Technologia informacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS2-1TI |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Technologia informacyjna |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Filologia polska 1 rok sem.letni 2 stopień Filologia polska 1 rok sem.zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest rozwinięcie najważniejszych praktycznych umiejętności komputerowych, dostarczenie praktycznej wiedzy oraz pogłębienie zrozumienia rozwoju i funkcjonowania technologii informatycznych. Treści realizowane w ramach przedmiotu obejmują kilka modułów: edycję tekstu, korzystanie z zasobów Internetu. Położony został nacisk na rozwijanie umiejętności korzystania z zasobów internetowych dla potrzeb nauki i pozyskiwania wiedzy. Szczególną uwagę zwrócono na źródła informacji dla humanisty. Po-nadto w toku zajęć uświadamiana jest potrzeba respektowania praw autorskich i poszanowania własności intelektualnej. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozwinięcie najważniejszych praktycznych umiejętności komputerowych, dostarczenie praktycznej wiedzy oraz pogłębienie zrozumienia rozwoju i funkcjonowania technologii informatycznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Rok studiów/semestr: 7 Wymagania wstępne: Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15 Metody dydaktyczne: Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: 15; praca własna, zadania domowe; Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 15 godz. (1 ECTS), zajęcia praktyczne 15 godz. (1 ECTS) |
Literatura: |
Cyrek B., Media społecznościowe - nowa przestrzeń nauki, "Kognitywistyka i Media w Edukacji" 2016, nr 2, s. 45-56. Cox J., Microsoft Word 2010. Krok po kroku, Gliwice 2012. Edney A., PowerPoint 2010 PL. Seria praktyk 2005, Wydawnictwo Helion 2011. Freedman J., Microsoft Word 2013, 2013. Gwiazda-Rzepecka B., Bezpieczeństwo a media społecznościowe, w: Bezpieczeństwo personalne a bezpieczeństwo strukturalne. 6, Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni, 2018, s. 84-100. Herma M., Globalne ociemnienie, "Polityka" 2019, nr 39. Lambert J., Microsoft Word 2016: krok po kroku, przeł. M. Włodarz, Warszawa 2016. Lambert J.,Frye C., Microsoft office 2016: krok po kroku, przeł. L. Biolik, Warszawa 2016. Woźniak-Zapór M., Sorkowska-Cieślak K., Użyteczność, funkcjonalność i dostępność stron internetowych muzeów i instytucji kultury, Kraków 2018. Strony internetowe: Microsoft365 |
Efekty uczenia się: |
KA7_KOR1 - Jest przygotowany do pracy w grupie, świadomy odpowiedzialności za zadania podjęte w pracy zespołowej. KA7_KOR2 - Dostrzega konieczność postępowania zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej. KA7_UWOU1 - Potrafi wykorzystać istotne źródła w twórczej pracy analityczno-interpretacyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji: praca indywidualna, prezentacje-wykład-obserwacja, ćwiczenia w grupie oraz indywidualne. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Bajko | |
Prowadzący grup: | Marcin Bajko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1. Podstawowe formatowanie tekstu (interlinie, tabulatory, czcionki, odstępy, wcięcia). 2. Tworzenie list wielopoziomowych, zaawansowane formatowanie z użyciem tabulatorów, kolumny, tabele i wykresy w dokumentach tekstowych 3. Zaawansowane formatowanie, obiekty, nagłówki, stopki, indeksy, skróty klawiaturowe ułatwiające edycję i formatowanie. 4. Zaawansowane operacje na plikach tekstowych: formatowanie i konwersja przypisów, skorowidze, recenzje, komentarze, hiperłącza. 5. Pełne formatowanie dużych tekstów, rozdziały, plan dokumentu, spisy treści, bibliografie, konwersja do innych formatów (pdf, mobi, epub). 6. Zaawansowane operacje na arkuszach kalkulacyjnych, formatowanie komórek, tabel i wykresów i przygotowanie dokumentów do druku. 7. Internet. Przeglądarki internetowe, historia, możliwości (wtyczki, dodatki), personalizacja, bezpieczeństwo, ustawienia prywatności. 8. Wyszukiwanie i gromadzenie danych w internecie. Narzędzia online: chmura, notatniki internetowe (Evernote, OneNote), przeglądarkowe wersje pakietów biurowych (Office 365, Google Docs). Udostępnianie danych, publikacja i upowszechnianie. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Rok studiów/semestr: 7 Wymagania wstępne: Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15 Metody dydaktyczne: Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: 15; praca własna, zadania domowe - formatowanie tekstu, stworzenie strony internetowej Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 15 godz. (1 ECTS), zajęcia praktyczne 15 godz. (1 ECTS) |
|
Literatura: |
Cyrek B., Media społecznościowe - nowa przestrzeń nauki, "Kognitywistyka i Media w Edukacji" 2016, nr 2, s. 45-56. Cox J., Microsoft Word 2010. Krok po kroku, Gliwice 2012. Edney A., PowerPoint 2010 PL. Seria praktyk 2005, Wydawnictwo Helion 2011. Freedman J., Microsoft Word 2013, 2013. Gwiazda-Rzepecka B., Bezpieczeństwo a media społecznościowe, w: Bezpieczeństwo personalne a bezpieczeństwo strukturalne. 6, Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni, 2018, s. 84-100. Herma M., Globalne ociemnienie, "Polityka" 2019, nr 39. Lambert J., Microsoft Word 2016: krok po kroku, przeł. M. Włodarz, Warszawa 2016. Lambert J.,Frye C., Microsoft office 2016: krok po kroku, przeł. L. Biolik, Warszawa 2016. Woźniak-Zapór M., Sorkowska-Cieślak K., Użyteczność, funkcjonalność i dostępność stron internetowych muzeów i instytucji kultury, Kraków 2018. Strony internetowe: Microsoft365 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Gardocki | |
Prowadzący grup: | Wiktor Gardocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1. Podstawowe formatowanie tekstu (interlinie, tabulatory, czcionki, odstępy, wcięcia). 2. Tworzenie list wielopoziomowych, zaawansowane formatowanie z użyciem tabulatorów, kolumny, tabele i wykresy w dokumentach tekstowych 3. Zaawansowane formatowanie, obiekty, nagłówki, stopki, indeksy, skróty klawiaturowe ułatwiające edycję i formatowanie. 4. Zaawansowane operacje na plikach tekstowych: formatowanie i konwersja przypisów, skorowidze, recenzje, komentarze, hiperłącza. 5. Pełne formatowanie dużych tekstów, rozdziały, plan dokumentu, spisy treści, bibliografie, konwersja do innych formatów (pdf, mobi, epub). 6. Zaawansowane operacje na arkuszach kalkulacyjnych, formatowanie komórek, tabel i wykresów i przygotowanie dokumentów do druku. 7. Internet. Przeglądarki internetowe, historia, możliwości (wtyczki, dodatki), personalizacja, bezpieczeństwo, ustawienia prywatności. 8. Wyszukiwanie i gromadzenie danych w internecie. Narzędzia online: chmura, notatniki internetowe (Evernote, OneNote), przeglądarkowe wersje pakietów biurowych (Office 365, Google Docs). Udostępnianie danych, publikacja i upowszechnianie. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Rok studiów/semestr: 7 Wymagania wstępne: Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15 Metody dydaktyczne: Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: 15; praca własna, zadania domowe - formatowanie tekstu, stworzenie strony internetowej Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 15 godz. (1 ECTS), zajęcia praktyczne 15 godz. (1 ECTS) |
|
Literatura: |
Cyrek B., Media społecznościowe - nowa przestrzeń nauki, "Kognitywistyka i Media w Edukacji" 2016, nr 2, s. 45-56. Cox J., Microsoft Word 2010. Krok po kroku, Gliwice 2012. Edney A., PowerPoint 2010 PL. Seria praktyk 2005, Wydawnictwo Helion 2011. Freedman J., Microsoft Word 2013, 2013. Gwiazda-Rzepecka B., Bezpieczeństwo a media społecznościowe, w: Bezpieczeństwo personalne a bezpieczeństwo strukturalne. 6, Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni, 2018, s. 84-100. Herma M., Globalne ociemnienie, "Polityka" 2019, nr 39. Lambert J., Microsoft Word 2016: krok po kroku, przeł. M. Włodarz, Warszawa 2016. Lambert J.,Frye C., Microsoft office 2016: krok po kroku, przeł. L. Biolik, Warszawa 2016. Woźniak-Zapór M., Sorkowska-Cieślak K., Użyteczność, funkcjonalność i dostępność stron internetowych muzeów i instytucji kultury, Kraków 2018. Strony internetowe: Microsoft365 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1. Podstawowe formatowanie tekstu (interlinie, tabulatory, czcionki, odstępy, wcięcia). 2. Tworzenie list wielopoziomowych, zaawansowane formatowanie z użyciem tabulatorów, kolumny, tabele i wykresy w dokumentach tekstowych 3. Zaawansowane formatowanie, obiekty, nagłówki, stopki, indeksy, skróty klawiaturowe ułatwiające edycję i formatowanie. 4. Zaawansowane operacje na plikach tekstowych: formatowanie i konwersja przypisów, skorowidze, recenzje, komentarze, hiperłącza. 5. Pełne formatowanie dużych tekstów, rozdziały, plan dokumentu, spisy treści, bibliografie, konwersja do innych formatów (pdf, mobi, epub). 6. Zaawansowane operacje na arkuszach kalkulacyjnych, formatowanie komórek, tabel i wykresów i przygotowanie dokumentów do druku. 7. Internet. Przeglądarki internetowe, historia, możliwości (wtyczki, dodatki), personalizacja, bezpieczeństwo, ustawienia prywatności. 8. Wyszukiwanie i gromadzenie danych w internecie. Narzędzia online: chmura, notatniki internetowe (Evernote, OneNote), przeglądarkowe wersje pakietów biurowych (Office 365, Google Docs). Udostępnianie danych, publikacja i upowszechnianie. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Rok studiów/semestr: 7 Wymagania wstępne: Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15 Metody dydaktyczne: Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: 15; praca własna, zadania domowe - formatowanie tekstu, stworzenie strony internetowej Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 15 godz. (1 ECTS), zajęcia praktyczne 15 godz. (1 ECTS) |
|
Literatura: |
Cyrek B., Media społecznościowe - nowa przestrzeń nauki, "Kognitywistyka i Media w Edukacji" 2016, nr 2, s. 45-56. Cox J., Microsoft Word 2010. Krok po kroku, Gliwice 2012. Edney A., PowerPoint 2010 PL. Seria praktyk 2005, Wydawnictwo Helion 2011. Freedman J., Microsoft Word 2013, 2013. Gwiazda-Rzepecka B., Bezpieczeństwo a media społecznościowe, w: Bezpieczeństwo personalne a bezpieczeństwo strukturalne. 6, Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni, 2018, s. 84-100. Herma M., Globalne ociemnienie, "Polityka" 2019, nr 39. Lambert J., Microsoft Word 2016: krok po kroku, przeł. M. Włodarz, Warszawa 2016. Lambert J.,Frye C., Microsoft office 2016: krok po kroku, przeł. L. Biolik, Warszawa 2016. Woźniak-Zapór M., Sorkowska-Cieślak K., Użyteczność, funkcjonalność i dostępność stron internetowych muzeów i instytucji kultury, Kraków 2018. Strony internetowe: Microsoft365 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.