Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Indywidualizacja procesu uczenia się biologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 320-PS2-2IPU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Indywidualizacja procesu uczenia się biologii
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: 2L stac. II stopnia studia biologii z przygotowaniem pedagogicznym-przedm.obowiązkowe
II rok II st. Biologia z PP - semestr zimowy
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

W ramach przedmiotu studenci poznają metody pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych ze szczególnym zwróceniem uwagi na uczniów zdolnych. Opanują umiejętności związane z planowaniem pracy/zadań dla uczniów o zróżnicowaniach zdolnościach i motywacjach do nauki. Studenci pogłębiają wiedzę dotyczącą edukacji włączającej.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu studenci poznają metody pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych ze szczególnym zwróceniem uwagi na uczniów zdolnych. Opanują umiejętności związane z planowaniem pracy/zadań dla uczniów o zróżnicowaniach zdolnościach i motywacjach do nauki. Studenci pogłębiają wiedzę dotyczącą edukacji włączającej.

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci poznają metody i formy pracy z uczniem zdolnym oraz z uczniem zainteresowanym biologią. Zakłada się wyposażenie studentów w umiejętności planowania zajęć pozalekcyjnych (np. koła biologicznego, zajęć wyrównawczych, indywidualnych zajęć z uczniem zdolnym) z wykorzystaniem założeń konstruktywizmu. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w umiejętność związane z rozwijaniem zainteresowań biologicznych uczniów szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Celem zajęć z jest przekonanie studentów o konieczności dostosowywania nauczania do potrzeb i zainteresowań uczniów oraz ciągłego doskonalenia własnego warsztatu dydaktycznego.

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne i nauki biologiczne, biologia

Rok studiów/semestr: studia drugiego stopnia (II rok – semestr trzeci).

Wymagania wstępne: przedmiotu wprowadzające – dydaktyka biologii w szkole podstawowej

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy zajęć:

Ćwiczenia– 10 godz.

ECTS 1

Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 25 godz. w tym:

udział w ćwiczeniach: 10 godz.;

udział w konsultacjach, zaliczeniach 2,5 godz.

przygotowanie do zajęć 12,5 godz.;

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 12,5 godz.,

Literatura:

Stawiński W. (red.) 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa

Potyrała K. i Walosik A. (red.) 2011 - Edukacja Przyrodnicza wobec wyzwań współczesności. Wyd. Kubajak, 2011 Krzeszowice

Potyrała K. (red.) 2011 – Kreatywny nauczyciel – wskazówki i rozwiązania. Biologia i przyroda. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków

Efekty uczenia się:

Student potrafi:

- dostosować organizację i plan zajęć do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; KP7_WG13

- rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie nauczania oraz w życiu społecznym; KP7_UW8

- podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów;

KP7_UW12

- odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku; KP7_UO6

- podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej; KP7_KK3

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje w czasie dyskusji podczas ćwiczeń, na podstawie wykonanych prac praktycznych. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww.

Wymagana jest obecność w czasie ćwiczeń (dopuszczalna 1 nieobecność)

Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych z

zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach z przedmiotu, a stosowane zasady są zgodne z ogólnymi wymaganiami określonymi w § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Stankiewicz
Prowadzący grup: Alina Stankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)