Trening kreatywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-ON2-1TK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening kreatywności |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii obcej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia obca nauczycielska 1 rok sem letni 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest rozwijanie twórczego potencjału i kreatywności studentów w sferze poznawczej (wyobraźnia twórcza, płynność, giętkości i oryginalność myślenia, myślenie dywergencyjne, zdolność do generowania wielu rozwiązań, pomysłów, idei, abstrahowanie, kojarzenie i metaforyzowanie); sferze emocjonalno-motywacyjnej (otwartość na nowe idee i doświadczenia, ciekawość poznawcza, zaangażowanie w działanie, niezależność i nonkonformizm, chęć eksperymentowania i podejmowania zadań, gotowość do podejmowania wyzwań i związanego z nim ryzyka) oraz sferze działaniowej. Studenci podczas zajęć będą rozpoznawać i rozwijać własne zasoby twórcze oraz cechy twórczego nauczyciela, których samoświadomość jest podstawowym warunkiem projektowania działań edukacyjnych stymulujących kreatywność ucznia. |
Pełny opis: |
profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne (psychologia twórczości, pedagogika twórczości) Semestr: II (letni) ECTS: 1 punkt Język przedmiotu: polski Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii Liczba godzin dydaktycznych – 15 godzin (ćwiczenia) Metody dydaktyki twórczości (metody twórczego rozwiązywanie problemów, pokonywania sztywności myślenia, rozwijania myślenia wyobrażeniowego i ciekawości poznawczej, rozwijania zdolności skojarzeniowych: transformacje, asocjacje, analogie, metafory); mapa twórczego potencjału (identyfikowanie zasobów rozwojowych nauczyciela) Zajęcia będą prowadzone zgodnie z zasadami psychoedukacyjnego treningu kreatywności. Bilans nakładu pracy studenta –15 godzin: ćwiczenia, 10 godzin: praca własna studenta Wskaźniki ilościowe – 15 godzin – 0,5 pkt. – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela; 10 godzin – 0,5 pkt. – praca własna studenta (czytanie literatury, przygotowanie mapy twórczego potencjału) |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB) Kunat, B. Rozwijanie twórczego potencjału ucznia z perspektywy pedagogiki twórczości. Warszawa: ORE. (publikacja elektroniczna: www.ore.edu.pl) Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów. Kraków: „Impuls”. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB) Nęcka, E., Gruszka, A., Orzechowski, Szymura, B. (2019). Trening twórczości. Sopot: Smak Słowa. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB) Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB) Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB) Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB) Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB) Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB) Szmidt, K.J., Płóciennik, E. (2020). Myślenie pytajne: teoria i kształcenie. Łódź: UŁ. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB) |
Efekty uczenia się: |
Umiejętności, absolwent potrafi: KP7_UW3 rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym; KP7_UW6 tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia; KP7_UO1 rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów; |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność na zajęciach (zadania warsztatowe zespołowe, zadania warsztatowe indywidualne - mapa twórczego potencjału) Formy zaliczenia przedmiotu: ćwiczenia – zaliczenie na ocenę; Zaliczenie ćwiczeń cząstkowe: •samoocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania warsztatowe), •samoocena efektów pracy zespołowej, • mapa twórczego potencjału Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania). Punktacja/oceny: 91%-100% bdb 81%-90% db plus 71%-80% db 61%-70% dst plus 51%-60% dst |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Kunat | |
Prowadzący grup: | Beata Kunat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB) Kunat, B. Rozwijanie twórczego potencjału ucznia z perspektywy pedagogiki twórczości. Warszawa: ORE. (publikacja elektroniczna: www.ore.edu.pl) Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów. Kraków: „Impuls”. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB) Nęcka, E., Gruszka, A., Orzechowski, Szymura, B. (2019). Trening twórczości. Sopot: Smak Słowa. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB) Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB) Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB) Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB) Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB) Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB) Szmidt, K.J., Płóciennik, E. (2020). Myślenie pytajne: teoria i kształcenie. Łódź: UŁ. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Kunat | |
Prowadzący grup: | Beata Kunat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB) Kunat, B. Rozwijanie twórczego potencjału ucznia z perspektywy pedagogiki twórczości. Warszawa: ORE. (publikacja elektroniczna: www.ore.edu.pl) Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów. Kraków: „Impuls”. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB) Nęcka, E., Gruszka, A., Orzechowski, Szymura, B. (2019). Trening twórczości. Sopot: Smak Słowa. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB) Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB) Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB) Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB) Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB) Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB) Szmidt, K.J., Płóciennik, E. (2020). Myślenie pytajne: teoria i kształcenie. Łódź: UŁ. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.