Współczesne edytorstwo - problemy i wyzwania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS2-2WEP |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne edytorstwo - problemy i wyzwania |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia polska 2 rok sem.letni 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Oczekiwanym efektem kształcenia jest przybliżenie studentom problematyki współczesnego edytorstwa, rozumianego jako ściśle celowy proces badawczy podporządkowany wydaniu tekstu. Przybliżone zostaną najnowsze metodologie edytorskie: krytyka genetyczna, nowa filologia, edytorstwo cyfrowe, a także najcelniejsze przykłady ich praktycznego zastosowania. Przedmiotem namysłu będzie edytorstwo naukowe polskich tekstów literatury pięknej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot "Współczesne edytorstwo - problemy i wyzwania" ma przybliżyć najnowsze koncepcje badawcze oraz współczesną praktykę naukowego edytorstwa. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Przedmiot specjalizacyjny Rodzaj przedmiotu: – przedmiot kształcenia specjalizacyjnego Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne i społeczne – filologia polska Rok studiów: II rok II stopnia, II semestr, 15 godzin wykładu Wymagania wstępne: znajomość historii literatury polskiej na poziomie studiów I stopnia Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: udział w wykładzie, przygotowanie opisu edycji różnego typu; egzamin pisemny Metody praktyczne: pokaz, projekt Zaliczenie na ocenę Punkty ECTS - 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładzie – 15 godzin - konsultacje – 5 godzin - przygotowanie do zajęć – 15 godzin - praca własna, przygotowanie do egzaminu pisemnego – 15 godzin Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 15 godzin, - 0,5 p. - niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 godzin – 1,5 p. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Górski, Sztuka edytorska. Zarys teorii, Warszawa, 1956 K. Górski, Co należy rozumieć przez wolę autora przy sporządzaniu poprawnej edycji tekstu, Warszawa, 1958 M. Drabczyński, T. Galewski, F. Trzaska, Od rękopisu do książki, Warszawa, 1958 L. Pszczołowska, Utwór wierszowany na warsztacie wydawcy, w: „Pamiętnik Literacki”, 1961,z. 3 Zasady typowego opracowania edytorskiego, opr. zespół pod kier. L. Marszałka, Warszawa, 1962 Tekstologia w krajach słowiańskich, red. K. Górski, Wrocław, 1963 Zasady typowego opracowania edytorskiego naukowych wydawnictw ciągłych, przew. zespołu. Z. Raube, Warszawa, 1964 D. Lichaćev, Wola autora i dociekliwość badacza, tł. M. R. Mayenowa, Wrocław, 1964 Z. Goliński, Edytorstwo – tekstologia. Przekroje, Wrocław, 1969 Problemy edytorstwa. Materiały seminarium zorganizowanego przez PWN, red. H. Bonecki, Warszawa, 1971 L. Marszałek, Edytorstwo publikacji naukowych. Zarys problematyki, Warszawa, 1974 K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa, 1975 J. Tazbir, Edytorskie potknięcia, Gdańsk, 1977 J. Trzynadlowski, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa, 1978 J. Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Kraków, 1979 J. Trzynadlowski, Autor, dzieło, wydawca, Wrocław, 1988 P. Kądziela, Projekt edycji „Pism” Kazimierza Wierzyńskiego, w: „Przegląd Humanistyczny” 1989, nr 3, s. 159-169. Z. Mitosek, O dzieła do rękopisu. O francuskiej krytyce genetycznej, w: Pamiętnik Literacki, 1990, z. 4 Z. Mitosek, Morał i historia (transformacje sensu w genezie „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego), w: „Twórczość 1993, nr 12, s. 85-93. The literary text in the digital age, ed. By R. J. Finneran, Ann Arbor, 1996 M. Fik, Cenzor jako współautor, W: Literatura i władza, red. wł. wstępne E. Sarnowska – Temeriusz, Warszawa 1996, s. 131-147. Słownik wydawcy, opr. B. Kalisz, Warszawa,1997 J. Smulski, Trzy redakcje „Władzy” Tadeusza Konwickiego, w: „Pamiętnik Literacki” 1997, z. 4. T. Drewnowski, Cenzura w PRL a współczesne edytorstwo, W: Autor, tekst, cenzura. Prace na Kongres Slawistów w Krakowie, red. J. Pelc, M. Prejs, Warszawa 1998, s. 13-23. D. C. Greetham, Theories of the Text, Oxford, New York, 1999 K. Budrowska, Tekst kanoniczny”, „intencja twórcza” i inne kłopoty. Z zagadnień terminologicznych tekstologii i edytorstwa naukowego, w: „Pamiętnik Literacki”, 2006, z. 3, s. 109-121. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006 S. Buryła, Edytorskie aspekty twórczości Leopolda Buczkowskiego, w: „Pamiętnik Literacki” 2008, z. 2. Ł. Garbal, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011. K. Budrowska, Perspektywy edytorskie wynikające z penetracji archiwów cenzury (1948-1958), w: „Teksty Drugie” 2011, nr 5, s. 112-121. Literatura uzupełniająca - edycje krytyczne do wglądu + wstępy do edycji - opracowania dotyczące poszczególnych edycji |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia 1.umiejętności: student umie posługiwać się specyficzną terminologią, weryfikacja: egzamin; student umie rozróżniać wydania różnego typu, weryfikacja: egzamin; student umie omówić nowe metodologie edytorskie oraz wzorcowe edycje tekstów literackich; weryfikacja: egzamin; 2.wiedza: student potrafi scharakteryzować podstawowe problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, weryfikacja: egzamin; student potrafi wyróżnić elementy wydań różnego typu, weryfikacja: egzamin; 3. kompetencje społeczne: student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; weryfikacja: warsztaty w bibliotece. K_W10, K_W11, K_W12 K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05 K_W10, K_W11, K_W12 K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład z elementami dyskusji, prezentacja Kryterium zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach oraz złożenie egzaminu pisemnego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kościewicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kościewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot "Współczesne edytorstwo - problemy i wyzwania" ma przybliżyć najnowsze koncepcje badawcze oraz współczesną praktykę naukowego edytorstwa. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Przedmiot specjalizacyjny Rodzaj przedmiotu: – przedmiot kształcenia specjalizacyjnego Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne i społeczne – filologia polska Rok studiów: II rok II stopnia, I i II semestr, 15 godzin wykładu Wymagania wstępne: znajomość historii literatury polskiej na poziomie studiów I stopnia Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: udział w wykładzie, przygotowanie opisu edycji różnego typu; egzamin pisemny Metody praktyczne: pokaz, projekt Zaliczenie na ocenę Punkty ECTS - 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładzie – 15 godzin - konsultacje – 5 godzin - przygotowanie do zajęć – 15 godzin - praca własna, przygotowanie do egzaminu pisemnego – 15 godzin Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 15 godzin, - 0,5 p. - niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 godzin – 1,5 p. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Górski, Sztuka edytorska. Zarys teorii, Warszawa, 1956 K. Górski, Co należy rozumieć przez wolę autora przy sporządzaniu poprawnej edycji tekstu, Warszawa, 1958 M. Drabczyński, T. Galewski, F. Trzaska, Od rękopisu do książki, Warszawa, 1958 L. Pszczołowska, Utwór wierszowany na warsztacie wydawcy, w: „Pamiętnik Literacki”, 1961,z. 3 Zasady typowego opracowania edytorskiego, opr. zespół pod kier. L. Marszałka, Warszawa, 1962 Tekstologia w krajach słowiańskich, red. K. Górski, Wrocław, 1963 Zasady typowego opracowania edytorskiego naukowych wydawnictw ciągłych, przew. zespołu. Z. Raube, Warszawa, 1964 D. Lichaćev, Wola autora i dociekliwość badacza, tł. M. R. Mayenowa, Wrocław, 1964 Z. Goliński, Edytorstwo – tekstologia. Przekroje, Wrocław, 1969 Problemy edytorstwa. Materiały seminarium zorganizowanego przez PWN, red. H. Bonecki, Warszawa, 1971 L. Marszałek, Edytorstwo publikacji naukowych. Zarys problematyki, Warszawa, 1974 K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa, 1975 J. Tazbir, Edytorskie potknięcia, Gdańsk, 1977 J. Trzynadlowski, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa, 1978 J. Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Kraków, 1979 J. Trzynadlowski, Autor, dzieło, wydawca, Wrocław, 1988 P. Kądziela, Projekt edycji „Pism” Kazimierza Wierzyńskiego, w: „Przegląd Humanistyczny” 1989, nr 3, s. 159-169. Z. Mitosek, O dzieła do rękopisu. O francuskiej krytyce genetycznej, w: Pamiętnik Literacki, 1990, z. 4 Z. Mitosek, Morał i historia (transformacje sensu w genezie „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego), w: „Twórczość 1993, nr 12, s. 85-93. The literary text in the digital age, ed. By R. J. Finneran, Ann Arbor, 1996 M. Fik, Cenzor jako współautor, W: Literatura i władza, red. wł. wstępne E. Sarnowska – Temeriusz, Warszawa 1996, s. 131-147. Słownik wydawcy, opr. B. Kalisz, Warszawa,1997 J. Smulski, Trzy redakcje „Władzy” Tadeusza Konwickiego, w: „Pamiętnik Literacki” 1997, z. 4. T. Drewnowski, Cenzura w PRL a współczesne edytorstwo, W: Autor, tekst, cenzura. Prace na Kongres Slawistów w Krakowie, red. J. Pelc, M. Prejs, Warszawa 1998, s. 13-23. D. C. Greetham, Theories of the Text, Oxford, New York, 1999 K. Budrowska, Tekst kanoniczny”, „intencja twórcza” i inne kłopoty. Z zagadnień terminologicznych tekstologii i edytorstwa naukowego, w: „Pamiętnik Literacki”, 2006, z. 3, s. 109-121. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006 S. Buryła, Edytorskie aspekty twórczości Leopolda Buczkowskiego, w: „Pamiętnik Literacki” 2008, z. 2. Ł. Garbal, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011. K. Budrowska, Perspektywy edytorskie wynikające z penetracji archiwów cenzury (1948-1958), w: „Teksty Drugie” 2011, nr 5, s. 112-121. Literatura uzupełniająca - edycje krytyczne do wglądu + wstępy do edycji - opracowania dotyczące poszczególnych edycji |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Budrowska | |
Prowadzący grup: | Kamila Budrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot "Współczesne edytorstwo - problemy i wyzwania" ma przybliżyć najnowsze koncepcje badawcze oraz współczesną praktykę naukowego edytorstwa. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Przedmiot specjalizacyjny Rodzaj przedmiotu: – przedmiot kształcenia specjalizacyjnego Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne i społeczne – filologia polska Rok studiów: II rok II stopnia, I i II semestr, 15 godzin wykładu Wymagania wstępne: znajomość historii literatury polskiej na poziomie studiów I stopnia Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: udział w wykładzie, przygotowanie opisu edycji różnego typu; egzamin pisemny Metody praktyczne: pokaz, projekt Zaliczenie na ocenę Punkty ECTS - 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładzie – 15 godzin - konsultacje – 5 godzin - przygotowanie do zajęć – 15 godzin - praca własna, przygotowanie do egzaminu pisemnego – 15 godzin Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 15 godzin, - 0,5 p. - niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 godzin – 1,5 p. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Górski, Sztuka edytorska. Zarys teorii, Warszawa, 1956 K. Górski, Co należy rozumieć przez wolę autora przy sporządzaniu poprawnej edycji tekstu, Warszawa, 1958 M. Drabczyński, T. Galewski, F. Trzaska, Od rękopisu do książki, Warszawa, 1958 L. Pszczołowska, Utwór wierszowany na warsztacie wydawcy, w: „Pamiętnik Literacki”, 1961,z. 3 Zasady typowego opracowania edytorskiego, opr. zespół pod kier. L. Marszałka, Warszawa, 1962 Tekstologia w krajach słowiańskich, red. K. Górski, Wrocław, 1963 Zasady typowego opracowania edytorskiego naukowych wydawnictw ciągłych, przew. zespołu. Z. Raube, Warszawa, 1964 D. Lichaćev, Wola autora i dociekliwość badacza, tł. M. R. Mayenowa, Wrocław, 1964 Z. Goliński, Edytorstwo – tekstologia. Przekroje, Wrocław, 1969 Problemy edytorstwa. Materiały seminarium zorganizowanego przez PWN, red. H. Bonecki, Warszawa, 1971 L. Marszałek, Edytorstwo publikacji naukowych. Zarys problematyki, Warszawa, 1974 K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa, 1975 J. Tazbir, Edytorskie potknięcia, Gdańsk, 1977 J. Trzynadlowski, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa, 1978 J. Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Kraków, 1979 J. Trzynadlowski, Autor, dzieło, wydawca, Wrocław, 1988 P. Kądziela, Projekt edycji „Pism” Kazimierza Wierzyńskiego, w: „Przegląd Humanistyczny” 1989, nr 3, s. 159-169. Z. Mitosek, O dzieła do rękopisu. O francuskiej krytyce genetycznej, w: Pamiętnik Literacki, 1990, z. 4 Z. Mitosek, Morał i historia (transformacje sensu w genezie „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego), w: „Twórczość 1993, nr 12, s. 85-93. The literary text in the digital age, ed. By R. J. Finneran, Ann Arbor, 1996 M. Fik, Cenzor jako współautor, W: Literatura i władza, red. wł. wstępne E. Sarnowska – Temeriusz, Warszawa 1996, s. 131-147. Słownik wydawcy, opr. B. Kalisz, Warszawa,1997 J. Smulski, Trzy redakcje „Władzy” Tadeusza Konwickiego, w: „Pamiętnik Literacki” 1997, z. 4. T. Drewnowski, Cenzura w PRL a współczesne edytorstwo, W: Autor, tekst, cenzura. Prace na Kongres Slawistów w Krakowie, red. J. Pelc, M. Prejs, Warszawa 1998, s. 13-23. D. C. Greetham, Theories of the Text, Oxford, New York, 1999 K. Budrowska, Tekst kanoniczny”, „intencja twórcza” i inne kłopoty. Z zagadnień terminologicznych tekstologii i edytorstwa naukowego, w: „Pamiętnik Literacki”, 2006, z. 3, s. 109-121. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006 S. Buryła, Edytorskie aspekty twórczości Leopolda Buczkowskiego, w: „Pamiętnik Literacki” 2008, z. 2. Ł. Garbal, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011. K. Budrowska, Perspektywy edytorskie wynikające z penetracji archiwów cenzury (1948-1958), w: „Teksty Drugie” 2011, nr 5, s. 112-121. Literatura uzupełniająca - edycje krytyczne do wglądu + wstępy do edycji - opracowania dotyczące poszczególnych edycji |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Budrowska | |
Prowadzący grup: | Kamila Budrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot "Współczesne edytorstwo - problemy i wyzwania" ma przybliżyć najnowsze koncepcje badawcze oraz współczesną praktykę naukowego edytorstwa. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Przedmiot specjalizacyjny Rodzaj przedmiotu: – przedmiot kształcenia specjalizacyjnego Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne i społeczne – filologia polska Rok studiów: II rok II stopnia, I i II semestr, 15 godzin wykładu Wymagania wstępne: znajomość historii literatury polskiej na poziomie studiów I stopnia Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: udział w wykładzie, przygotowanie opisu edycji różnego typu; egzamin pisemny Metody praktyczne: pokaz, projekt Zaliczenie na ocenę Punkty ECTS - 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładzie – 15 godzin - konsultacje – 5 godzin - przygotowanie do zajęć – 15 godzin - praca własna, przygotowanie do egzaminu pisemnego – 15 godzin Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 15 godzin, - 0,5 p. - niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 godzin – 1,5 p. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Górski, Sztuka edytorska. Zarys teorii, Warszawa, 1956 K. Górski, Co należy rozumieć przez wolę autora przy sporządzaniu poprawnej edycji tekstu, Warszawa, 1958 M. Drabczyński, T. Galewski, F. Trzaska, Od rękopisu do książki, Warszawa, 1958 L. Pszczołowska, Utwór wierszowany na warsztacie wydawcy, w: „Pamiętnik Literacki”, 1961,z. 3 Zasady typowego opracowania edytorskiego, opr. zespół pod kier. L. Marszałka, Warszawa, 1962 Tekstologia w krajach słowiańskich, red. K. Górski, Wrocław, 1963 Zasady typowego opracowania edytorskiego naukowych wydawnictw ciągłych, przew. zespołu. Z. Raube, Warszawa, 1964 D. Lichaćev, Wola autora i dociekliwość badacza, tł. M. R. Mayenowa, Wrocław, 1964 Z. Goliński, Edytorstwo – tekstologia. Przekroje, Wrocław, 1969 Problemy edytorstwa. Materiały seminarium zorganizowanego przez PWN, red. H. Bonecki, Warszawa, 1971 L. Marszałek, Edytorstwo publikacji naukowych. Zarys problematyki, Warszawa, 1974 K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa, 1975 J. Tazbir, Edytorskie potknięcia, Gdańsk, 1977 J. Trzynadlowski, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa, 1978 J. Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Kraków, 1979 J. Trzynadlowski, Autor, dzieło, wydawca, Wrocław, 1988 P. Kądziela, Projekt edycji „Pism” Kazimierza Wierzyńskiego, w: „Przegląd Humanistyczny” 1989, nr 3, s. 159-169. Z. Mitosek, O dzieła do rękopisu. O francuskiej krytyce genetycznej, w: Pamiętnik Literacki, 1990, z. 4 Z. Mitosek, Morał i historia (transformacje sensu w genezie „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego), w: „Twórczość 1993, nr 12, s. 85-93. The literary text in the digital age, ed. By R. J. Finneran, Ann Arbor, 1996 M. Fik, Cenzor jako współautor, W: Literatura i władza, red. wł. wstępne E. Sarnowska – Temeriusz, Warszawa 1996, s. 131-147. Słownik wydawcy, opr. B. Kalisz, Warszawa,1997 J. Smulski, Trzy redakcje „Władzy” Tadeusza Konwickiego, w: „Pamiętnik Literacki” 1997, z. 4. T. Drewnowski, Cenzura w PRL a współczesne edytorstwo, W: Autor, tekst, cenzura. Prace na Kongres Slawistów w Krakowie, red. J. Pelc, M. Prejs, Warszawa 1998, s. 13-23. D. C. Greetham, Theories of the Text, Oxford, New York, 1999 K. Budrowska, Tekst kanoniczny”, „intencja twórcza” i inne kłopoty. Z zagadnień terminologicznych tekstologii i edytorstwa naukowego, w: „Pamiętnik Literacki”, 2006, z. 3, s. 109-121. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006 S. Buryła, Edytorskie aspekty twórczości Leopolda Buczkowskiego, w: „Pamiętnik Literacki” 2008, z. 2. Ł. Garbal, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011. K. Budrowska, Perspektywy edytorskie wynikające z penetracji archiwów cenzury (1948-1958), w: „Teksty Drugie” 2011, nr 5, s. 112-121. Literatura uzupełniająca - edycje krytyczne do wglądu + wstępy do edycji - opracowania dotyczące poszczególnych edycji |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot "Współczesne edytorstwo - problemy i wyzwania" ma przybliżyć najnowsze koncepcje badawcze oraz współczesną praktykę naukowego edytorstwa. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Przedmiot specjalizacyjny Rodzaj przedmiotu: – przedmiot kształcenia specjalizacyjnego Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne i społeczne – filologia polska Rok studiów: II rok II stopnia, I i II semestr, 15 godzin wykładu Wymagania wstępne: znajomość historii literatury polskiej na poziomie studiów I stopnia Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: udział w wykładzie, przygotowanie opisu edycji różnego typu; egzamin pisemny Metody praktyczne: pokaz, projekt Zaliczenie na ocenę Punkty ECTS - 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładzie – 15 godzin - konsultacje – 5 godzin - przygotowanie do zajęć – 15 godzin - praca własna, przygotowanie do egzaminu pisemnego – 15 godzin Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 15 godzin, - 0,5 p. - niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 godzin – 1,5 p. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Górski, Sztuka edytorska. Zarys teorii, Warszawa, 1956 K. Górski, Co należy rozumieć przez wolę autora przy sporządzaniu poprawnej edycji tekstu, Warszawa, 1958 M. Drabczyński, T. Galewski, F. Trzaska, Od rękopisu do książki, Warszawa, 1958 L. Pszczołowska, Utwór wierszowany na warsztacie wydawcy, w: „Pamiętnik Literacki”, 1961,z. 3 Zasady typowego opracowania edytorskiego, opr. zespół pod kier. L. Marszałka, Warszawa, 1962 Tekstologia w krajach słowiańskich, red. K. Górski, Wrocław, 1963 Zasady typowego opracowania edytorskiego naukowych wydawnictw ciągłych, przew. zespołu. Z. Raube, Warszawa, 1964 D. Lichaćev, Wola autora i dociekliwość badacza, tł. M. R. Mayenowa, Wrocław, 1964 Z. Goliński, Edytorstwo – tekstologia. Przekroje, Wrocław, 1969 Problemy edytorstwa. Materiały seminarium zorganizowanego przez PWN, red. H. Bonecki, Warszawa, 1971 L. Marszałek, Edytorstwo publikacji naukowych. Zarys problematyki, Warszawa, 1974 K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa, 1975 J. Tazbir, Edytorskie potknięcia, Gdańsk, 1977 J. Trzynadlowski, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa, 1978 J. Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Kraków, 1979 J. Trzynadlowski, Autor, dzieło, wydawca, Wrocław, 1988 P. Kądziela, Projekt edycji „Pism” Kazimierza Wierzyńskiego, w: „Przegląd Humanistyczny” 1989, nr 3, s. 159-169. Z. Mitosek, O dzieła do rękopisu. O francuskiej krytyce genetycznej, w: Pamiętnik Literacki, 1990, z. 4 Z. Mitosek, Morał i historia (transformacje sensu w genezie „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego), w: „Twórczość 1993, nr 12, s. 85-93. The literary text in the digital age, ed. By R. J. Finneran, Ann Arbor, 1996 M. Fik, Cenzor jako współautor, W: Literatura i władza, red. wł. wstępne E. Sarnowska – Temeriusz, Warszawa 1996, s. 131-147. Słownik wydawcy, opr. B. Kalisz, Warszawa,1997 J. Smulski, Trzy redakcje „Władzy” Tadeusza Konwickiego, w: „Pamiętnik Literacki” 1997, z. 4. T. Drewnowski, Cenzura w PRL a współczesne edytorstwo, W: Autor, tekst, cenzura. Prace na Kongres Slawistów w Krakowie, red. J. Pelc, M. Prejs, Warszawa 1998, s. 13-23. D. C. Greetham, Theories of the Text, Oxford, New York, 1999 K. Budrowska, Tekst kanoniczny”, „intencja twórcza” i inne kłopoty. Z zagadnień terminologicznych tekstologii i edytorstwa naukowego, w: „Pamiętnik Literacki”, 2006, z. 3, s. 109-121. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006 S. Buryła, Edytorskie aspekty twórczości Leopolda Buczkowskiego, w: „Pamiętnik Literacki” 2008, z. 2. Ł. Garbal, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011. K. Budrowska, Perspektywy edytorskie wynikające z penetracji archiwów cenzury (1948-1958), w: „Teksty Drugie” 2011, nr 5, s. 112-121. Literatura uzupełniająca - edycje krytyczne do wglądu + wstępy do edycji - opracowania dotyczące poszczególnych edycji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.