Przedmiot do wyboru 15 - Ekoendofity
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-ES1-3PDW15C | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot do wyboru 15 - Ekoendofity | ||
Jednostka: | Wydział Biologii | ||
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia ekobiznesu - przedm. fakultatywne III rok Ekobiznes Semestr letni |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z mikroorganizmami zasiedlającymi wnętrze tkanek roślinnych. Studenci poznają kategorie endofitów, ich charakterystykę metaboliczną oraz ich wpływ na wzrost roślin. |
||
Pełny opis: |
Kierunek studiów: ekobiznes Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot do wyboru Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: III rok /VI semestr (letni) Metody dydaktyczne: wykład, eksperyment, analiza wyników, sprawozdanie Całkowita liczba punktów ECTS: 2 Wykład: 15 h Laboratorium: 15 h Całkowity nakład pracy studenta związany z zajęciami: 50 h Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32,0 h, w tym: a) udział w wykładach: 15,0 h, b) udział w zajęciach pozawykładowych: 15,0 h c) udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminach: 2,0 h Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 18,0 h |
||
Literatura: |
1. E. Oleńska, W. Małek, 2017 Brodawki korzeniowe jako organy symbiozy roślin bobowatych z ich diazotroficznymi mikrosymbiontami – rozwój, budowa i funkcjonowanie w warunkach fizjologicznych oraz stresu oksydacyjnego. W: G. Łaska (red.) Różnorodność biologiczna – od komórki do ekosystemu. Interdyscyplinarne i aplikacyjne znaczenie badań biologicznych, Polskie Towarzystwo Botaniczne Oddział Białostocki, 87-100 2. E. Oleńska, W. Małek, 2016 Zakres specyficzności gospodarza bakterii izolowanych z brodawek korzeniowych koniczyny białej pochodzącej ze starej hałdy Zn-Pb Bolesław oraz stanowiska kontrolnego. W: A. Bajguz i I. Ciereszko Rośliny i grzyby – badania środowiskowe i laboratoryjne. Polskie Towarzystwo Botaniczne Oddział Białostocki, Różnorodność biologiczna – od komórki do ekosystemu, 143-154 3. E. Oleńska 2015 Asocjacja symbiotyczna roślin bobowatych z ryzobiami. W: A. Bajguz i I. Ciereszko. Różnorodność biologiczna – od komórki do ekosystemu. Funkcjonowanie roślin i grzybów. Środowisko – eksperyment – edukacja; Polskie Towarzystwo Botaniczne Oddział Białostocki, 187-200 4. Oleńska E. 2014. Bobowate różnowiekowych hałd cynkowo-ołowiowych w Polsce. W: Łaska G. (red.) Różnorodność biologiczna – od komórki do ekosystemu. Zagrożenia środowiska a ochrona gatunkowa roślin i grzybów. Polskie Towarzystwo Botaniczne Oddział w Białymstoku, 227-238. 5. Stasiak G., Mazur A., Koper P., Żebracki K., Skorupska A. 2016. Symbioza rizobiów z roslinami bobowatymi (Fabaceae). Post. Microbiol. 55, 3, 289–299 6. Sujkowska M. 2009. Przebieg procesu infekcji w układzie symbiotycznym rośliny motylkowate - Rhizobium. Wiadomości Botaniczne 53(1/2): 35–53. 7. Pawlik M., Płociniczak T., Piotrowska-Seget Z. 2015. Bakterie endofityczne i ich znaczenie w mikrobiologii środowiskowej, medycynie i przemyśle. Post. Mikrobiol. 54, 2, 115–122. 8. Pisarska K., Pietr S.J. 2014. Bakterie endofityczne - ich pochodzenie i interakcje z roślinami. Post. Mikrobiol. 53, 2, 141–151. 9. He W., Megharaj M., Wu Ch-Y., Subashchandrabose S.R., Dai Ch-Ch., 2019. Endophyte-assisted phytoremediation: mechanisms and current application strategies for soil mixed pollutants. Crit. Rev. Biotechnol. 40. https://doi.org/10.1080/07388551.2019.1675582 |
||
Efekty uczenia się: |
1. Student zna i rozumie procesy kształtujące populacje, biocenozy i ekosystemy oraz znaczenie edukacji ekologicznej i działań na rzecz ochrony przyrody (KA6_WG2). 2. Student potrafi planować i wykonywać podstawowe eksperymenty i pomiary, interpretować ich wyniki oraz wyciągać wnioski (KA6_UW2). 3. Student potrafi wykorzystać w praktyce i w pracach badawczych zdobytą wiedzę z określonego obszaru nauk biologicznych oraz ekonomii i finansów oraz poddać krytycznej analizie przydatność i skuteczność stosowanej w praktyce wiedzy (KA6_UW4). 4. Student potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu nauk biologicznych oraz ekonomii i finansów do proponowania rozwiązań i samodzielnego rozstrzygania konkretnych problemów (KA6_UW5). 5. Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności przy rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu nauk biologicznych oraz ekonomii i finansów (KA6_KK1). |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu w formie pisemnego sprawdzianu po uprzednim zaliczeniu laboratorium. Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (w trakcie)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Oleńska | |
Prowadzący grup: | Ewa Oleńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.