Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kreatywność i współpraca w środowisku cyfrowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PS1-1KWSC
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kreatywność i współpraca w środowisku cyfrowym
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe
Filologia polska 1 rok sem.letni 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Na zajęciach poruszone zostaną zagadnienia związane z kreatywnością i współpracą w środowisku cyfrowym. Omówione zostaną: specyfika dziennikarstwa internetowego i komunikowania się w Internecie, rola dostępnych w Sieci baz danych, narzędzia służące do pozyskiwania i publikowania informacji oraz podstawy etyki dziennikarskiej.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest ukazanie możliwości pozyskiwania i dzielenia się informacjami oraz znaczenia technologii informatycznych w pracy filologa.

1. Specyfika pracy w nowych mediach.

2. Internet – struktura i cechy sieci. Komunikowanie się w Sieci.

3. Środowisko cyfrowe jako pole pracy badacza i popularyzatora literatury.

4. Media społeczne – potencjał i ograniczenia/niebezpieczeństwa.

5. Realizacja projektów zaliczeniowych: warsztaty przygotowawcze.

6. Sztuka w Internecie: wirtualne galerie i muzea.

6. Internet a kształtowanie się kultury literackiej.

7. Biblioteki oraz archiwa cyfrowe i portale poświęcone literaturze.

8. Planowanie tematyki projektów zaliczeniowych i struktury.

9. Dziedzictwo historyczne i wielokulturowość w Sieci.

10. Internet i prawo.

11. Cykulacja wiedzy: Wikipedia i Youtube

12. Subkultury w sieci i portale tematyczne (wybrane przykłady).

13. Nowe praktyki kulturowe w sieci – blogi i vlogi.

14.-15. Prezentacje, omówienie i ocena studenckich projektów.

Pełny opis:

1. Profil studiów: Ogólnoakademicki.

2. Forma studiów: Stacjonarne.

3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia.

4. Rok III, semestr 5.

5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo.

6. Rodzaj zajęć: specjalność dziennikarstwo cyfrowe (moduł 28).

7. Wymagania wstępne: brak

8. Liczba godzin: 30 h

10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja.

11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym.

Dopuszczalne są w sumie dwie nieobecności nieusprawiedliwione.

12. Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach: 30 h (w tym zaliczenie ustne).

Przygotowanie do zajęć: 70 h

przygotowanie pracy zaliczeniowej - 10 godzin,

konsultacje - 2 godziny

Razem: 112 h.

Wskaźniki ilościowe:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 32 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 80 h - 3 punkty ECTS.

Literatura:

M. Adamiec, Dzieło literackie w Sieci: pomysły, hipotezy i interpretacje, Gdańsk 2005.

M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo (dowolne wydanie) (część 3, 5, 6, 11, 12, 14, 16).

e-polonistyka, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012.

e-polonistyka. 2, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012.

M. Kaźmierczak, Użytkownik, nadawca, odbiorca w Web 2.0., -„Teksty Drugie” 2012, nr 6.

Maryl M. , Życie literackie w sieci, Warszawa 2015.

D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007 (rozdziały 6, 8 i 11).

Osiński Z., Technologia informacyjna w edukacji humanistycznej, Toruń 2005.

Radomski A., Humanistyka w świecie informacjonalizmu, Lublin 2014.

Wimmer P., Akademickie narzędzia Microsoft Word. e-book 2012

Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. Andrzej Radomski, Radosław Bomba, Lublin 2013.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Absolwent zna i rozumie:

- ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy, prądy literatury polskiej oraz wybrane zagadnienia literatury powszechnej i regionalnej (ma podstawową wiedzę o specyfice literatury w Sieci na tle procesu historycznoliterackiego ze szczególnym uwzględnieniem metod współpracy – również artystycznej i literackiej – w środowisku cyfrowym)

– P6S_WG–KA6_WG2

- posiada wiedzę o budowie, sposobie istnienia i funkcjonowania dzieła literackiego (rozumie związki między dziełem literackim a nowymi technologiami, zna specyfikę funkcjonowania dzieła literackiego w Internecie, zna bazy danych zawierające teksty literackie i naukowe)

– P6S_WGK–KA6_WGK1

UMIEJĘTNOŚCI

Absolwent potrafi:

- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł (wyszukuje, selekcjonuje i ocenia informacje uzyskane z internetowych baz danych, archiwów i bibliotek cyfrowych)

– P6S_UWO–KA6_UWO1

- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (przygotowuje projekt, w którym demonstruje samodzielność w poruszaniu się po różnych opracowaniach i źródłach, oraz umiejętność krytycznej refleksji nad nimi)

P6S_UUO–KA6_UUO1

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Absolwent jest gotów do:

– rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (nabywa nawyku krytycznej refleksji nad mediami cyfrowymi)

– P6S_KKO–KA6_KKO1

- potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom podczas przygotowywania projektów studenckich i po ich prezentacji)

– P6S_KOR–KA6_KOR1

– postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

– P6S_KKOR–KA6_KKOR1

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach, przygotowania do ćwiczeń, a także wykonania prezentacji ustnej na wybrany temat.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nosek
Prowadzący grup: Anna Nosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest rozwinięcie najważniejszych praktycznych umiejętności w pracy dziennikarza cyfrowego, ukazanie możliwości pozyskiwania i dzielenia się informacjami oraz znaczenia Internetu w pracy filologa.

Pełny opis:

1. Profil studiów: Ogólnoakademicki.

2. Forma studiów: Stacjonarne.

3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia.

4. Rok III, semestr 5.

5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo.

6. Rodzaj przedmiotu: specjalność dziennikarstwo cyfrowe (moduł 28).

7. Wymagania wstępne: brak

8. Liczba godzin: 30 h

10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja.

11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym.

Dopuszczalne są w sumie dwie nieobecności nieusprawiedliwione.

12. Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach: 30 h (w tym zaliczenie ustne).

Przygotowanie do zajęć: 30 h

przygotowanie prezentacji - 10 godzin,

konsultacje - 2 godziny

Razem: 82 h.

Wskaźniki ilościowe:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 32 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 50 h - 3 punkty ECTS.

Zaliczenie na ocenę.

Na zajęciach poruszone zostaną zagadnienia związane z kreatywnością i współpracą w środowisku cyfrowym. Omówione zostaną: specyfika dziennikarstwa internetowego i komunikowania się w Internecie, rola dostępnych w Sieci baz danych, narzędzia służące do pozyskiwania i publikowania informacji oraz podstawy etyki dziennikarskiej.

Literatura:

M. Adamiec, Dzieło literackie w Sieci: pomysły, hipotezy i interpretacje, Gdańsk 2005.

M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo (dowolne wydanie) (część 3, 5, 6, 11, 12, 14, 16).

e-polonistyka, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012.

e-polonistyka. 2, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012.

M. Kaźmierczak, Użytkownik, nadawca, odbiorca w Web 2.0., -„Teksty Drugie” 2012, nr 6.

Maryl M. , Życie literackie w sieci, Warszawa 2015.

D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007 (rozdziały 6, 8 i 11).

Osiński Z., Technologia informacyjna w edukacji humanistycznej, Toruń 2005.

Radomski A., Humanistyka w świecie informacjonalizmu, Lublin 2014.

Wimmer P., Akademickie narzędzia Microsoft Word. e-book 2012

Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. Andrzej Radomski, Radosław Bomba, Lublin 2013.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nosek
Prowadzący grup: Anna Nosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest rozwinięcie najważniejszych praktycznych umiejętności w pracy dziennikarza cyfrowego, ukazanie możliwości pozyskiwania i dzielenia się informacjami oraz znaczenia Internetu w pracy filologa.

Pełny opis:

1. Profil studiów: Ogólnoakademicki.

2. Forma studiów: Stacjonarne.

3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia.

4. Rok III, semestr 5.

5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo.

6. Rodzaj przedmiotu: specjalność dziennikarstwo cyfrowe (moduł 28).

7. Wymagania wstępne: brak

8. Liczba godzin: 30 h

10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja.

11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym.

Dopuszczalne są w sumie dwie nieobecności nieusprawiedliwione.

12. Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach: 30 h (w tym zaliczenie ustne).

Przygotowanie do zajęć: 30 h

przygotowanie prezentacji - 10 godzin,

konsultacje - 2 godziny

Razem: 82 h.

Wskaźniki ilościowe:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 32 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 50 h - 3 punkty ECTS.

Zaliczenie na ocenę.

Na zajęciach poruszone zostaną zagadnienia związane z kreatywnością i współpracą w środowisku cyfrowym. Omówione zostaną: specyfika dziennikarstwa internetowego i komunikowania się w Internecie, rola dostępnych w Sieci baz danych, narzędzia służące do pozyskiwania i publikowania informacji oraz podstawy etyki dziennikarskiej.

Literatura:

M. Adamiec, Dzieło literackie w Sieci: pomysły, hipotezy i interpretacje, Gdańsk 2005.

M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo (dowolne wydanie) (część 3, 5, 6, 11, 12, 14, 16).

e-polonistyka, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012.

e-polonistyka. 2, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012.

M. Kaźmierczak, Użytkownik, nadawca, odbiorca w Web 2.0., -„Teksty Drugie” 2012, nr 6.

Maryl M. , Życie literackie w sieci, Warszawa 2015.

D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007 (rozdziały 6, 8 i 11).

Osiński Z., Technologia informacyjna w edukacji humanistycznej, Toruń 2005.

Radomski A., Humanistyka w świecie informacjonalizmu, Lublin 2014.

Wimmer P., Akademickie narzędzia Microsoft Word. e-book 2012

Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. Andrzej Radomski, Radosław Bomba, Lublin 2013.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)