Pedagogika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-PS2-1PEO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ogólna |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologii z przygotowaniem pedagogicznym-przedm.obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest ogólne przygotowanie pedagogiczne obejmujące opanowanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu pedagogiki. Studenci w ramach przedmiotu będą przygotowywani do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest ogólne przygotowanie pedagogiczne obejmujące opanowanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu pedagogiki. Studenci w ramach przedmiotu będą przygotowywani do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. Wykład ma za zadanie zaznajomić studenta z podstawowymi pojęciami pedagogicznymi (edukacja, wychowanie, kształcenie). Student zapozna się też z usytuowaniem pedagogiki w systemie innych nauk. Ćwiczenia pozwolą na zaznajomienie studenta z podstawowymi zadaniami, rolą i koncepcją nauczyciela jako dydaktyka i wychowawcy klasy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Pedagogika. T.1 i 2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2003 (i późniejsze). • Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004 • Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002 • Pankowska D., Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Materiały metodyczne, Kraków, 2019 Literatura uzupełniająca: • Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008 • Kunowski S. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa (różne wydania) |
Efekty uczenia się: |
B.2.W1. B.2.W3. Student zna przedmiot badań i system pojęciowy pedagogiki. B.2.W2 Student zna i rozumie rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela. B.2.W4. Student zna zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela. B.2.U3 Student potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. B.2.K3. Student jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: wykład, dyskusja, pokaz, praca z książką, burza mózgów, gry dydaktyczne, metody ewaluacyjne. Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenia cząstkowe ćwiczeń (zadania), ocena aktywności studenta na ćwiczeniach, pisemne prace zespołowe, samoocena studentów, zaliczenie ćwiczeń na ocenę, egzamin pisemny. 51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia ćwiczeń i wykładu jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej. 50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.