Formy finansowania nauk ścisłych i przyrodniczych
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 290-DP3-1FFNS |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Formy finansowania nauk ścisłych i przyrodniczych |
| Jednostka: | Szkoła Doktorska Uniwersytetu w Białymstoku |
| Grupy: |
1rok_szk_dokt_prz |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Założenia (opisowo): | Kurs „Formy finansowania nauk ścisłych i przyrodniczych” jest adresowany do doktorantów - osób prowadzących badania naukowe i starających się o środki na finansowanie badań naukowych. Poznanie podstaw budowania i przygotowania projektu badawczego, które jest niezbędne do pozyskiwana środków na badania naukowe i jest elementem kompetencji zawodowych doktoranta. |
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
| Skrócony opis: |
Program obejmuje przedstawienie źródeł finansowania projektów naukowych dedykowanych dla młodych naukowców oraz omówienie zasad i sposobów składania wniosku o finasowanie badań (na przykładzie konkursu NCN Preludium). Założeniem kursu jest również zapoznanie uczestników z zagadnieniami związanymi z budowaniem projektu badawczego oraz oceną ryzyka w projekcie. |
| Pełny opis: |
1. Podstawowe źródła finansowania nauki dla młodych naukowców: NCN, NAWA, FNP, PAU, NCBiR, DAAD, Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta. 2. Omówienie wniosku badawczego na przykładzie konkursu NCN Preludium: wybór panelu, dziedziny, wymogi formalne, wytyczne w konkursie, opis skrócony, opis pełny, opis popularnonaukowy, budżet, zadania wykonawców, zasady oceny. 3. Projekt badawczy jak go budować? a) cel naukowy projektu (opis problemu do rozwiązania, stawiane pytania lub hipotezy badawcze); różnice i zależności pomiędzy celem, problemem badawczym a hipotezą; cele SAMRT; b) znaczenie projektu i koncepcja i plan badań: - dotychczasowy stan wiedzy, uzasadnienie podjęcia problemu badawczego, - uzasadnienie nowatorskiego charakteru badań, znaczenie wyników projektu dla rozwoju danej dziedziny i dyscypliny naukowej; - analiza SWOT (mocne i słabe strony, szanse oraz ocena ryzyka); - ogólny plan badań, szczegółowe cele badawcze, wyniki badań wstępnych; c) metodyka badań (sposób realizacji badań, metody, techniki i narzędzia badawcze, metody analizy i opracowania wyników, urządzenia i aparatura wykorzystywane w badaniach); realność i realizowalność projektu; d) wykaz literatury dotyczącej problematyki projektu. 3. Projektowanie własnego wniosku w konkursie NCN Preludium na platformie OSF. |
| Literatura: |
1. https://ncn.gov.pl/ogloszenia/konkursy/preludium18 2. https://nawa.gov.pl/wspolpraca-i-wymiana-miedzynarodowa/program-wymiany-osobowej-studentow-i-naukowcow-w-ramach-wspolpracy-bilateralnej/program-studenci 3. https://www.fnp.org.pl/kategoria_szkolenia/stypendia/ 4. www.granty-na-badania.com |
| Efekty uczenia się: |
P8S_WK Ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej SD_WK02 - funkcjonowanie systemu finansowania działalności naukowej. P8S_WK Absolwent potrafi: Wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą, - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, - wnioskować na podstawie wyników badań naukowych SD_UW01 - znając aktualny stan wiedzy w zakresie biologii/chemii/fizyki, zdefiniować cel i przedmiot badań, postawić hipotezę badawczą oraz dobrać adekwatne metody i modele do jej testowania P8S_UO Absolwent potrafi: Planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym SD_UO01 - samodzielnie zaprojektować badania i przygotować wniosek o ich finansowanie. - definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą, - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, - wnioskować na podstawie wyników badań naukowych SD_UW01 znając aktualny stan wiedzy w zakresie biologii/chemii/fizyki, zdefiniować cel i przedmiot badań, postawić hipotezę badawczą oraz dobrać adekwatne metody i modele do jej testowania P8S_UO Planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym SD_UO01 samodzielnie zaprojektować badania i przygotować wniosek o ich finansowanie. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, ćwiczenia na platformie OSF. Obecność i aktywny udział w zajęciach. Udział w ćwiczeniach na platformie OSF - podstawy przygotowania wniosku Preludium. Przygotowanie wstępnej wersji wniosku w konkursie Preludium lub udział w przygotowaniu wniosku Promotora (potwierdzony przez promotora). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Izabella Jastrzębska | |
| Prowadzący grup: | Izabella Jastrzębska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie | |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Program obejmuje przedstawienie źródeł finansowania projektów naukowych dedykowanych dla młodych naukowców oraz omówienie zasad i sposobów składania wniosku o finasowanie badań (na przykładzie konkursu NCN Preludium). Założeniem kursu jest również zapoznanie uczestników z zagadnieniami związanymi z budowaniem projektu badawczego oraz oceną ryzyka w projekcie. |
|
| Pełny opis: |
1. Podstawowe źródła finansowania nauki dla młodych naukowców: NCN, NAWA, FNP, PAU, NCBiR, DAAD, Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta. 2. Omówienie wniosku badawczego na przykładzie konkursu NCN Preludium: wybór panelu, dziedziny, wymogi formalne, wytyczne w konkursie, opis skrócony, opis pełny, opis popularnonaukowy, budżet, zadania wykonawców, zasady oceny. 3. Projekt badawczy jak go budować? a) cel naukowy projektu (opis problemu do rozwiązania, stawiane pytania lub hipotezy badawcze); różnice i zależności pomiędzy celem, problemem badawczym a hipotezą; cele SAMRT; b) znaczenie projektu i koncepcja i plan badań: - dotychczasowy stan wiedzy, uzasadnienie podjęcia problemu badawczego, - uzasadnienie nowatorskiego charakteru badań, znaczenie wyników projektu dla rozwoju danej dziedziny i dyscypliny naukowej; - analiza SWOT (mocne i słabe strony, szanse oraz ocena ryzyka); - ogólny plan badań, szczegółowe cele badawcze, wyniki badań wstępnych; c) metodyka badań (sposób realizacji badań, metody, techniki i narzędzia badawcze, metody analizy i opracowania wyników, urządzenia i aparatura wykorzystywane w badaniach); realność i realizowalność projektu; d) wykaz literatury dotyczącej problematyki projektu. 3. Projektowanie własnego wniosku w konkursie NCN Preludium na platformie OSF. |
|
| Literatura: |
1. https://ncn.gov.pl/ogloszenia/konkursy/preludium18 2. https://nawa.gov.pl/wspolpraca-i-wymiana-miedzynarodowa/program-wymiany-osobowej-studentow-i-naukowcow-w-ramach-wspolpracy-bilateralnej/program-studenci 3. https://www.fnp.org.pl/kategoria_szkolenia/stypendia/ 4. www.granty-na-badania.com |
|
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Wilczewska | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Wilczewska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
