Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening kreatywności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-ON2-1TK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening kreatywności
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii obcej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia obca nauczycielska 1 rok sem letni 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Podstawowym celem przedmiotu jest rozwijanie twórczego potencjału i kreatywności studentów w sferze poznawczej (wyobraźnia twórcza, płynność, giętkości i oryginalność myślenia, myślenie dywergencyjne, zdolność do generowania wielu rozwiązań, pomysłów, idei, abstrahowanie, kojarzenie i metaforyzowanie); sferze emocjonalno-motywacyjnej (otwartość na nowe idee i doświadczenia, ciekawość poznawcza, zaangażowanie w działanie, niezależność i nonkonformizm, chęć eksperymentowania i podejmowania zadań, gotowość do podejmowania wyzwań i związanego z nim ryzyka) oraz sferze działaniowej. Studenci podczas zajęć będą rozpoznawać i rozwijać własne zasoby twórcze oraz cechy twórczego nauczyciela, których samoświadomość jest podstawowym warunkiem projektowania działań edukacyjnych stymulujących kreatywność ucznia.

Pełny opis:

profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne (psychologia twórczości, pedagogika twórczości)

Semestr: II (letni)

ECTS: 1 punkt

Język przedmiotu: polski

Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny

Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii

Liczba godzin dydaktycznych – 15 godzin (ćwiczenia)

Metody dydaktyki twórczości (metody twórczego rozwiązywanie problemów, pokonywania sztywności myślenia, rozwijania myślenia wyobrażeniowego i ciekawości poznawczej, rozwijania zdolności skojarzeniowych: transformacje, asocjacje, analogie, metafory); mapa twórczego potencjału (identyfikowanie zasobów rozwojowych nauczyciela)

Zajęcia będą prowadzone zgodnie z zasadami psychoedukacyjnego treningu kreatywności.

Bilans nakładu pracy studenta –15 godzin: ćwiczenia, 10 godzin: praca własna studenta

Wskaźniki ilościowe – 15 godzin – 0,5 pkt. – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela; 10 godzin – 0,5 pkt. – praca własna studenta

(czytanie literatury, przygotowanie mapy twórczego potencjału)

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB)

Kunat, B. Rozwijanie twórczego potencjału ucznia z perspektywy pedagogiki twórczości. Warszawa: ORE. (publikacja elektroniczna: www.ore.edu.pl)

Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów. Kraków: „Impuls”. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB)

Nęcka, E., Gruszka, A., Orzechowski, Szymura, B. (2019). Trening twórczości. Sopot: Smak Słowa. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB)

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB)

Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB)

Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB)

Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB)

Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB)

Szmidt, K.J., Płóciennik, E. (2020). Myślenie pytajne: teoria i kształcenie. Łódź: UŁ. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB)

Efekty uczenia się:

Umiejętności, absolwent potrafi:

KP7_UW3 rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym;

KP7_UW6 tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia;

KP7_UO1 rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów;

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, aktywność na zajęciach (zadania warsztatowe zespołowe, zadania warsztatowe indywidualne - mapa twórczego potencjału)

Formy zaliczenia przedmiotu:

ćwiczenia – zaliczenie na ocenę;

Zaliczenie ćwiczeń cząstkowe:

•samoocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania warsztatowe),

•samoocena efektów pracy zespołowej,

• mapa twórczego potencjału

Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania).

Punktacja/oceny:

91%-100% bdb

81%-90% db plus

71%-80% db

61%-70% dst plus

51%-60% dst

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Kunat
Prowadzący grup: Beata Kunat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB)

Kunat, B. Rozwijanie twórczego potencjału ucznia z perspektywy pedagogiki twórczości. Warszawa: ORE. (publikacja elektroniczna: www.ore.edu.pl)

Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów. Kraków: „Impuls”. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB)

Nęcka, E., Gruszka, A., Orzechowski, Szymura, B. (2019). Trening twórczości. Sopot: Smak Słowa. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB)

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB)

Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB)

Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB)

Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB)

Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB)

Szmidt, K.J., Płóciennik, E. (2020). Myślenie pytajne: teoria i kształcenie. Łódź: UŁ. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Kunat
Prowadzący grup: Beata Kunat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB)

Kunat, B. Rozwijanie twórczego potencjału ucznia z perspektywy pedagogiki twórczości. Warszawa: ORE. (publikacja elektroniczna: www.ore.edu.pl)

Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów. Kraków: „Impuls”. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB)

Nęcka, E., Gruszka, A., Orzechowski, Szymura, B. (2019). Trening twórczości. Sopot: Smak Słowa. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB)

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB)

Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB)

Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB)

Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB)

Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB)

Szmidt, K.J., Płóciennik, E. (2020). Myślenie pytajne: teoria i kształcenie. Łódź: UŁ. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)