Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia specjalizacyjne - literaturoznawczo - kulturoznawcze 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AT2-2LCS1
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia specjalizacyjne - literaturoznawczo - kulturoznawcze 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia angielska z elemetami translatoryki 2 stopień 2 rok sem.zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien wykazać się podstawową wiedzą w zakresie studiów kulturoznawczych i literaturoznawczych i mieć podstawowe informacje na temat historii, kultury i literatury krajów angielskiego obszaru językowego.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i rozwijanie umiejętności w zakresie kulturoznawstwa i literaturoznawstwa. W trakcie kursów studenci poznają nowe kierunki badań w tych zakresach, doskonalą umiejętności interpretowania wytworów kultury oraz odnajdywania związków pomiędzy różnymi zjawiskami kulturowymi.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki.

Forma studiów: stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu: fakultatywny (M_5)

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo i kulturoznawstwo

Rok studiów/semestr: II rok, semestr 1.

Wymagania wstępne: Student powinien wykazać się podstawową wiedzą w zakresie studiów kulturoznawczych i literaturoznawczych i mieć podstawowe informacje na temat historii, kultury i literatury krajów angielskiego obszaru językowego.

Liczba godzin: 30h, ćwiczenia.

Punkty ECTS: 2

Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć: 30 ćwiczenia

Metody dydaktyczne: heurystyczna, problemowa, podająca, warsztatowa

Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach 30h, udział w konsultacjach związanych z zajęciami 15h, przygotowanie do zajęć i zaliczenia 15h. Razem: 60h (odpowiada 2 pkt. ECTS)

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45h (odpowiada 1,5 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 15h (odpowiada 0,5 pkt. ECTS)

Literatura:

Zob. sylabus dla poszczególnych lat.

Efekty uczenia się:

KP7_WG3, KP7_WG8, KP7_WG10, KP7_WG11, KP7_UW3, KP7_UW4, KP7_UW7, KP7_UK3, KP7_UK4, KP7_UK5, KP7_UU1, KP7_KO4, KP7_KO5, KP7_KK1, KP7_KK2,

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę po każdym semestrze – zaliczenie pisemne.

Formy ewaluacji: test, sprawdzian pisemny, praca pisemna, praca projektowa, prezentacja, ocenianie ciągłe, samoocena

Zob. również sylabus B dla poszczególnych lat.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Feldman-Kołodziejuk
Prowadzący grup: Ewelina Feldman-Kołodziejuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie kultury i literatury krajów anglojęzycznych. Ćwiczenia mają na celu wzbogacenie warsztatu filologicznego studenta o wiedzę i praktyczne umiejętności z w/w zakresów.

Uwagi:

Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności.

Podstawą zaliczenia jest prezentacja/esej oraz aktywny udział w zajęciach.

Zwolnienie lekarskie bądź jego skan należy dostarczyć Prowadzącemu kurs najpóźniej do dwóch tygodni po nieobecności

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jarmołowicz-Dziekońska
Prowadzący grup: Małgorzata Jarmołowicz-Dziekońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalizacyjne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Akulturacja w literaturze japońsko-amerykańskiej XX w.

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje proces akulturacji w literaturze japońsko-amerykańskiej XX w. oraz kontekst socjohistoryczny (m.in. problem internowania) w życiu japońskich imigrantów oraz ich japońsko-amerykańskich potomków w Stanach Zjednoczonych XX w. Problematyka tożsamości etnicznej jest ściśle powiązana z problemem „niewidzialności” mniejszości etnicznych. Wybrane utwory literackie zostaną przeanalizowane w odniesieniu do głównych czynników akulturacyjnych.

Literatura:

Jarmołowicz-Dziekońska, M. Japanese-American Literature through the Prism of Acculturation. New York: Routledge, 2023.

Kim, Elaine H. Asian American Literature: An Introduction to the Writings and Their Social Context. Philadelphia: Temple University Press, 1982.

Dubel, Janice L. “Remembering a Japanese- American Concentration Camp at Manzanar National Historic Site.” In Myth, Memory, and the Making of the American Landscape, edited by P. A. Shackel, 85– 102. Gainesville: University Press of Florida, 2001.

Sun, Wei. Minority Invisibility: An Asian American Experience. New York: University Press of America, 2007.

Szmańko, Klara. Invisibility in African American and Asian American literature: A Comparative Study. Jefferson: McFarland & Company Inc., 2008.

Szmańko, Klara. Visions of Whiteness in Selected Works of Asian American Literature. Jefferson: McFarland & Company Inc., 2015.

Nguyen, Huong H. “Acculturation in the United States.” In The Cambridge Handbook of Acculturation Psychology, edited by D. L. Sam and J. W. Berry, 311– 330. New York: Cambridge University Press, 2006.

Berry, John W., Ype H. Poortinga, Marshall H. Segall and Pierre R. Dasen. Cross-Cultural Psychology: Research and Applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

Alba, Richard and Victor Nee. Remaking the American Mainstream: Assimilation and Contemporary Immigration. Cambridge, and London: Harvard University Press, 2015.

Azuma, Eiichiro. Between Two Empires: Race, History, and Transnationalism in Japanese America. New York: Oxford University Press, 2005.

Tsuda, Takeyuki. Japanese American Ethnicity: In Search of Heritage and Homeland across Generations. New York: New York University Press, 2016.

Fugita, Stephen S. and David J. Obrien. Japanese American Ethnicity: The Persistence of Community. Washington: University of Washington Press, 1994.

Okada, John. No- No Boy. Seattle and London: University of Washington Press, 1993 [1957].

Okimoto, Daniel Iwao. American in Disguise. New York and Tokyo: A Weatherhill Book. Walker/ Weatherhill, 1971.

Sone, Monica. Nisei Daughter. Seattle and London: University of Washington Press, 1998 [1953].

Uchida, Yoshiko. Desert Exile: The Uprooting of a Japanese- American Family. Seattle: University of Washington Press, 1982.

Uchida, Yoshiko. Picture Bride. Seattle and London: University of Washington Press, 1997 [1987].

Wakatsuki Houston, Jeanne. Beyond Manzanar: Views of Asian- American Womanhood. Santa Barbara: Capra Press, 1985.

Wakatsuki Houston, Jeanne and James D. Houston. Farewell to Manzanar: A True Story of Japanese American Experience during and after the World War II Internment. New York: Ember, 2012 [1973].

Hosokawa, Bill. Out of the Frying Pan: Reflections of a Japanese American. Niwot, Colorado: University Press of Colorado, 1998.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jarmołowicz-Dziekońska
Prowadzący grup: Małgorzata Jarmołowicz-Dziekońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalizacyjne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Akulturacja w literaturze japońsko-amerykańskiej XX w.

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje proces akulturacji w literaturze japońsko-amerykańskiej XX w. oraz kontekst socjohistoryczny (m.in. problem internowania) w życiu japońskich imigrantów oraz ich japońsko-amerykańskich potomków w Stanach Zjednoczonych XX w. Problematyka tożsamości etnicznej jest ściśle powiązana z problemem „niewidzialności” mniejszości etnicznych. Wybrane utwory literackie zostaną przeanalizowane w odniesieniu do głównych czynników akulturacyjnych.

Literatura:

Jarmołowicz-Dziekońska, M. Japanese-American Literature through the Prism of Acculturation. New York: Routledge, 2023.

Kim, Elaine H. Asian American Literature: An Introduction to the Writings and Their Social Context. Philadelphia: Temple University Press, 1982.

Dubel, Janice L. “Remembering a Japanese- American Concentration Camp at Manzanar National Historic Site.” In Myth, Memory, and the Making of the American Landscape, edited by P. A. Shackel, 85– 102. Gainesville: University Press of Florida, 2001.

Sun, Wei. Minority Invisibility: An Asian American Experience. New York: University Press of America, 2007.

Szmańko, Klara. Invisibility in African American and Asian American literature: A Comparative Study. Jefferson: McFarland & Company Inc., 2008.

Szmańko, Klara. Visions of Whiteness in Selected Works of Asian American Literature. Jefferson: McFarland & Company Inc., 2015.

Nguyen, Huong H. “Acculturation in the United States.” In The Cambridge Handbook of Acculturation Psychology, edited by D. L. Sam and J. W. Berry, 311– 330. New York: Cambridge University Press, 2006.

Berry, John W., Ype H. Poortinga, Marshall H. Segall and Pierre R. Dasen. Cross-Cultural Psychology: Research and Applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

Alba, Richard and Victor Nee. Remaking the American Mainstream: Assimilation and Contemporary Immigration. Cambridge, and London: Harvard University Press, 2015.

Azuma, Eiichiro. Between Two Empires: Race, History, and Transnationalism in Japanese America. New York: Oxford University Press, 2005.

Tsuda, Takeyuki. Japanese American Ethnicity: In Search of Heritage and Homeland across Generations. New York: New York University Press, 2016.

Fugita, Stephen S. and David J. Obrien. Japanese American Ethnicity: The Persistence of Community. Washington: University of Washington Press, 1994.

Okada, John. No- No Boy. Seattle and London: University of Washington Press, 1993 [1957].

Okimoto, Daniel Iwao. American in Disguise. New York and Tokyo: A Weatherhill Book. Walker/ Weatherhill, 1971.

Sone, Monica. Nisei Daughter. Seattle and London: University of Washington Press, 1998 [1953].

Uchida, Yoshiko. Desert Exile: The Uprooting of a Japanese- American Family. Seattle: University of Washington Press, 1982.

Uchida, Yoshiko. Picture Bride. Seattle and London: University of Washington Press, 1997 [1987].

Wakatsuki Houston, Jeanne. Beyond Manzanar: Views of Asian- American Womanhood. Santa Barbara: Capra Press, 1985.

Wakatsuki Houston, Jeanne and James D. Houston. Farewell to Manzanar: A True Story of Japanese American Experience during and after the World War II Internment. New York: Ember, 2012 [1973].

Hosokawa, Bill. Out of the Frying Pan: Reflections of a Japanese American. Niwot, Colorado: University Press of Colorado, 1998.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)