Kod przedmiotu: |
320-ES1-2PDW6B |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(brak danych)
|
Nazwa przedmiotu: |
Przedmiot do wyboru 6 - Ekonomia behawioralna |
Jednostka: |
Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia ekobiznesu - przedm. fakultatywne
II rok Ekobiznesu Semestr zimowy
|
Punkty ECTS i inne: |
2.00
zobacz reguły punktacji |
Język prowadzenia: |
polski
|
Rodzaj przedmiotu: |
fakultatywne
|
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w ramach przedmiotu Ekonomia behawioralna jest przekazanie studentom pogłębionej wiedzy dotyczącej badająca wpływu czynników psychologicznych, społecznych, poznawczych oraz emocjonalnych na podejmowanie decyzji gospodarczych przez jednostki i instytucje oraz konsekwencje tych decyzji.
Studenci nabędą umiejętność diagnozowania zachowań podmiotów gospodarczych w zakresie motywacji psychologicznych oraz psychologicznego podłoża podejmowania decyzji w odniesieniu do nowych informacji uzyskanych przez uczestników rynku.
|
Pełny opis: |
<strong>Kierunek studiów: ekobiznes <strong>Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia <strong>Profil studiów: ogólnoakademicki <strong>Forma studiów: stacjonarne <strong>Rodzaj przedmiotu: przedmiot do wyboru <strong>Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina ekonomia i finanse <strong>Rok studiów/semestr: II rok /III semestr (zimowy) <strong>Wymagania wstępne: brak <strong>Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz., ćwiczenia 15 godz. <strong>Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, konsultacje <strong>Punkty ECTS: 2
<strong>Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe:
- Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 50 godz.
- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz., w tym:
- udział w wykładach: 15 godz.
- udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godz.
- udział w konsultacjach/zaliczniach/egzaminie: 2 godz. (zaliczenie 1 godz., konsultacje 1 godz.)
- Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 18 godz.
|
Literatura: |
- R.H.Richard C.R. Sunstein, Impuls. Jak pogodzić wolność wyboru z przymusem do racjonalnej decyzji, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa 2017
- D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Wyd. Media Rodzina, Warszawa 2012
- A.V. Banerjee, E. Duflo, Good Economics for Hard Times: Better Answers to Our Biggest Problems. PublicAffairs, 2019
- R.H. Thaler, S. Mullainathan, Ekonomia behawioralna, . [w:] Instytut Edukacji Ekonomicznej im. Ludwiga von Misesa [https://mises.pl/blog/2018/08/06/thaler-mullainathan-ekonomia-behawioralna/]. 2018-08-06.
- M. Czerwonka, B. Gorlewski, Finanse behawioralne. Zachowania inwestorów i rynku. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa, 2008.
- A. Samson, An Introduction to Behavioral Economics. W: The Behavioral Economics Guide 2014. Alain Samson (red.). Behavioraleconomics.com, 2014. [https://www.behavioraleconomics.com/resources/introduction-behavioral-economics/]
|
Efekty uczenia się: |
- Student zna i rozumie:
- narzędzia matematycznego i informatycznego opisu oraz statystycznej interpretacji zjawisk przyrodniczych a także zjawisk społeczno-gospodarczych (<strong>KA6_WG3
)podstawy prawa gospodarczego i prawa ochrony środowiska, zasady ergonomii i BHP, ochrony własności przemysłowej i intelektualnej (<strong>KA6_WK3)Student potrafi:- analizować zjawiska i procesy przyrodnicze oraz analizować i prognozować procesy i zjawiska gospodarcze z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi (<strong>KA6_UW1
)wykorzystać w praktyce i w pracach badawczych zdobytą wiedzę z określonego obszaru nauk biologicznych oraz ekonomii i finansów oraz poddać krytycznej analizie przydatność i skuteczność stosowanej w praktyce wiedzy (<strong>KA6_UW4)Student jest gotów do:- ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego ze względu na dynamikę procesów rynkowych i społecznych zachodzących w świecie (<strong>KA6_KK3
)
|
Metody i kryteria oceniania: |
<strong>Zaliczenie wykładu: Odpowiedź ustna - student odpowiada na jedno problemowe pytanie wylosowane z puli pytań. Pytania będą dostarczone studentom nie później niż na dwa tygodnie przed końcem semestru. Sposób oceniania odpowiedzi ustnej:
- ocena dostateczna - student zna ogólne podłoże psychologiczne pojmowania decyzji gospodarczych. Potrafi w sposób ogólny wskazać przydatność metodologiczną modelu homo economicus oraz przykłady weryfikacji założeń tego modelu przez ekonomię behawioralną.
- ocena dobra - student zna podłoże psychologiczne pojmowania decyzji gospodarczych i potrafi wskazać różne modele psychologiczne takich decyzji. Potrafi w sposób zadowalający wskazać przydatność metodologiczną modelu homo oeconomicus oraz teorii racjonalnego wyboru, a także przykłady weryfikacji założeń modeli i teorii ekonomii neoklasycznej przez ekonomię behawioralną
- ocena bardzo dobra - student zna i rozumie podłoże psychologiczne pojmowania decyzji gospodarczych i potrafi wskazać różne modele psychologiczne takich decyzji. Potrafi wskazać przydatność metodologiczną modelu homo economicus oraz teorii racjonalnego wybory, a także przykłady weryfikacji założeń modeli i teorii ekonomii neoklasycznej przez ekonomię behawioralną, popierając to przykładami kluczowych prac badawczych (eksperymentów).
<strong>Zaliczenie ćwiczeń: Ocena z projektu - 50% oceny końcowej Ocena z kolokwium- 50% oceny końcowej Skala ocen z kolokwium (% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania): - 55-64% dst
- 65-73% dst+
- 74-82% db
- 83-91% db+
- 92-100% bdb
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.
|
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.