Analizy molekularne śladów biologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS1-3MSB |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0519) Nauki biologiczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Analizy molekularne śladów biologicznych |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe III rok I st. Biologia sądowa - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student posiada ogólną znajomość typów markerów molekularnych DNA i różnorodnych technik molekularnych stosowanych w biologii. Samodzielnie interpretuje wyniki uzyskane z analiz materiału roślinnego i zwierzęcego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciem markerów molekularnych oraz technik wykorzystywanych w kryminalistyce oraz zasadnością i prawidłowością wykorzystania tych markerów w zależności od kontekstu zagadnienia w sprawie karnej. Przedstawione zostaną markery stosowane w analizie genomu jądrowego (chromosomów autosomalnych i chromosomu X i Y), mitochondrialnego, plastydowego. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł specjalnościowy (biologia sądowa) Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: III rok /II semestr (letni) Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. laboratorium – 30 godz. Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, samodzielna praca z materiałem genetycznym Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 100 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz.: 1) udział w wykładach: 15 godz.; 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 30 godz.; 3) udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 5 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 50 godz. |
Literatura: |
1. Li R. 2015. Forensic biology. CRC Press. 2. Avise JC. 2004. Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego. 3. Gun A. 2019. Essensial forensic biology. Wyd. Willey. 4. Butler JM. 2011. Forensic DNA typing: Metodology and Interpretation. Wyd. Elsevier. 4. Baza danych genetycznych NCBI https://www.ncbi.nlm.nih.gov/ 5. Bal J. (red.). 2013. Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. PWN. Warszawa. 6. Pilot M., Rutkowski R. 2005. Zastosowanie metod molekularnych w badaniach ekologicznych. Warszawa : Muzeum i Instytut Zoologii PAN. 7. Ratkiewicz. M. 2006. Od genetyki do genomiki populacji: nowe perspektywy badań w ekologii i biologii ewolucyjnej. KOSMOS problemy nauk biologicznych. Tom 55, numer 1 (270), str. 129-136. http://kosmos.icm.edu.pl/PDF/2006/129.pdf 8. Słomski R. (red.). 2014. Analiza DNA: praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań. Literatura uzupełniająca: 1. Carson S., Miller H.B., Witherow D.S. 2012. Molecular Biology Techniques : A Classroom Laboratory Manual. 3th ed. london: Elsevier Inc., XXVI.cznych NCBI https://www.ncbi.nlm.nih.gov/ |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna zasady dziedziczenia i prawidłowości ewolucji organizmów (KA6_WG4). 2. Student zna podstawowe metody stosowane w laboratoriach biologicznych i biochemicznych, także na poziomie molekularnym oraz podstawowe metody, reguły i techniki prowadzenia badań terenowych (KA6_WG7). 3. Student potrafi postępować z materiałem zakaźnym i niebezpiecznym (KA6_UW5). 4. Student potrafi stosować podstawową terminologię fachową w języku ojczystym oraz w języku obcym na poziomie B2 w celu opisu zjawisk biologicznych oraz zagadnień dotyczących ochrony środowiska i edukacji środowiskowej, jak i prowadzenia dyskusji na różnych forach (KA6_UK9). 5. Student planuje i organizuje pracę indywidualną oraz zespołową, a także pracować samodzielnie i w grupie (KA6_UO10). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady - egzamin pisemny, zaliczenie na ocenę pozytywną. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pozytywna ocena zaliczenia laboratorium. Laboratorium - bieżąca ocena postępów podczas zajęć, kolokwium pisemne (pytania zamknięte i otwarte). Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.