Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 310-CS2-2PSS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.fakultatywne II rok II stopień Chemia sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia łączą w sobie teoretyczne, metodologiczne i praktyczne zagadnienia psychologii społecznej i uwzględniają ich wartość praktyczną w obszarach edukacyjnych. |
Pełny opis: |
Kurs obejmuje najważniejsze zagadnienia psychologii społecznej istotne w różnych obszarach i kontekstach, zwłaszcza kluczowych w zawodach związanych z edukacją i pracą między ludźmi. Studiowana jest ultraspołeczna natura człowieka w szeregu zagadnień szczegółowych, tak teoretycznych, jak i praktycznych. Omawiane są kwestie zarówno pozytywne, jak i te, które stanowią bolączkę współczesnych grup, społeczności i kultur. Na bazie teorii, badań z aktualnej literatury przedmiotu, studenci mają możliwość zdobycia umiejętności rozumienia zjawisk natury społecznej dotyczących człowieka i jego relacji z innymi. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Aronson E., Aronson J. (2020). Człowiek istota społeczna. Warszawa: PWN. Aronson E., Wilson T.D., Akert. R.M. (2006). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Kowalik S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: PWN. Milgram S. (1962). Behawioralne badanie posłuszeństwa W: E. Aronson (red.) (2001). Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: PWN. Kocur D. Poczucie i potrzeba władzy wśród nauczycieli pracujących na różnych etapach edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza, Nr 6/2014, 55–65. Poraj G. Profile psychologiczne nauczycieli a ich funkcjonowanie w roli zawodowej. Psychologia Wychowawcza, Nr 5/2014, 1-16. Rutkowska M. Wzorce gotowości do agresji u młodzieży przystosowanej i niedostosowanej społecznie. Psychologia Wychowawcza, Nr 6/2014, 25-36. Sokołowska E. (2013) (red.). Psychologia wspierania rozwoju i kształcenia. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Literatura uzupełniająca: Cialdini R. (2007). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. Sedikides C., Skowronski J.J. (2004). O ewolucyjnych funkcjach Ja symbolicznego: motyw samowartościowania. W: A. Tesser, R.B. Felson, J.M. Suls. Ja i tożsamość. Gdańsk: GWP (najlepiej całość). |
Efekty uczenia się: |
Student: KA6_WG5 – ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych i biologicznych aspektów rozwoju człowieka w różnych kontekstach społecznych KA6_WG6 - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, jak również zna sposoby i kanały komunikowania się w różnych grupach ludzi (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) KA6_WK8 - ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej KA6_UK3 - posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych psychologii społecznej, poglądów różnych autorów KA6_KO4 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody pracy obejmują dyskusję na bazie literatury, krytyczną analizę badań i studiów przypadku, tworzenie odniesień do realnych zjawisk z przestrzeni publicznej współczesnych społeczeństw. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywność na zajęciach poparta znajomością literatury, z użyciem prawidłowej terminologii i wnioskowania opartego na badaniach. Ponadto należy uzyskać minimum 51% punktów z testu jednokrotnego wyboru i dwóch pytań otwartych, wg punktacji zgodnie z Regulaminem Uniwersyteckim. Bardzo dobry (5.0) 91-100 (w procentach %) Dobry plus (4.5) 81-90 Dobry (4.0) 71-80 Dostateczny plus (3.5) 61-70 Dostateczny (3.0) 51-60 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Karolczak | |
Prowadzący grup: | Anna Karolczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Karolczak | |
Prowadzący grup: | Marcin Kolemba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.