Rynek wydawniczy i księgarski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-SPI-1RWK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rynek wydawniczy i księgarski |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa - przedm. obowiązk. |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | podstawowa wiedza bibliotekarska |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu poszerzenie wiedzy studenta na temat współczesnego rynku wydawniczego i księgarskiego w Polsce, procesu powstawania książki i jego wpływ na kształt współczesnego rynku wydawniczego (uwarunkowania technologiczne) oraz źródeł informacji o rynku książki. |
Pełny opis: |
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa; profil ogólnoakademicki, przedmiot obowiązkowy, I semestr, 10 godz. ćwiczeń, 1 ECTS; Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach - 10 godzin, zapoznanie z literaturą - 10 godzin, przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godziny, konsultacje - 1 godzina Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 11 godzin (0,5 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami niewymagającymi udziału nauczyciela - 10 godzin (0,5 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 12 godzin |
Literatura: |
Literatura: 1. Eisenstein E., Rewolucja Gutenberga, Warszawa 2004. 2. Frołow K., Jak wypromowano bestseller, Warszawa 2006. 3. Gołębiewski Ł., Waszczyk P., Rynek książki w Polsce 2012, Warszawa 2012. 4. Gołębiewski Ł., Śmierć książki. No future book, Warszawa 2008; 5. Gołębiewski Ł., Rynek książki w Polsce. Podstawowe zagadnienia, Warszawa 2006. 6. Jachimczyk A., Księgarnia w Internecie. Nie tylko sklep, w: Książka, biblioteka, informacja: między podziałami a współnotą, pod red. J. Dzieniakowskiej, Kielce 2007. 7. Jachimczyk, A., Modele sprzedaży książek w Internecie, dostępny na WWW: http://www.ebib.info/2008/93/a.php?jachimczyk. 8. Klukowski B., Audiobooki w kraju i zagranicą, Warszawa 2013. 9. Klukowski B., Książka w świecie współczesnym, Warszawa 2003. 10. Klukowski B., Tobera M., W tym niezwykłym czasie. Początki transformacji polskiego rynku książki (1989-1995), Warszawa 2013. 11. Świtała M., Zachowania konsumentów i marketing na rynku książki, Warszawa 2003. 12. Straus G., Wolff K., Wierny S., Czytanie, kupowanie, surfowanie. Społeczny zasięg książki w Polsce w 2006 r., Warszawa 2008. Czasopisma (bieżące numery): 1. „Biblioteka Analiz” 2. „Wydawca” 3. „Notes Wydawniczy” 4. Magazyn „Książki” Portale informacyjne: 1. www.rynek-ksiazki.pl/ - Biblioteka Analiz - profesjonalny serwis o rynku wydawniczym w Polsce; 2. www.wydawca.com.pl/ - Wydawca - Portal wydawniczy - nowości rynku wydawniczego i księgarskiego, wydarzenia na rynku wydawniczym; kalendarium konkursów literackich z krótkimi opisami; artykuły nt. prawa w działalności wydawniczej. 3. www.instytutksiazki.pl - promocja polskiej literatury na świecie oraz popularyzacja książek i czytelnictwa w kraju. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - słuchacz zna najważniejsze zagadnienia dotyczące współczesnego rynku wydawniczego i księgarskiego w Polsce oraz procesu powstawania książki, Umiejętności - słuchacz potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą rynku wydawniczego i księgarskiego na podstawie omówionych na zajęciach źródeł informacji, - potrafi zidentyfikować najważniejsze problemy w obszarze współczesnego rynku wydawniczego i księgarskiego oraz dyskutować o nich, Kompetencje społeczne - słuchacz rozumie znaczenie społeczne działalności wydawniczej i księgarskiej. Weryfikacja wiedzy będzie miała miejsce podczas zajęć, w trakcie omawiania poszczególnych zagadnień i referatów przygotowanych przez studentów. Odniesienie do Efektów SPACINIB: SP7_WG01, SP7_WG05, SP7_UU01, SP7_KR01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na ocenę na podstawie aktywności (udział w dyskusji, referaty) i obecności. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kościewicz, Anna Nosek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kościewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu poszerzenie wiedzy studenta na temat współczesnego rynku wydawniczego i księgarskiego w Polsce, procesu powstawania książki i jego wpływ na kształt współczesnego rynku wydawniczego (uwarunkowania technologiczne) oraz źródeł informacji o rynku książki. |
|
Pełny opis: |
Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach - 10 godzin, zapoznanie z literaturą - 10 godzin, przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godziny, konsultacje - 1 godzina Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 11 godzin (0,5 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 12 godzin Zakres tematów: 1-2-3.Rynek wydawniczy w Polsce: - raport Instytutu Książki za rok 2014; - czołowe wydawnictwa lokalne i krajowe (Fundacja „Sąsiedzi”, WSiP, PWN, Wydawnictwo „Czarne”, Wydawnictwo „Znak”, Wydawnictwo a5, Wydawnictwo „Siedmiogród”, Wydawnictwo „Literackie”, Wydawnictwo „Dwie Siostry”, Wydawnictwo „Karakter”, Wydawnictwo „Bellona”, Wydawnictwo „Kultura Gniewu”) - strony oficjalne wydawnictw, profile facebookowe wydawnictw i osób z nimi związanych, blogi wydawnictwa, wywiady, opinie. 4-5-6-7. Uwarunkowania współczesnego rynku wydawniczego: - artykuły składające się na „Projekt książka” na stronie www.dwutygodnik.com, - najważniejsze media (analiza czasopism branżowych) i organizacje branżowe oraz internetowe serwisy i blogi o książkach (prezentacje studentów), 8-9. Współczesny rynek księgarski w Polsce: - ustawa o stałej cenie książki (dyskusja w Internecie), - księgarnie internetowe, - książka na nowych nośnikach (audiobooki i e-booki), - targi książki w Polsce i na świecie. 10. Podsumowanie |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Eisenstein E., Rewolucja Gutenberga, Warszawa 2004. 2. Frołow K., Jak wypromowano bestseller, Warszawa 2006. 3. Gołębiewski Ł., WaszczykP., Rynek książki w Polsce 2012, Warszawa 2012. 4. Gołębiewski Ł., Śmierć książki. No future book, Warszawa 2008; 5. Gołębiewski Ł., Rynek książki w Polsce. Podstawowe zagadnienia, Warszawa 2006. 6. Jachimczyk A., Księgarnia w Internecie. Nie tylko sklep, w: Książka, biblioteka, informacja: między podziałami a współnotą, pod red. J. Dzieniakowskiej, Kielce 2007. 7. Jachimczyk, A., Modele sprzedaży książek w Internecie, dostępny na WWW: http://www.ebib.info/2008/93/a.php?jachimczyk. 8. Klukowski B., Audiobooki w kraju i zagranicą, Warszawa 2013. 9. Klukowski B., Książka w świecie współczesnym, Warszawa 2003. 10. Klukowski B., Tobera M., W tym niezwykłym czasie. Początki transformacji polskiego rynku książki (1989-1995), Warszawa 2013. 11. Świtała M., Zachowania konsumentów i marketing na rynku książki, Warszawa 2003. 12. Straus G., Wolff K., Wierny S., Czytanie, kupowanie, surfowanie. Społeczny zasięg książki w Polsce w 2006 r., Warszawa 2008. Czasopisma (bieżące numery): 1. „Biblioteka Analiz” 2. „Wydawca” 3. „Notes Wydawniczy” 4. Magazyn „Książki” Portale informacyjne: 1. www.rynek-ksiazki.pl/ - Biblioteka Analiz - profesjonalny serwis o rynku wydawniczym w Polsce; 2. www.wydawca.com.pl/ - Wydawca - Portal wydawniczy - nowości rynku wydawniczego i księgarskiego, wydarzenia na rynku wydawniczym; kalendarium konkursów literackich z krótkimi opisami; artykuły nt. prawa w działalności wydawniczej. 3. www.instytutksiazki.pl - promocja polskiej literatury na świecie oraz popularyzacja książek i czytelnictwa w kraju. |
|
Uwagi: |
Studenci będą zobowiązani do przygotowania prezentacji na temat wybranego wydawnictwa. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kościewicz, Anna Nosek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kościewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu poszerzenie wiedzy studenta na temat współczesnego rynku wydawniczego i księgarskiego w Polsce, procesu powstawania książki i jego wpływ na kształt współczesnego rynku wydawniczego (uwarunkowania technologiczne) oraz źródeł informacji o rynku książki. |
|
Pełny opis: |
Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach - 10 godzin, zapoznanie z literaturą - 10 godzin, przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godziny, konsultacje - 1 godzina Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 11 godzin (0,5 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 12 godzin Zakres tematów: 1-2-3.Rynek wydawniczy w Polsce: - raport Instytutu Książki za rok 2014; - czołowe wydawnictwa lokalne i krajowe (Fundacja „Sąsiedzi”, WSiP, PWN, Wydawnictwo „Czarne”, Wydawnictwo „Znak”, Wydawnictwo a5, Wydawnictwo „Siedmiogród”, Wydawnictwo „Literackie”, Wydawnictwo „Dwie Siostry”, Wydawnictwo „Karakter”, Wydawnictwo „Bellona”, Wydawnictwo „Kultura Gniewu”) - strony oficjalne wydawnictw, profile facebookowe wydawnictw i osób z nimi związanych, blogi wydawnictwa, wywiady, opinie. 4-5-6-7. Uwarunkowania współczesnego rynku wydawniczego: - artykuły składające się na „Projekt książka” na stronie www.dwutygodnik.com, - najważniejsze media (analiza czasopism branżowych) i organizacje branżowe oraz internetowe serwisy i blogi o książkach (prezentacje studentów), 8-9. Współczesny rynek księgarski w Polsce: - ustawa o stałej cenie książki (dyskusja w Internecie), - księgarnie internetowe, - książka na nowych nośnikach (audiobooki i e-booki), - targi książki w Polsce i na świecie. 10. Podsumowanie |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Eisenstein E., Rewolucja Gutenberga, Warszawa 2004. 2. Frołow K., Jak wypromowano bestseller, Warszawa 2006. 3. Gołębiewski Ł., WaszczykP., Rynek książki w Polsce 2012, Warszawa 2012. 4. Gołębiewski Ł., Śmierć książki. No future book, Warszawa 2008; 5. Gołębiewski Ł., Rynek książki w Polsce. Podstawowe zagadnienia, Warszawa 2006. 6. Jachimczyk A., Księgarnia w Internecie. Nie tylko sklep, w: Książka, biblioteka, informacja: między podziałami a współnotą, pod red. J. Dzieniakowskiej, Kielce 2007. 7. Jachimczyk, A., Modele sprzedaży książek w Internecie, dostępny na WWW: http://www.ebib.info/2008/93/a.php?jachimczyk. 8. Klukowski B., Audiobooki w kraju i zagranicą, Warszawa 2013. 9. Klukowski B., Książka w świecie współczesnym, Warszawa 2003. 10. Klukowski B., Tobera M., W tym niezwykłym czasie. Początki transformacji polskiego rynku książki (1989-1995), Warszawa 2013. 11. Świtała M., Zachowania konsumentów i marketing na rynku książki, Warszawa 2003. 12. Straus G., Wolff K., Wierny S., Czytanie, kupowanie, surfowanie. Społeczny zasięg książki w Polsce w 2006 r., Warszawa 2008. Czasopisma (bieżące numery): 1. „Biblioteka Analiz” 2. „Wydawca” 3. „Notes Wydawniczy” 4. Magazyn „Książki” Portale informacyjne: 1. www.rynek-ksiazki.pl/ - Biblioteka Analiz - profesjonalny serwis o rynku wydawniczym w Polsce; 2. www.wydawca.com.pl/ - Wydawca - Portal wydawniczy - nowości rynku wydawniczego i księgarskiego, wydarzenia na rynku wydawniczym; kalendarium konkursów literackich z krótkimi opisami; artykuły nt. prawa w działalności wydawniczej. 3. www.instytutksiazki.pl - promocja polskiej literatury na świecie oraz popularyzacja książek i czytelnictwa w kraju. |
|
Uwagi: |
Studenci będą zobowiązani do przygotowania prezentacji na temat wybranego wydawnictwa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.