Seminarium magisterskie cz.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS2-1SM1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.451
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie cz.1 |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Seminaria magisterskie na I roku II stopnia służą z jednej strony prezentacji problematyki badawczej podejmowanej przez magistrantów w ramach poszczególnych seminariów, z drugiej, przedstawieniu całego procesu powstawania przyszłej pracy magisterskiej. Stąd kierownicy seminariów przedstawiają i charakteryzują różnorodne źródła i ich wartość nadawczą, tak aby słuchacze mogli sobie wyrobić opinię na jakich potencjalnie źródłach, zamierzają oprzeć swoje analizy w pracach magisterskich. Ważnym elementem tej części spotkań seminaryjnych jest zapoznanie młodzieży pod opieką naukową kierownika seminarium z dotychczasowym dorobkiem historiografii polskiej i w możliwie szerokim stopniu historiografii powszechnej . |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Seminaria magisterskie na I roku II stopnia służą z jednej strony prezentacji problematyki badawczej podejmowanej przez magistrantów w ramach poszczególnych seminariów, z drugiej, przedstawieniu całego procesu powstawania przyszłej pracy magisterskiej. Stąd kierownicy seminariów przedstawiają i charakteryzują różnorodne źródła i ich wartość nadawczą, tak aby słuchacze mogli sobie wyrobić opinię na jakich potencjalnie źródłach, zamierzają oprzeć swoje analizy w pracach magisterskich. Ważnym elementem tej części spotkań seminaryjnych jest zapoznanie młodzieży pod opieką naukową kierownika seminarium z dotychczasowym dorobkiem historiografii polskiej i w możliwie szerokim stopniu historiografii powszechnej . |
Pełny opis: |
Seminaria magisterskie na I roku II stopnia służą z jednej strony prezentacji problematyki badawczej podejmowanej przez magistrantów w ramach poszczególnych seminariów, z drugiej, przedstawieniu całego procesu powstawania przyszłej pracy magisterskiej. Stąd kierownicy seminariów przedstawiają i charakteryzują różnorodne źródła i ich wartość nadawczą, tak aby słuchacze mogli sobie wyrobić opinię na jakich potencjalnie źródłach, zamierzają oprzeć swoje analizy w pracach magisterskich. Ważnym elementem tej części spotkań seminaryjnych jest zapoznanie młodzieży pod opieką naukową kierownika seminarium z dotychczasowym dorobkiem historiografii polskiej i w możliwie szerokim stopniu historiografii powszechnej . Ta część seminarium powinna zakończyć się ustaleniem tematu przyszłej pracy magisterskiej, oraz zebraniem przez magistranta a następnie zatwierdzenie przez kierownika seminarium bibliografii składającej się z 3 części: wykazu źródeł rękopiśmiennych, wykazu źródeł drukowanych zestawionych alfabetycznie oraz wykazu opracowań (literatury). Wymagana jest ponadto aktywność studentów, którzy powinni już w tym czasie systematycznie sprawozdawać wnioski i ustalenia płynące z zapoznanej przez nich litearatury. |
Literatura: |
1.U.Augustyniak, Historia Polski 1572-1795, Warszawa 2008 2.M. Bogucka, Kultura, naród, trwanie. Dzieje kultury polskiej od zarania do 1989 roku, Warszawa 2008 3. F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006 4. F. Braudel, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV-XVIII wiek, Warszawa 1992 5.P. Burke, Historia kulturowa. Wprowadzenie, Kraków 2012 6.I.Ihnatowicz, A. Mączak, B. Zientara, Społeczeństwo polskie od X do XX wieku, Warszawa 1979 7.E. Kaczyńska, K. Piesowicz, Wykłady z powszechnej historii gospodarczej (od schyłku średniowiecza do I wojny światowej), Warszawa 1977 8.Rodzina i jej gospodarstwo na ziemiach polslkich w geografii europejskich struktur rodzinnych do połowy XX wieku, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2019 9.Spojrzenie w przeszłość, t. 1: Średniowiecze, nowożytność, Warszawa 2009 10.The Cambridge Economic History of Modern Europe, vol. 1: 1700-1870, ed. S. Broadberry, K. O. O'Rourke, Cambridge 2010 11.J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998 12.J.Wijaczka, K. Mikulski, Historia powszechna. Wiek XVI-XVIII, Warszawa 201 13.A. Wyczański, Polska Rzeczą Pospolitą szlachecką, wyd. 2, Warszawa 1991 |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG1 - absolwent w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w wybranych obszarach badań historycznych KP7_WG4 - absolwent zna w pogłębionym stopniu zagadnienia historii powszechnej na poziomie zaawansowanym w zakresie przynajmniej jednej epoki historycznej związanej ze specjalizacją badawczą oraz dorobek historiografii w tym zakresie KP7_WG6 - absolwent zna w pogłębionym stopniu metody krytyki, analizy i interpretacji różnorodnych źródeł, rozumiejąc ich przydatność w badaniach historycznych KP7_WG7 - absolwent zna w pogłębionym stopniu metody i sposoby tłumaczenia tekstów dotyczących zagadnień historycznych przynajmniej z jednego języka obcego nowożytnego i tekstów źródłowych w języku właściwym dla badanej dziedziny KP7_WG10 - absolwent zna w pogłębionym stopniu wiedzę z zakresu metodologii historii KP7_WK4 - absolwent zna dogłębnie zasady ochrony praw własności intelektualnej na potrzeby przygotowywanej pracy magisterskiej i innych projektów KP7_UW1 - absolwent potrafi samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji KP7_UW2 - absolwent potrafi formułować tematy badawcze; stosując metody i techniki badań w zakresie wybranej dziedziny historii oraz posługując się teoriami i paradygmatami badawczymi KP7_UW3 - absolwent potrafi analizować, interpretować i wykorzystywać dla potrzeb własnych badań teksty historiograficzne, teksty źródłowe oraz inne nośniki pamięci, przeprowadzając ich pogłębioną krytykę KP7_UW6 - absolwent potrafi przygotować w języku ojczystym tekst naukowy (w tym pracę dyplomową) z aparatem krytycznym, poprawnie stosując różnorodne formy pisarstwa historycznego KP7_UK3 - absolwent potrafi zaprezentować swój dorobek naukowy (m.in. na egzaminie magisterskim) KP7_KK2 - absolwent jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych KP7_KR2 - absolwent jest zdolny do ciągłego rozwoju swoich zainteresowań i kompetencji fachowych, społecznych i kulturalnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Stała i systematyczna kontrola postępów seminarzystów poprzez ocenę przygotowanej samodzielnie bibliografii do przyszłej pracy magisterskiej oraz referowanej literatury przedmiotu. Jednym z elementów zaliczenia seminarium obok już wskazanych jest także systematyczne w nim uczestnictwo. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Buchowski, Małgorzata Dajnowicz, Rafał Kosiński, Cezary Kuklo, Eugeniusz Mironowicz, Halina Parafianowicz, Joanna Sadowska, Wojciech Śleszyński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Buchowski, Małgorzata Dajnowicz, Rafał Kosiński, Cezary Kuklo, Eugeniusz Mironowicz, Halina Parafianowicz, Joanna Sadowska, Wojciech Śleszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Seminaria magisterskie na I roku II stopnia służą z jednej strony prezentacji problematyki badawczej podejmowanej przez magistrantów w ramach poszczególnych seminariów, z drugiej, przedstawieniu całego procesu powstawania przyszłej pracy magisterskiej. Stąd kierownicy seminariów przedstawiają i charakteryzują różnorodne źródła i ich wartość nadawczą, tak aby słuchacze mogli sobie wyrobić opinię na jakich potencjalnie źródłach, zamierzają oprzeć swoje analizy w pracach magisterskich. Ważnym elementem tej części spotkań seminaryjnych jest zapoznanie młodzieży pod opieką naukową kierownika seminarium z dotychczasowym dorobkiem historiografii polskiej i w możliwie szerokim stopniu historiografii powszechnej . |
|
Pełny opis: |
Seminaria magisterskie na I roku II stopnia służą z jednej strony prezentacji problematyki badawczej podejmowanej przez magistrantów w ramach poszczególnych seminariów, z drugiej, przedstawieniu całego procesu powstawania przyszłej pracy magisterskiej. Stąd kierownicy seminariów przedstawiają i charakteryzują różnorodne źródła i ich wartość nadawczą, tak aby słuchacze mogli sobie wyrobić opinię na jakich potencjalnie źródłach, zamierzają oprzeć swoje analizy w pracach magisterskich. Ważnym elementem tej części spotkań seminaryjnych jest zapoznanie młodzieży pod opieką naukową kierownika seminarium z dotychczasowym dorobkiem historiografii polskiej i w możliwie szerokim stopniu historiografii powszechnej . |
|
Literatura: |
1.U.Augustyniak, Historia Polski 1572-1795, Warszawa 2008 2.M. Bogucka, Kultura, naród, trwanie. Dzieje kultury polskiej od zarania do 1989 roku, Warszawa 2008 3. F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006 4. F. Braudel, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV-XVIII wiek, Warszawa 1992 5.P. Burke, Historia kulturowa. Wprowadzenie, Kraków 2012 6.I.Ihnatowicz, A. Mączak, B. Zientara, Społeczeństwo polskie od X do XX wieku, Warszawa 1979 7.E. Kaczyńska, K. Piesowicz, Wykłady z powszechnej historii gospodarczej (od schyłku średniowiecza do I wojny światowej), Warszawa 1977 Ponadto: 1.Dom. Codzienność i święto, red. B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, M. Gadocha, t. 1-2, Kraków 2018 2.J. Goody, Kapitalizm i nowoczesność. Islam, Chiny, Indie a narodziny Zachodu, Warszawa 2006 2.Historia ciała, t. 1: Od renesansu do oświecenia, red. G. Vigarello, Gdańsk 2011 3.Historia życia prywatnego, t. 2: Od Europy feudalnej do renesansu, red. G. Duby, t. 3: Od renesansu do oświecenia, red. R. Chartier, Wrocław 1998-1999 4.Historia - Dziś. Teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości, red. E. Domańska, R. Stobiecki, T. Wiślicz, Kraków 2014 5.Kultura Polski średniowiecznej, red. B. Geremek, Warszawa 1997 6.S. Płaza, Warsztat naukowy historyka wsi feudalnej, Warszawa 1980 7.W. Reinhard, Życie po europejsku. Od czasów najdawniejszych do współczesności, Warszawa 2009 8.Rodzina i jej gospodarstwo na ziemiach polslkich w geografii europejskich struktur rodzinnych do połowy XX wieku, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2019 9.Spojrzenie w przeszłość, t. 1: Średniowiecze, nowożytność, Warszawa 2009 10.The Cambridge Economic History of Modern Europe, vol. 1: 1700-1870, ed. S. Broadberry, K. O. O'Rourke, Cambridge 2010 11.J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998 12.J.Wijaczka, K. Mikulski, Historia powszechna. Wiek XVI-XVIII, Warszawa 201 13.A. Wyczański, Polska Rzeczą Pospolitą szlachecką, wyd. 2, Warszawa 1991 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Dajnowicz, Rafał Kosiński, Cezary Kuklo, Karol Łopatecki, Joanna Sadowska, Jan Snopko, Wojciech Śleszyński | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Dajnowicz, Rafał Kosiński, Cezary Kuklo, Karol Łopatecki, Joanna Sadowska, Jan Snopko, Wojciech Śleszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Seminaria magisterskie na I roku II stopnia służą z jednej strony prezentacji problematyki badawczej podejmowanej przez magistrantów w ramach poszczególnych seminariów, z drugiej, przedstawieniu całego procesu powstawania przyszłej pracy magisterskiej. Stąd kierownicy seminariów przedstawiają i charakteryzują różnorodne źródła i ich wartość nadawczą, tak aby słuchacze mogli sobie wyrobić opinię na jakich potencjalnie źródłach, zamierzają oprzeć swoje analizy w pracach magisterskich. Ważnym elementem tej części spotkań seminaryjnych jest zapoznanie młodzieży pod opieką naukową kierownika seminarium z dotychczasowym dorobkiem historiografii polskiej i w możliwie szerokim stopniu historiografii powszechnej . |
|
Pełny opis: |
Seminaria magisterskie na I roku II stopnia służą z jednej strony prezentacji problematyki badawczej podejmowanej przez magistrantów w ramach poszczególnych seminariów, z drugiej, przedstawieniu całego procesu powstawania przyszłej pracy magisterskiej. Stąd kierownicy seminariów przedstawiają i charakteryzują różnorodne źródła i ich wartość nadawczą, tak aby słuchacze mogli sobie wyrobić opinię na jakich potencjalnie źródłach, zamierzają oprzeć swoje analizy w pracach magisterskich. Ważnym elementem tej części spotkań seminaryjnych jest zapoznanie młodzieży pod opieką naukową kierownika seminarium z dotychczasowym dorobkiem historiografii polskiej i w możliwie szerokim stopniu historiografii powszechnej . |
|
Literatura: |
1.U.Augustyniak, Historia Polski 1572-1795, Warszawa 2008 2.M. Bogucka, Kultura, naród, trwanie. Dzieje kultury polskiej od zarania do 1989 roku, Warszawa 2008 3. F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006 4. F. Braudel, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV-XVIII wiek, Warszawa 1992 5.P. Burke, Historia kulturowa. Wprowadzenie, Kraków 2012 6.I.Ihnatowicz, A. Mączak, B. Zientara, Społeczeństwo polskie od X do XX wieku, Warszawa 1979 7.E. Kaczyńska, K. Piesowicz, Wykłady z powszechnej historii gospodarczej (od schyłku średniowiecza do I wojny światowej), Warszawa 1977 Ponadto: 1.Dom. Codzienność i święto, red. B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, M. Gadocha, t. 1-2, Kraków 2018 2.J. Goody, Kapitalizm i nowoczesność. Islam, Chiny, Indie a narodziny Zachodu, Warszawa 2006 2.Historia ciała, t. 1: Od renesansu do oświecenia, red. G. Vigarello, Gdańsk 2011 3.Historia życia prywatnego, t. 2: Od Europy feudalnej do renesansu, red. G. Duby, t. 3: Od renesansu do oświecenia, red. R. Chartier, Wrocław 1998-1999 4.Historia - Dziś. Teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości, red. E. Domańska, R. Stobiecki, T. Wiślicz, Kraków 2014 5.Kultura Polski średniowiecznej, red. B. Geremek, Warszawa 1997 6.S. Płaza, Warsztat naukowy historyka wsi feudalnej, Warszawa 1980 7.W. Reinhard, Życie po europejsku. Od czasów najdawniejszych do współczesności, Warszawa 2009 8.Rodzina i jej gospodarstwo na ziemiach polslkich w geografii europejskich struktur rodzinnych do połowy XX wieku, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2019 9.Spojrzenie w przeszłość, t. 1: Średniowiecze, nowożytność, Warszawa 2009 10.The Cambridge Economic History of Modern Europe, vol. 1: 1700-1870, ed. S. Broadberry, K. O. O'Rourke, Cambridge 2010 11.J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998 12.J.Wijaczka, K. Mikulski, Historia powszechna. Wiek XVI-XVIII, Warszawa 201 13.A. Wyczański, Polska Rzeczą Pospolitą szlachecką, wyd. 2, Warszawa 1991 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.