Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PN2-1DP
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka pedagogiczna
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii polskiej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia polska nauczycielska 1 rok sem.letni 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założenia opisowo: Od studenta wymagana jest znajomość podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki. Przedmiot umożliwia nabycie wiedzy i umiejętności diagnozowania środowisk wychowawczych, sporządzania diagnozy pedagogicznej indywidualnych przypadków.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie:

• problematyki diagnozy pedagogicznej, diagnozy problemów wych.,społ.

• analizy etapów diagnozowania, diagnoz cząstkowych,

• metod stawiania diagnoz,

• rozpoznania potrzeb opiekuńczych i edukacyjnych.

Pełny opis:

Zajęcia umożliwiają nabycie wiedzy w zakresie rozpoznawania i opisu interesujących diagnostę stanów rzeczy

(tzn. stawianiem trafnych i rzetelnych diagnoz na użytek wychowania i opieki) za pomocą odpowiednich metod, technik i narzędzi badawczych, ich ocenę i interpretację. Celem zaprojektowania oddziaływania zapobiegawczego (profilaktycznego) lub korekcyjnego jak też podjęcia adekwatnych form wsparcia i pomocy.

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia

Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny

Dziedzina i dyscyplina nauki :filologia polska

Rok studiów/semestr :1 rok 2 stopnia, semestr letni

• 15 godzin ćwiczeń

1 pkt ECTS

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Udział w ćwiczeniach: 15 godz.

Konsultacje: 1 godz.

RAZEM : 16 godz.

Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie do ćwiczeń 5 godz.

Przygotowanie do testu: 9 godz.

RAZEM :14 godz.

Razem wszystkich godzin: 30 godz.

1punkt ECTS – 30 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa:

*Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Warszawa 2003, Wydawnictwo Akademickie „Żak”

* A.Sołbut: Walory wynikające z odmienności. Bajka terapeutyczna, psychoedukacyjna w specjalistycznych świetlicach dla dzieci (w:)J.Nikitorowicz (red.) Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej? Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

*A.Sołbut: Czas wolny dzieci i młodzieży organizowany w okresie pandemii w białostockich placówkach wsparcia dziennego.(w:)”Innowacyjne pomysły na odpoczynek w czasie wolnym od pracy w ramach turystyki na wsi w okresie pandemii koronawirusa SARS CoV-2”,red. A. Roman, J.Karpowicz, B. Nowicki, R. Kosiński, Białystok 2022.

*J.Jagieła,Trudny uczeń w szkole. Krótki przewodnik psychologiczny, Kraków 2005.

*E.Jarosz, E.Wysocka: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006

*J. Nikitorowicz, K.Sawicki, T.Bajkowski (red.):Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko 2003

*S. Ziemski: Problemy dobrej diagnozy. Warszawa

*K.Sujak-Lesz, Z.Kuklińska(red.): Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna. Warszawa 2002

*M. Guziuk-Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011.

*E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa 2008.

*S.Kawula,Z.Dąbrowski,M.Gałaś: Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i kulturalnych środowiska. Toruń 1980

*G. Gajewska, Problemy – dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem, Zielona Góra 1997, Wydawnictwo Wyższej Szkoły im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze.

*A.Frydrychowicz: Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996.

*M. Braun-Gałkowska, Test rysunku rodziny, Lublin 1985.

*G. D. Oster, P. Gould, Rysunek w psychoterapii, Gdańsk 1999, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

*M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999

*A.Sołbut, Dzieciństwo w rodzinie alkoholowej w: internetowej Encyklopedii Dzieciństwa pod red.. D.Waloszek, 2018

*A.Sołbut: Agresywne zachowania dzieci i młodzieży- próba holistycznego ujęcia diagnozowanego problemu (w:) A.Rejzner (red.) Przemoc i agresja w szkole próby rozwiązania problemu. Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP Warszawa 2008.

*J.Rumpf,Krzyzeć, bić, niszczyć.Agresja u dzieci w wieku do 13 lat. GWP 2003.

*A.Sołbut, Zajęcia socjoterapeutyczne jako element wspierający rozwój dziecka z rodziny dysfunkcyjnej w:Kreatywność i przedsiębiorczość w socjoterapii i przyrodoterapii a turystyka zdrowotna na wsi, A.Roman (red.);Wydawnictwo Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli „Edukacja, Wychowanie i Bezpieczeństwo” przy Towarzystwie Zapobiegania Tonięciom i Ratowania Tonących w Białymstoku , Białystok 2017.

*J.Mantur (red.),Styl życia młodzieży Białegostoku. Raport. Białystok 2019.

Literatura uzupełniająca:

*A.Sołbut:Edukacja międzykulturowa w młodszym wieku szkolnym. Relacja w warsztatów uwrażliwiających na odmienność. (w:) T.Bajkowski ,K.Sawicki, U.Namiotko (red.) "Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości", red. T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014

*A.Sołbut: Potrzeby małego dziecka w rodzinie alkoholowej, przemocowej (w:)H.Krauze- Sikorska, M.Klichowski, K.Kuszak (red.), Świat małego dziecka tom II, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013 r., s.311-322

*A.Sołbut, Projektowanie i realizowanie się w dialogu podmiotów edukacyjnych ,w: Edukacja w przestrzeni społecznej –paradygmaty zmian , red. naukowa A.Karpińska,K.Borawska-Kalbarczyk,A.Szwarc, Wydawnictwo UwB, Białystok2021

*A.Sarnat-Ciastko, Tutoring w polskiej szkole,2015.

*B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków 2011.

* M.Deptuła (red.): Diagnostyka profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz 2006

*D.Rybczyńska (red.):Ciągłość i zmiana w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Kraków 2003

*A K. Duraj-Nowakowa, U. Gruca- Miąsik. Rodzina, diagnoza, profilaktyka i wsparcie. Rzeszów 2009.

*M.Łopatkowa: Jak pracować z dzieckiem i rodziną zagrożoną. Warszawa 1983

*B.Niemierko: Diagnostyka edukacyjna podręcznik akademicki PWN 2009

*D.Apanel: Opieka wychowanie- tradycja i problemy współczesne. Kraków 2009

*S.Palka: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998

*I.Lepalczyk,J.Badura: Elementy diagnostyki pedagogicznej. Warszawa 1987

*E.Jarosz: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice 2001

*E. Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2013.

*A.Kozłowska: Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000

*L.Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2005

*W.Socha: Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego. Lublin 1984

*T.Pilch, I.Lepalczyk (red.):Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Warszawa 1995

*A.Sołbut:Leśne przygody Innego (bajka) (w:) A.Młynarczuk-Sokołowska, K.Potoniec, K.Szostak- Król (red.) Przygody Innego Bajka w edukacji międzykulturowej, Fundacja Edukacji i Twórczości, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011r.

*A.Sołbut: Inny i babciny świat./bajka i scenariusze zajęć (w:) "Przygody Innego. Bajki międzykulturowe na rzecz integracji dzieci cudzoziemskich, red. A. Młynarczuk-Sokołowska, K. Potoniec, K. Szostak-Król, Wyd. Fundacja Dialog.

Efekty uczenia się:

K_W10

Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.

K_W15

Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wych., opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.

K_U01

Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej

K_U03

Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej

K_K07

Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie.

Weryfikacja-test

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne, zaliczenie na ocenę, obecność, aktywność, test.

Dozwolona jest 1 nieobecność, kolejne absencje student redukuje poprzez omówienie tematu na konsultacjach, w kontakcie indywidualnym z wykładowcą.

Do zaliczenie może podejść student, który uczestniczył w zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie:

• problematyki diagnozy pedagogicznej, diagnozy problemów wych.,społ.

• analizy etapów diagnozowania, diagnoz cząstkowych,

• metod stawiania diagnoz,

• rozpoznania potrzeb opiekuńczych i edukacyjnych.

Pełny opis:

Zajęcia umożliwiają nabycie wiedzy w zakresie rozpoznawania i opisu interesujących diagnostę stanów rzeczy

(tzn. stawianiem trafnych i rzetelnych diagnoz na użytek wychowania i opieki) za pomocą odpowiednich metod, technik i narzędzi badawczych, ich ocenę i interpretację. Celem zaprojektowania oddziaływania zapobiegawczego (profilaktycznego) lub korekcyjnego jak też podjęcia adekwatnych form wsparcia i pomocy.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia

Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny

Dziedzina i dyscyplina nauki :filologia polska

Rok studiów/semestr :1 rok 2 stopnia, semestr letni

• 15 godzin ćwiczeń

1 pkt ECTS

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Udział w ćwiczeniach: 15 godz.

Konsultacje: 1 godz.

RAZEM : 16 godz.

Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie do ćwiczeń 5 godz.

Przygotowanie do testu: 9 godz.

RAZEM :14 godz.

Razem wszystkich godzin: 30 godz.

1punkt ECTS – 30 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa:

*Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Warszawa 2003, Wydawnictwo Akademickie „Żak”

* A.Sołbut: Walory wynikające z odmienności. Bajka terapeutyczna, psychoedukacyjna w specjalistycznych świetlicach dla dzieci (w:)J.Nikitorowicz (red.) Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej? Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

*A.Sołbut: Czas wolny dzieci i młodzieży organizowany w okresie pandemii w białostockich placówkach wsparcia dziennego.(w:)”Innowacyjne pomysły na odpoczynek w czasie wolnym od pracy w ramach turystyki na wsi w okresie pandemii koronawirusa SARS CoV-2”,red. A. Roman, J.Karpowicz, B. Nowicki, R. Kosiński, Białystok 2022.

*J.Jagieła,Trudny uczeń w szkole. Krótki przewodnik psychologiczny, Kraków 2005.

*E.Jarosz, E.Wysocka: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006

*J. Nikitorowicz, K.Sawicki, T.Bajkowski (red.):Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko 2003

*S. Ziemski: Problemy dobrej diagnozy. Warszawa

*K.Sujak-Lesz, Z.Kuklińska(red.): Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna. Warszawa 2002

*M. Guziuk-Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011.

*E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa 2008.

*S.Kawula,Z.Dąbrowski,M.Gałaś: Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i kulturalnych środowiska. Toruń 1980

*G. Gajewska, Problemy – dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem, Zielona Góra 1997, Wydawnictwo Wyższej Szkoły im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze.

*A.Frydrychowicz: Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996.

*M. Braun-Gałkowska, Test rysunku rodziny, Lublin 1985.

*G. D. Oster, P. Gould, Rysunek w psychoterapii, Gdańsk 1999, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

*M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999

*A.Sołbut, Dzieciństwo w rodzinie alkoholowej w: internetowej Encyklopedii Dzieciństwa pod red.. D.Waloszek, 2018

*A.Sołbut: Agresywne zachowania dzieci i młodzieży- próba holistycznego ujęcia diagnozowanego problemu (w:) A.Rejzner (red.) Przemoc i agresja w szkole próby rozwiązania problemu. Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP Warszawa 2008.

*J.Rumpf,Krzyzeć, bić, niszczyć.Agresja u dzieci w wieku do 13 lat. GWP 2003.

*A.Sołbut, Zajęcia socjoterapeutyczne jako element wspierający rozwój dziecka z rodziny dysfunkcyjnej w:Kreatywność i przedsiębiorczość w socjoterapii i przyrodoterapii a turystyka zdrowotna na wsi, A.Roman (red.);Wydawnictwo Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli „Edukacja, Wychowanie i Bezpieczeństwo” przy Towarzystwie Zapobiegania Tonięciom i Ratowania Tonących w Białymstoku , Białystok 2017.

*J.Mantur (red.),Styl życia młodzieży Białegostoku. Raport. Białystok 2019.

Literatura uzupełniająca:

*A.Sołbut:Edukacja międzykulturowa w młodszym wieku szkolnym. Relacja w warsztatów uwrażliwiających na odmienność. (w:) T.Bajkowski ,K.Sawicki, U.Namiotko (red.) "Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości", red. T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014

*A.Sołbut: Potrzeby małego dziecka w rodzinie alkoholowej, przemocowej (w:)H.Krauze- Sikorska, M.Klichowski, K.Kuszak (red.), Świat małego dziecka tom II, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013 r., s.311-322

*A.Sołbut, Projektowanie i realizowanie się w dialogu podmiotów edukacyjnych ,w: Edukacja w przestrzeni społecznej –paradygmaty zmian , red. naukowa A.Karpińska,K.Borawska-Kalbarczyk,A.Szwarc, Wydawnictwo UwB, Białystok2021

*A.Sarnat-Ciastko, Tutoring w polskiej szkole,2015.

*B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków 2011.

* M.Deptuła (red.): Diagnostyka profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz 2006

*D.Rybczyńska (red.):Ciągłość i zmiana w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Kraków 2003

*A K. Duraj-Nowakowa, U. Gruca- Miąsik. Rodzina, diagnoza, profilaktyka i wsparcie. Rzeszów 2009.

*M.Łopatkowa: Jak pracować z dzieckiem i rodziną zagrożoną. Warszawa 1983

*B.Niemierko: Diagnostyka edukacyjna podręcznik akademicki PWN 2009

*D.Apanel: Opieka wychowanie- tradycja i problemy współczesne. Kraków 2009

*S.Palka: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998

*I.Lepalczyk,J.Badura: Elementy diagnostyki pedagogicznej. Warszawa 1987

*E.Jarosz: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice 2001

*E. Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2013.

*A.Kozłowska: Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000

*L.Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2005

*W.Socha: Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego. Lublin 1984

*T.Pilch, I.Lepalczyk (red.):Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Warszawa 1995

*A.Sołbut:Leśne przygody Innego (bajka) (w:) A.Młynarczuk-Sokołowska, K.Potoniec, K.Szostak- Król (red.) Przygody Innego Bajka w edukacji międzykulturowej, Fundacja Edukacji i Twórczości, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011r.

*A.Sołbut: Inny i babciny świat./bajka i scenariusze zajęć (w:) "Przygody Innego. Bajki międzykulturowe na rzecz integracji dzieci cudzoziemskich, red. A. Młynarczuk-Sokołowska, K. Potoniec, K. Szostak-Król, Wyd. Fundacja Dialog.

Uwagi:

Dozwolona jest 1 nieobecność, kolejne absencje student redukuje poprzez omówienie tematu na konsultacjach, w kontakcie indywidualnym z wykładowcą. Do zaliczenie może podejść student, który uczestniczył w zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Sołbut
Prowadzący grup: Agnieszka Sołbut
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie:

• problematyki diagnozy pedagogicznej, diagnozy problemów wych.,społ.

• analizy etapów diagnozowania, diagnoz cząstkowych,

• metod stawiania diagnoz,

• rozpoznania potrzeb opiekuńczych i edukacyjnych.

Pełny opis:

Zajęcia umożliwiają nabycie wiedzy w zakresie rozpoznawania i opisu interesujących diagnostę stanów rzeczy

(tzn. stawianiem trafnych i rzetelnych diagnoz na użytek wychowania i opieki) za pomocą odpowiednich metod, technik i narzędzi badawczych, ich ocenę i interpretację. Celem zaprojektowania oddziaływania zapobiegawczego (profilaktycznego) lub korekcyjnego jak też podjęcia adekwatnych form wsparcia i pomocy.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia

Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny

Dziedzina i dyscyplina nauki :filologia polska

Rok studiów/semestr :1 rok 2 stopnia, semestr letni

• 15 godzin ćwiczeń

1 pkt ECTS

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Udział w ćwiczeniach: 15 godz.

Konsultacje: 1 godz.

RAZEM : 16 godz.

Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie do ćwiczeń 5 godz.

Przygotowanie do testu: 9 godz.

RAZEM :14 godz.

Razem wszystkich godzin: 30 godz.

1punkt ECTS – 30 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa:

*Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Warszawa 2003, Wydawnictwo Akademickie „Żak”

* A.Sołbut: Walory wynikające z odmienności. Bajka terapeutyczna, psychoedukacyjna w specjalistycznych świetlicach dla dzieci (w:)J.Nikitorowicz (red.) Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej? Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

*A.Sołbut: Czas wolny dzieci i młodzieży organizowany w okresie pandemii w białostockich placówkach wsparcia dziennego.(w:)”Innowacyjne pomysły na odpoczynek w czasie wolnym od pracy w ramach turystyki na wsi w okresie pandemii koronawirusa SARS CoV-2”,red. A. Roman, J.Karpowicz, B. Nowicki, R. Kosiński, Białystok 2022.

*J.Jagieła,Trudny uczeń w szkole. Krótki przewodnik psychologiczny, Kraków 2005.

*E.Jarosz, E.Wysocka: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006

*J. Nikitorowicz, K.Sawicki, T.Bajkowski (red.):Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko 2003

*S. Ziemski: Problemy dobrej diagnozy. Warszawa

*K.Sujak-Lesz, Z.Kuklińska(red.): Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna. Warszawa 2002

*M. Guziuk-Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011.

*E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa 2008.

*S.Kawula,Z.Dąbrowski,M.Gałaś: Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i kulturalnych środowiska. Toruń 1980

*G. Gajewska, Problemy – dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem, Zielona Góra 1997, Wydawnictwo Wyższej Szkoły im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze.

*A.Frydrychowicz: Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996.

*M. Braun-Gałkowska, Test rysunku rodziny, Lublin 1985.

*G. D. Oster, P. Gould, Rysunek w psychoterapii, Gdańsk 1999, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

*M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999

*A.Sołbut, Dzieciństwo w rodzinie alkoholowej w: internetowej Encyklopedii Dzieciństwa pod red.. D.Waloszek, 2018

*A.Sołbut: Agresywne zachowania dzieci i młodzieży- próba holistycznego ujęcia diagnozowanego problemu (w:) A.Rejzner (red.) Przemoc i agresja w szkole próby rozwiązania problemu. Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP Warszawa 2008.

*J.Rumpf,Krzyzeć, bić, niszczyć.Agresja u dzieci w wieku do 13 lat. GWP 2003.

*A.Sołbut, Zajęcia socjoterapeutyczne jako element wspierający rozwój dziecka z rodziny dysfunkcyjnej w:Kreatywność i przedsiębiorczość w socjoterapii i przyrodoterapii a turystyka zdrowotna na wsi, A.Roman (red.);Wydawnictwo Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli „Edukacja, Wychowanie i Bezpieczeństwo” przy Towarzystwie Zapobiegania Tonięciom i Ratowania Tonących w Białymstoku , Białystok 2017.

*J.Mantur (red.),Styl życia młodzieży Białegostoku. Raport. Białystok 2019.

Literatura uzupełniająca:

*A.Sołbut:Edukacja międzykulturowa w młodszym wieku szkolnym. Relacja w warsztatów uwrażliwiających na odmienność. (w:) T.Bajkowski ,K.Sawicki, U.Namiotko (red.) "Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości", red. T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014

*A.Sołbut: Potrzeby małego dziecka w rodzinie alkoholowej, przemocowej (w:)H.Krauze- Sikorska, M.Klichowski, K.Kuszak (red.), Świat małego dziecka tom II, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013 r., s.311-322

*A.Sołbut, Projektowanie i realizowanie się w dialogu podmiotów edukacyjnych ,w: Edukacja w przestrzeni społecznej –paradygmaty zmian , red. naukowa A.Karpińska,K.Borawska-Kalbarczyk,A.Szwarc, Wydawnictwo UwB, Białystok2021

*A.Sarnat-Ciastko, Tutoring w polskiej szkole,2015.

*B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków 2011.

* M.Deptuła (red.): Diagnostyka profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz 2006

*D.Rybczyńska (red.):Ciągłość i zmiana w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Kraków 2003

*A K. Duraj-Nowakowa, U. Gruca- Miąsik. Rodzina, diagnoza, profilaktyka i wsparcie. Rzeszów 2009.

*M.Łopatkowa: Jak pracować z dzieckiem i rodziną zagrożoną. Warszawa 1983

*B.Niemierko: Diagnostyka edukacyjna podręcznik akademicki PWN 2009

*D.Apanel: Opieka wychowanie- tradycja i problemy współczesne. Kraków 2009

*S.Palka: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998

*I.Lepalczyk,J.Badura: Elementy diagnostyki pedagogicznej. Warszawa 1987

*E.Jarosz: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice 2001

*E. Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2013.

*A.Kozłowska: Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000

*L.Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2005

*W.Socha: Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego. Lublin 1984

*T.Pilch, I.Lepalczyk (red.):Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Warszawa 1995

*A.Sołbut:Leśne przygody Innego (bajka) (w:) A.Młynarczuk-Sokołowska, K.Potoniec, K.Szostak- Król (red.) Przygody Innego Bajka w edukacji międzykulturowej, Fundacja Edukacji i Twórczości, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011r.

*A.Sołbut: Inny i babciny świat./bajka i scenariusze zajęć (w:) "Przygody Innego. Bajki międzykulturowe na rzecz integracji dzieci cudzoziemskich, red. A. Młynarczuk-Sokołowska, K. Potoniec, K. Szostak-Król, Wyd. Fundacja Dialog.

Uwagi:

Dozwolona jest 1 nieobecność, kolejne absencje student redukuje poprzez omówienie tematu na konsultacjach, w kontakcie indywidualnym z wykładowcą. Do zaliczenie może podejść student, który uczestniczył w zajęciach.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)