Kreatywność i współpraca w środowisku cyfrowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS1-1KWSC |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Kreatywność i współpraca w środowisku cyfrowym |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia polska 1 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Na zajęciach poruszone zostaną zagadnienia związane z kreatywnością i współpracą w środowisku cyfrowym. Omówione zostaną: specyfika dziennikarstwa internetowego i komunikowania się w Internecie, rola dostępnych w Sieci baz danych, narzędzia służące do pozyskiwania i publikowania informacji oraz podstawy etyki dziennikarskiej. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie możliwości pozyskiwania i dzielenia się informacjami oraz znaczenia technologii informatycznych w pracy filologa. 1. Specyfika pracy w nowych mediach. 2. Internet – struktura i cechy sieci. Komunikowanie się w Sieci. 3. Środowisko cyfrowe jako pole pracy badacza i popularyzatora literatury. 4. Media społeczne – potencjał i ograniczenia/niebezpieczeństwa. 5. Realizacja projektów zaliczeniowych: warsztaty przygotowawcze. 6. Sztuka w Internecie: wirtualne galerie i muzea. 6. Internet a kształtowanie się kultury literackiej. 7. Biblioteki oraz archiwa cyfrowe i portale poświęcone literaturze. 8. Planowanie tematyki projektów zaliczeniowych i struktury. 9. Dziedzictwo historyczne i wielokulturowość w Sieci. 10. Internet i prawo. 11. Cykulacja wiedzy: Wikipedia i Youtube 12. Subkultury w sieci i portale tematyczne (wybrane przykłady). 13. Nowe praktyki kulturowe w sieci – blogi i vlogi. 14.-15. Prezentacje, omówienie i ocena studenckich projektów. |
Pełny opis: |
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. 2. Forma studiów: Stacjonarne. 3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia. 4. Rok III, semestr 5. 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. 6. Rodzaj zajęć: specjalność dziennikarstwo cyfrowe (moduł 28). 7. Wymagania wstępne: brak 8. Liczba godzin: 30 h 10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja. 11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. Dopuszczalne są w sumie dwie nieobecności nieusprawiedliwione. 12. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 30 h (w tym zaliczenie ustne). Przygotowanie do zajęć: 70 h przygotowanie pracy zaliczeniowej - 10 godzin, konsultacje - 2 godziny Razem: 112 h. Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 32 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 80 h - 3 punkty ECTS. |
Literatura: |
M. Adamiec, Dzieło literackie w Sieci: pomysły, hipotezy i interpretacje, Gdańsk 2005. M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo (dowolne wydanie) (część 3, 5, 6, 11, 12, 14, 16). e-polonistyka, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012. e-polonistyka. 2, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012. M. Kaźmierczak, Użytkownik, nadawca, odbiorca w Web 2.0., -„Teksty Drugie” 2012, nr 6. Maryl M. , Życie literackie w sieci, Warszawa 2015. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007 (rozdziały 6, 8 i 11). Osiński Z., Technologia informacyjna w edukacji humanistycznej, Toruń 2005. Radomski A., Humanistyka w świecie informacjonalizmu, Lublin 2014. Wimmer P., Akademickie narzędzia Microsoft Word. e-book 2012 Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. Andrzej Radomski, Radosław Bomba, Lublin 2013. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Absolwent zna i rozumie: - ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy, prądy literatury polskiej oraz wybrane zagadnienia literatury powszechnej i regionalnej (ma podstawową wiedzę o specyfice literatury w Sieci na tle procesu historycznoliterackiego ze szczególnym uwzględnieniem metod współpracy – również artystycznej i literackiej – w środowisku cyfrowym) – P6S_WG–KA6_WG2 - posiada wiedzę o budowie, sposobie istnienia i funkcjonowania dzieła literackiego (rozumie związki między dziełem literackim a nowymi technologiami, zna specyfikę funkcjonowania dzieła literackiego w Internecie, zna bazy danych zawierające teksty literackie i naukowe) – P6S_WGK–KA6_WGK1 UMIEJĘTNOŚCI Absolwent potrafi: - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł (wyszukuje, selekcjonuje i ocenia informacje uzyskane z internetowych baz danych, archiwów i bibliotek cyfrowych) – P6S_UWO–KA6_UWO1 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (przygotowuje projekt, w którym demonstruje samodzielność w poruszaniu się po różnych opracowaniach i źródłach, oraz umiejętność krytycznej refleksji nad nimi) P6S_UUO–KA6_UUO1 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent jest gotów do: – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (nabywa nawyku krytycznej refleksji nad mediami cyfrowymi) – P6S_KKO–KA6_KKO1 - potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom podczas przygotowywania projektów studenckich i po ich prezentacji) – P6S_KOR–KA6_KOR1 – postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu – P6S_KKOR–KA6_KKOR1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach, przygotowania do ćwiczeń, a także wykonania prezentacji ustnej na wybrany temat. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nosek | |
Prowadzący grup: | Anna Nosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozwinięcie najważniejszych praktycznych umiejętności w pracy dziennikarza cyfrowego, ukazanie możliwości pozyskiwania i dzielenia się informacjami oraz znaczenia Internetu w pracy filologa. |
|
Pełny opis: |
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. 2. Forma studiów: Stacjonarne. 3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia. 4. Rok III, semestr 5. 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. 6. Rodzaj przedmiotu: specjalność dziennikarstwo cyfrowe (moduł 28). 7. Wymagania wstępne: brak 8. Liczba godzin: 30 h 10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja. 11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. Dopuszczalne są w sumie dwie nieobecności nieusprawiedliwione. 12. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 30 h (w tym zaliczenie ustne). Przygotowanie do zajęć: 30 h przygotowanie prezentacji - 10 godzin, konsultacje - 2 godziny Razem: 82 h. Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 32 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 50 h - 3 punkty ECTS. Zaliczenie na ocenę. Na zajęciach poruszone zostaną zagadnienia związane z kreatywnością i współpracą w środowisku cyfrowym. Omówione zostaną: specyfika dziennikarstwa internetowego i komunikowania się w Internecie, rola dostępnych w Sieci baz danych, narzędzia służące do pozyskiwania i publikowania informacji oraz podstawy etyki dziennikarskiej. |
|
Literatura: |
M. Adamiec, Dzieło literackie w Sieci: pomysły, hipotezy i interpretacje, Gdańsk 2005. M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo (dowolne wydanie) (część 3, 5, 6, 11, 12, 14, 16). e-polonistyka, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012. e-polonistyka. 2, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012. M. Kaźmierczak, Użytkownik, nadawca, odbiorca w Web 2.0., -„Teksty Drugie” 2012, nr 6. Maryl M. , Życie literackie w sieci, Warszawa 2015. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007 (rozdziały 6, 8 i 11). Osiński Z., Technologia informacyjna w edukacji humanistycznej, Toruń 2005. Radomski A., Humanistyka w świecie informacjonalizmu, Lublin 2014. Wimmer P., Akademickie narzędzia Microsoft Word. e-book 2012 Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. Andrzej Radomski, Radosław Bomba, Lublin 2013. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nosek | |
Prowadzący grup: | Anna Nosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozwinięcie najważniejszych praktycznych umiejętności w pracy dziennikarza cyfrowego, ukazanie możliwości pozyskiwania i dzielenia się informacjami oraz znaczenia Internetu w pracy filologa. |
|
Pełny opis: |
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. 2. Forma studiów: Stacjonarne. 3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia. 4. Rok III, semestr 5. 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. 6. Rodzaj przedmiotu: specjalność dziennikarstwo cyfrowe (moduł 28). 7. Wymagania wstępne: brak 8. Liczba godzin: 30 h 10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja. 11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. Dopuszczalne są w sumie dwie nieobecności nieusprawiedliwione. 12. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 30 h (w tym zaliczenie ustne). Przygotowanie do zajęć: 30 h przygotowanie prezentacji - 10 godzin, konsultacje - 2 godziny Razem: 82 h. Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 32 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 50 h - 3 punkty ECTS. Zaliczenie na ocenę. Na zajęciach poruszone zostaną zagadnienia związane z kreatywnością i współpracą w środowisku cyfrowym. Omówione zostaną: specyfika dziennikarstwa internetowego i komunikowania się w Internecie, rola dostępnych w Sieci baz danych, narzędzia służące do pozyskiwania i publikowania informacji oraz podstawy etyki dziennikarskiej. |
|
Literatura: |
M. Adamiec, Dzieło literackie w Sieci: pomysły, hipotezy i interpretacje, Gdańsk 2005. M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo (dowolne wydanie) (część 3, 5, 6, 11, 12, 14, 16). e-polonistyka, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012. e-polonistyka. 2, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012. M. Kaźmierczak, Użytkownik, nadawca, odbiorca w Web 2.0., -„Teksty Drugie” 2012, nr 6. Maryl M. , Życie literackie w sieci, Warszawa 2015. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007 (rozdziały 6, 8 i 11). Osiński Z., Technologia informacyjna w edukacji humanistycznej, Toruń 2005. Radomski A., Humanistyka w świecie informacjonalizmu, Lublin 2014. Wimmer P., Akademickie narzędzia Microsoft Word. e-book 2012 Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. Andrzej Radomski, Radosław Bomba, Lublin 2013. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.