Różnorodność świata zwierząt cz.2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS1-1RSZ2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Różnorodność świata zwierząt cz.2 |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe I rok I st. Biologia - semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawowe wiadomości dotyczące budowy ciała i biologii poszczególnych gromad kręgowców na poziomie podstawowym matury z biologii. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia z zakresu zoologii kręgowców. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje budowę przedstrunowców i strunowców oraz ich różnorodność i cechy wspólne. Przedmiot ukazuje studentowi ewolucję kręgowców, jako proces stochastyczny, zachodzący w oparciu o uzyskiwanie coraz bardziej złożonych przystosowań w budowie i funkcjonowaniu zwierząt. Student zapoznaje się z najnowszym podziałem systematycznym tej grupy zwierząt. Na zajęciach terenowych uczy się rozpoznawać krajowe gatunki kręgowców. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł kierunkowy Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: I rok /II semestr (letni) Wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości ogólnobiologicznych na poziomie podstawowym matury z biologii. Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. laboratorium – 45 godz., zajęcia terenowe - 16 godz. Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta: Całkowity nakład pracy studenta: 150 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 79 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 15 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 61 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 3 godz. (egzamin 1 godz., zaliczenie laboratorium 1 godz., konsultacje 1 godz.) Przygotowanie się do zajęć, zaliczeń (praca własna studenta): 71 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Błaszak C. (red.) 2015. Zoologia. Szkarłupnie – płazy. PWN 2. Błaszak C. (red.) 2020. Zoologia. Ssaki. PWN 3. Dzik J. 2015. Zoologia. Różnorodność i pokrewieństwa zwierząt. WUW 4. Grodziński Z. (red.) 1979. Zoologia. Przedstrunowce i strunowce. PWN 5. Jura C. 2004. Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy. PWN 6. Szarski H. 2012. Historia zwierząt kręgowych. PWN. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów, z uwzględnieniem cech charakterystycznych poszczególnych grup organizmów i zgodnie z ich podziałem systematycznym (KA6_WG1) 2. Student zna i rozumie rolę i budowę struktur komórkowych, tkanek, narządów, organów (KA6_WG2) 3. Student zna i rozumie zasady dziedziczenia i prawidłowości ewolucji organizmów (KA6_WG4) 4. Student zna i rozumie aktualne problemy badań biologicznych i powiązania wiedzy biologicznej z innymi dyscyplinami nauki (KA6_WG6) 5. Student zna i rozumie podstawowe metody stosowane w laboratoriach biologicznych, także na poziomie molekularnym oraz podstawowe metody, reguły i techniki prowadzenia badań terenowych (KA6_WG7) 6. Student zna i rozumie podstawowe zasady prawne dotyczące ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy a także ochrony własności intelektualnej (KA6_WK9) 7. Student potrafi zastosować standardowe metody badań terenowych w celu poznania/zbadania procesów biologicznych oraz prowadzić ich dokumentację (KA6_UW2) 8. Student potrafi identyfikować podstawowe grupy systematyczne organizmów, rozpoznawać gatunki roślin, zwierząt, grzybów i mikroorganizmów charakterystyczne dla ekosystemów i biomów, w tym gatunki zagrożone i chronione (KA6_UW4) 9. Student potrafi wykorzystać techniki multimedialne w celu prezentacji wyników badań, opinii i teorii naukowych (KA6_UW6) 10. Student potrafi dotrzeć do źródeł w języku ojczystym oraz obcym na poziomie B2 w celu pogłębiania, aktualizowania i syntetyzowania wiedzy fachowej, a także w celu planowania prostych zadań badawczych (KA6_UW7) 11. Student potrafi stosować podstawową terminologię fachową w języku ojczystym oraz w języku obcym na poziomie B2 w celu opisu zjawisk biologicznych oraz zagadnień dotyczących ochrony środowiska i edukacji środowiskowej, jak i prowadzenia dyskusji na różnych forach (KA6_UK8) 12. Student potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową, a także pracować samodzielnie i w grupie (KA6_UO9) 13. Student jest gotów do wykazywania kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów w pracy zawodowej (KA6_KO2) |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę laboratoriów, zaliczenie na ocenę zajęć terenowych, egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
Zajęcia terenowe, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anetta Borkowska | |
Prowadzący grup: | Anetta Borkowska, Magdalena Czajkowska, Krzysztof Deoniziak, Maciej Matosiuk, Magdalena Świsłocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
Zajęcia terenowe, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anetta Borkowska | |
Prowadzący grup: | Anetta Borkowska, Krzysztof Deoniziak, Adam Hermaniuk, Maciej Matosiuk, Łukasz Ołdakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.