Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-RK1-3SEL1
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii rosyjskiej dla poczatkujących-przedmioty obowiązkowe
Filologia rosyjska komunikacja jezykowa 3 rok sem.letni 1 stopień
Filologia rosyjska komunikacja jezykowa 3 rok sem.zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 21.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Pogłębione poznanie wiedzy teoretycznej pod kątem obranego tematu pracy licencjackiej. Poznanie najbardziej wartościowych osiągnięć literatury kierunkowej, krytycznych opracowań i monografii, które mają istotne znaczenie dla ogólnego rozwoju kulturalnego absolwenta, kształtowanie jego sfery pojęciowej oraz jego ideałów i wartości moralnych. Kształcenie umiejętności korzystania z przypisów i bibliografii do opracowań, samodzielną wypowiedź w zakresie tematyki podjętej w pracy licencjackiej.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium licencjackie z zakresu językoznawstwa / literaturoznawstwa ma za zadanie ugruntować wiedzę i umiejętności zdobywane przez studentów na studiach I stopnia oraz prowadzić do napisania pod kierunkiem promotora samodzielnej pracy licencjackiej z zakresu podjętej problematyki.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, MK_8 (GRUPA_ZAJĘĆ_8)

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo / literaturoznawstwo

Rok studiów/semestr: III rok studiów stacjonarnych I stopnia, semestr I i II

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 60 godz.

Punkty ECTS: 21 ECTS

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach:

W ćwiczeniach: 30x2h= 60h (2 ETCS),

Przygotowanie do zajęć 120h (4 ETCS),

Udział w konsultacjach 60h (2 ETCS),

Praca własna studenta 380h (13 ETCS),

Razem: 620h (co odpowiada 21 ECTS).

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 120h (co odpowiada 4 ECTS).

Literatura:

Literatura uwzględniająca metodykę pisania pracy:

1. U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową? Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.

2. T.T. Kaczmarek, Poradnik dla studentów piszących pracę licencjacką lub magisterską, Warszawa 2005.

3. S. Urban, W. Ładoński, Jak napisać dobrą pracę magisterską?, Wrocław 1997.

4. К.С. Бурдин, П.В. Веселов, Как оформить научную работу?, Москва 1973.

5. Ю.А. Владимиров, Как написать дипломную работу?, Москва 2000.

Zestaw proponowanej literatury przedmiotu determinowany jest tematyką prowadzonych w danym cyklu dydaktycznym prac licencjackich.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii w relacji do innych nauk humanistycznych;

- zna treść, formę i funkcję podstawowej terminologii z zakresu językoznawstwa / literaturoznawstwa i wiedzy obszarze kulturowym języka;

- zna podstawowe metody badawcze i interpretacyjne materiału źródłowego;

W zakresie umiejętności:

-umie indywidualnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności analityczno-badawcze oraz samodzielnie podejmować działania;

- potrafi łączyć wiedzę z różnych dyscyplin humanistycznych w celu rozwiązywania skomplikowanych sytuacji;

- umie merytorycznie argumentować, wykorzystując własne sądy, poglądy i stanowiska innych autorów, formułować wnioski i dokonywać podsumowań;

W zakresie kompetencji społecznych:

- rozumie i realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się.

Seminarium licencjackie – językoznawcze: KA6_WG1, KA6_WG7, KA6_WG9, KA6_WK2, KA6_WK3, KA6_UW6, KA6_UW7, KA6_UK4, KA6_UO1, KA6_UU1, KA6_KK1, KA6_KK2, KA6_KO5 3, KA6_KR1.

Seminarium licencjackie – literaturoznawcze: KA6_WG3, KA6_WG8, KA6_WG10, KA6_WK2, KA6_WK3, KA6_UW6, KA6_UW7, KA6_UW8,

KA6_UK3, KA6_UK4, KA6_UO1, KA6_UU1, KA6_KK1, KA6_KK2,

KA6_KO5 3, KA6_KR1.

Metody i kryteria oceniania:

Obserwacja i ocena aktywności studenta przez prowadzącego. Wypowiedzi ustne studenta. Uczestniczenie w konsultacjach, warsztatach grupowych, dyskusjach, praca w archiwach i bibliotekach (ekscerpcja materiału źródłowego, kwerendy bibliograficzne itp.).

Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie cząstkowe, praca licencjacka, egzamin licencjacki.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin, 6 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Sakowicz
Prowadzący grup: Anna Sakowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Seminarium licencjackie z zakresu literaturoznawstwa ma za zadanie ugruntować wiedzę i umiejętności zdobywane przez studentów na studiach I stopnia oraz prowadzić do napisania pod kierunkiem promotora samodzielnej pracy licencjackiej z zakresu podjętej problematyki.

Pogłębione poznanie procesu historycznoliterackiego i wiedzy teoretycznej pod kątem obranego tematu pracy licencjackiej. Poznanie najwartościowszych osiągnięć literatury kierunkowej, krytycznych opracowań i monografii, które mają istotne znaczenie dla ogólnego rozwoju kulturalnego absolwenta, kształtowanie jego sfery pojęciowej oraz jego ideałów i wartości moralnych. Kształcenie umiejętności korzystania z przypisów i bibliografii do opracowań, samodzielną wypowiedź o tekście.

Pełny opis:

Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej

Nazwa kierunku studiów: filologia rosyjska

Poziom kształcenia: I / II stopień

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Język przedmiotu: język rosyjski, polski

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, MK_17

Rok studiów /semestr: I, II rok

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): wstęp do literaturoznawstwa, historia literatury rosyjskiej, metodologia badań literaturoznawczych.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: seminarium 60 godzin, 30 godz w każdym semestrze

Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: wykład, referat, dyskusja, ćwiczenia praktyczne.

forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę.

Punkty ECTS: 8

Wskaźniki ilościowe:

Bilans nakładu pracy studenta Udział w seminariach: 60 x 2 = 120 uczestnictwo w konsultacjach: 240 godz. praca samodzielna: 70 godz.

przygotowanie rozprawy magisterskiej: 450 godz.

przygotowanie do egzaminu końcowego i uczestnictwo w egzaminie: 20 godz. + 2 godz.

Literatura:

Zestaw proponowanej literatury przedmiotu determinowany jest tematyką prowadzonych w danym cyklu dydaktycznym prac licencjackich.

Ze względu na wieloaspektową problematykę seminarium trudno o podział na literaturę podstawową i uzupełniającą.

Literatura szczegółowa

I.Literatura obowiązkowa

1. Historia literatury rosyjskiej. Zarys, opr. B. Mucha, Wrocław 1989.

2. Wójcicka U., Siedem wieków literatury dawnej Rusi, Bydgoszcz 1990.

3. История русской литературы в четырех томах. Ленинград 1980—1983.

4. Современная русская литература. 1950—1990-е годы Москва 2003.

5. Литературная энциклопедия терминов и понятий, Москва 2001.

II.Literatura pomocnicza

1. Дмитрий Лихачев, Великое наследие. Классические произведения литературы древней Руси, Москва 1975.

2. Г. Поспелов, История русской литературы ХХ века, в 2 томах, Москва 1962.

3. Н. Наседкин, Достоевский. Энциклопедия, Москва 2003.

III. Literatura uwzględniająca metodykę pisania pracy:

1. U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową? Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.

2. T.T. Kaczmarek, Poradnik dla studentów piszących pracę licencjacką lub magisterską, Warszawa 2005.

3. S. Urban, W. Ładoński, Jak napisać dobrą pracę magisterską?, Wrocław 1997.

4. К.С. Бурдин, П.В. Веселов, Как оформить научную работу?, Москва 1973.

5. Ю.А. Владимиров, Как написать дипломную работу?, Москва 2000.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Mordań
Prowadzący grup: Michał Mordań
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium licencjackie z zakresu językoznawstwa ma za zadanie ugruntować wiedzę i umiejętności zdobywane przez studentów na studiach I stopnia oraz prowadzić do napisania pod kierunkiem promotora samodzielnej pracy licencjackiej z zakresu podjętej problematyki.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, MK_8 (GRUPA_ZAJĘĆ_8)

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo

Rok studiów/semestr: III rok studiów stacjonarnych I stopnia, semestr I i II

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 60 godz.

Punkty ECTS: 21 ECTS

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach:

W ćwiczeniach: 30x2h= 60h (2 ETCS),

Przygotowanie do zajęć 120h (4 ETCS),

Udział w konsultacjach 60h (2 ETCS),

Praca własna studenta 380h (13 ETCS),

Razem: 620h (co odpowiada 21 ECTS).

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 120h (co odpowiada 4 ECTS).

Literatura:

Literatura uwzględniająca metodykę pisania pracy licencjackiej:

1. U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową? Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.

2. T.T. Kaczmarek, Poradnik dla studentów piszących pracę licencjacką lub magisterską, Warszawa 2005.

3. S. Urban, W. Ładoński, Jak napisać dobrą pracę magisterską?, Wrocław 1997.

4. К.С. Бурдин, П.В. Веселов, Как оформить научную работу?, Москва 1973.

5. Ю.А. Владимиров, Как написать дипломную работу?, Москва 2000.

Literatura szczegółowa (wybór):

1. С.В. Гринев-Гриневич, Терминоведение, Москва 2008.

2. В.П. Даниленко, Русская терминология, Москва 1977.

3. И. Куликова, Д. Салмина, Проблемы современного терминоведения, Москва 2021.

4. М.А. Бондаренко, Введение в языкознание. Курс лекций, Тула 2007.

5. С.А. Горская, Лексика. Фразеология. Лексикография, Гродно 2009.

6. А.В. Калинии, Лексика русского языка, Москва 1978.

7. М.И. Фомина, Современный русский язык. Лексикология, Москва 2001.

8. Л.Г. Бабенко, Лексикология русского языка, Екатеринбург 2008.

9. Т. Вендина, Введение в языкознание, Москва 2015.

10. Е.П. Пустошило, Лексикология. Фразеология. Лексикография, Гродно 2011.

11. Е.А. Ряжских, Современный русский язык. Лексикология, Воронеж 2016.

12. В.Н. Телия, Номинация, Москва 2004.

13. В.М. Лейчик, Терминоведение. Предмет, методы, структура, Москва 2009.

14. О.Л. Рублева, Лексикология современного русского языка, Владивосток 2004.

15. Антропонимика, под ред. В.А. Никонова, А.В. Суперанской, Москва 1970.

16. К.В. Першина, Основы ономастики, ч. 1, Донецк 2018.

17. Н.В. Подольская, Словарь русской ономастической терминологии, Москва 1988.

18. А.В. Суперанская, Словарь русских личных имен, Москва 1998.

19. Г.Ю. Сызранова, Ономастика, Тольятти 2013.

20. Т.В. Шмелева, Ономастика, Славянск-на-Кубани 2013.

21. Р.Ю. Намитокова, И.А. Нефляшева, В мире имён собственных, Майкоп 2016.

22. R. Handke, E. Rzetelska-Feleszko, Przewodnik po językoznawstwie polskim, Wrocław 1977.

23. B. Tichoniuk, Imiona i ich formy na pograniczu polsko-białoruskim od XVI wieku do roku 1839, Zielona Góra 2000.

24. E. Bogdanowicz, Nazwiska jako świadectwo wielokulturowości Podlasia, Linguodidactica, т. XXIV, Białystok 2019, s. 5-19.

25. J. Bubak, Księga naszych imion, Wrocław 1993.

26. L. Citko, Nazewnictwo osobowe północnego Podlasia w XVI w., Białystok 2001.

27. L. Dacewicz, Antroponimia Białegostoku w XVII-XVIII wieku, Białystok 2001.

28. M. Kondratiuk, Nazwy geograficzne i osobowe Białostocczyzny, Białystok 2016.

29. M. Sajewicz, Nazwiska patronimiczne z formantem -uk w powiecie hajnowskim na Białostocczyźnie na tle ogólnopolskim, Lublin 2013.

30. H. Górnowicz, Wstęp do onomastyki, Gdańsk 1988.

31. Polskie nazwy własne. Encyklopedia, pod red. E. Rzetelskiej-Feleszko, Kraków 2005.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)