Historia literatury rosyjskiej cz. 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-RP1-2HLR |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury rosyjskiej cz. 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii rosyjskiej dla poczatkujących-przedmioty obowiązkowe Filologia rosyjska dla rozpoczynających 2 rok sem.letni 1 stopień - podstawy Filologia rosyjska dla rozpoczynających 2 rok sem.zimowy 1 stopień - podstawy |
Punkty ECTS i inne: |
11.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi, politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. Efektem kształcenia, mającym istotne znaczenie dla ogólnego rozwoju kulturalnego absolwenta, kształtowania jego wrażliwości estetycznej i sfery pojęciowej jego umysłowości oraz ideałów i wartości moralnych będzie poznanie najwartościowszych osiągnięć literatury kierunkowej, posiadających trwałą pozycję w literaturze światowej oraz krytycznych opracowań i monografii. Dodatkowo obcowanie z oryginalnymi tekstami literackimi pozwala na doskonalenie sprawności językowej studentów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi, politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. |
Pełny opis: |
MK_20 Liczba pkt ECTS 11 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach - 30*2h=60h=2pkt ECTS udział w ćwiczeniach - 30*2h=60h=2pkt ECTS przygotowanie do zajęć - 30*4,5h=135h=4,5 pkt ECTS udział w konsultacjach 22*2h=44h=1,5pkt ECTS przygotowanie do egzaminu ustnego lub testu kontrolnego i obecność na nim - 20h+7h=27h=1 pkt ECTS Razem: 326h= 11pkt ECTS Nakład pracy za zajęcia związane z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich i studentów: 5,5 pkt; za zajęcia o charakterze praktycznym: 0 pkt. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 168 (5,6 ECTS) Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi, politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. Efektem kształcenia, mającym istotne znaczenie dla ogólnego rozwoju kulturalnego absolwenta, kształtowania jego wrażliwości estetycznej i sfery pojęciowej jego umysłowości oraz ideałów i wartości moralnych będzie poznanie najwartościowszych osiągnięć literatury kierunkowej, posiadających trwałą pozycję w literaturze światowej oraz krytycznych opracowań i monografii. Dodatkowo obcowanie z oryginalnymi tekstami literackimi pozwala na doskonalenie sprawności językowej studentów. |
Literatura: |
Kanon lektur obowiązkowych: А. Герцен – Былое и думы (1 часть) Н. Чернышевский – Что делать? И. Гончаров – Обломов Ф. Тютчев – Стихотворения И. Тургенев – Записки охотника, Дворянское гнездо, Отцы и дети, Ася, Месяц в деревне, Вешние воды; А. Островский – Гроза, Снегурочка Н. Некрасов – Мороз – Красный нос, cтихотворения А. Фет – Стихотворения М. Салтыков-Щедрин - Господа Головлевы, Повесть о том, как один мужик двух генералов прокормил; Медведь на воеводстве Я. Полонский – Стихотворения (6 по выбору) А. Майков – Стихотворения (6 по выбору) А. Григорьев – Стихотворения (6 по выбору) Г. Успенский – Нравы Растеряевой улицы Н. Лесков – Леди Макбет Мценского уезда А. Сухово-Кобылин – Смерть Тарелкина Ф. Достоевский – Бедные люди, Двойник, Преступление и наказание, Идиот, Бесы, Братья Карамазовы, Записки из подполья, Кроткая Л. Толстой – Детство, Севастопольские рассказы, Война и мир, Анна Каренина, Воскресение, Смерть Ивана Ильича, Живой труп, Крейцерова соната, Исповедь А. Чехов – Степь, Палата нр 6, Смерть чиновника, Лошадиная фамилия, Попрыгунья, Человек в футляре, Мужики, Дом с мезонином, Три сестры, Дядя Ваня В. Гаршин – Красный цветок, Четыре дня В. Короленко – Река играет Literatura dodatkowa: В. Белинский - Статьи о Пушкине, Статья первая - Обозрение русской литературы от Державина до Пушкина Н. Чернышевский - Очерки гоголевского периода русской литературы А. Дружинин – Критика гоголевского периода русской литературы и наши к ней отношения Н. Добролюбов – Что такое обломовщина? Луч света в темном царстве Д. Писарев – Разрушение эстетики Н. Михайловский – Жестокий талант Podręczniki: Dzieje literatur europejskich ,pod red. W. Floryana, T. 3 cz. 1, PWN 1989. Historia literatury rosyjskiej. Zarys, B. Mucha, Wrocław 1989. Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, Warszawa 1976. Literatura rosyjska. Podręcznik, Z. Barański i in., Warszawa 1970-71. Literatura rosyjska w zarysie, pod red. Z. Barańskiego i A. Semczuka, Warszawa 1975. История русской литературы в 4-ех томах, Т. 3-4, Ленинград 1983. История русской литературы XIX века, А. Н. Соколов, Москва 1970. История русской литературы XIX века, под ред. С. М. Петрова, Москва 1970. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: utwory, zjawiska i procesy literackie oraz teorie wyjaśniające ich kulturowe podłoże i zależności między nimi (KA6_WG3); metody analizy i interpretacji tekstów w obrębie wybranych tradycji i teorii literaturoznawczych (KA6_WG8); podstawowy aparat pojęciowy z zakresu filozofii (KA6_WG12). Student potrafi: przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację tekstów literackich z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym (KA6_UW3); właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze literaturoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji (KA6_UW8); komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu literaturoznawstwa z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych (KA6_UK3); brać udział w debacie w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich (KA6_UK4); planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole (KA6_UO1). Student gotów jest do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy (KA6_KK1); świadomego pielęgnowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy (KA6_KO3); uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach (KA6_KO5). |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę po semestrze zimowym i letnim. Ocena wystawiana jest na podstawie aktywności i przygotowania studenta do zajęć, oceny z pracy pisemnej, z kolokwium, zaliczenia znajomości treści utworów znajdujących się w kanonie lektur obowiązkowych. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. W przypadku nieobecności spowodowanej chorobą student obowiązany jest niezwłocznie przedstawić zwolnienie lekarskie w terminie do 7 po zakończeniu zwolnienia. Opuszczenie więcej niż 5 zajęć w semestrze skutkuje nie uzyskaniem zaliczenia. Uzyskanie pozytywnych ocen semestralnych z ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu z tego przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrey Baranov, Joanna Dziedzic | |
Prowadzący grup: | Andrey Baranov, Joanna Dziedzic | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi, politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. |
|
Pełny opis: |
MK_20 Liczba pkt ECTS 11 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach - 30*2h=60h=2pkt ECTS udział w ćwiczeniach - 30*2h=60h=2pkt ECTS przygotowanie do zajęć - 30*4,5h=135h=4,5 pkt ECTS udział w konsultacjach 22*2h=44h=1,5pkt ECTS przygotowanie do egzaminu ustnego lub testu kontrolnego i obecność na nim - 20h+7h=27h=1 pkt ECTS Razem: 326h= 11pkt ECTS Nakład pracy za zajęcia związane z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich i studentów: 5,5 pkt; za zajęcia o charakterze praktycznym: 0 pkt. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 168 (5,6 ECTS) Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi, politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. Efektem kształcenia, mającym istotne znaczenie dla ogólnego rozwoju kulturalnego absolwenta, kształtowania jego wrażliwości estetycznej i sfery pojęciowej jego umysłowości oraz ideałów i wartości moralnych będzie poznanie najwartościowszych osiągnięć literatury kierunkowej, posiadających trwałą pozycję w literaturze światowej oraz krytycznych opracowań i monografii. Dodatkowo obcowanie z oryginalnymi tekstami literackimi pozwala na doskonalenie sprawności językowej studentów. |
|
Literatura: |
Kanon lektur obowiązkowych: А. Герцен – Былое и думы (1 часть) Н. Чернышевский – Что делать? И. Гончаров – Обломов Ф. Тютчев – Стихотворения И. Тургенев – Записки охотника, Дворянское гнездо, Отцы и дети, Ася, Месяц в деревне, Вешние воды; А. Островский – Гроза, Снегурочка Н. Некрасов – Мороз – Красный нос, cтихотворения А. Фет – Стихотворения М. Салтыков-Щедрин - Господа Головлевы, Повесть о том, как один мужик двух генералов прокормил; Медведь на воеводстве Я. Полонский – Стихотворения (6 по выбору) А. Майков – Стихотворения (6 по выбору) А. Григорьев – Стихотворения (6 по выбору) Г. Успенский – Нравы Растеряевой улицы Н. Лесков – Леди Макбет Мценского уезда А. Сухово-Кобылин – Смерть Тарелкина Ф. Достоевский – Бедные люди, Двойник, Преступление и наказание, Идиот, Бесы, Братья Карамазовы, Записки из подполья, Кроткая Л. Толстой – Детство, Севастопольские рассказы, Война и мир, Анна Каренина, Воскресение, Смерть Ивана Ильича, Живой труп, Крейцерова соната, Исповедь А. Чехов – Степь, Палата нр 6, Смерть чиновника, Лошадиная фамилия, Попрыгунья, Человек в футляре, Мужики, Дом с мезонином, Три сестры, Дядя Ваня В. Гаршин – Красный цветок, Четыре дня В. Короленко – Река играет Literatura dodatkowa: В. Белинский - Статьи о Пушкине, Статья первая - Обозрение русской литературы от Державина до Пушкина Н. Чернышевский - Очерки гоголевского периода русской литературы А. Дружинин – Критика гоголевского периода русской литературы и наши к ней отношения Н. Добролюбов – Что такое обломовщина? Луч света в темном царстве Д. Писарев – Разрушение эстетики Н. Михайловский – Жестокий талант Podręczniki: Dzieje literatur europejskich ,pod red. W. Floryana, T. 3 cz. 1, PWN 1989. Historia literatury rosyjskiej. Zarys, B. Mucha, Wrocław 1989. Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, Warszawa 1976. Literatura rosyjska. Podręcznik, Z. Barański i in., Warszawa 1970-71. Literatura rosyjska w zarysie, pod red. Z. Barańskiego i A. Semczuka, Warszawa 1975. История русской литературы в 4-ех томах, Т. 3-4, Ленинград 1983. История русской литературы XIX века, А. Н. Соколов, Москва 1970. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrey Baranov, Joanna Dziedzic, Anna Sakowicz | |
Prowadzący grup: | Andrey Baranov, Joanna Dziedzic, Anna Sakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi, politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. |
|
Pełny opis: |
MK_20 Liczba pkt ECTS 11 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach - 30*2h=60h=2pkt ECTS udział w ćwiczeniach - 30*2h=60h=2pkt ECTS przygotowanie do zajęć - 30*4,5h=135h=4,5 pkt ECTS udział w konsultacjach 22*2h=44h=1,5pkt ECTS przygotowanie do egzaminu ustnego lub testu kontrolnego i obecność na nim - 20h+7h=27h=1 pkt ECTS Razem: 326h= 11pkt ECTS Nakład pracy za zajęcia związane z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich i studentów: 5,5 pkt; za zajęcia o charakterze praktycznym: 0 pkt. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 168 (5,6 ECTS) Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi, politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. Efektem kształcenia, mającym istotne znaczenie dla ogólnego rozwoju kulturalnego absolwenta, kształtowania jego wrażliwości estetycznej i sfery pojęciowej jego umysłowości oraz ideałów i wartości moralnych będzie poznanie najwartościowszych osiągnięć literatury kierunkowej, posiadających trwałą pozycję w literaturze światowej oraz krytycznych opracowań i monografii. Dodatkowo obcowanie z oryginalnymi tekstami literackimi pozwala na doskonalenie sprawności językowej studentów. |
|
Literatura: |
Kanon lektur obowiązkowych: А. Герцен – Былое и думы (1 часть) Н. Чернышевский – Что делать? И. Гончаров – Обломов Ф. Тютчев – Стихотворения И. Тургенев – Записки охотника, Дворянское гнездо, Отцы и дети, Ася, Месяц в деревне, Вешние воды; А. Островский – Гроза, Снегурочка Н. Некрасов – Мороз – Красный нос, cтихотворения А. Фет – Стихотворения М. Салтыков-Щедрин - Господа Головлевы, Повесть о том, как один мужик двух генералов прокормил; Медведь на воеводстве Я. Полонский – Стихотворения (6 по выбору) А. Майков – Стихотворения (6 по выбору) А. Григорьев – Стихотворения (6 по выбору) Г. Успенский – Нравы Растеряевой улицы Н. Лесков – Леди Макбет Мценского уезда А. Сухово-Кобылин – Смерть Тарелкина Ф. Достоевский – Бедные люди, Двойник, Преступление и наказание, Идиот, Бесы, Братья Карамазовы, Записки из подполья, Кроткая Л. Толстой – Детство, Севастопольские рассказы, Война и мир, Анна Каренина, Воскресение, Смерть Ивана Ильича, Живой труп, Крейцерова соната, Исповедь А. Чехов – Степь, Палата нр 6, Смерть чиновника, Лошадиная фамилия, Попрыгунья, Человек в футляре, Мужики, Дом с мезонином, Три сестры, Дядя Ваня В. Гаршин – Красный цветок, Четыре дня В. Короленко – Река играет Literatura dodatkowa: В. Белинский - Статьи о Пушкине, Статья первая - Обозрение русской литературы от Державина до Пушкина Н. Чернышевский - Очерки гоголевского периода русской литературы А. Дружинин – Критика гоголевского периода русской литературы и наши к ней отношения Н. Добролюбов – Что такое обломовщина? Луч света в темном царстве Д. Писарев – Разрушение эстетики Н. Михайловский – Жестокий талант Podręczniki: Dzieje literatur europejskich ,pod red. W. Floryana, T. 3 cz. 1, PWN 1989. Historia literatury rosyjskiej. Zarys, B. Mucha, Wrocław 1989. Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, Warszawa 1976. Literatura rosyjska. Podręcznik, Z. Barański i in., Warszawa 1970-71. Literatura rosyjska w zarysie, pod red. Z. Barańskiego i A. Semczuka, Warszawa 1975. История русской литературы в 4-ех томах, Т. 3-4, Ленинград 1983. История русской литературы XIX века, А. Н. Соколов, Москва 1970. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrey Baranov, Joanna Dziedzic | |
Prowadzący grup: | Andrey Baranov, Joanna Dziedzic | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi, politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. |
|
Pełny opis: |
MK_20 Liczba pkt ECTS 11 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach - 30*2h=60h=2pkt ECTS udział w ćwiczeniach - 30*2h=60h=2pkt ECTS przygotowanie do zajęć - 30*4,5h=135h=4,5 pkt ECTS udział w konsultacjach 22*2h=44h=1,5pkt ECTS przygotowanie do egzaminu ustnego lub testu kontrolnego i obecność na nim - 20h+7h=27h=1 pkt ECTS Razem: 326h= 11pkt ECTS Nakład pracy za zajęcia związane z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich i studentów: 5,5 pkt; za zajęcia o charakterze praktycznym: 0 pkt. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 168 (5,6 ECTS) Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi, politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. Efektem kształcenia, mającym istotne znaczenie dla ogólnego rozwoju kulturalnego absolwenta, kształtowania jego wrażliwości estetycznej i sfery pojęciowej jego umysłowości oraz ideałów i wartości moralnych będzie poznanie najwartościowszych osiągnięć literatury kierunkowej, posiadających trwałą pozycję w literaturze światowej oraz krytycznych opracowań i monografii. Dodatkowo obcowanie z oryginalnymi tekstami literackimi pozwala na doskonalenie sprawności językowej studentów. |
|
Literatura: |
Kanon lektur obowiązkowych: А. Герцен – Былое и думы (1 часть) Н. Чернышевский – Что делать? И. Гончаров – Обломов Ф. Тютчев – Стихотворения И. Тургенев – Записки охотника, Дворянское гнездо, Отцы и дети, Ася, Месяц в деревне, Вешние воды; А. Островский – Гроза, Снегурочка Н. Некрасов – Мороз – Красный нос, cтихотворения А. Фет – Стихотворения М. Салтыков-Щедрин - Господа Головлевы, Повесть о том, как один мужик двух генералов прокормил; Медведь на воеводстве Я. Полонский – Стихотворения (6 по выбору) А. Майков – Стихотворения (6 по выбору) А. Григорьев – Стихотворения (6 по выбору) Г. Успенский – Нравы Растеряевой улицы Н. Лесков – Леди Макбет Мценского уезда А. Сухово-Кобылин – Смерть Тарелкина Ф. Достоевский – Бедные люди, Двойник, Преступление и наказание, Идиот, Бесы, Братья Карамазовы, Записки из подполья, Кроткая Л. Толстой – Детство, Севастопольские рассказы, Война и мир, Анна Каренина, Воскресение, Смерть Ивана Ильича, Живой труп, Крейцерова соната, Исповедь А. Чехов – Степь, Палата нр 6, Смерть чиновника, Лошадиная фамилия, Попрыгунья, Человек в футляре, Мужики, Дом с мезонином, Три сестры, Дядя Ваня В. Гаршин – Красный цветок, Четыре дня В. Короленко – Река играет Literatura dodatkowa: В. Белинский - Статьи о Пушкине, Статья первая - Обозрение русской литературы от Державина до Пушкина Н. Чернышевский - Очерки гоголевского периода русской литературы А. Дружинин – Критика гоголевского периода русской литературы и наши к ней отношения Н. Добролюбов – Что такое обломовщина? Луч света в темном царстве Д. Писарев – Разрушение эстетики Н. Михайловский – Жестокий талант Podręczniki: Dzieje literatur europejskich ,pod red. W. Floryana, T. 3 cz. 1, PWN 1989. Historia literatury rosyjskiej. Zarys, B. Mucha, Wrocław 1989. Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, Warszawa 1976. Literatura rosyjska. Podręcznik, Z. Barański i in., Warszawa 1970-71. Literatura rosyjska w zarysie, pod red. Z. Barańskiego i A. Semczuka, Warszawa 1975. История русской литературы в 4-ех томах, Т. 3-4, Ленинград 1983. История русской литературы XIX века, А. Н. Соколов, Москва 1970. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi, politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. |
|
Pełny opis: |
MK_20 Liczba pkt ECTS 11 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach - 30*2h=60h=2pkt ECTS udział w ćwiczeniach - 30*2h=60h=2pkt ECTS przygotowanie do zajęć - 30*4,5h=135h=4,5 pkt ECTS udział w konsultacjach 22*2h=44h=1,5pkt ECTS przygotowanie do egzaminu ustnego lub testu kontrolnego i obecność na nim - 20h+7h=27h=1 pkt ECTS Razem: 326h= 11pkt ECTS Nakład pracy za zajęcia związane z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich i studentów: 5,5 pkt; za zajęcia o charakterze praktycznym: 0 pkt. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 168 (5,6 ECTS) Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi, politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. Efektem kształcenia, mającym istotne znaczenie dla ogólnego rozwoju kulturalnego absolwenta, kształtowania jego wrażliwości estetycznej i sfery pojęciowej jego umysłowości oraz ideałów i wartości moralnych będzie poznanie najwartościowszych osiągnięć literatury kierunkowej, posiadających trwałą pozycję w literaturze światowej oraz krytycznych opracowań i monografii. Dodatkowo obcowanie z oryginalnymi tekstami literackimi pozwala na doskonalenie sprawności językowej studentów. |
|
Literatura: |
Kanon lektur obowiązkowych: А. Герцен – Былое и думы (1 часть) Н. Чернышевский – Что делать? И. Гончаров – Обломов Ф. Тютчев – Стихотворения И. Тургенев – Записки охотника, Дворянское гнездо, Отцы и дети, Ася, Месяц в деревне, Вешние воды; А. Островский – Гроза, Снегурочка Н. Некрасов – Мороз – Красный нос, cтихотворения А. Фет – Стихотворения М. Салтыков-Щедрин - Господа Головлевы, Повесть о том, как один мужик двух генералов прокормил; Медведь на воеводстве Я. Полонский – Стихотворения (6 по выбору) А. Майков – Стихотворения (6 по выбору) А. Григорьев – Стихотворения (6 по выбору) Г. Успенский – Нравы Растеряевой улицы Н. Лесков – Леди Макбет Мценского уезда А. Сухово-Кобылин – Смерть Тарелкина Ф. Достоевский – Бедные люди, Двойник, Преступление и наказание, Идиот, Бесы, Братья Карамазовы, Записки из подполья, Кроткая Л. Толстой – Детство, Севастопольские рассказы, Война и мир, Анна Каренина, Воскресение, Смерть Ивана Ильича, Живой труп, Крейцерова соната, Исповедь А. Чехов – Степь, Палата нр 6, Смерть чиновника, Лошадиная фамилия, Попрыгунья, Человек в футляре, Мужики, Дом с мезонином, Три сестры, Дядя Ваня В. Гаршин – Красный цветок, Четыре дня В. Короленко – Река играет Literatura dodatkowa: В. Белинский - Статьи о Пушкине, Статья первая - Обозрение русской литературы от Державина до Пушкина Н. Чернышевский - Очерки гоголевского периода русской литературы А. Дружинин – Критика гоголевского периода русской литературы и наши к ней отношения Н. Добролюбов – Что такое обломовщина? Луч света в темном царстве Д. Писарев – Разрушение эстетики Н. Михайловский – Жестокий талант Podręczniki: Dzieje literatur europejskich ,pod red. W. Floryana, T. 3 cz. 1, PWN 1989. Historia literatury rosyjskiej. Zarys, B. Mucha, Wrocław 1989. Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, Warszawa 1976. Literatura rosyjska. Podręcznik, Z. Barański i in., Warszawa 1970-71. Literatura rosyjska w zarysie, pod red. Z. Barańskiego i A. Semczuka, Warszawa 1975. История русской литературы в 4-ех томах, Т. 3-4, Ленинград 1983. История русской литературы XIX века, А. Н. Соколов, Москва 1970. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.