Metodologia nauk przyrodniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-PS2-1MNP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia nauk przyrodniczych |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologii z przygotowaniem pedagogicznym-przedm.obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Komunikatywna znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Krótka historia poznania naukowego. Współczesna metodologia nauk przyrodniczych w oparciu o próby falsyfikowania hipotez |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł podstawowy Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: 1 rok 2 stopnia/1 semestr (zimowy) Wymagania wstępne: student powinien posiadać podstawową znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. konwersatorium – 30 godz. Metody dydaktyczne: Wykład, Pogadanka, Dyskusja, Studium przypadku, Praca nad projektem, Konsultacje, Praca z literaturą Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Ogólny nakład pracy studenta: 75 godz. w tym: udział w wykładach: 15 godz.; udział w konwersatoriach: 30 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 28 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 2 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 47 godz. |
Literatura: |
Podstawowa Popper Karl R. 2006. Logika odkrycia naukowego. Wydawnictwo Aletheia, Krajewski Władysław. 1998 Prawa nauki. Przegląd zagadnień metodologicznych i filozoficznych, Książka i Wiedza, Weiner J. 2015. Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Przewodnik praktyczny. WN PWN, Warszawa. (lub wydania późniejsze) Hurlbert, S.H. 1984, Pseudoreplication and the Design of Ecological Field Experiments. Ecological Monographs, 54: 187-211. doi:10.2307/1942661 (dostępna w wersji drukowanej w czytelni Wydziału Biologii) Uzupełniająca: Heller Michał, 2009. Filozofia nauki. Wprowadzenie. Copernicus Center Press |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: KA7_WG4 znaczenie poglądów redukcjonistycznych i holistycznych w metodologii badań biologicznych KA7_WG7 główne tendencje rozwojowe nauk biologicznych oraz czynniki, w tym finansowe, umożliwiające prowadzenie badań Student potrafi: KA7_UW1 dobierać adekwatną do postawionych celów metodę badawczą, interpretować uzyskane wyniki, formułować wnioski na ich podstawie, jak i na podstawie danych z literatury KA7_UW4 posługiwać się zaawansowanymi narzędziami statystycznymi i technikami informatycznymi, w tym multimedialnymi, w celu prezentacji wyników doświadczeń, analizy danych i opisu zjawisk Student potrafi: KA7_UK6 porozumiewać się w języku obcym na poziomie B2+ i korzystać z tej umiejętności podczas wystąpień ustnych i dyskusji KA7_UO7 odnaleźć się w pracach zespołowych i podejmować obowiązki kierowania zespołem |
Metody i kryteria oceniania: |
W oparciu o wiedzę wyniesioną z wykładów i konwersatoriów przygotowanie i zaliczenie na ocenę zadań praktycznych: - zaplanowanie i sporządzenie wniosku o finansowanie projektu badawczego; - przygotowanie maszynopisu publikacji naukowej; - przygotowanie i zaprezentowanie plakatu naukowego (poster). W razie konieczności (wynikającej z sytuacji epidemicznej) zaliczenie odbywa się w formie zdalnej (w czasie rzeczywistym). Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami . zawartymi w załączniku („Regulamin studiów Uniwersytetu w Białymstoku”) do Uchwały nr 2527 Senatu UwB z dnia 26.06.2019 r. w sprawie uzgodnienia Regulaminu studiów Uniwersytetu w Białymstoku |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.