Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 310-CS2-1PSR
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwojowa
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy: 2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.fakultatywne
I rok II stopnia Chemia sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia. Modele rozwoju i ich wyznaczniki.

Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych w wymiarze fizycznym, psychomotorycznym, psychoseksualnym, poznawczym,

emocjonalnym i społecznym. Potrzeby rozwojowe i mechanizmy ich zaspokajania. Norma rozwojowa, rozwój i kształtowanie osobowości.

Zadania rozwojowe poszczególnych okresów rozwojowych. Znaczenie wiedzy z psychologii rozwoju człowieka dla praktyki edukacyjnej.

Teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i

nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania

się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia.

Pełny opis:

Profil studiów – ogólnoakademicki

Forma studiów – stacjonarne

Rodzaj przedmiotu – specjalistyczny Blok Pedagogiczny przygotowujący do pracy nauczyciela

dyscyplina Pedagogika

Rok studiów II rok I stopnia

Wymagania wstępne – brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych

15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny,

dyskusja moderowana, pogadanka, burza mózgów

Punkty ECTS – 1

Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godz. (15 godz. wykładów + 15 godz. ćwiczeń)

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2010). Psychologia rozwoju człowieka (Tom II, rozdziały 1-6). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe

PWN.

2. Brzezińska A. (2006).Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.

3. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. W: J. Strelau, D.Doliński (red.). Psychologia.

Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca:

Murray L. (2014). Psychologia małego dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.

Birch T., Malim (2009). Psychologia rozwojowa w zarysie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Harwas-Napierała B., Trempała J. (2010). Psychologia rozwoju człowieka (Tom I, III). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Helms D. E., Turner J.S. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP.

Schaffer H. R (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN.

Schaffer H.R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Trempała J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN.

Vasta R., Haith M. M., Miller S. A. (1995). Psychologia dziecka, Warszawa: WSiP.

Efekty uczenia się:

KP7_WG2 - Absolwent zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub

kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne; metoda weryfikacji: egzamin, kolokwium

KP7_UW1 - Absolwent potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne,

analizować je z wykorzystaniem wiedzy psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów w kontekście normy rozwojowej

poszczególnych etapów rozwoju człowieka; metoda weryfikacji: egzamin, kolokwium, ocena aktywności podczas zajęć

KP7_UW7 - Absolwent potrafi podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich

zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz

promować

osiągnięcia uczniów w odniesieniu do charakterystyki psychologicznej poszczególnych okresów rozwojowych; metoda weryfikacji:

egzamin, kolokwium, ocena aktywności podczas zajęć

KP7_UU1 - Absolwent potrafi zgodnie z danymi normami rozwojowymi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych

do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem; metoda weryfikacji: egzamin, kolokwium, ocena aktywności podczas zajęć

KP7_KK2 - Absolwent gotów jest do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, psychologami,

pedagogami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej, rozumiejąc specyfikę rozwojową

dzieci na różnych etapach ich życia; metoda weryfikacji: ocena aktywności podczas zajęć

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, pokaz; metody aktywizujące, samodzielna praca studenta z literaturą przedmiotu, projekty

zespołowe, praca w grupach, dyskusja, konsultacje indywidualne

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk
Prowadzący grup: Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk
Prowadzący grup: Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia. Modele rozwoju i ich wyznaczniki.

Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych w wymiarze fizycznym, psychomotorycznym, psychoseksualnym, poznawczym,

emocjonalnym i społecznym. Potrzeby rozwojowe i mechanizmy ich zaspokajania. Norma rozwojowa, rozwój i kształtowanie osobowości.

Zadania rozwojowe poszczególnych okresów rozwojowych. Znaczenie wiedzy z psychologii rozwoju człowieka dla praktyki edukacyjnej.

Teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i

nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania

się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia.

Pełny opis:

Profil studiów – ogólnoakademicki

Forma studiów – stacjonarne

Rodzaj przedmiotu – specjalistyczny Blok Pedagogiczny przygotowujący do pracy nauczyciela

dyscyplina Pedagogika

Rok studiów II rok I stopnia

Wymagania wstępne – brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych

15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny,

dyskusja moderowana, pogadanka, burza mózgów

Punkty ECTS – 1

Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godz. (15 godz. wykładów + 15 godz. ćwiczeń)

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2010). Psychologia rozwoju człowieka (Tom II, rozdziały 1-6). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe

PWN.

2. Brzezińska A. (2006).Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.

3. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. W: J. Strelau, D.Doliński (red.). Psychologia.

Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca:

Murray L. (2014). Psychologia małego dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.

Birch T., Malim (2009). Psychologia rozwojowa w zarysie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Harwas-Napierała B., Trempała J. (2010). Psychologia rozwoju człowieka (Tom I, III). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Helms D. E., Turner J.S. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP.

Schaffer H. R (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN.

Schaffer H.R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Trempała J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN.

Vasta R., Haith M. M., Miller S. A. (1995). Psychologia dziecka, Warszawa: WSiP.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Halina Wróblewska
Prowadzący grup: Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk, Halina Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)