Praca roczna z Historii XIX wieku (w)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS1-2PRNW |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Praca roczna z Historii XIX wieku (w) |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie na ocenę pracy rocznej |
Skrócony opis: |
Realizacja przez studiujących zgodnie ze standardami akademickimi projektu badawczego w postaci pracy rocznej z historii XIX w. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki humanistyczne Dyscyplina naukowa: historia Rok studiów/semestr: rok II, semestr 4 Wymagania wstępne: Uporządkowana chronologicznie i tematycznie wiedza z zakresu historii powszechnej oraz ziem polskich XIX w. Ramy merytoryczne zajęć: W oparciu o posiadane i rozwijane w ramach konsultacji indywidualnych kompetencje personalno-społeczne i merytoryczno-edytorskie, studiujący konceptualizują i realizują pod kierunkiem opiekuna naukowego projekt badawczy w postaci pracy rocznej. Założeniem przedmiotu jest: stworzenie studiującym warunków do przygotowania prac rocznych z zakresu historii XIX w. Proces przygotowania takiej rozprawy naukowej wymaga pracy samodzielnej w zakresie wybranego tematu. Od studiujących wymaga się zebrania materiałów, ich analizy, opracowania koncepcji pracy oraz realizacji projektu w postaci pracy rocznej, według wymogów obowiązujących w WHiSM UwB. Na każdym etapie opracowywania rozprawy odbywają się konsultacje z opiekunem naukowym, podczas których studiujący omawiają i prezentują kolejne rozdziały pracy. Celem przedmiotu jest: po pierwsze – uściślenie zainteresowań naukowych u piszących pracę roczną (nakreślenie granic obszaru badawczego) (etap I). Drugim celem jest wypracowanie koncepcji pracy, tj. jej tematu i struktury (etap II). Trzecim celem jest kontrola i korygowanie w trakcie procesu twórczego osiąganych przez piszących efektów, tak by do formalnej oceny mogła trafić możliwie najbardziej dopracowana wersja tekstu (etap III). Liczba godzin zajęć dydaktycznych (z uwzględnieniem formy zajęć): 15 Metody dydaktyczne: Konsultacje indywidualne z prowadzącym w porze dyżuru. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta (wskaźniki ilościowe): • Udział w konsultacjach związanych z zajęciami...................15X1godz .= 15godz. • Realizacja zadań projektowych..............................................30X4godz.= 120 godz. • Razem…………………………………………………..............................135 godz. Nakład pracy studenta: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela.…..15 godz. 0,5 pkt ECTS o charakterze praktycznym…..................................…………………………….120 godz. 4,5 pkt ECTS Łącznie ………………………………………………………………………………………5 pkt ECTS |
Literatura: |
• Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998. • Ihnatowicz I., A. Biernat, Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, Warszawa 2003. • Instrukcja edytorsko-bibliograficzna WHiSM UwB • Lindsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Wrocław 1995. • Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe, Gdańsk 1996. • Metodologiczne problemy narracji historycznej, red. J. Pomorski, Lublin 1990. • Mierzwa E., Historyka. Wstęp do badań historycznych, Piotrków Trybunalski 2001. • Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000. • Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000. • Stachowiak Z., Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Warszawa 2001. • Świeżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001. • Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1997. • Zaczyński W., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG6 Studiujący zdają sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji i rozumieją ich przydatność w badaniach historycznych KP6_WK2 Studiujący wiedzą o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym KP6_UW3 Studiujący potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UK1 Studiujący potrafią przygotować referat seminaryjny oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne KP6_UO1 Studiujący uczestniczą w wykonywaniu zadań przydzielonych im w trakcie zajęć na uczelni KP6_UU1 Studiujący samodzielnie zdobywają i analizują materiały źródłowe przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania i klasyfikowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_KK1 Studiujący wykształcili krytyczną świadomość ad. zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumieją potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych KP6_KO1 Studiujący doceniają rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym KP6_KR2 Studiujący uznają i szanują różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Proces przygotowania pracy rocznej kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uczestnictwo w konsultacjach i przygotowanie pracy rocznej. Udział w konsultacjach nie ma wpływu na ocenę końcową. 100% oceny końcowej zależna jest od poziomu merytorycznego pracy rocznej. Studiujący mają prawo do jednej nieobecności podczas konsultacji, niezależnie od powodu absencji. Nadlimitowe nieobecności wymagają przeprowadzenia konsultacji via zoom. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.