Psychologia rozwojowa
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 310-CS2-1PSR |
| Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
| Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa |
| Jednostka: | Wydział Chemii |
| Grupy: |
2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.fakultatywne I rok II stopnia Chemia sem. zimowy |
| Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
| Skrócony opis: |
Podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia. Modele rozwoju i ich wyznaczniki. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych w wymiarze fizycznym, psychomotorycznym, psychoseksualnym, poznawczym, emocjonalnym i społecznym. Potrzeby rozwojowe i mechanizmy ich zaspokajania. Norma rozwojowa, rozwój i kształtowanie osobowości. Zadania rozwojowe poszczególnych okresów rozwojowych. Znaczenie wiedzy z psychologii rozwoju człowieka dla praktyki edukacyjnej. Teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia. |
| Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – specjalistyczny Blok Pedagogiczny przygotowujący do pracy nauczyciela dyscyplina Pedagogika Rok studiów II rok I stopnia Wymagania wstępne – brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja moderowana, pogadanka, burza mózgów Punkty ECTS – 1 Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godz. (15 godz. wykładów + 15 godz. ćwiczeń) |
| Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2010). Psychologia rozwoju człowieka (Tom II, rozdziały 1-6). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Brzezińska A. (2006).Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP. 3. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. W: J. Strelau, D.Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: Murray L. (2014). Psychologia małego dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat. Birch T., Malim (2009). Psychologia rozwojowa w zarysie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2010). Psychologia rozwoju człowieka (Tom I, III). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Helms D. E., Turner J.S. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. Schaffer H. R (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN. Schaffer H.R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Trempała J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN. Vasta R., Haith M. M., Miller S. A. (1995). Psychologia dziecka, Warszawa: WSiP. |
| Efekty uczenia się: |
KP7_WG2 - Absolwent zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne; metoda weryfikacji: egzamin, kolokwium KP7_UW1 - Absolwent potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów w kontekście normy rozwojowej poszczególnych etapów rozwoju człowieka; metoda weryfikacji: egzamin, kolokwium, ocena aktywności podczas zajęć KP7_UW7 - Absolwent potrafi podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów w odniesieniu do charakterystyki psychologicznej poszczególnych okresów rozwojowych; metoda weryfikacji: egzamin, kolokwium, ocena aktywności podczas zajęć KP7_UU1 - Absolwent potrafi zgodnie z danymi normami rozwojowymi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem; metoda weryfikacji: egzamin, kolokwium, ocena aktywności podczas zajęć KP7_KK2 - Absolwent gotów jest do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, psychologami, pedagogami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej, rozumiejąc specyfikę rozwojową dzieci na różnych etapach ich życia; metoda weryfikacji: ocena aktywności podczas zajęć Metody kształcenia: wykład, dyskusja, pokaz; metody aktywizujące, samodzielna praca studenta z literaturą przedmiotu, projekty zespołowe, praca w grupach, dyskusja, konsultacje indywidualne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
| Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia. Modele rozwoju i ich wyznaczniki. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych w wymiarze fizycznym, psychomotorycznym, psychoseksualnym, poznawczym, emocjonalnym i społecznym. Potrzeby rozwojowe i mechanizmy ich zaspokajania. Norma rozwojowa, rozwój i kształtowanie osobowości. Zadania rozwojowe poszczególnych okresów rozwojowych. Znaczenie wiedzy z psychologii rozwoju człowieka dla praktyki edukacyjnej. Teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia. |
|
| Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – specjalistyczny Blok Pedagogiczny przygotowujący do pracy nauczyciela dyscyplina Pedagogika Rok studiów II rok I stopnia Wymagania wstępne – brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja moderowana, pogadanka, burza mózgów Punkty ECTS – 1 Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godz. (15 godz. wykładów + 15 godz. ćwiczeń) |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2010). Psychologia rozwoju człowieka (Tom II, rozdziały 1-6). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Brzezińska A. (2006).Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP. 3. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. W: J. Strelau, D.Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: Murray L. (2014). Psychologia małego dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat. Birch T., Malim (2009). Psychologia rozwojowa w zarysie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2010). Psychologia rozwoju człowieka (Tom I, III). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Helms D. E., Turner J.S. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. Schaffer H. R (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN. Schaffer H.R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Trempała J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN. Vasta R., Haith M. M., Miller S. A. (1995). Psychologia dziecka, Warszawa: WSiP. |
|
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Halina Wróblewska | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk, Halina Wróblewska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
