Metodyka nauczania chemii w szkole ponadpodstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 310-CS2-2DCH3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0531) Chemia
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania chemii w szkole ponadpodstawowej |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.fakultatywne II rok II stopień Chemia sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Studenci zostaną zapoznani z podstawami dydaktyki chemii oraz z tematem podziału, celów i zasad potrzebnych w nauczaniu chemii. Zapoznanie z warsztatem pracy nauczyciela, organizacją przestrzeni klasy szkolnej, kontrolą wiedzy i osiągnięć uczniów, zasadami i kryteriami analizy oraz oceny pracy nauczyciela. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - przedmiot do wyboru Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina: nauki chemiczne Rok studiów /semestr - II rok drugiego stopnia/semestr zimowy Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin konwersatorium. Metody dydaktyczne - dyskusja, problemowa. Punkty ECTS 2 Bilans nakładu pracy studenta Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 33,8 godz., co odpowiada 1,4 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Burewicz A., Gulińska H „Dydaktyka chemii., Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2002 2. Obowiązujące podstawy programowe kształcenia ogólnego dla szkoły ponadpodstawowej. Literatura uzupełniająca: 3. Obowiązujące podręczniki i zbiory zadań do szkoły ponadpodstawowej. 4. „Chemia w szkole” – czasopism |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, student zna i rozumie: - podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, KP7_WG18; - integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania –tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału, KP7_WG19; - organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową, KP7_WG23; - sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów, KP7_WG24; - rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny, KP7_WG26; - egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczanego przedmiotu, KP7_WG27; - podstawy prawne systemu oświaty niezbędne do prawidłowego realizowania prowadzonych działań edukacyjnych, KP7_WK3; - warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej, KP7_WK8; - potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy, KP7_WK9. UMIEJĘTNOŚCI, student potrafi: - przeanalizować rozkład materiału KP7_UW16; - identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania, KP7_UW17; - dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne, KP7_UW21; - rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów, KP7_UO2; KOMPETENCJE SPOŁECZNE, student jest gotów: - popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym, KP7_KK6; - kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, KP7_KR7; - stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę, KP7_KR8; |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach obowiązkowa (co najwyżej dwie nieobecności nieusprawiedliwione, ale odrobione). Odpracowanie nieobecności powinno nastąpić po indywidualnych ustaleniach dotyczących terminu odpracowania zajęć laboratoryjnych z prowadzącym. Pozytywna ocena udziału w dyskusjach, pozytywna ocena opracowanych samodzielnie prac (np. konspekt, sprawdzian), aktywność na zajęciach. Skal ocen zgodna z obowiązującym Regulaminem studiów UwB. Możliwe jest wprowadzenie elastycznych form zaliczenia w porozumieniu wykładowca - student zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego, przy czym warunki takie powinny być ustalone na początku cyklu nauczania. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Dobrzyńska | |
Prowadzący grup: | Izabela Dobrzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Dobrzyńska | |
Prowadzący grup: | Izabela Dobrzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Dobrzyńska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.