Uczenie się i nauczanie języków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS1-2UNJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Uczenie się i nauczanie języków |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska 2 rok sem.letni 1 stopień Filologia angielska 2 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym. Ma ona w trakcie kursu umożliwiać studentom swobodne wyrażanie opinii, refleksję nad procesem uczenia się języków obcych oraz czytanie ze zrozumieniem i interpretację podstawowych tekstów akademickich z zakresu akwizycji języków i metodyki nauczania języka obcego. Zaliczony kurs Techniki uczenia się i nauczania elementów języka. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi uczenia się i nauczania angielskiego jako języka obcego. Zapewnienie studentom ćwiczeń o charakterze warsztatowym i refleksyjnym przy jednoczesnym odnoszeniu się do ich doświadczeń nabytych w procesie dotychczasowej nauki języka obcego. Rozwój znajomości technik uczenia się i nauczania związanych z najnowszymi tendencjami w kształceniu językowym oraz rozwój umiejętności rozpoznawania indywidualnych predyspozycje uczniów i przygotowania ich do rozwijania autonomii w procesie uczenia się i nauczania; rozwój umiejętności zastosowania nowoczesnych technologii w opanowywaniu języków obcych. |
Pełny opis: |
Profil studiów Ogólnoakademicki Kod przedmiotu 340-AS1-2UNJ Język przedmiotu Język angielski Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, dyscyplina - językoznawstwo Rok studiów /semestr II rok; semestr trzeci i czwarty Liczba godzin: 60 h ćwiczesń 5 p. ECTS Wskaźniki ilościowe: z bezpośrednim udziałem nauczyciela 90h - ćwiczenia, konsultacje, testy semestralne bez udziału nauczyciela 60h - przygotowanie do zajęć, testów semestralnych, praca nad projektami Bilans nakładu pracy studenta: 90h - udział w zajęciach i konsultacjach 20h - przygotowanie do zajęć 20h - przygotowanie projektów 20h - przygotowanie do testów |
Literatura: |
Harmer, J. 2001. The Practice of English Language Teaching. Third Edition. Completely Revised And Updated. Longman. Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Dam, L. 2000. “Why focus on learning rather than teaching? From theory to practice”. In D. Little, L. Dam, & J. Timmer (Eds.), Papers from the IATEFL conference on learner independence, Kraków, 14-16 May 1998 (pp. 18-37). Dublin: CLCS, Trinity College Dublin. Ellis, R. 1997. SLA Research and Language Teaching. NY: OUP. Komorowska, H. (red.). 2009. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: CODN. Komorowska, H. (red.). 2011. Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. Nation, I. S. (2001). Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: CUP. Lightdown, P., N. Spada. 2001. How Languages are Learned. Oxford: Oxford University Press Observing English Lessons. Materiały video. 1997. British Council Studium University of Gdańsk. Saville-Troike, M. 2012. Introducing Second Language Acquisition. Cambridge: CUP. Tanner, R., Green, C. 1998. Tasks for Teacher Education. Longman. Tomlinson, B. 2008. English Language Learning Materials. A Critical Review. London: Continuum. Oraz artykuły z: English Teaching Professional, Practical English Teaching, Modern English Teacher, ELT Journal, Applied Linguistics, Network, Forum, Języki obce w szkole |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna: KP6_ WG2 zjawiska i procesy związane z uczeniem się i nauczaniem języków oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi - test wiedzy KP6_WG5 terminologię ogólną oraz podstawowy aparat metodologii badań z zakresu teorii uczenia się i nauczania języków - test wiedzy Absolwent potrafi: KP6_UW2 formułować i rozwiązywać złożone problemy, dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o uczeniu się i nauczaniu języków - projekty KP6_UW6 dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjnokomunikacyjne (ICT) - projekty KP6_UK2, komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu wiedzy o uczeniu się i nauczaniu języków z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych - dyskusja KP6_UK4, brać udział w debacie w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich - dyskusja KP6_UO1 planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole - dyskusje, projekty KP6_UU1 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie - projekty, dyskusje Absolwent jest gotów do: KP6_KK1 krytycznej oceny posiadanej wiedzy - dyskusje, projekty KP6_KK2 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych - dyskusje, projekty |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Dyskusje plenarne, praca w parach i grupach, projekty i zadania typu ‘microteaching’, analiza prezentowanych projektów (ocena koleżeńska) – refleksja i (samoocena) – autorefleksja) Ocenianie i warunki zaliczenia kursu: • prace projektowe - indywidualne i grupowe (‘microteaching assignements’ i scenariusze lekcji), • test osiągnięć po każdym semestrze • zaangażowanie, przygotowanie i udział w zajęciach Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewicka-Mroczek, Aneta Szklanko-Dondziło | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewicka-Mroczek, Aneta Szklanko-Dondziło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Tematy na rok akademicki 2023/24: 1. Learning and teaching a foreign language. Why people learn languages and what it means to know a foreign language. Individual differences among the participants of the learning and teaching process and their impact upon language learning. Teaching different age groups. 2.Teaching aids in presenting and teaching new language in situational and linguistic context. Modern technology and various teaching aids in a foreign language classroom. Teaching and learning in the classroom versus on-line. 3. Different models of foreign language lessons. Designing 3P model lessons. Choosing and sequencing material within a single lesson and a sequence of lessons. Alternatives to 3P model. 4. CLT and developing communicative competence. Task-based learning. 5. Receptive skills. Qualities of spoken and written language. Processes involved in information comprehension. Learning and teaching receptive skills and subskills. Evaluation of techniques used to develop receptive skills. 6. Productive skills. Learning and teaching productive skills and subskills. Copying with difficulties in producing spoken and written output. 7. Product and process-oriented writing. Developing fluency and accuracy in writing. Techniques to develop writing skills. Evaluation of techniques used to develop writing. 8. Speaking – its subskills, techniques and qualities of a successful FL speaker. Techniques to develop speaking skills. Evaluation of techniques used to develop speaking. 9. Integrating language skills in the process of FL learning and teaching. Structuring integrated-skills lessons and series of lessons. Selecting materials, techniques and specifying educational aims. Integrated-skills lessons observation and evaluation. 10. Autonomy in the process of FL learning and teaching. |
|
Literatura: |
Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Part 6, Foreign Language Skills … (chapters 11 – 15). Harmer, J. 2001. The Practice of English Language Teaching. Third Edition. Completely Revised And Updated. Longman. (Chapters 3, 4, 8, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22). Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. (Rozdział 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14) Komorowska, H. (red.). 2009. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: CODN. (Strony 83 – 105). Suzanne Lischer, Netkey Safi & Cheryl Dickson “Remote learning and students’ mental health during the Covid-19 pandemic: A mixed-method enquiry”; an article published in Prospects on 5th January 2021. https://link.springer.com/article/10.1007/s11125-020-09530-w http://iteslj.org/Articles/Lee-InternetActivities.html Kuang-wu Lee, IV. 2000. "Energizing the ESL/EFL Classroom through Internet Activities". The Internet TESL Journal, Vol. VI, No. 4, April 2000 https://www.cambridgeenglish.org/blog/12-tips-for-teaching-an-online-english-class/ https://www.youtube.com/watch?v=C7vxAn0w7YA http://www.topmarks.co.uk/interactive.aspx http://www.whiteboardblog.co.uk/2009/07/20-interactive-whiteboard-resources-for-teachers/ http://www.teachhub.com/free-interactive-whiteboard-resources http://teacher.scholastic.com/whiteboards/languagearts.htm Pawlak, M., Derenowski,M., Wolski, B. (red.). 2009. Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM. Scrivener J. (2005) (second edition) Learning Teaching. Macmillan. Tanner, R. and C. Green. (1998) Tasks for Teacher Education A Reflective Approach. Harlow: Pearson Education. |
|
Uwagi: |
Zasady ogólne: Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieobecności (dotyczy wyłącznie nieobecności nieusprawiedliwionych) następuje redukcja punktów (minus 1 pkt. za każdą nadprogramową nieobecność). Zwolnienia lekarskie uwzględniane są wyłącznie w okresie dwóch tygodni od nieobecności na zajęciach. Tematykę z opuszczonych z powodu choroby zajęć można omówić po wcześniejszym ustaleniu mailowym spotkania z wykładowcą. Szczegółowe warunki zaliczenia: Semestr zimowy - można uzyskać 20 pkt. - 10 pkt. za indywidualne (ew. w parach) poprowadzenie zadanie typu mikronauczanie dotyczące nauczania nowych treści w kontekście językowo-sytuacyjnym z wykorzystaniem samodzielnie opracowanych pomocy dydaktycznych - szczegóły w materiałach do kursu - 10 pkt. za projekt grupowy - dwa scenariusze lekcji - szczegóły w materiałach do kursu Semestr letni – można uzyskać 20 pkt. - 10 pkt. za indywidualne prezentacje zestawu 2 - 3 kreatywnych ćwiczeń językowych - szczegóły w materiałach do kursu - 10 pkt. za projekt grupowy - mikronauczanie, lekcja integrująca sprawności językowe - szczegóły w materiałach do kursu Wszystkie prezentacje odbywają się w ramach zajęć. Liczba uzyskanych punktów z prezentacji nie podlega poprawie (nie dotyczy to projektów niezaliczonych). W przypadku prezentacji poza zajęciami lub po wyznaczonym terminie maksymalna pula punktów zostaje zredukowana z 10 do 8. Materiały do kursu, które będą używane w trakcie zajęć zostaną udostępnione do pobrania/skserowania na początku kursu, np. przesłane przez USOS. Najbardziej aktywne i zaangażowane osoby mogą w każdym semestrze dodatkowo uzyskać maksymalnie 2 punkty za systematyczną pracę, aktywność na zajęciach i stosunek do przedmiotu (na podstawie indywidualnej decyzji prowadzącego). Przeliczenie punktów na oceny (obowiązuje w obu semestrach): 20 – 18 bardzo dobry (5) 17 – 15 – dobry (4) 14 – 11 – dostateczny (3) 10 – niedostateczny (2) Kurs kończy się egzaminem pisemnym w semestrze letnim. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Szklanko-Dondziło | |
Prowadzący grup: | Aneta Szklanko-Dondziło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Lista tematów 2024/25: 1. Learning and teaching a foreign language. Why people learn languages and what it means to know a foreign language. Individual differences among the participants of the learning and teaching process and their impact upon language learning. Teaching different age groups. 2.Teaching aids in presenting and teaching new language in situational and linguistic context. Modern technology and various teaching aids in a foreign language classroom. Teaching and learning in the classroom versus on-line. 3. Different models of foreign language lessons. Designing 3P model lessons. Choosing and sequencing material within a single lesson and a sequence of lessons. Alternatives to 3P model. 4. CLT and developing communicative competence. Task-based learning. 5. Receptive skills. Qualities of spoken and written language. Processes involved in information comprehension. Learning and teaching receptive skills and subskills. Evaluation of techniques used to develop receptive skills. 6. Productive skills. Learning and teaching productive skills and subskills. Copying with difficulties in producing spoken and written output. 7. Product and process-oriented writing. Developing fluency and accuracy in writing. Techniques to develop writing skills. Evaluation of techniques used to develop writing. 8. Speaking – its subskills, techniques and qualities of a successful FL speaker. Techniques to develop speaking skills. Evaluation of techniques used to develop speaking. 9. Integrating language skills in the process of FL learning and teaching. Structuring integrated-skills lessons and series of lessons. Selecting materials, techniques and specifying educational aims. Integrated-skills lessons observation and evaluation. 10. Autonomy in the process of FL learning and teaching. |
|
Literatura: |
Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Part 6, Foreign Language Skills … (chapters 11 – 15). Harmer, J. 2001. The Practice of English Language Teaching. Third Edition. Completely Revised And Updated. Longman. (Chapters 3, 4, 8, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22). Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. (Rozdział 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14) Komorowska, H. (red.). 2009. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: CODN. (Strony 83 – 105). Suzanne Lischer, Netkey Safi & Cheryl Dickson “Remote learning and students’ mental health during the Covid-19 pandemic: A mixed-method enquiry”; an article published in Prospects on 5th January 2021. https://link.springer.com/article/10.1007/s11125-020-09530-w http://iteslj.org/Articles/Lee-InternetActivities.html Kuang-wu Lee, IV. 2000. "Energizing the ESL/EFL Classroom through Internet Activities". The Internet TESL Journal, Vol. VI, No. 4, April 2000 https://www.cambridgeenglish.org/blog/12-tips-for-teaching-an-online-english-class/ https://www.youtube.com/watch?v=C7vxAn0w7YA http://www.topmarks.co.uk/interactive.aspx http://www.whiteboardblog.co.uk/2009/07/20-interactive-whiteboard-resources-for-teachers/ http://www.teachhub.com/free-interactive-whiteboard-resources http://teacher.scholastic.com/whiteboards/languagearts.htm Pawlak, M., Derenowski,M., Wolski, B. (red.). 2009. Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM. Scrivener J. (2005) (second edition) Learning Teaching. Macmillan. Tanner, R. and C. Green. (1998) Tasks for Teacher Education A Reflective Approach. Harlow: Pearson Education. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Lista tematów 2024/25: 1. Learning and teaching a foreign language. Why people learn languages and what it means to know a foreign language. Individual differences among the participants of the learning and teaching process and their impact upon language learning. Teaching different age groups. 2.Teaching aids in presenting and teaching new language in situational and linguistic context. Modern technology and various teaching aids in a foreign language classroom. Teaching and learning in the classroom versus on-line. 3. Different models of foreign language lessons. Designing 3P model lessons. Choosing and sequencing material within a single lesson and a sequence of lessons. Alternatives to 3P model. 4. CLT and developing communicative competence. Task-based learning. 5. Receptive skills. Qualities of spoken and written language. Processes involved in information comprehension. Learning and teaching receptive skills and subskills. Evaluation of techniques used to develop receptive skills. 6. Productive skills. Learning and teaching productive skills and subskills. Copying with difficulties in producing spoken and written output. 7. Product and process-oriented writing. Developing fluency and accuracy in writing. Techniques to develop writing skills. Evaluation of techniques used to develop writing. 8. Speaking – its subskills, techniques and qualities of a successful FL speaker. Techniques to develop speaking skills. Evaluation of techniques used to develop speaking. 9. Integrating language skills in the process of FL learning and teaching. Structuring integrated-skills lessons and series of lessons. Selecting materials, techniques and specifying educational aims. Integrated-skills lessons observation and evaluation. 10. Autonomy in the process of FL learning and teaching. |
|
Literatura: |
Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Part 6, Foreign Language Skills … (chapters 11 – 15). Harmer, J. 2001. The Practice of English Language Teaching. Third Edition. Completely Revised And Updated. Longman. (Chapters 3, 4, 8, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22). Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. (Rozdział 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14) Komorowska, H. (red.). 2009. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: CODN. (Strony 83 – 105). Suzanne Lischer, Netkey Safi & Cheryl Dickson “Remote learning and students’ mental health during the Covid-19 pandemic: A mixed-method enquiry”; an article published in Prospects on 5th January 2021. https://link.springer.com/article/10.1007/s11125-020-09530-w http://iteslj.org/Articles/Lee-InternetActivities.html Kuang-wu Lee, IV. 2000. "Energizing the ESL/EFL Classroom through Internet Activities". The Internet TESL Journal, Vol. VI, No. 4, April 2000 https://www.cambridgeenglish.org/blog/12-tips-for-teaching-an-online-english-class/ https://www.youtube.com/watch?v=C7vxAn0w7YA http://www.topmarks.co.uk/interactive.aspx http://www.whiteboardblog.co.uk/2009/07/20-interactive-whiteboard-resources-for-teachers/ http://www.teachhub.com/free-interactive-whiteboard-resources http://teacher.scholastic.com/whiteboards/languagearts.htm Pawlak, M., Derenowski,M., Wolski, B. (red.). 2009. Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM. Scrivener J. (2005) (second edition) Learning Teaching. Macmillan. Tanner, R. and C. Green. (1998) Tasks for Teacher Education A Reflective Approach. Harlow: Pearson Education. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.