Edukacja ekologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-ES1-1EDE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja ekologiczna |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia ekobiznesu - przedm. obowiązkowe I rok Ekobiznes - sem. letni I rok Ekobiznes - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zrozumienie przez studentów celów i zadań edukacji ekologicznej oraz pojmowanie tej edukacji w aspekcie interdyscyplinarnym. Podczas zajęć studenci nabędą umiejętność analizy celów nieformalnej edukacji ekologicznej w świetle rekomendacji krajowych i międzynarodowych (Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030). Podczas zajęć studenci pogłębią rozumienie związków między potrzebami człowieka a możliwościami ich zaspokajania wynikającymi ze środowiskowych uwarunkowań przyrodniczych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Będą analizować przyczyny i przewidywać skutki niekorzystnych zmian w środowisku człowieka oraz wskazywać sposoby zapobiegania niekorzystnym zmianom. Nabędą przekonania, że podstawą zmian w środowisku człowieka jest edukacja ekologiczna społeczności lokalnych. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów:ekobiznes Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł przedmiotów kierunkowych Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: I rok studiów pierwszego stopnia, semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatoria - 30 godz., Metody dydaktyczne: referat ilustrowany prezentacją multimedialną, dyskusja, rozmowa, ćwiczenia praktyczne, konsultacje Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: ogólny nakład pracy studenta: 75 godz. w tym: Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 33,8 godz. w tym: a/ udział w konwersatorium - 30 godz. b/ udział w konsultacjach, zaliczeniach: 3,8 godz. Praca samodzielna studenta (przygotowanie się do zajęć, zaliczeń): 41,2 godz. W ramach konwersatorium dyskutuje się i analizuje relacje człowiek – przyroda w różnych okresach historycznych, oraz współczesny charakter tych relacji. Podczas zajęć dyskutuje się również nad aktualnymi problemami środowiska człowieka w aspekcie przyrodniczym, ekonomicznym, społecznym i kulturowym, przyczynach kryzysów ekologicznych. Omawia się główne zadania edukacji ekologicznej społeczności lokalnych w świetle Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030 i Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej Ministerstwo Środowiska Warszawa 2001 2. Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 https://www.oecd.org/poland/Better-Policy-Series-Poland-Nov-2017-PL.pdf The Economic Cost of Climate Change in Europe: Synthesis Report on State of Knowledge and Key Research Gaps https://www.ecologic.eu/sites/default/files/publication/2018/2811-coacch-review-synthesis-updated-june-2018.pdf 3. Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju. Ministerstwo Środowiska 2008 4. Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030. Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne w dniu 25 września 2015 r. 5. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2008. Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 6. red. K. Potyrała 2011 Wybrane aspekty popularyzacji wiedzy biologicznej i środowiskowej. Wyd. Nauk. UP Kraków Literatura uzupełniająca Siemiński M. 2007 - Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Campbell B. 1995. Ekologia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Wolański L. 2006. Ekologia człowieka . Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Domka L. 2001. Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. PWN, Warszawa Woynarowska B. 2008. Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. , Wyd. Nauk. PWN, Warszawa Eliasz A. 1993. Psychologia ekologiczna. Instytut Psychologii PAN, Warszawa Konarzewski M. 2015 Na początku był głód. PIW, Warszawa (rozdz. 6,7 ,11) red. K. Potyrała i A. Walosik 2011 Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności. Wydawnictwo Kubajak, Krzeszowice Kiełczewski D.1999. Ekologia społeczna. Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok Diamond J. 2020 – Strzelby zarazki stal. Krótka historia ludzkości. Wyd. Zysk ii S-ka, Poznań |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Studenta zna i rozumie procesy kształtujące populacje, biocenozy i ekosystemy oraz znaczenie edukacji ekologicznej i działań na rzecz ochrony przyrody KA6_WG2 2. Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne związane z działalnością zawodową oraz gospodarczą i wdrożeniową KA6_WK4 Umiejętności 3. Student potrafi wykorzystać w praktyce i w pracach badawczych zdobytą wiedzę z określonego obszaru nauk biologicznych oraz ekonomii i finansów oraz poddać krytycznej analizie przydatność i skuteczność stosowanej w praktyce wiedzy KA6_UW4 4. Student potrafi stosować odpowiednie techniki informacyjno-komunikacyjne, w tym przygotować krótkie wystąpienia, wyrażać swoje opinie oraz prowadzić dyskusję stosując język specjalistyczny KA6_UK2 Kompetencje społeczne 5. Student jest gotów wykazywania kreatywności, innowacyjności oraz przedsiębiorczości w podejmowaniu aktywności na rzecz środowiska społecznego KA6_KO2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje w czasie krótkich wystąpień i dyskusji podczas konwersatorium oraz na podstawie pisemnie przygotowanych wystąpień. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Puczko, Adam Więcko | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Puczko, Adam Więcko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zrozumienie przez studentów celów i zadań edukacji ekologicznej oraz pojmowanie tej edukacji w aspekcie interdyscyplinarnym. Podczas zajęć studenci nabędą umiejętność analizy celów nieformalnej edukacji ekologicznej w świetle rekomendacji krajowych i międzynarodowych (Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030). Podczas zajęć studenci pogłębią rozumienie związków między potrzebami człowieka a możliwościami ich zaspokajania wynikającymi ze środowiskowych uwarunkowań przyrodniczych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Będą analizować przyczyny i przewidywać skutki niekorzystnych zmian w środowisku człowieka oraz wskazywać sposoby zapobiegania niekorzystnym zmianom. Nabędą przekonania, że podstawą zmian w środowisku człowieka jest edukacja ekologiczna społeczności lokalnych. |
|
Pełny opis: |
Kierunek studiów:ekobiznes Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł przedmiotów kierunkowych Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: I rok studiów pierwszego stopnia, semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatoria - 30 godz., Metody dydaktyczne: referat ilustrowany prezentacją multimedialną, dyskusja, rozmowa, ćwiczenia praktyczne, konsultacje Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: ogólny nakład pracy studenta: 75 godz. w tym: Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 33 godz. w tym: a/ udział w konwersatorium - 30 godz. b/ udział w konsultacjach, zaliczeniach: 3 godz. Praca samodzielna studenta (przygotowanie się do zajęć, zaliczeń): 37,5 godz. W ramach konwersatorium dyskutuje się i analizuje relacje człowiek – przyroda w różnych okresach historycznych, oraz współczesny charakter tych relacji. Podczas zajęć dyskutuje się również nad aktualnymi problemami środowiska człowieka w aspekcie przyrodniczym, ekonomicznym, społecznym i kulturowym, przyczynach kryzysów ekologicznych. Omawia się główne zadania edukacji ekologicznej społeczności lokalnych w świetle Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030 i Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej. |
|
Literatura: |
SLiteratura podstawowa 1. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej Ministerstwo Środowiska Warszawa 2001 2. Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 https://www.oecd.org/poland/Better-Policy-Series-Poland-Nov-2017-PL.pdf The Economic Cost of Climate Change in Europe: Synthesis Report on State of Knowledge and Key Research Gaps https://www.ecologic.eu/sites/default/files/publication/2018/2811-coacch-review-synthesis-updated-june-2018.pdf 3. Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju. Ministerstwo Środowiska 2008 4. Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030. Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne w dniu 25 września 2015 r. 5. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2008. Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 6. red. K. Potyrała 2011 Wybrane aspekty popularyzacji wiedzy biologicznej i środowiskowej. Wyd. Nauk. UP Kraków Literatura uzupełniająca Siemiński M. 2007 - Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Campbell B. 1995. Ekologia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Wolański L. 2006. Ekologia człowieka . Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Domka L. 2001. Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. PWN, Warszawa Woynarowska B. 2008. Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. , Wyd. Nauk. PWN, Warszawa Eliasz A. 1993. Psychologia ekologiczna. Instytut Psychologii PAN, Warszawa Konarzewski M. 2015 Na początku był głód. PIW, Warszawa (rozdz. 6,7 ,11) red. K. Potyrała i A. Walosik 2011 Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności. Wydawnictwo Kubajak, Krzeszowice Kiełczewski D.1999. Ekologia społeczna. Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok Kruszewicz A. G. 2017. Hipokryzja. Nasze relacje ze zwierzętami. Oficyna Wydawnicza Oikos, Warszawa Diamond J. 2020 – Strzelby zarazki stal. Krótka historia ludzkości. Wyd. Zysk ii S-ka, Poznań |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Stankiewicz | |
Prowadzący grup: | Alina Stankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zrozumienie przez studentów celów i zadań edukacji ekologicznej oraz pojmowanie tej edukacji w aspekcie interdyscyplinarnym. Podczas zajęć studenci nabędą umiejętność analizy celów nieformalnej edukacji ekologicznej w świetle rekomendacji krajowych i międzynarodowych (Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030). Podczas zajęć studenci pogłębią rozumienie związków między potrzebami człowieka a możliwościami ich zaspokajania wynikającymi ze środowiskowych uwarunkowań przyrodniczych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Będą analizować przyczyny i przewidywać skutki niekorzystnych zmian w środowisku człowieka oraz wskazywać sposoby zapobiegania niekorzystnym zmianom. Nabędą przekonania, że podstawą zmian w środowisku człowieka jest edukacja ekologiczna społeczności lokalnych. |
|
Pełny opis: |
Kierunek studiów:ekobiznes Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł przedmiotów kierunkowych Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: I rok studiów pierwszego stopnia, semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatoria - 30 godz., Metody dydaktyczne: referat ilustrowany prezentacją multimedialną, dyskusja, rozmowa, ćwiczenia praktyczne, konsultacje Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: ogólny nakład pracy studenta: 75 godz. w tym: Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 33 godz. w tym: a/ udział w konwersatorium - 30 godz. b/ udział w konsultacjach, zaliczeniach: 3 godz. Praca samodzielna studenta (przygotowanie się do zajęć, zaliczeń): 37,5 godz. W ramach konwersatorium dyskutuje się i analizuje relacje człowiek – przyroda w różnych okresach historycznych, oraz współczesny charakter tych relacji. Podczas zajęć dyskutuje się również nad aktualnymi problemami środowiska człowieka w aspekcie przyrodniczym, ekonomicznym, społecznym i kulturowym, przyczynach kryzysów ekologicznych. Omawia się główne zadania edukacji ekologicznej społeczności lokalnych w świetle Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030 i Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej. |
|
Literatura: |
SLiteratura podstawowa 1. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej Ministerstwo Środowiska Warszawa 2001 2. Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 https://www.oecd.org/poland/Better-Policy-Series-Poland-Nov-2017-PL.pdf The Economic Cost of Climate Change in Europe: Synthesis Report on State of Knowledge and Key Research Gaps https://www.ecologic.eu/sites/default/files/publication/2018/2811-coacch-review-synthesis-updated-june-2018.pdf 3. Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju. Ministerstwo Środowiska 2008 4. Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030. Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne w dniu 25 września 2015 r. 5. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2008. Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 6. red. K. Potyrała 2011 Wybrane aspekty popularyzacji wiedzy biologicznej i środowiskowej. Wyd. Nauk. UP Kraków Literatura uzupełniająca Siemiński M. 2007 - Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Campbell B. 1995. Ekologia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Wolański L. 2006. Ekologia człowieka . Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Domka L. 2001. Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. PWN, Warszawa Woynarowska B. 2008. Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. , Wyd. Nauk. PWN, Warszawa Eliasz A. 1993. Psychologia ekologiczna. Instytut Psychologii PAN, Warszawa Konarzewski M. 2015 Na początku był głód. PIW, Warszawa (rozdz. 6,7 ,11) red. K. Potyrała i A. Walosik 2011 Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności. Wydawnictwo Kubajak, Krzeszowice Kiełczewski D.1999. Ekologia społeczna. Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok Kruszewicz A. G. 2017. Hipokryzja. Nasze relacje ze zwierzętami. Oficyna Wydawnicza Oikos, Warszawa Diamond J. 2020 – Strzelby zarazki stal. Krótka historia ludzkości. Wyd. Zysk ii S-ka, Poznań |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.