Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rynek wydawniczy i księgarski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-SPI-1RWK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rynek wydawniczy i księgarski
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa - przedm. obowiązk.
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

podstawowa wiedza bibliotekarska

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu poszerzenie wiedzy studenta na temat współczesnego rynku wydawniczego i księgarskiego w Polsce, procesu powstawania książki i jego wpływ na kształt współczesnego rynku wydawniczego (uwarunkowania technologiczne) oraz źródeł informacji o rynku książki.

Pełny opis:

Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa; profil ogólnoakademicki, przedmiot obowiązkowy, I semestr, 10 godz. ćwiczeń, 1 ECTS;

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w zajęciach - 10 godzin,

zapoznanie z literaturą - 10 godzin,

przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godziny,

konsultacje - 1 godzina

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 11 godzin (0,5 ECTS),

nakład pracy studenta związany z zajęciami niewymagającymi udziału nauczyciela - 10 godzin (0,5 ECTS),

nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 12 godzin

Literatura:

Literatura:

1. Eisenstein E., Rewolucja Gutenberga, Warszawa 2004.

2. Frołow K., Jak wypromowano bestseller, Warszawa 2006.

3. Gołębiewski Ł., Waszczyk P., Rynek książki w Polsce 2012, Warszawa 2012.

4. Gołębiewski Ł., Śmierć książki. No future book, Warszawa 2008;

5. Gołębiewski Ł., Rynek książki w Polsce. Podstawowe zagadnienia, Warszawa 2006.

6. Jachimczyk A., Księgarnia w Internecie. Nie tylko sklep, w: Książka, biblioteka, informacja: między podziałami a współnotą, pod red. J. Dzieniakowskiej, Kielce 2007.

7. Jachimczyk, A., Modele sprzedaży książek w Internecie, dostępny na WWW: http://www.ebib.info/2008/93/a.php?jachimczyk.

8. Klukowski B., Audiobooki w kraju i zagranicą, Warszawa 2013.

9. Klukowski B., Książka w świecie współczesnym, Warszawa 2003.

10. Klukowski B., Tobera M., W tym niezwykłym czasie. Początki transformacji polskiego rynku książki (1989-1995), Warszawa 2013.

11. Świtała M., Zachowania konsumentów i marketing na rynku książki, Warszawa 2003.

12. Straus G., Wolff K., Wierny S., Czytanie, kupowanie, surfowanie. Społeczny zasięg książki w Polsce w 2006 r., Warszawa 2008.

Czasopisma (bieżące numery):

1. „Biblioteka Analiz”

2. „Wydawca”

3. „Notes Wydawniczy”

4. Magazyn „Książki”

Portale informacyjne:

1. www.rynek-ksiazki.pl/ - Biblioteka Analiz - profesjonalny serwis o rynku wydawniczym w Polsce;

2. www.wydawca.com.pl/ - Wydawca - Portal wydawniczy - nowości rynku wydawniczego i księgarskiego, wydarzenia na rynku wydawniczym; kalendarium konkursów literackich z krótkimi opisami; artykuły nt. prawa w działalności wydawniczej.

3. www.instytutksiazki.pl - promocja polskiej literatury na świecie oraz popularyzacja książek i czytelnictwa w kraju.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- słuchacz zna najważniejsze zagadnienia dotyczące współczesnego rynku wydawniczego i księgarskiego w Polsce oraz procesu powstawania książki,

Umiejętności

- słuchacz potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą rynku wydawniczego i księgarskiego na podstawie omówionych na zajęciach źródeł informacji,

- potrafi zidentyfikować najważniejsze problemy w obszarze współczesnego rynku wydawniczego i księgarskiego oraz dyskutować o nich,

Kompetencje społeczne

- słuchacz rozumie znaczenie społeczne działalności wydawniczej i księgarskiej.

Weryfikacja wiedzy będzie miała miejsce podczas zajęć, w trakcie omawiania poszczególnych zagadnień i referatów przygotowanych przez studentów.

Odniesienie do Efektów SPACINIB: SP7_WG01, SP7_WG05, SP7_UU01, SP7_KR01

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na ocenę na podstawie aktywności (udział w dyskusji, referaty) i obecności.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kościewicz, Anna Nosek
Prowadzący grup: Katarzyna Kościewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu poszerzenie wiedzy studenta na temat współczesnego rynku wydawniczego i księgarskiego w Polsce, procesu powstawania książki i jego wpływ na kształt współczesnego rynku wydawniczego (uwarunkowania technologiczne) oraz źródeł informacji o rynku książki.

Pełny opis:

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w zajęciach - 10 godzin,

zapoznanie z literaturą - 10 godzin,

przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godziny,

konsultacje - 1 godzina

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 11 godzin (0,5 ECTS),

nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 12 godzin

Zakres tematów:

1-2-3.Rynek wydawniczy w Polsce:

- raport Instytutu Książki za rok 2014;

- czołowe wydawnictwa lokalne i krajowe (Fundacja „Sąsiedzi”, WSiP, PWN, Wydawnictwo „Czarne”, Wydawnictwo „Znak”, Wydawnictwo a5, Wydawnictwo „Siedmiogród”, Wydawnictwo „Literackie”, Wydawnictwo „Dwie Siostry”, Wydawnictwo „Karakter”, Wydawnictwo „Bellona”, Wydawnictwo „Kultura Gniewu”) - strony oficjalne wydawnictw, profile facebookowe wydawnictw i osób z nimi związanych, blogi wydawnictwa, wywiady, opinie.

4-5-6-7. Uwarunkowania współczesnego rynku wydawniczego:

- artykuły składające się na „Projekt książka” na stronie www.dwutygodnik.com,

- najważniejsze media (analiza czasopism branżowych) i organizacje branżowe oraz internetowe serwisy i blogi o książkach (prezentacje studentów),

8-9. Współczesny rynek księgarski w Polsce:

- ustawa o stałej cenie książki (dyskusja w Internecie),

- księgarnie internetowe,

- książka na nowych nośnikach (audiobooki i e-booki),

- targi książki w Polsce i na świecie.

10. Podsumowanie

Literatura:

Literatura:

1. Eisenstein E., Rewolucja Gutenberga, Warszawa 2004.

2. Frołow K., Jak wypromowano bestseller, Warszawa 2006.

3. Gołębiewski Ł., WaszczykP., Rynek książki w Polsce 2012, Warszawa 2012.

4. Gołębiewski Ł., Śmierć książki. No future book, Warszawa 2008;

5. Gołębiewski Ł., Rynek książki w Polsce. Podstawowe zagadnienia, Warszawa 2006.

6. Jachimczyk A., Księgarnia w Internecie. Nie tylko sklep, w: Książka, biblioteka, informacja: między podziałami a współnotą, pod red. J. Dzieniakowskiej, Kielce 2007.

7. Jachimczyk, A., Modele sprzedaży książek w Internecie, dostępny na WWW: http://www.ebib.info/2008/93/a.php?jachimczyk.

8. Klukowski B., Audiobooki w kraju i zagranicą, Warszawa 2013.

9. Klukowski B., Książka w świecie współczesnym, Warszawa 2003.

10. Klukowski B., Tobera M., W tym niezwykłym czasie. Początki transformacji polskiego rynku książki (1989-1995), Warszawa 2013.

11. Świtała M., Zachowania konsumentów i marketing na rynku książki, Warszawa 2003.

12. Straus G., Wolff K., Wierny S., Czytanie, kupowanie, surfowanie. Społeczny zasięg książki w Polsce w 2006 r., Warszawa 2008.

Czasopisma (bieżące numery):

1. „Biblioteka Analiz”

2. „Wydawca”

3. „Notes Wydawniczy”

4. Magazyn „Książki”

Portale informacyjne:

1. www.rynek-ksiazki.pl/ - Biblioteka Analiz - profesjonalny serwis o rynku wydawniczym w Polsce;

2. www.wydawca.com.pl/ - Wydawca - Portal wydawniczy - nowości rynku wydawniczego i księgarskiego, wydarzenia na rynku wydawniczym; kalendarium konkursów literackich z krótkimi opisami; artykuły nt. prawa w działalności wydawniczej.

3. www.instytutksiazki.pl - promocja polskiej literatury na świecie oraz popularyzacja książek i czytelnictwa w kraju.

Uwagi:

Studenci będą zobowiązani do przygotowania prezentacji na temat wybranego wydawnictwa.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kościewicz, Anna Nosek
Prowadzący grup: Katarzyna Kościewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu poszerzenie wiedzy studenta na temat współczesnego rynku wydawniczego i księgarskiego w Polsce, procesu powstawania książki i jego wpływ na kształt współczesnego rynku wydawniczego (uwarunkowania technologiczne) oraz źródeł informacji o rynku książki.

Pełny opis:

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w zajęciach - 10 godzin,

zapoznanie z literaturą - 10 godzin,

przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godziny,

konsultacje - 1 godzina

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 11 godzin (0,5 ECTS),

nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 12 godzin

Zakres tematów:

1-2-3.Rynek wydawniczy w Polsce:

- raport Instytutu Książki za rok 2014;

- czołowe wydawnictwa lokalne i krajowe (Fundacja „Sąsiedzi”, WSiP, PWN, Wydawnictwo „Czarne”, Wydawnictwo „Znak”, Wydawnictwo a5, Wydawnictwo „Siedmiogród”, Wydawnictwo „Literackie”, Wydawnictwo „Dwie Siostry”, Wydawnictwo „Karakter”, Wydawnictwo „Bellona”, Wydawnictwo „Kultura Gniewu”) - strony oficjalne wydawnictw, profile facebookowe wydawnictw i osób z nimi związanych, blogi wydawnictwa, wywiady, opinie.

4-5-6-7. Uwarunkowania współczesnego rynku wydawniczego:

- artykuły składające się na „Projekt książka” na stronie www.dwutygodnik.com,

- najważniejsze media (analiza czasopism branżowych) i organizacje branżowe oraz internetowe serwisy i blogi o książkach (prezentacje studentów),

8-9. Współczesny rynek księgarski w Polsce:

- ustawa o stałej cenie książki (dyskusja w Internecie),

- księgarnie internetowe,

- książka na nowych nośnikach (audiobooki i e-booki),

- targi książki w Polsce i na świecie.

10. Podsumowanie

Literatura:

Literatura:

1. Eisenstein E., Rewolucja Gutenberga, Warszawa 2004.

2. Frołow K., Jak wypromowano bestseller, Warszawa 2006.

3. Gołębiewski Ł., WaszczykP., Rynek książki w Polsce 2012, Warszawa 2012.

4. Gołębiewski Ł., Śmierć książki. No future book, Warszawa 2008;

5. Gołębiewski Ł., Rynek książki w Polsce. Podstawowe zagadnienia, Warszawa 2006.

6. Jachimczyk A., Księgarnia w Internecie. Nie tylko sklep, w: Książka, biblioteka, informacja: między podziałami a współnotą, pod red. J. Dzieniakowskiej, Kielce 2007.

7. Jachimczyk, A., Modele sprzedaży książek w Internecie, dostępny na WWW: http://www.ebib.info/2008/93/a.php?jachimczyk.

8. Klukowski B., Audiobooki w kraju i zagranicą, Warszawa 2013.

9. Klukowski B., Książka w świecie współczesnym, Warszawa 2003.

10. Klukowski B., Tobera M., W tym niezwykłym czasie. Początki transformacji polskiego rynku książki (1989-1995), Warszawa 2013.

11. Świtała M., Zachowania konsumentów i marketing na rynku książki, Warszawa 2003.

12. Straus G., Wolff K., Wierny S., Czytanie, kupowanie, surfowanie. Społeczny zasięg książki w Polsce w 2006 r., Warszawa 2008.

Czasopisma (bieżące numery):

1. „Biblioteka Analiz”

2. „Wydawca”

3. „Notes Wydawniczy”

4. Magazyn „Książki”

Portale informacyjne:

1. www.rynek-ksiazki.pl/ - Biblioteka Analiz - profesjonalny serwis o rynku wydawniczym w Polsce;

2. www.wydawca.com.pl/ - Wydawca - Portal wydawniczy - nowości rynku wydawniczego i księgarskiego, wydarzenia na rynku wydawniczym; kalendarium konkursów literackich z krótkimi opisami; artykuły nt. prawa w działalności wydawniczej.

3. www.instytutksiazki.pl - promocja polskiej literatury na świecie oraz popularyzacja książek i czytelnictwa w kraju.

Uwagi:

Studenci będą zobowiązani do przygotowania prezentacji na temat wybranego wydawnictwa.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)