Inwazje biologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-ES1-2INB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Inwazje biologiczne |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia ekobiznesu - przedm. obowiązkowe II rok Ekobiznesu Semestr zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | W przedmiocie mogą wciąć udział wszyscy studenci, niezależnie od wcześniej odbytych przedmiotów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
W ostatnich dekadach coraz więcej uwagi poświęca się wpływowi obcych i inwazyjnych gatunków na różnorodność biologiczną, gospodarkę, zdrowie publiczne i inne sfery naszego życia. Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie z problemem inwazji biologicznych, jego genezą, mechanizmami, skalą i konsekwencjami. Student poznaje problem od strony teoretycznej na wykładach oraz od strony praktycznej na zajęciach konwersatoryjnych, skupionych głównie na ocenie skali i konsekwencji inwazji oraz mechanizmów inwazji na przykładzie inwazji obcych gatunków roślin na siedliskach ruderalnych. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: ekobiznes Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ścisłe i przyrodnicze, nauki biologiczne Rok studiów/semestr: II rok, semestr zimowy Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 10 godz., konwersatoria - 20 godz. Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, wykład konwersatoryjny, konsultacje, praca z literaturą, projekt. Punkty ECTS: 4 Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 100 godz. -nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. -udział w wykładach: 10 godz. -udział w zajęciach pozawykładowych: 20 godz. -udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminach: 20 (zaliczenia, egzaminy: 6 godz.; konsultacje: 14 godz.) -praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, zaliczeń, egzaminów): 50 godz. |
Literatura: |
1. Dajdok Z., Pawlaczyk P. 2009. Inwazyjne gatunki roślin ekosystemów mokradłowych Polski. Wyd. Klubu Przyrodników. Świebodzin. pp. 167. https://www.wigry.org.pl/inwazyjne_mokradlowea.pdf 2. Elton Ch., 1967. Ekologia inwazji zwierząt i roślin. PWRiL. Warszawa. pp. 189. 3. Faliński J.,B. 2004. Inwazje w świecie roślin: mechanizmy, zagrożenia, projekt badań. Phytocoenosis 16 (NS). Sem. Geobot. 10: 1-32. 4. Jackowiak B., 1999. Modele ekspansji roślin synantropijnych i transgenicznych. Phytocoenosis 11 (NS), Sem. Geobot. 6: 3-16. 5. Tokarska-Guzik B. 2005. The establishment and spread of alien plant species (kenophytes) in the flora of Poland. Wyd. UŚl, Katowice. 192 pp. 6. Tokarska-Guzik B., Dajdok Z., Zając M., Zając A., Urbisz A., Danielewicz W., Hołdyński Cz. 2012. Rośliny obcego pochodzenia w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem gatunków inwazyjnych. GDOŚ. Warszawa. pp. 197. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student rozumie jedność i różnorodność organizmów, z uwzględnieniem cech charakterystycznych poszczególnych grup organizmów i zgodnie z ich podziałem systematycznym: KA6_WG1 Student rozumie procesy kształtujące populacje, biocenozy i ekosystemy oraz znaczenie edukacji ekologicznej i działań na rzecz ochrony przyrody: KA6_WG2 Umiejętności: Student potrafi analizować zjawiska i procesy przyrodnicze oraz analizować i prognozować procesy i zjawiska gospodarcze z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi: KA6_UW1 Student potrafi stosować podstawową terminologię specjalistyczną w języku ojczystym oraz obcym (na poziomie B2) w celu opisu zagadnień przyrodniczych i społecznych: KA6_UK1 Student stosuje odpowiednie techniki informacyjno-komunikacyjne, w tym przygotować krótkie wystąpienia, wyrażać swoje opinie oraz prowadzić dyskusję stosując język specjalistyczny: KA6_UK2 Kompetencje społeczne: Student jest gotów do stałego uczenia się oraz korzystania z pomocy ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu: KA6_KK2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - egzamin pisemny. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pozytywna ocena zaliczenia konwersatoriów. Konwersatoria - pozytywne oceny ze sprawozdania pisemnego oraz z ustnego referatu. Obowiązkowy udział w konsultacjach przed złożeniem sprawozdania pisemnego oraz przed wygłoszeniem ustnego referatu. Kryteria ocen zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Brzosko | |
Prowadzący grup: | Emilia Brzosko, Edyta Jermakowicz, Paweł Mirski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W ostatnich dekadach coraz więcej uwagi poświęca się wpływowi obcych i inwazyjnych gatunków na różnorodność biologiczną, gospodarkę, zdrowie publiczne i inne sfery naszego życia. Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie z problemem inwazji biologicznych, jego genezą, mechanizmami, skalą i konsekwencjami. Student poznaje problem od strony teoretycznej na wykładach oraz od strony praktycznej na zajęciach konwersatoryjnych, skupionych głównie na ocenie skali i konsekwencji inwazji oraz mechanizmów inwazji na przykładzie inwazji obcych gatunków roślin na siedliskach ruderalnych. |
|
Pełny opis: |
Kierunek studiów: ekobiznes Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ścisłe i przyrodnicze, nauki biologiczne Rok studiów/semestr: II rok, semestr zimowy Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 10 godz., konwersatoria - 20 godz. Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, wykład konwersatoryjny, konsultacje Punkty ECTS: 4 Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 100 godz. -nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. -udział w wykładach: 10 godz. -udział w zajęciach pozawykładowych: 20 godz. -udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminach: 20 (zaliczenia, egzaminy: 6 godz.; konsultacje: 14 godz.) -praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, zaliczeń, egzaminów): 50 godz. |
|
Literatura: |
1. Dajdok Z., Pawlaczyk P. 2009. Inwazyjne gatunki roślin ekosystemów mokradłowych Polski. Wyd. Klubu Przyrodników. Świebodzin. pp. 167. https://www.wigry.org.pl/inwazyjne_mokradlowea.pdf 2. Elton Ch., 1967. Ekologia inwazji zwierząt i roślin. PWRiL. Warszawa. pp. 189. 3. Faliński J.,B. 2004. Inwazje w świecie roślin: mechanizmy, zagrożenia, projekt badań. Phytocoenosis 16 (NS). Sem. Geobot. 10: 1-32. 4. Jackowiak B., 1999. Modele ekspansji roślin synantropijnych i transgenicznych. Phytocoenosis 11 (NS), Sem. Geobot. 6: 3-16. 5. Tokarska-Guzik B. 2005. The establishment and spread of alien plant species (kenophytes) in the flora of Poland. Wyd. UŚl, Katowice. 192 pp. 6. Tokarska-Guzik B., Dajdok Z., Zając M., Zając A., Urbisz A., Danielewicz W., Hołdyński Cz. 2012. Rośliny obcego pochodzenia w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem gatunków inwazyjnych. GDOŚ. Warszawa. pp. 197. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Brzosko | |
Prowadzący grup: | Emilia Brzosko, Edyta Jermakowicz, Izabela Tałałaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W ostatnich dekadach coraz więcej uwagi poświęca się wpływowi obcych i inwazyjnych gatunków na różnorodność biologiczną, gospodarkę, zdrowie publiczne i inne sfery naszego życia. Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie z problemem inwazji biologicznych, jego genezą, mechanizmami, skalą i konsekwencjami. Student poznaje problem od strony teoretycznej na wykładach oraz od strony praktycznej na zajęciach konwersatoryjnych, skupionych głównie na ocenie skali i konsekwencji inwazji oraz mechanizmów inwazji na przykładzie inwazji obcych gatunków roślin na siedliskach ruderalnych. |
|
Pełny opis: |
Kierunek studiów: ekobiznes Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ścisłe i przyrodnicze, nauki biologiczne Rok studiów/semestr: II rok, semestr zimowy Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 10 godz., konwersatoria - 20 godz. Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, wykład konwersatoryjny, konsultacje Punkty ECTS: 4 Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 100 godz. -nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. -udział w wykładach: 10 godz. -udział w zajęciach pozawykładowych: 20 godz. -udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminach: 20 (zaliczenia, egzaminy: 6 godz.; konsultacje: 14 godz.) -praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, zaliczeń, egzaminów): 50 godz. |
|
Literatura: |
1. Dajdok Z., Pawlaczyk P. 2009. Inwazyjne gatunki roślin ekosystemów mokradłowych Polski. Wyd. Klubu Przyrodników. Świebodzin. pp. 167. https://www.wigry.org.pl/inwazyjne_mokradlowea.pdf 2. Elton Ch., 1967. Ekologia inwazji zwierząt i roślin. PWRiL. Warszawa. pp. 189. 3. Faliński J.,B. 2004. Inwazje w świecie roślin: mechanizmy, zagrożenia, projekt badań. Phytocoenosis 16 (NS). Sem. Geobot. 10: 1-32. 4. Jackowiak B., 1999. Modele ekspansji roślin synantropijnych i transgenicznych. Phytocoenosis 11 (NS), Sem. Geobot. 6: 3-16. 5. Tokarska-Guzik B. 2005. The establishment and spread of alien plant species (kenophytes) in the flora of Poland. Wyd. UŚl, Katowice. 192 pp. 6. Tokarska-Guzik B., Dajdok Z., Zając M., Zając A., Urbisz A., Danielewicz W., Hołdyński Cz. 2012. Rośliny obcego pochodzenia w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem gatunków inwazyjnych. GDOŚ. Warszawa. pp. 197. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.