

2. zna zasady sprawnego komunikowania się w procesie edukacyjnym i umie je wykorzystać (SD_UK03, SD_UU02, SD_UU03, SD_KK03);

sposób weryfikacji: prezentacja, pisemne zaliczenie, dyskusja;

3. zna zasady doboru metod, form pracy, środków dydaktycznych i sposobu oceny osiągnięć odpowiednio do zakładanych celów kształcenia (SD_WG04, SD_UW03, SD_UU03, SD_KK03);

sposób weryfikacji: konspekt, pisemne zaliczenie, dyskusja;

4. potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące tematyki zajęć (SD_WG04, SD_UW02, SD_UW03, SD_UU01);

sposób weryfikacji: aktywność na zajęciach, prezentacja, zadanie projektowe;

5. potrafi zastosować poznaną wiedzę do rozwiązania lub zanalizowania problemu dydaktycznego (SD_WG04, SD_UW02, SD_UK02, SD_UU01, SD_KK03);

sposób weryfikacji: konspekt, dyskusje na zajęciach;

6. ma świadomość konieczności uczenia się przez całe życie, roli samokształcenia (SD_UU01, SD_KK03);

sposób weryfikacji: dyskusje na zajęciach.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie każdego 5-godz. przedmiotu na podstawie aktywności, prezentacji i/lub pisemnego testu / pracy projektowej (szczegółowe wymagania określa prowadzący).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzanna Karolczuk, Robert Szymula
Prowadzący grup: Marzanna Karolczuk, Robert Szymula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest wyposażenie uczestników w wiedzę na temat zadań nauczyciela akademickiego w organizacji i realizacji kształcenia, umiejętności dydaktyczne niezbędne w pracy akademickiej, jak również kształtowanie prawidłowych postaw wobec zawodu nauczyciela akademickiego, jego ról społecznych oraz wychowawczych.

Pełny opis:

Forma studiów: studia stacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki humanistyczne

Rok studiów/semestr: I-II rok studiów stacjonarnych, I-IV sem.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 4 x 5 godz. konwersatoriów z elementami warsztatów (sem. I-IV)

Metody dydaktyczne: dyskusje (na podstawie literatury, materiałów przygotowanych przez prowadzącego i uczestników zajęć) z elementami warsztatów

Literatura:

M. S. Knowles, E. F. Holton III, R. A. Swansona, Edukacja dorosłych, Warszawa: PWN, 2009.

M. Kostera, Agnieszka Rosiak, Nauczyciel akademicki: zajęcia dydaktyczne: jak je prowadzić, by…, Gdańsk 2008.

Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym. Słownik tematyczny pod red. M/. Wójcickiej, Warszawa 2001.

Mikołajczyk K. Nowe trendy w kształceniu dorosłych, ORE, file:///C:/Users/Ideapad/AppData/Local/Temp/Zalacznik_nr_4_Nowe_trendy_w_ksztalceniu_doroslych.pdf

Kałużny R., Współczesne konteksty edukacji dorosłych w Polsce, „Edukacja dorosłych”, 1/2013,

file:///C:/Users/Ideapad/AppData/Local/Temp/Ka%20u%20ny%20R.%201_2013.pdf

Internetowy System Aktów Prawnych: https://isap.sejm.gov.pl/

BIP UwB: https://bip.uwb.edu.pl/

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzanna Karolczuk, Robert Szymula
Prowadzący grup: Marzanna Karolczuk, Robert Szymula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest wyposażenie uczestników w wiedzę na temat zadań nauczyciela akademickiego w organizacji i realizacji kształcenia, umiejętności dydaktyczne niezbędne w pracy akademickiej, jak również kształtowanie prawidłowych postaw wobec zawodu nauczyciela akademickiego, jego ról społecznych oraz wychowawczych.

Pełny opis:

Forma studiów: studia stacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki humanistyczne

Rok studiów/semestr: I-II rok studiów stacjonarnych, I-IV sem.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 4 x 5 godz. konwersatoriów z elementami warsztatów (sem. I-IV)

Metody dydaktyczne: dyskusje (na podstawie literatury, materiałów przygotowanych przez prowadzącego i uczestników zajęć) z elementami warsztatów

Literatura:

M. S. Knowles, E. F. Holton III, R. A. Swansona, Edukacja dorosłych, Warszawa: PWN, 2009.

M. Kostera, Agnieszka Rosiak, Nauczyciel akademicki: zajęcia dydaktyczne: jak je prowadzić, by…, Gdańsk 2008.

Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym. Słownik tematyczny pod red. M/. Wójcickiej, Warszawa 2001.

Mikołajczyk K. Nowe trendy w kształceniu dorosłych, ORE, file:///C:/Users/Ideapad/AppData/Local/Temp/Zalacznik_nr_4_Nowe_trendy_w_ksztalceniu_doroslych.pdf

Kałużny R., Współczesne konteksty edukacji dorosłych w Polsce, „Edukacja dorosłych”, 1/2013,

file:///C:/Users/Ideapad/AppData/Local/Temp/Ka%20u%20ny%20R.%201_2013.pdf

Internetowy System Aktów Prawnych: https://isap.sejm.gov.pl/

BIP UwB: https://bip.uwb.edu.pl/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)