Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury rosyjskiej cz. 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-RP1-2HLR
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia literatury rosyjskiej cz. 2
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii rosyjskiej dla poczatkujących-przedmioty obowiązkowe
Filologia rosyjska dla rozpoczynających 2 rok sem.letni 1 stopień - podstawy
Filologia rosyjska dla rozpoczynających 2 rok sem.zimowy 1 stopień - podstawy
Punkty ECTS i inne: 11.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe
obowiązkowe specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX

w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi,

politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji

tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. Efektem kształcenia, mającym istotne znaczenie dla ogólnego

rozwoju kulturalnego absolwenta, kształtowania jego wrażliwości estetycznej i sfery pojęciowej jego umysłowości oraz ideałów i wartości

moralnych będzie poznanie najwartościowszych osiągnięć literatury kierunkowej, posiadających trwałą pozycję w literaturze światowej

oraz krytycznych opracowań i monografii. Dodatkowo obcowanie z oryginalnymi tekstami literackimi pozwala na doskonalenie sprawności

językowej studentów.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX

w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi,

politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji

tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej.

Pełny opis:

MK_20

Liczba pkt ECTS 11

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach - 30*2h=60h=2pkt ECTS

udział w ćwiczeniach - 30*2h=60h=2pkt ECTS

przygotowanie do zajęć - 30*4,5h=135h=4,5 pkt ECTS

udział w konsultacjach 22*2h=44h=1,5pkt ECTS

przygotowanie do egzaminu ustnego lub testu kontrolnego i obecność na nim - 20h+7h=27h=1 pkt ECTS

Razem: 326h= 11pkt ECTS

Nakład pracy za zajęcia związane z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich i studentów: 5,5 pkt;

za zajęcia o charakterze praktycznym: 0 pkt.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 168 (5,6 ECTS)

Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX

w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi,

politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji

tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. Efektem kształcenia, mającym istotne znaczenie dla ogólnego

rozwoju kulturalnego absolwenta, kształtowania jego wrażliwości estetycznej i sfery pojęciowej jego umysłowości oraz ideałów i wartości

moralnych będzie poznanie najwartościowszych osiągnięć literatury kierunkowej, posiadających trwałą pozycję w literaturze światowej

oraz krytycznych opracowań i monografii. Dodatkowo obcowanie z oryginalnymi tekstami literackimi pozwala na doskonalenie sprawności

językowej studentów.

Literatura:

Kanon lektur obowiązkowych:

Ф. Тютчев – Стихотворения (6 по выбору),

И. Тургенев – Записки охотника, Отцы и дети,

И. Гончаров – Обломов,

Н. Некрасов – Стихотворения (6 по выбору),

А. Фет – Стихотворения (6 по выбору)

А. Островский – Гроза,

А. Герцен – Былое и думы (1 часть)

М. Салтыков-Щедрин - Господа Головлевы,

Н. Чернышевский – Что делать?

Н. Лесков – Леди Макбет Мценского уезда,

Ф. Достоевский – Бедные люди, Преступление и наказание, Идиот, Братья Карамазовы,

Л. Толстой – Детство, Война и мир, Анна Каренина,

А. Чехов – Палата нр 6, Хамелеон , Смерть чиновника, Человек в футляре, Степь, Вишневый сад

Literatura uzupełniająca:

И. Тургенев – Дворянское гнездо, Ася, Месяц в деревне, Вешние воды, Senilia

Ф. Достоевский – Двойник, Бесы, Записки из подполья, Кроткая

Л. Толстой – Севастопольские рассказы (1 по выбору), Воскресение, Смерть Ивана Ильича, Крейцерова соната, Исповедь, Живой труп

Н. Некрасов – Мороз – Красный нос, Кому на Руси жить хорошо?

А. Островский – Снегурочка

М. Салтыков-Щедрин - Повесть о том, как один мужик двух генералов прокормил; Медведь на воеводстве

Н. Лесков – Левша,

Я. Полонский – Стихотворения (6 по выбору)

А. Майков – Стихотворения (6 по выбору)

А. Григорьев – Стихотворения (6 по выбору)

Г. Успенский – Нравы Растеряевой улицы

А. Сухово-Кобылин – Смерть Тарелкина

А. Чехов – Попрыгунья, Мужики, Дама с собачкой, Дядя Ваня, Чайка, Три сестры

В. Гаршин – Красный цветок, Четыре дня

В. Короленко – Река играет

В. Белинский - Статьи о Пушкине, Статья первая - Обозрение русской литературы от Державина до Пушкина

Н. Чернышевский - Очерки гоголевского периода русской литературы

А. Дружинин – Критика гоголевского периода русской литературы и наши к ней отношения

Н. Добролюбов – Что такое обломовщина? Луч света в темном царстве

Д. Писарев – Разрушение эстетики

Н. Михайловский – Жестокий талант

Podręczniki:

Dzieje literatur europejskich, pod red. W. Floryana, T. 3 cz. 1, PWN 1989.

Historia literatury rosyjskiej. Zarys, B. Mucha, Wrocław 1989.

Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, Warszawa 1976.

Literatura rosyjska. Podręcznik, Z. Barański i in., Warszawa 1970-71.

Literatura rosyjska w zarysie, pod red. Z. Barańskiego i A. Semczuka, Warszawa 1975.

История русской литературы в 4-ех томах, Т. 3-4, Ленинград 1983.

История русской литературы XIX века, А. Н. Соколов, Москва 1970.

История русской литературы XIX века 70-90-е годы, под ред. В.Н. Аношкиной, Л.Д. Громовой, В.Б. Катаева, Москва 2001.

История русской литературы XIX века, Часть 2: 1840-1860 годы, ред. Е. Дмитриева, Л.А. Капитанова, В.И. Коровин и др.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie: utwory, zjawiska i procesy literackie oraz teorie wyjaśniające ich kulturowe podłoże i zależności między nimi (KA6_WG3); metody analizy i interpretacji tekstów w obrębie wybranych tradycji i teorii literaturoznawczych (KA6_WG8); podstawowy aparat pojęciowy z zakresu filozofii (KA6_WG12).

Student potrafi: przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację tekstów literackich z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym (KA6_UW3); właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze literaturoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji (KA6_UW8); komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu literaturoznawstwa z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych (KA6_UK3); brać udział w debacie w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich (KA6_UK4); planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole (KA6_UO1).

Student gotów jest do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy (KA6_KK1); świadomego pielęgnowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy (KA6_KO3); uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach (KA6_KO5).

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę po semestrze zimowym i letnim. Ocena wystawiana jest na podstawie aktywności i przygotowania studenta do zajęć, oceny z pracy pisemnej lub z kolokwium, zaliczenia znajomości treści utworów znajdujących się w kanonie lektur obowiązkowych.

Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. W przypadku nieobecności spowodowanej chorobą student obowiązany jest niezwłocznie przedstawić zwolnienie lekarskie w terminie do 7 po zakończeniu zwolnienia. Opuszczenie więcej niż 5 zajęć w semestrze skutkuje nie uzyskaniem zaliczenia.

Uzyskanie pozytywnych ocen semestralnych z ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu z tego przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrey Baranov, Joanna Dziedzic
Prowadzący grup: Andrey Baranov, Joanna Dziedzic
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe
obowiązkowe specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX

w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi,

politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji

tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej.

Pełny opis:

MK_20

Liczba pkt ECTS 11

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach - 30*2h=60h=2pkt ECTS

udział w ćwiczeniach - 30*2h=60h=2pkt ECTS

przygotowanie do zajęć - 30*4,5h=135h=4,5 pkt ECTS

udział w konsultacjach 22*2h=44h=1,5pkt ECTS

przygotowanie do egzaminu ustnego lub testu kontrolnego i obecność na nim - 20h+7h=27h=1 pkt ECTS

Razem: 326h= 11pkt ECTS

Nakład pracy za zajęcia związane z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich i studentów: 5,5 pkt;

za zajęcia o charakterze praktycznym: 0 pkt.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 168 (5,6 ECTS)

Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX

w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi,

politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji

tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. Efektem kształcenia, mającym istotne znaczenie dla ogólnego

rozwoju kulturalnego absolwenta, kształtowania jego wrażliwości estetycznej i sfery pojęciowej jego umysłowości oraz ideałów i wartości

moralnych będzie poznanie najwartościowszych osiągnięć literatury kierunkowej, posiadających trwałą pozycję w literaturze światowej

oraz krytycznych opracowań i monografii. Dodatkowo obcowanie z oryginalnymi tekstami literackimi pozwala na doskonalenie sprawności

językowej studentów.

Literatura:

Kanon lektur obowiązkowych:

А. Герцен – Былое и думы (1 часть)

Н. Чернышевский – Что делать?

И. Гончаров – Обломов

Ф. Тютчев – Стихотворения

И. Тургенев – Записки охотника, Дворянское гнездо, Отцы и дети, Ася, Месяц в деревне, Вешние воды;

А. Островский – Гроза, Снегурочка

Н. Некрасов – Мороз – Красный нос, cтихотворения

А. Фет – Стихотворения

М. Салтыков-Щедрин - Господа Головлевы, Повесть о том, как один мужик двух генералов прокормил; Медведь на воеводстве

Я. Полонский – Стихотворения (6 по выбору)

А. Майков – Стихотворения (6 по выбору)

А. Григорьев – Стихотворения (6 по выбору)

Г. Успенский – Нравы Растеряевой улицы

Н. Лесков – Леди Макбет Мценского уезда

А. Сухово-Кобылин – Смерть Тарелкина

Ф. Достоевский – Бедные люди, Двойник, Преступление и наказание, Идиот, Бесы, Братья Карамазовы, Записки из подполья,

Кроткая

Л. Толстой – Детство, Севастопольские рассказы, Война и мир, Анна Каренина, Воскресение, Смерть Ивана Ильича, Живой труп,

Крейцерова соната, Исповедь

А. Чехов – Степь, Палата нр 6, Смерть чиновника, Лошадиная фамилия, Попрыгунья, Человек в футляре, Мужики, Дом с

мезонином, Три сестры, Дядя Ваня

В. Гаршин – Красный цветок, Четыре дня

В. Короленко – Река играет

Literatura dodatkowa:

В. Белинский - Статьи о Пушкине, Статья первая - Обозрение русской литературы от Державина до Пушкина

Н. Чернышевский - Очерки гоголевского периода русской литературы

А. Дружинин – Критика гоголевского периода русской литературы и наши к ней отношения

Н. Добролюбов – Что такое обломовщина? Луч света в темном царстве

Д. Писарев – Разрушение эстетики

Н. Михайловский – Жестокий талант

Podręczniki:

Dzieje literatur europejskich ,pod red. W. Floryana, T. 3 cz. 1, PWN 1989.

Historia literatury rosyjskiej. Zarys, B. Mucha, Wrocław 1989.

Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, Warszawa 1976.

Literatura rosyjska. Podręcznik, Z. Barański i in., Warszawa 1970-71.

Literatura rosyjska w zarysie, pod red. Z. Barańskiego i A. Semczuka, Warszawa 1975.

История русской литературы в 4-ех томах, Т. 3-4, Ленинград 1983.

История русской литературы XIX века, А. Н. Соколов, Москва 1970.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrey Baranov, Joanna Dziedzic
Prowadzący grup: Andrey Baranov, Joanna Dziedzic
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe
obowiązkowe specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX

w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi,

politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji

tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej.

Pełny opis:

MK_20

Liczba pkt ECTS 11

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach - 30*2h=60h=2pkt ECTS

udział w ćwiczeniach - 30*2h=60h=2pkt ECTS

przygotowanie do zajęć - 30*4,5h=135h=4,5 pkt ECTS

udział w konsultacjach 22*2h=44h=1,5pkt ECTS

przygotowanie do egzaminu ustnego lub testu kontrolnego i obecność na nim - 20h+7h=27h=1 pkt ECTS

Razem: 326h= 11pkt ECTS

Nakład pracy za zajęcia związane z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich i studentów: 5,5 pkt;

za zajęcia o charakterze praktycznym: 0 pkt.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 168 (5,6 ECTS)

Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX

w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi,

politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji

tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. Efektem kształcenia, mającym istotne znaczenie dla ogólnego

rozwoju kulturalnego absolwenta, kształtowania jego wrażliwości estetycznej i sfery pojęciowej jego umysłowości oraz ideałów i wartości

moralnych będzie poznanie najwartościowszych osiągnięć literatury kierunkowej, posiadających trwałą pozycję w literaturze światowej

oraz krytycznych opracowań i monografii. Dodatkowo obcowanie z oryginalnymi tekstami literackimi pozwala na doskonalenie sprawności

językowej studentów.

Literatura:

Kanon lektur obowiązkowych:

А. Герцен – Былое и думы (1 часть)

Н. Чернышевский – Что делать?

И. Гончаров – Обломов

Ф. Тютчев – Стихотворения

И. Тургенев – Записки охотника, Дворянское гнездо, Отцы и дети, Ася, Месяц в деревне, Вешние воды;

А. Островский – Гроза, Снегурочка

Н. Некрасов – Мороз – Красный нос, cтихотворения

А. Фет – Стихотворения

М. Салтыков-Щедрин - Господа Головлевы, Повесть о том, как один мужик двух генералов прокормил; Медведь на воеводстве

Я. Полонский – Стихотворения (6 по выбору)

А. Майков – Стихотворения (6 по выбору)

А. Григорьев – Стихотворения (6 по выбору)

Г. Успенский – Нравы Растеряевой улицы

Н. Лесков – Леди Макбет Мценского уезда

А. Сухово-Кобылин – Смерть Тарелкина

Ф. Достоевский – Бедные люди, Двойник, Преступление и наказание, Идиот, Бесы, Братья Карамазовы, Записки из подполья,

Кроткая

Л. Толстой – Детство, Севастопольские рассказы, Война и мир, Анна Каренина, Воскресение, Смерть Ивана Ильича, Живой труп,

Крейцерова соната, Исповедь

А. Чехов – Степь, Палата нр 6, Смерть чиновника, Лошадиная фамилия, Попрыгунья, Человек в футляре, Мужики, Дом с

мезонином, Три сестры, Дядя Ваня

В. Гаршин – Красный цветок, Четыре дня

В. Короленко – Река играет

Literatura dodatkowa:

В. Белинский - Статьи о Пушкине, Статья первая - Обозрение русской литературы от Державина до Пушкина

Н. Чернышевский - Очерки гоголевского периода русской литературы

А. Дружинин – Критика гоголевского периода русской литературы и наши к ней отношения

Н. Добролюбов – Что такое обломовщина? Луч света в темном царстве

Д. Писарев – Разрушение эстетики

Н. Михайловский – Жестокий талант

Podręczniki:

Dzieje literatur europejskich ,pod red. W. Floryana, T. 3 cz. 1, PWN 1989.

Historia literatury rosyjskiej. Zarys, B. Mucha, Wrocław 1989.

Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, Warszawa 1976.

Literatura rosyjska. Podręcznik, Z. Barański i in., Warszawa 1970-71.

Literatura rosyjska w zarysie, pod red. Z. Barańskiego i A. Semczuka, Warszawa 1975.

История русской литературы в 4-ех томах, Т. 3-4, Ленинград 1983.

История русской литературы XIX века, А. Н. Соколов, Москва 1970.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe
obowiązkowe specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX

w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi,

politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji

tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej.

Pełny opis:

MK_20

Liczba pkt ECTS 11

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach - 30*2h=60h=2pkt ECTS

udział w ćwiczeniach - 30*2h=60h=2pkt ECTS

przygotowanie do zajęć - 30*4,5h=135h=4,5 pkt ECTS

udział w konsultacjach 22*2h=44h=1,5pkt ECTS

przygotowanie do egzaminu ustnego lub testu kontrolnego i obecność na nim - 20h+7h=27h=1 pkt ECTS

Razem: 326h= 11pkt ECTS

Nakład pracy za zajęcia związane z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich i studentów: 5,5 pkt;

za zajęcia o charakterze praktycznym: 0 pkt.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 168 (5,6 ECTS)

Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX

w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi,

politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji

tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. Efektem kształcenia, mającym istotne znaczenie dla ogólnego

rozwoju kulturalnego absolwenta, kształtowania jego wrażliwości estetycznej i sfery pojęciowej jego umysłowości oraz ideałów i wartości

moralnych będzie poznanie najwartościowszych osiągnięć literatury kierunkowej, posiadających trwałą pozycję w literaturze światowej

oraz krytycznych opracowań i monografii. Dodatkowo obcowanie z oryginalnymi tekstami literackimi pozwala na doskonalenie sprawności

językowej studentów.

Literatura:

Kanon lektur obowiązkowych:

А. Герцен – Былое и думы (1 часть)

Н. Чернышевский – Что делать?

И. Гончаров – Обломов

Ф. Тютчев – Стихотворения

И. Тургенев – Записки охотника, Дворянское гнездо, Отцы и дети, Ася, Месяц в деревне, Вешние воды;

А. Островский – Гроза, Снегурочка

Н. Некрасов – Мороз – Красный нос, cтихотворения

А. Фет – Стихотворения

М. Салтыков-Щедрин - Господа Головлевы, Повесть о том, как один мужик двух генералов прокормил; Медведь на воеводстве

Я. Полонский – Стихотворения (6 по выбору)

А. Майков – Стихотворения (6 по выбору)

А. Григорьев – Стихотворения (6 по выбору)

Г. Успенский – Нравы Растеряевой улицы

Н. Лесков – Леди Макбет Мценского уезда

А. Сухово-Кобылин – Смерть Тарелкина

Ф. Достоевский – Бедные люди, Двойник, Преступление и наказание, Идиот, Бесы, Братья Карамазовы, Записки из подполья,

Кроткая

Л. Толстой – Детство, Севастопольские рассказы, Война и мир, Анна Каренина, Воскресение, Смерть Ивана Ильича, Живой труп,

Крейцерова соната, Исповедь

А. Чехов – Степь, Палата нр 6, Смерть чиновника, Лошадиная фамилия, Попрыгунья, Человек в футляре, Мужики, Дом с

мезонином, Три сестры, Дядя Ваня

В. Гаршин – Красный цветок, Четыре дня

В. Короленко – Река играет

Literatura dodatkowa:

В. Белинский - Статьи о Пушкине, Статья первая - Обозрение русской литературы от Державина до Пушкина

Н. Чернышевский - Очерки гоголевского периода русской литературы

А. Дружинин – Критика гоголевского периода русской литературы и наши к ней отношения

Н. Добролюбов – Что такое обломовщина? Луч света в темном царстве

Д. Писарев – Разрушение эстетики

Н. Михайловский – Жестокий талант

Podręczniki:

Dzieje literatur europejskich ,pod red. W. Floryana, T. 3 cz. 1, PWN 1989.

Historia literatury rosyjskiej. Zarys, B. Mucha, Wrocław 1989.

Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, Warszawa 1976.

Literatura rosyjska. Podręcznik, Z. Barański i in., Warszawa 1970-71.

Literatura rosyjska w zarysie, pod red. Z. Barańskiego i A. Semczuka, Warszawa 1975.

История русской литературы в 4-ех томах, Т. 3-4, Ленинград 1983.

История русской литературы XIX века, А. Н. Соколов, Москва 1970.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)