Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biogeografia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 320-BS2-1BGG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biogeografia
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: 2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe
I rok II st. Biologia - semestr zimowy
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest poznanie czynników kształtujących rozmieszczenie roślin i zwierząt na kuli ziemskiej teraz i w przeszłości. Przedmiot ukazuje współczesne rozmieszczenie gatunków na Ziemi w ujęciu ekologicznym (formacje, biomy), jak i w ujęciu chorologicznym (zasięgi, państwa roślinne, królestwa zwierzęce). Student poznaje zasady regionalizacji chorologicznych lądów i oceanów. Analizowane są czynniki kształtujące florę i faunę wysp w świetle teorii biogeografii wysp. Omawiane są także zagadnienia dotyczące biogeografii Polski.

Pełny opis:

Kierunek studiów: biologia

Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł kierunkowy

Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne

Rok studiów/semestr: I rok /I semestr (zimowy)

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. konwersatorium – 15 godz.

Metody dydaktyczne: wykład, konwersatorium, praca z literaturą

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe:

Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 50 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 33 godz., w tym:

1) udział w wykładach: 15 godz.

2) udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godz.

3) udział w egzaminach/zaliczeniach/egzaminie: 2 godz. (egzamin 1 godz., zaliczenie konwersatorium - kolokwium - 1 godz.)

Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 18 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kornaś J., Medwecka-Kornaś A. 2002. Geografia roślin. PWN. Warszawa.

2. Kostrowicki A. 1999. Geografia biosfery – biogeografia dynamika lądów. PWN. Warszawa.

3. Starkel L. (red.) 1999. Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze. PWN. Warszawa.

4. Weiner J. 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN. Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

1. Andrzejewski R., Weigle A. (red.) 2003. Różnorodność biologiczna Polski. NFOŚ, Warszawa.

2. Ellis E.C., Ramankutty N. 2008. Putting people in the map: anthropogenic biomes of the world Front Ecol Environ; 6(8): 439–447, doi: 10.1890/070062 https://esajournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1890/070062

3. Piękoś H., Mirek Z. 2010. Zagrożenie i ochrona endemicznych roślin naczyniowych występujących w Polsce Chrońmy Przyr. Ojcz. 66 (1): 15–26

4. Podbielkowski Z. 1987. Fitogeografia części świata. PWN. Warszawa.

5. Podbielkowski Z. 1991. Geografia roślin. PWN. Warszawa.

6. Stanley S.M. 2002. Historia Ziemi. PWN. Warszawa.

7. Umiński T. 1986. Zwierzęta i kontynenty. WSiP.

8. Umiński T. 1986. Zwierzęta i oceany. WSiP

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów, w tym zasady organizacji życia na poszczególnych poziomach, stosując przy tym właściwą terminologię oraz cechy charakterystyczne poszczególnych grup organizmów zgodnie z podziałem systematycznym (KA7_WG2)

2. Student zna i rozumie wzajemne złożone powiązania organizmów ze środowiskiem (KA7_WG3)

Umiejętności:

3. Student potrafi korzystając z różnych baz danych dobierać literaturę naukową polsko- i obcojęzyczną właściwie do postawionych zadań, uzyskane informacje syntetyzować i poddawać krytycznej analizie (KA7_UW5)

4. Student potrafi porozumiewać się w języku obcym na poziomie B2+ i korzystać z tej umiejętności podczas wystąpień ustnych i dyskusji (KA7_UK6)

5. Student potrafi samodzielnie planować własną karierę naukową lub zawodową i motywować innych do podjęcia takich działań (KA7_UU8)

Kompetencje społeczne:

6. Student jest gotów do stałego poszerzania dorobku zawodowego (KA7_KR5)

Metody i kryteria oceniania:

Wykład - egzamin pisemny. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pozytywna ocena zaliczenia konwersatoriów.

Konwersatoria - zaliczenie na ocenę (średnia z oceny prezentacji i kolokwium pisemnego)

Kryteria ocen zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)