Wiedza o dawnej książce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS1-3WDK |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o dawnej książce |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Pismo i jego początki oraz funkcje (społeczne) Książka i biblioteka w starożytności. Muzejony Średniowieczna książka rękopiśmienna. Średniowieczne biblioteki (kościelna, klasztorna, uniwersytecka, dworska, prywatna). Książka rękopiśmienna na ziemiach polskich Wynalazek druku. Upowszechnienie książki drukowanej. Książka drukowana w Polsce Biblioteki nowożytne Książka i biblioteka w okresie rewolucji przemysłowej. Książka w XX - XXI wieku. Nowe wyzwania cyfrowo - technologiczne Egzamin |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dziejów książki i bibliotek od starożytności do czasów współczesnych. W sposób szczególny omówione zostaną dzieje pisma, różnorodnych form książki (w ujęciu historycznym), specyfiki książki rękopiśmiennej, drukowanej, rozwoju nowoczesnych form drukarskich. Student zapozna się z początkami bibliotek w starożytności, rozwojem bibliotek kościelnych, uniwersyteckich, dworskich, prywatnych na przestrzeni epok historycznych. Omówione zostaną współczesne książki cyfrowe (e-książki) oraz biblioteki cyfrowe. |
Pełny opis: |
Stan i problematyka badań nad historią książki i bibliotek. Powstanie i rozwój pisma. Książka i biblioteka w starożytności (Egipt, Grecja, Rzym). Książka i biblioteki średniowiecza europejskiego. Książka rękopiśmienna. Księgozbiory i biblioteki średniowiecznej Europy. Czynniki wpływające na rozwój drukarstwa europejskiego w XV wieku (rewolucja J. Gutenberga). Oficyna Jana Gutenberga i jej produkcja. Drukarstwo i biblioteki w XVI - XVIII wieku. Ruch encyklopedystów. Rewolucja XIX wieku i jej wpływ na książkę. Książka i jej instytucje w dwudziestoleciu międzywojennym. Książka cyfrowa (e-książka) oraz biblioteki cyfrowe. Profil: ogólnoakademicki Forma: stacjonarna Rodzaj: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina: historia, nauki humanistyczne Semestr I, rok III Liczba godzin: 15, wykład punkty ECTS: 2 Wykład - 15 godz. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 50 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): -udział studenta w wykładzie: 7,5x2 godz.= 14 godz. -udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz.= 4 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z czterech konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz. =8 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. 2 zadania projektowe) - zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 10 godz. - przygotowanie przez studenta sprawozdania z wybranych lektur: 3 godz. - zaliczenie lektur: 1 godz. - przygotowanie do egzaminu: 10 godz. - egzamin: 1 godz. Razem: 14+4+8+10+3+10+1=53 godz. (50:25=2) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+4konsult.+1zalicz. = 35 godz., 1,5 pkt. ECTS (35:25=1,4) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 4konsult.+8projekt.=12 godz. 0,5 pkt. ECTS (12:25=0,48) |
Literatura: |
B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005 B. Bieńkowska, H. Chamerska, Tysiąc lat dziejów książki i bibliotek w Polsce, Warszawa 1992 S. Dahl, Dzieje książki, Wrocław 1965 G. Jean, Pismo - pamięć ludzkości, Wrocław 1984 K. Maleczyńska, Historia książki i jej funkcji społecznej, Wrocław 1987 K. Maleczyńska, Zarys historii bibliotek XV - XVIII w., Wrocław 1976 E. Potkowski, Książka rękopiśmienna w kulturze Polski średniowiecznej, Warszawa 1984 H. Szwejkowska, Książka drukowana XV - XVIII w., Wrocław 1983 H. Szwejkowska, Wybrane zagadnienia z dziejów książki XIX - XX wieku, Warszawa 1987 A. Świderkówna, M. Nowicka, Książka się rozwija, Wrocław 2008 A. Żbikowska - Migoń, Dzieje książki i jej funkcji społecznej. Wiek XVIII, Wrocław 1987 |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG6 zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych KP6_WG7 rozumie podstawową terminologię fachową nauk historycznych w przynajmniej jednym języku nowożytnym KP6_WG11 zna podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka oraz podstawowe metody upowszechniania wiedzy historycznej KP6_WK3 rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami z uwzględnieniem specyfiki wiedzy w dziedzinach ochrony i promocji dziedzictwa historycznego, wojskowości i bezpieczeństwa KP6_WK5 rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne KP6_WK7 ma podstawową wiedzę na temat zasad ochrony własności intelektualnej KP6_UW1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_UW3 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UW8 potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory KP6_UK3 potrafi obsługiwać na poziomie podstawowym programy biurowe i wykorzystywać je do przygotowywania prac pisemnych KP6_UK6 potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki KP6_KK1 ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład i prezentacja. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.