Prawo i etyka konfliktów zbrojnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS1-2ETY |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.351
|
Nazwa przedmiotu: | Prawo i etyka konfliktów zbrojnych |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Prawo i etyka konfliktów zbrojnych 350-HS1-2ETY |
Założenia (opisowo): | Celem tych zajęć jest poszerzenie wiedzy studentów na temat roli prawa wojny i związanych z nim kwestii etycznych (oraz zmian jakie zaszły w tym zakresie) w międzynarodowych konfliktach zbrojnych. Skupiono się głównie na etapie rozwoju myśli teoretyczno-prawnej w Europie oraz USA. Szczególną uwagę zwrócono na przełomowe aspekty prawa humanitarnego i jego rozwoju w wiekach od XVI do XIX włącznie. Praca odbywała się na tekstach źródłowych, często nieznanych w powszechnym obiegu historyczno-prawnym w Polsce. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Prześledzenie zmieniającej się roli prawa wojny i związanych z nim kwestii etycznych oraz rozwiązań humanitarnych w międzynarodowych konfliktach zbrojnych od starożytności do XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań prawnych zaistniałych w kluczowym okresie od XVI do XIX wieku. Szczególną uwagę poświęcono dwóm ojcom założycielom nowoczesnego prawa wojny, tj. H. Grocjuszowi i E. de Vattelowi oraz pierwszemu kodeksowi praw wojny – Kodeksowi Liebera z 1863 r. |
Pełny opis: |
Celem tych zajęć jest poszerzenie wiedzy studentów na temat roli prawa wojny i związanych z nim kwestii etycznych (oraz zmian jakie zaszły w tym zakresie) w międzynarodowych konfliktach zbrojnych. Skupiono się głównie na etapie rozwoju myśli teoretyczno-prawnej w Europie oraz USA. Szczególną uwagę zwrócono na przełomowe aspekty prawa humanitarnego i jego rozwoju w wiekach od XVI do XIX włącznie. Praca odbywała się na tekstach źródłowych, często nieznanych w powszechnym obiegu historyczno-prawnym w Polsce. Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu obowiązkowe specjalizacyjne Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr II/ sem. zimowy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Podstawowa wiedza z zakresu historii powszechnej i ogólna orientacja w założeniach prawa wojny. 1. Wprowadzenie do zagadnień prawa i etyki konfliktów zbrojnych. 2. Prawo i etyka konfliktów zbrojnych w starożytności (przykłady biblijne). 3. Prawo i etyka konfliktów zbrojnych w średniowieczu. 4. Szkoła hiszpańska - Francisco Vitoria i Francisco Suarez. 5. Poglądy wybranych XVI-wiecznych myślicieli z zakresu prawa wojny - Balthasar Ayala, Pierino Belli, Alberico Gentilli. 6-7. Międzynarodowe prawo wojny według Grocjusza. 8-9. Międzynarodowe prawo wojny według E. de Vattela. 10. Amerykańskie Artykuły Wojny jako przykład regulacji wewnętrznego prawa wojskowego. 11-12. Kodeks Liebera z 1863 r. 13. Konwencje haskie z 1907 r. 14. Konwencje genewskie z 1949 r. 15. Test. Konwersatorium - 30 godz. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 58 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): - udział studenta w zajęciach konwersatorium: 15x2 godz.= 30 godz. - przygotowanie do konwersatoriów: 14x1godz.=14 godz. - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz.= 4 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z czterech konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz. =8 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. 2 zadania projektowe) - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 2 godz. Razem: 30+14+4+8+2=58 godz. (58:25=2,32) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+4konsult.+1zalicz. = 35 godz., 1,5 pkt. ECTS (35:25=1,4) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 4konsult.+8projekt.=12 godz. 0,5 pkt. ECTS (12:25=0,48) |
Literatura: |
1-2. Biblia Starego i Nowego Testamentu 5. - Ayala Balthasar, Three Books On the Law of War And on the Duties Connected with War And on Military Discipline, vol. II, transl. John Pawley Bate, Washington D.C. 1912. 6-9. - Burlamaqui Jean-Jacques, The Principles of Natural Law, transl. Nugent, London 1752. Bynkershoek Cornelius van, A Treatise of Captures in War, transl. R. Lee, London 1803. Bynkershoek Cornelius van, A Treatise on the Law of War, transl. P. S. du Ponceau, Philadelphia, PA 1810. 11. - Clausewitz Carl von, O wojnie, przeł. Augustyn Cichowicz, Leon Wacław Koc, Franciszek Schoener, Lublin 1995. 5. - Gentili Alberico, De Iure Belli Libri Tres, vol. II, transl. John C. Rolfe, Oxford 1933. 6-7. - Grotius Hugo, O prawie wojny i pokoju, t. 1-2, przeł., wstępem i przypisami opatrzył Remigiusz Bierzanek, Warszawa 1957 12. - Jomini Henri, Zarys sztuki wojennej, przeł. z franc. Franciszek Dziedzic, Warszawa 1966. 3. - Machiavelli Niccolò, O sztuce wojny, przekł. Agnieszka Szopińska, wstępem opatrzył Bogdan Baran, Warszawa 2008. 5. - Pierino Belli, A Treatise on Military Matters and Warfare on eleven parts, vol. II, transl. Herbert C. Nutting, Oxford 1936. 4. - Selections of Three Works of Francisco Suarez, S.J., vol. II, transl. Gladys L. Williams et al., Oxford 1944. 8-9. - Vattel Emerich de, Prawo narodów czyli zasady prawa naturalnego zastosowane do postępowania i spraw narodów i monarchów, t. 1-2, przeł. i wstępem opatrzył Bohdan Winiarski, Warszawa 1958. 4. - Vitoria Francisco de, Political Writings, ed. by A. Pagden, J. Lawrance, Cambridge 1991. 11-12. - Kodeks Liebera z 1863 r. 10. - Amerykańskie Artykuły Wojny z 1776 r. 13. - Konwencje haskie z 1907 r. 14. - Konwencje genewskie z 1949 r. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG4, KP6_WG5, KP6_WK2, KP6_WK3, KP6_WK4, KP6_WK5, KP6_UW1, KP6_UW2, KP6_UW3, KP6_UK1, KP6_UK2, KP6_UK5, KP6_UK6, KP6_UO1, KP6_UK5, KP6_UK6, KP6_UO1, KP6_UU1, KP6_KK1, KP6_KK2, KP6_KK3, KP6_KK4, KP6_KO1, KP6_OK3, KP6_KR1, KP6_KR2, KP6_KR3 |
Metody i kryteria oceniania: |
praca w grupie, prace indywidualne studentów, studium przypadku; ewentualne nauczanie na odległość, |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Niewiński | |
Prowadzący grup: | Łukasz Niewiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
jw. |
|
Pełny opis: |
Celem tych zajęć jest poszerzenie wiedzy studentów na temat roli prawa wojny i związanych z nim kwestii etycznych (oraz zmian jakie zaszły w tym zakresie) w międzynarodowych konfliktach zbrojnych. Skupiono się głównie na etapie rozwoju myśli teoretyczno-prawnej w Europie oraz USA. Szczególną uwagę zwrócono na przełomowe aspekty prawa humanitarnego i jego rozwoju w wiekach od XVI do XIX włącznie. Praca odbywała się na tekstach źródłowych, często nieznanych w powszechnym obiegu historyczno-prawnym w Polsce. Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu obowiązkowe specjalizacyjne Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr II/ sem. letni Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Podstawowa wiedza z zakresu historii powszechnej i ogólna orientacja w założeniach prawa wojny. 1. Wprowadzenie do zagadnień prawa i etyki konfliktów zbrojnych. 2. Prawo i etyka konfliktów zbrojnych w starożytności (przykłady biblijne). 3. Prawo i etyka konfliktów zbrojnych w średniowieczu. 4. Szkoła hiszpańska - Francisco Vitoria i Francisco Suarez. 5. Poglądy wybranych XVI-wiecznych myślicieli z zakresu prawa wojny - Balthasar Ayala, Pierino Belli, Alberico Gentilli. 6-7. Międzynarodowe prawo wojny według Grocjusza. 8-9. Międzynarodowe prawo wojny według E. de Vattela. 10. Amerykańskie Artykuły Wojny jako przykład regulacji wewnętrznego prawa wojskowego. 11-12. Kodeks Liebera z 1863 r. 13. Konwencje haskie z 1907 r. 14. Konwencje genewskie z 1949 r. 15. Test. Konwersatorium - 30 godz. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 58 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): -udział studenta w zajęciach konwersatorium: 15x2 godz.= 30 godz. - przygotowanie do konwersatoriów: 14x1godz.=14 godz. -udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz.= 4 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z czterech konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz. =8 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. 2 zadania projektowe) - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 2 godz. Razem: 30+14+4+8+2=58 godz. (58:25=2,32) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+4konsult.+1zalicz. = 35 godz., 1,5 pkt. ECTS (35:25=1,4) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 4konsult.+8projekt.=12 godz. 0,5 pkt. ECTS (12:25=0,48) |
|
Literatura: |
jw. |
|
Uwagi: |
jw. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Niewiński | |
Prowadzący grup: | Łukasz Niewiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
jw. |
|
Pełny opis: |
Celem tych zajęć jest poszerzenie wiedzy studentów na temat roli prawa wojny i związanych z nim kwestii etycznych (oraz zmian jakie zaszły w tym zakresie) w międzynarodowych konfliktach zbrojnych. Skupiono się głównie na etapie rozwoju myśli teoretyczno-prawnej w Europie oraz USA. Szczególną uwagę zwrócono na przełomowe aspekty prawa humanitarnego i jego rozwoju w wiekach od XVI do XIX włącznie. Praca odbywała się na tekstach źródłowych, często nieznanych w powszechnym obiegu historyczno-prawnym w Polsce. Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu obowiązkowe specjalizacyjne Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr II/ sem. letni Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Podstawowa wiedza z zakresu historii powszechnej i ogólna orientacja w założeniach prawa wojny. 1. Wprowadzenie do zagadnień prawa i etyki konfliktów zbrojnych. 2. Prawo i etyka konfliktów zbrojnych w starożytności (przykłady biblijne). 3. Prawo i etyka konfliktów zbrojnych w średniowieczu. 4. Szkoła hiszpańska - Francisco Vitoria i Francisco Suarez. 5. Poglądy wybranych XVI-wiecznych myślicieli z zakresu prawa wojny - Balthasar Ayala, Pierino Belli, Alberico Gentilli. 6-7. Międzynarodowe prawo wojny według Grocjusza. 8-9. Międzynarodowe prawo wojny według E. de Vattela. 10. Amerykańskie Artykuły Wojny jako przykład regulacji wewnętrznego prawa wojskowego. 11-12. Kodeks Liebera z 1863 r. 13. Konwencje haskie z 1907 r. 14. Konwencje genewskie z 1949 r. 15. Test. Konwersatorium - 30 godz. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 58 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): -udział studenta w zajęciach konwersatorium: 15x2 godz.= 30 godz. - przygotowanie do konwersatoriów: 14x1godz.=14 godz. -udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz.= 4 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z czterech konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz. =8 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. 2 zadania projektowe) - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 2 godz. Razem: 30+14+4+8+2=58 godz. (58:25=2,32) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+4konsult.+1zalicz. = 35 godz., 1,5 pkt. ECTS (35:25=1,4) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 4konsult.+8projekt.=12 godz. 0,5 pkt. ECTS (12:25=0,48) |
|
Literatura: |
jw. |
|
Uwagi: |
jw. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.