Podstawy tekstologii i edytorstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS1-1PTE |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.003
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy tekstologii i edytorstwa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia polska 1 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot ma być wprowadzeniem w arkana sztuki edytorskiej i stanowić teoretyczną podstawę niezbędną do uczestniczenia w zajęciach praktycznych z zakresu krytycznej edycji tekstów literackich. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z historią edytorstwa, wypracowanymi przez edytorów metodami pracy nad edycją krytyczną tekstu literackiego, podstawowymi terminami z zakresu edytorstwa naukowego i wzorcowymi wydaniami krytycznymi literatury polskiej. Zakres tematów: 1. Uwagi wstępne, podstawowe terminy z zakresu tekstologii i edytorstwa naukowego, zarys historii edytorstwa naukowego w Polsce. 2. Klasyfikacja wydań i ich zawartość. 3. Edycja krytyczna i jej odmiany. 4. Brzmienie tekstu. 5. Modernizacja tekstu. 6. Aparat krytyczny. 7. Omówienie wybranych edycji. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Przedmiot specjalizacyjny Rodzaj przedmiotu: – przedmiot kształcenia specjalizacyjnego Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne i społeczne – filologia polska Rok studiów: II rok II stopnia, II semestr, 15 godzin wykładu Wymagania wstępne: znajomość historii literatury polskiej na poziomie studiów I stopnia Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: udział w wykładzie, przygotowanie opisu edycji różnego typu; egzamin pisemny Metody praktyczne: pokaz, projekt Zaliczenie na ocenę Punkty ECTS - 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładzie – 15 godzin - konsultacje – 5 godzin - przygotowanie do zajęć – 15 godzin - praca własna, przygotowanie do egzaminu pisemnego – 15 godzin Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 15 godzin, - 0,5 p. - niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 godzin – 1,5 p. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: Garbal Ł., Edytorstwo. Jak wydawać wspólczesne teksty literackie, Warszawa 2011. Goliński Z., Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969. Pelc J., Teoria edytorstwa w konfrontacji z praktyką. Podstawy krytycznego wydania w teorii oraz w praktyce edytorów literackich tekstów polskich z XVI i XVII wieku, „Przegląd Humanistyczny” 1990, nr 12. Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978 (lub inne wydanie). Klemensiewicz-Bajerowa I., Modernizacja pisowni w tekstach z pierwszej połowy XIX wieku, „Pamiętnik Literacki“ 1957, z. 3. Markiewicz H., Kto jest autorem?... Przygody polskich filologów, Kraków 2005. Starnawski J., Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1980. Trzynadlowski J., Edytorstwo: tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983 lub inne wydanie. Zasady wydawania tekstów staropolskich (Projekt), red. Maria Renata Mayenowa przy współudziale Zofii Florczak, przykłady oprac. Jerzy Woronczak, Wrocław 1955. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą historii edytorstwa naukowego w Europie i Polsce. Potrafi klasyfikować wydania ze względu na ich zawartość. Zna metody pracy nad edycją krytyczną tekstu literackiego. Posługuje się podstawowymi terminami i pojęciami związanymi z tekstologią i edytorstwem naukowym. Wiedza: 1) Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice badań; 2) zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania tekstów literackich; 3) posiada wiedzę o historycznych, funkcjonalnych, kompozycyjnych, stylistycznych aspektach tekstów; 3) zna pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: KA7_WG1 KA7_WG2 KA7_WK2 Umiejętności: 1) formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji oraz prowadzi dyskusję; 2) analizuje ii kontekstowo interpretuje teksty literackie z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego; 3) formułuje syntetyczne wypowiedzi pisemne i ustne z wykorzystaniem własnych poglądów, poglądów innych autorów z użyciem argumentacji i specjalistycznej terminologii; 4) Potrafi wykorzystać źródła w indywidualnej pracy analityczno- interpretacyjnej. 5) Posiada umiejętność porozumiewania się z niespecjalistami i przedstawicielami nauk pokrewnych. Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się: KA7_UWKOU1 KA7_UWKOU2 KA7_UWKOU3 , KA7_UWOU1 Kompetencje: 1) rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; 2) określa priorytety służące realizacji zadania badawczego 3) dostrzega konieczność postępowania zgodnie z zasadami etyki badawczej; Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się: KA7_ KOR2 KA7_ KKO1 KA7_KK02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności oraz wyniku testu sprawdzającego. Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą historii edytorstwa naukowego w Europie i Polsce. Potrafi klasyfikować wydania ze względu na ich zawartość. Zna metody pracy nad edycją krytyczną tekstu literackiego. Posługuje się podstawowymi terminami i pojęciami związanymi z tekstologią i edytorstwem naukowym. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kościewicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kościewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z historia polskiego edytorstwa, wypracowanymi przez edytorów polskich metodami pracy nad edycją krytyczną tekstu literackiego, podstawowymi terminami z zakresu edytorstwa naukowego i wzorcowymi wydaniami krytycznymi literatury polskiej. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Uwagi wstępne, podstawowe terminy z zakresu tekstologii i edytorstwa naukowego, zarys historii edytorstwa naukowego w Polsce. 2. Klasyfikacja wydań i ich zawartość. 3. Edycja krytyczna i jej odmiany. 4. Brzmienie tekstu. 5. Modernizacja tekstu. 6. Aparat krytyczny. 7. Omówienie wybranych edycji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: Garbal Ł., Edytorstwo. Jak wydawać wspólczesne teksty literackie, Warszawa 2011. Goliński Z., Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969. Pelc J., Teoria edytorstwa w konfrontacji z praktyką. Podstawy krytycznego wydania w teorii oraz w praktyce edytorów literackich tekstów polskich z XVI i XVII wieku, „Przegląd Humanistyczny” 1990, nr 12. Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978 (lub inne wydanie). Klemensiewicz-Bajerowa I., Modernizacja pisowni w tekstach z pierwszej połowy XIX wieku, „Pamiętnik Literacki“ 1957, z. 3. Markiewicz H., Kto jest autorem?... Przygody polskich filologów, Kraków 2005. Starnawski J., Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1980. Trzynadlowski J., Edytorstwo: tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983 lub inne wydanie. Zasady wydawania tekstów staropolskich (Projekt), red. Maria Renata Mayenowa przy współudziale Zofii Florczak, przykłady oprac. Jerzy Woronczak, Wrocław 1955. |
|
Uwagi: |
Temat "Omówienie wybranych edycji" realizowany jest w bibliotece uniwersyteckiej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Budrowska | |
Prowadzący grup: | Kamila Budrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z historia polskiego edytorstwa, wypracowanymi przez edytorów polskich metodami pracy nad edycją krytyczną tekstu literackiego, podstawowymi terminami z zakresu edytorstwa naukowego i wzorcowymi wydaniami krytycznymi literatury polskiej. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Uwagi wstępne, podstawowe terminy z zakresu tekstologii i edytorstwa naukowego, zarys historii edytorstwa naukowego w Polsce. 2. Klasyfikacja wydań i ich zawartość. 3. Edycja krytyczna i jej odmiany. 4. Brzmienie tekstu. 5. Modernizacja tekstu. 6. Aparat krytyczny. 7. Omówienie wybranych edycji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: Garbal Ł., Edytorstwo. Jak wydawać wspólczesne teksty literackie, Warszawa 2011. Goliński Z., Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969. Pelc J., Teoria edytorstwa w konfrontacji z praktyką. Podstawy krytycznego wydania w teorii oraz w praktyce edytorów literackich tekstów polskich z XVI i XVII wieku, „Przegląd Humanistyczny” 1990, nr 12. Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978 (lub inne wydanie). Klemensiewicz-Bajerowa I., Modernizacja pisowni w tekstach z pierwszej połowy XIX wieku, „Pamiętnik Literacki“ 1957, z. 3. Markiewicz H., Kto jest autorem?... Przygody polskich filologów, Kraków 2005. Starnawski J., Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1980. Trzynadlowski J., Edytorstwo: tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983 lub inne wydanie. Zasady wydawania tekstów staropolskich (Projekt), red. Maria Renata Mayenowa przy współudziale Zofii Florczak, przykłady oprac. Jerzy Woronczak, Wrocław 1955. |
|
Uwagi: |
Temat "Omówienie wybranych edycji" realizowany jest w bibliotece uniwersyteckiej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Budrowska | |
Prowadzący grup: | Kamila Budrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z historia polskiego edytorstwa, wypracowanymi przez edytorów polskich metodami pracy nad edycją krytyczną tekstu literackiego, podstawowymi terminami z zakresu edytorstwa naukowego i wzorcowymi wydaniami krytycznymi literatury polskiej. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Uwagi wstępne, podstawowe terminy z zakresu tekstologii i edytorstwa naukowego, zarys historii edytorstwa naukowego w Polsce. 2. Klasyfikacja wydań i ich zawartość. 3. Edycja krytyczna i jej odmiany. 4. Brzmienie tekstu. 5. Modernizacja tekstu. 6. Aparat krytyczny. 7. Omówienie wybranych edycji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: Garbal Ł., Edytorstwo. Jak wydawać wspólczesne teksty literackie, Warszawa 2011. Goliński Z., Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969. Pelc J., Teoria edytorstwa w konfrontacji z praktyką. Podstawy krytycznego wydania w teorii oraz w praktyce edytorów literackich tekstów polskich z XVI i XVII wieku, „Przegląd Humanistyczny” 1990, nr 12. Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978 (lub inne wydanie). Klemensiewicz-Bajerowa I., Modernizacja pisowni w tekstach z pierwszej połowy XIX wieku, „Pamiętnik Literacki“ 1957, z. 3. Markiewicz H., Kto jest autorem?... Przygody polskich filologów, Kraków 2005. Starnawski J., Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1980. Trzynadlowski J., Edytorstwo: tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983 lub inne wydanie. Zasady wydawania tekstów staropolskich (Projekt), red. Maria Renata Mayenowa przy współudziale Zofii Florczak, przykłady oprac. Jerzy Woronczak, Wrocław 1955. |
|
Uwagi: |
Temat "Omówienie wybranych edycji" realizowany jest w bibliotece uniwersyteckiej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z historia polskiego edytorstwa, wypracowanymi przez edytorów polskich metodami pracy nad edycją krytyczną tekstu literackiego, podstawowymi terminami z zakresu edytorstwa naukowego i wzorcowymi wydaniami krytycznymi literatury polskiej. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Uwagi wstępne, podstawowe terminy z zakresu tekstologii i edytorstwa naukowego, zarys historii edytorstwa naukowego w Polsce. 2. Klasyfikacja wydań i ich zawartość. 3. Edycja krytyczna i jej odmiany. 4. Brzmienie tekstu. 5. Modernizacja tekstu. 6. Aparat krytyczny. 7. Omówienie wybranych edycji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: Garbal Ł., Edytorstwo. Jak wydawać wspólczesne teksty literackie, Warszawa 2011. Goliński Z., Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969. Pelc J., Teoria edytorstwa w konfrontacji z praktyką. Podstawy krytycznego wydania w teorii oraz w praktyce edytorów literackich tekstów polskich z XVI i XVII wieku, „Przegląd Humanistyczny” 1990, nr 12. Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978 (lub inne wydanie). Klemensiewicz-Bajerowa I., Modernizacja pisowni w tekstach z pierwszej połowy XIX wieku, „Pamiętnik Literacki“ 1957, z. 3. Markiewicz H., Kto jest autorem?... Przygody polskich filologów, Kraków 2005. Starnawski J., Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1980. Trzynadlowski J., Edytorstwo: tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983 lub inne wydanie. Zasady wydawania tekstów staropolskich (Projekt), red. Maria Renata Mayenowa przy współudziale Zofii Florczak, przykłady oprac. Jerzy Woronczak, Wrocław 1955. |
|
Uwagi: |
Temat "Omówienie wybranych edycji" realizowany jest w bibliotece uniwersyteckiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.