Język rosyjski w kulturze i sztuce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AR1-3CGPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Język rosyjski w kulturze i sztuce |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia filologii angielskiej z językiem rosyjskim- przedm.obowiązk. Język angielski stos. z rosyjskim 1 stopień 3 rok sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Ćwiczenia mają na celu doskonalenie praktycznych umiejętności językowych niezbędnych podczas współpracy z różnorodnymi instytucjami kultury. Ich podstawą jest praca nad wybranymi tekstami kultury (w języku rosyjskim). Ćwiczenia mają wyposażyć studentów w umiejętność formułowania i prezentacji własnych wniosków, niezbędną do tworzenia tekstów ustnych i pisemnych na potrzeby takich instytucji jak muzea, biblioteki, galerie sztuki, centra kultury, teatry, kina. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z terminologią typową dla języka rosyjskiego w sferze kultury i sztuki, a także zaprezentowanie (na wybranych przykładach) charakterystyki języka rosyjskiego używanego w różnych tekstach kultury. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: przedmiot fakultatywny (grupa zajęć_12). Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo. Rok studiów/semestr: III rok, semestr 6. Wymagania wstępne: wiedza, jaką student uzyskał na zajęciach: Wstęp do kulturoznawstwa, Kultura i sztuka Rosji. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz., ćwiczenia. Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje. Punkty ECTS: 3. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach: 30 h (1 ECTS). Udział w konsultacjach: 30 h (1 ECTS). Przygotowanie do ćwiczeń: 30 h (1 ECTS). Razem: 90 h (3 ECTS). Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin: 60 h, punkty ECTS: 2 - o charakterze praktycznym - liczba godzin: 0, punkty ECTS: 0. |
Literatura: |
Ю. В. Сложеникина, "Русский язык и культура речи", Самара 2019 "Театральные термины и понятия. Материалы к словарю", Санкт-Петербург 2015. H. Granatowska, "Как дела?3": "В мире прекрасного". Język rosyjski dla zaawansowanych, Warszawa 1998. S. Szczygielska, "Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne"2, Poznań 2004. M. Rygielska, O "tekście kultury", "Zeszyty Etnologii Wrocławskiej" 2015, nr 1(22), s. 27-43. W. Kawecki, "Kultura konsumpcyjna a wychowanie do kultury wysokiej", "Studia Theologica Varsaviensia" 2010, 48/2, s. 177-197. P. Sobczak, "Tekst piosenki jako dzieło literackie - dzieło literackie jako tekst piosenki: zarys problematyki, przykłady realizacji", "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica" 2012, nr 16, s. 127-139. Е.М. Паулюс, "Меня ждет на улице дождь" - анализ мотива дождя в творчестве Виктора Цоя, "STUDIA ROSSICA POSNANIENSIA" 2012, vol. XXXVII, s. 261-269. С.А. Петрова, "Образ лирического героя в рок-поэзии В.Р. Цоя", "Мир науки, культуры, образования" 2021, nr 1(86), s. 394-396. I. Łuc, M. Bortliczek, "Innowacyjne podejście ma znaczenie...": strategie komunikacyjne w reklamie", "Cieszyński Almanach Pedagogiczny" 2014, nr 3, s. 66-80. B.K. Sosin, "Dlaczego reklama może być interesująca dla literaturoznawcy?", "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria" 2004, nr 4, s. 251-269. M. Lachman, "(Para)literacki wymiar reklamy", "Konteksty Kultury" 2016, nr 13, z. 3, s. 271-296. P. Cieciura, "Reklama a style funkcjonalne języka. Zarys problematyki", "Bohemistyka" 2009, nr 3, s. 204-212. A. Telepnev, M. Ziomek, Влюбиться в Россию, Warszawa 2011. А. Маркунас, Справочник по русскому искусству, Poznań 2002. E. Smykowska, Ikona. mały słownik, Warszawa 2008. W. Mole, ikona Ruska, Warszawa 1956. U. Wójcicka, Русская литература ХVIII века. Эволюцыя жанров, Bydgoszcz 1998. E. Małek, J. Wawrzyńczyk, Kultura rosyjska, Warszawa 2001. O. Figes, Taniec Nataszy. Z dziejów kultury rosyjskiej, Warszawa 2011. W. Serczyk, Kultura rosyjska XVIII wieku, Wrocław 1984. L. Bazylow, Historia nowożytnej kultury rosyjskiej, Warszawa 1986. Wybrane źródła internetowe. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent: 1. Wykorzystuje w sposób praktyczny zdobytą wiedzę z zakresu charakterystyki języka rosyjskiego używanego w dziedzinie kultury i sztuki (KA6_WG1, KA6_WG9, KA6_UK1, KA6_UU1, KA6_KK2). 2. Samodzielnie analizuje i interpretuje wybrane teksty kultury, stosując przy tym we właściwy sposób podstawową terminologię (KA6_WG9, KA6_UW1, KA6_UK1). 3. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji tekstów kultury (KA6_WG6, KA6_WK1). 4. Prezentuje (w formie ustnej lub pisemnej, w języku polskim i rosyjskim) własne, uargumentowane wnioski i wyniki swojej pracy badawczej w oparciu o odpowiednie teksty naukowe, z wykorzystaniem poglądów innych autorów (KA6_UW6, KA6_UK1). 5. Pracuje i współdziała w grupie (KA6_UO1, KA6_KK1). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda eklektyczna (metoda komunikacyjna, kognitywna). Zaliczenie na ocenę. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Pańkowska, Anna Sakowicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Pańkowska, Anna Sakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Sakowicz | |
Prowadzący grup: | Anna Sakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z terminologią typową dla języka rosyjskiego w sferze kultury i sztuki, a także zaprezentowanie (na wybranych przykładach) charakterystyki języka rosyjskiego używanego w różnych tekstach kultury. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: przedmiot fakultatywny (grupa zajęć_12). Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo. Rok studiów/semestr: III rok, semestr 6. Wymagania wstępne: wiedza, jaką student uzyskał na zajęciach: Wstęp do kulturoznawstwa, Kultura i sztuka Rosji. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz., ćwiczenia. Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje. Punkty ECTS: 3. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach: 30 h (1 ECTS). Udział w konsultacjach: 30 h (1 ECTS). Przygotowanie do ćwiczeń: 30 h (1 ECTS). Razem: 90 h (3 ECTS). Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin: 60 h, punkty ECTS: 2 - o charakterze praktycznym - liczba godzin: 0, punkty ECTS: 0. |
|
Literatura: |
Ю. В. Сложеникина, "Русский язык и культура речи", Самара 2019 "Театральные термины и понятия. Материалы к словарю", Санкт-Петербург 2015. H. Granatowska, "Как дела?3": "В мире прекрасного". Język rosyjski dla zaawansowanych, Warszawa 1998. S. Szczygielska, "Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne"2, Poznań 2004. M. Rygielska, O "tekście kultury", "Zeszyty Etnologii Wrocławskiej" 2015, nr 1(22), s. 27-43. W. Kawecki, "Kultura konsumpcyjna a wychowanie do kultury wysokiej", "Studia Theologica Varsaviensia" 2010, 48/2, s. 177-197. P. Sobczak, "Tekst piosenki jako dzieło literackie - dzieło literackie jako tekst piosenki: zarys problematyki, przykłady realizacji", "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica" 2012, nr 16, s. 127-139. Е.М. Паулюс, "Меня ждет на улице дождь" - анализ мотива дождя в творчестве Виктора Цоя, "STUDIA ROSSICA POSNANIENSIA" 2012, vol. XXXVII, s. 261-269. С.А. Петрова, "Образ лирического героя в рок-поэзии В.Р. Цоя", "Мир науки, культуры, образования" 2021, nr 1(86), s. 394-396. I. Łuc, M. Bortliczek, "Innowacyjne podejście ma znaczenie...": strategie komunikacyjne w reklamie", "Cieszyński Almanach Pedagogiczny" 2014, nr 3, s. 66-80. B.K. Sosin, "Dlaczego reklama może być interesująca dla literaturoznawcy?", "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria" 2004, nr 4, s. 251-269. M. Lachman, "(Para)literacki wymiar reklamy", "Konteksty Kultury" 2016, nr 13, z. 3, s. 271-296. P. Cieciura, "Reklama a style funkcjonalne języka. Zarys problematyki", "Bohemistyka" 2009, nr 3, s. 204-212. A. Telepnev, M. Ziomek, Влюбиться в Россию, Warszawa 2011. А. Маркунас, Справочник по русскому искусству, Poznań 2002. E. Smykowska, Ikona. mały słownik, Warszawa 2008. W. Mole, ikona Ruska, Warszawa 1956. U. Wójcicka, Русская литература ХVIII века. Эволюцыя жанров, Bydgoszcz 1998. E. Małek, J. Wawrzyńczyk, Kultura rosyjska, Warszawa 2001. O. Figes, Taniec Nataszy. Z dziejów kultury rosyjskiej, Warszawa 2011. W. Serczyk, Kultura rosyjska XVIII wieku, Wrocław 1984. L. Bazylow, Historia nowożytnej kultury rosyjskiej, Warszawa 1986. Wybrane źródła internetowe. |
|
Uwagi: |
(tylko po angielsku) Group No. 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.