Psychologia rozwojowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS2-1PR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest opanowanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu przedmiotu psychologii rozwojowej. Student zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Akademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne Rok studiów: 2 rok 2 stopień Semestr: I (zimowy) Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): kurs psychologii ogólnej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykłady i 15 godz. ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 15 godz; udział w ćwiczeniach: 15 godz. Punkty ECTS 1 wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 0,8 pkt |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Trempała J. (red.). (2001) Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, rozdziały: 6-13.2. Harwas-Napierała B, Trempała J. (2007) Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2, PWN, Warszawa 3. Trempała J. (2011) Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo PWN Warszawa 4. Brzezińska A. (2010) Portrety psychologiczne człowieka. GWP Gdańsk 5. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2000) Psychologia rozwoju człowieka t1, Warszawa PWN Literatura uzupełniająca: 1. Piaget J. (2005) Mowa i myślenie dziecka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2. Schaffer H.R. (2005) Psychologia dziecka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 3. Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2011) Psychologia kluczowe koncepcje. Tom 1 – Podstawy psychologii, PWN, Warszawa, rozdział 3 – Rozwój przez całe życie. 4.Turner J.S., Helims D.B., (1999) Rozwój człowieka, WSiP Warszawa 5.Vasta R. , Haith M. M., Miller S. A. (1995), Psychologia dziecka. WSiP Warszawa 6.Brzezińska A. (2002) Społeczna psychologia rozwoju. Wydawnictwo Scholar Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Efekty z ROZPORZĄDZENIA MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: B.1.W2. Klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka (egzamin pisemny) Podstawy wiedzy na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym (egzamin pisemny) Podstawy wiedzy na temat rozwoju dziecka, adolescenta i człowieka dorosłego (egzamin pisemny) B.1.W5. zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: B.1.U1. Obserwować procesy rozwojowe uczniów (praca z literaturą przedmiotu) Opracować wskaźniki osiągnięć rozwojowych w zakresie funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego, społecznego oraz osobowościowego w poszczególnych okresach życia. (sposób weryfikacji zadania rozwojowe) B.1.U5. rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się (praca w grupach) B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań (praca w grupach) W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: B.1.K2. Wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych (sposób weryfikacji zadanie ćwiczeniowe indywidualne) Docenia znaczenie zdobytej wiedzy na temat czynników rozwoju człowieka i potrzebę współpracy różnych środowisk (rodziny, szkoły i placówek kulturalnych) w celu wspierania rozwoju człowieka (dyskusja) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: wykład, dyskusja, pokaz; Metody aktywizujące,praca z literaturą przedmiotu, projekty zespołowe, praca w grupach, dyskusja, konsultacje indywidualne. Formy zaliczenia przedmiotu: Zaliczenia cząstkowe ćwiczeń: samoocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania), samoocena efektów pracy zespołowej, ocena aktywności studenta na ćwiczeniach. Zaliczenie ćwiczeń na ocenę. Egzamin pisemny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.