Paleobiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS2-1PAL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Paleobiologia |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe I rok II st. Biologia Molekularna - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę botaniczną i zoologiczną. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w kluczowe zagadnienia z zakresu paleobiologii w zakresie pogłębionym. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje znaczenie (w tym ograniczenia) zapisu paleontologicznego w kontekście badań biologii organizmów wymarłych i procesów ewolucyjnych, metodologię paleontologiczną (stosowaną w analizach organizmów i ich środowisk), najważniejsze momenty w ewolucji roślin i zwierząt oraz filogenezę wybranych taksonów. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł specjalnościowy (biologia molekularna) Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: I rok, semestr II (letni) Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., laboratorium - 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, pokaz, dyskusja, obserwacja, metoda laboratoryjna. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 50 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 15 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 2 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 18 godz. Wykład ma za zadanie przybliżyć studentom kluczowe zagadnienia z zakresu paleobiologii, natomiast laboratoria poświęcone są zajęciom praktycznym wykorzystującym wspomnianą wiedzę. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Dzik J. Dzieje życia na Ziemi. Wprowadzenie do paleobiologii. PWN, Warszawa, 2003 (lub nowsze). 2. Jachowicz A., Dybova-Jachowicz S. Paleobotanika. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2003. 3. Raup D.M., Stanley S.M. Podstawy paleontologii. PWN, Warszawa, 1984. 4. Szweykowska A., Szweykowski J. Botanika. Tom 2. Systematyka. PWN, Warszawa, 2007. 5. Willis K. J., McElwain J.C. The Evolution of Plants. Oxford University Press, 2002. Literatura uzupełniająca: 1. Dybova-Jachowicz S., Sadowska A. (red.). Palinologia. Wydawnictwa Instytutu Botaniki PAN, Kraków, 2003. 2. Stanley S.M. Historia Ziemi. PWN, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się Wiedza: 1. Student zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów: KA7_WG1. 2. Student zna i rozumie wzajemne złożone powiązania organizmów ze środowiskiem: KA7_WG3. 3. Student zna i rozumie mechanizmy specjacji i ewolucji organizmów żywych: KA7_WG5. Umiejętności: 4. Student potrafi wykorzystywać zawansowane narzędzia laboratoryjne i urządzenia pomiarowe w celu rozwiazywania problemów badawczych: KA7_UW2. 5. Student potrafi odnaleźć się w pracach zespołowych i podejmować obowiązki kierowania zespołem: KA7_UO7. Kompetencje społeczne: 6. Student jest gotów do stosowania zasad etyki w życiu codziennym i pracy zawodowej: KA7_KR4. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: pisemny egzamin testowy (na ocenę) obejmujący wiedzę przekazaną w trakcie wykładów. Do dopuszczenia do egzaminu konieczne jest uzyskanie oceny pozytywnej z zaliczenia laboratorium. Laboratorium: przygotowanie przez studentów referatów/sprawozdań dotyczących tematyki zajęć (na ocenę), pisemne kolokwium w formie testu (na ocenę). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen cząstkowych. W razie konieczności (wynikającej z sytuacji epidemicznej) ocenianie odbywa się w formie zdalnej (w czasie rzeczywistym). Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami zawartymi w załączniku („Regulamin studiów Uniwersytetu w Białymstoku”) do Uchwały nr 2527 Senatu UwB z dnia 26.06.2019 r. w sprawie uzgodnienia Regulaminu studiów Uniwersytetu w Białymstoku. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Jadwiszczak, Mirosława Kupryjanowicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Fiłoc, Piotr Jadwiszczak, Mirosława Kupryjanowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Jadwiszczak, Mirosława Kupryjanowicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Fiłoc, Piotr Jadwiszczak, Mirosława Kupryjanowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.