Źródłoznawstwo i metodologia historii XIX-XX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS2-1ZM2 | Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Źródłoznawstwo i metodologia historii XIX-XX w. | ||
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych | ||
Grupy: |
2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
||
Założenia (opisowo): | Przed rozpoczęciem realizacji przedmiotu studiujący powinni posiadać: 1) Wiedzę ad. pojęć: historia polityczna, historia społeczna, historia gospodarcza, historia wojskowa, historia wizualna, historia środowiskowa, historia mówiona, historia postkolonialna, historia antropologiczna i mikrohistoria. 2) Umiejętność weryfikacji wiarygodności informacji zawartych w tekście źródłowym (oceny ścisłości i pewności tekstu) oraz umiejętność weryfikacji autentyczności i kompletność (oryginalności) źródła. 3) Niezbędne kompetencje do umiejętnego i aktywnego przyswajania wiedzy warsztatowej z zakresu wyznaczonego tematyką zajęć proseminaryjnych. |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
||
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć studiujący zaznajamiają się z zagadnieniami z zakresu źródłoznawstwa i metodologii historii XX w., oraz poznają źródła do historii XX wieku, m.in. takie jak dokumentacja aktowa, księgozbiory (źródła literackie), dokumentacja filmowa, foto i fonograficzna, źródła prasowe i internetowe |
||
Pełny opis: |
PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki FORMA STUDIÓW: stacjonarne RODZAJ PRZEDMIOTU: specjalizacyjne DZIEDZINA: nauki humanistyczne DYSCYPLINA: historia ROK STUDIÓW/ SEMESTR: studia II st/ rok I/ semestr II WYMAGANIA WSTĘPNE: brak wymagań wstępnych LICZBA GODZIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: ćwiczenia 30 h METODY DYDAKTYCZNE: angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji, analiza tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne; praca z tekstem źródła FORMY ZALICZENIA PRZEDMIOTU: kolokwium PUNKTY ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 30 h - udział w konsultacjach: 2 h - przygotowanie do ćwiczeń: 14 h - przygotowanie do kolokwium: 10 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego nakładu nauczyciela: liczba godzin 32 h (ECTS: 1,1) - o charakterze praktycznym: 24 h (ECTS: 0,9) |
||
Literatura: |
1) R. Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych: krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot, Warszawa 2010. 2) M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Poznań 2000. 3) Historia i nowoczesność. Problemy unowocześnienia metodologii i warsztatu badawczego historyka, red. J. Leskiewiczowa, S. Kowalska-Glikman, Wrocław 1974. 4) Historyk wobec źródeł. Historiografia klasyczna i nowe propozycje metodologiczne, red. J. Kolbuszewska, R. Stobiecki, Łódź 2010. 5) D. Kelley, Granice historii. Badanie przeszłości w XX wieku, Warszawa 2010. 6) M. Kubiszyn, Historia mówiona w edukacji regionalnej i wielokulturowej, „Zeszyty Szkolne”, 2003, nr 4, s. 38-42. 7) M. Kula, Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002. 8) M. Kula, O co chodzi w historii?, Warszawa 2008. 9) M. Kula, Między przeszłością a przyszłością. O pamięci, zapomnieniu i przewidywaniu, Poznań 2004. 10) G. Labuda, Rozwój metod dziejopisarskich od starożytności do współczesności, cz. I-II, Poznań 2003. 11) Media audiowizualne w warsztacie historyka, red. D. Skotarczak, Poznań 2008. 12) Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych. Zbiór studiów, pod red. B. Wagner i T. Wiślicza, Zabrze 2008. 13) K. Polasik, Antropologiczny rekonesans historyka. Szkice o antropologii historycznej, Bydgoszcz 2007. 14) K. Pomian, Historia wobec pamięci, Lublin 2006. 15) J. Pomorski, Metodologiczne problemy historii najnowszej, Lublin 1987. 16) J. Pomorski, Historyk i metodologia, Lublin 1991. 17) J. Pomorski, Metodologiczne problemy narracji historycznej, Lublin 2005. 18) P. Ricoeur, Pisanie historii a przedstawianie przeszłości, „Przegląd Filozoficzny”, t. 10, 2001, nr 3, s. 259-277. 19) J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Poznań 2008. 20) P. Witek, Kultura, film, historia: metodologiczne problemy doświadczania audiowizualnego, Lublin 2005. 21) Wojna. Doświadczenie i zapis. Nowe źródła, problemy, metody badawcze, red. S. Buryła, P. Rodak, Kraków 2006. 22) Woźniak M., Przeszłość jako przedmiot konstrukcji. O roli wyobraźni w badaniach historycznych, Lublin 2010. 23) R. Darnton, Wielka masakra kotów, Warszawa 2012. 24) W. Schulze, Historia społeczna, historia codzienności, mikrohistoria, Warszawa 1996. 25) E. Domańska, Badania postkolonialne, [w:] L. Gandhi, Teoria postkolonialna: wprowadzenie krytyczne, Poznań 2008, s. 157-164. 26) E. Baratay, Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii, Gdańsk 2014. |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia (w zakresie wiedzy studiujących): KP7_WG1 w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w wybranych obszarach badań historycznych. KP7_WG6 w pogłębionym stopniu metody krytyki, analizy i interpretacji różnorodnych źródeł, rozumiejąc ich przydatność w badaniach historycznych Efekty kształcenia (w zakresie umiejętności studiujących): KP7_UW1 samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji KP7_UW4 analizować, interpretować i systematyzować informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych, wykorzystując bibliografie, pomoce archiwalne i bazy danych, itp Efekty kształcenia (w zakresie kompetencji studiujących): KP7_KK1 krytycznego i otwartego stosunku do nowych idei i koncepcji w badaniach nad różnorodnymi aspektami historii KP7_KR5 wykazywania niezależności i samodzielności myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę wystawioną w oparciu o aktywność zajęciową i stopień uzyskany z kolokwium |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Dajnowicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Dajnowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć studiujący zaznajamiają się z zagadnieniami z zakresu źródłoznawstwa i metodologii historii XX w., oraz poznają źródła do historii XX wieku, m.in. takie jak dokumentacja aktowa, księgozbiory (źródła literackie), dokumentacja filmowa, foto i fonograficzna, źródła prasowe i internetowe . | |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne 2 stopnia Status przedmiotu - fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr: rok I, semestr 1 Wymagania wstępne: Posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu źródłoznawstwa i metodologii historii XX w. Ramy merytoryczne zajęć: Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia z zakresu źródłoznawstwa i metodologii historii XX w. Głównym założeniem przedmiotu jest: poznanie sfer zainteresowań badaczy historii XX w., bazy źródłowej do badań nad historią XX w. oraz metod badawczych stosowanych przy odtwarzaniu XX-wiecznych realiów społeczno-polityczno-gospodarczo-wojskowych. Ponadto celem realizowanego przedmiotu jest: pozyskanie przez studiujących podstawowej wiedzy, wykształcenie umiejętności i wypracowanie kompetencji personalno-społecznych na bazie treści nauczania przyswajanych w ramach zajęć proseminaryjnych. Nakład pracy studenta dla osiągnięcia założonych efektów kształcenia: Udział w zajęciach....................................................15X1godz. = 15 godz. Przygotowanie do zajęć............................................15X1godz. = 15 godz. Udział w konsultacjach związanych z zajęciami..........15X1godz. = 15 godz. Przygotowanie do kolokwium i obecność na nim: 14godz+1godz=15 godz. Razem .........................................................................................60 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela....30 godz.- 1 pkt ETCS o charakterze praktycznym........................................30 godz.- 1 pkt ETCS Łącznie 2 pkt ECTS | |
Literatura: |
1) R. Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych: krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot, Warszawa 2010. 2) M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Poznań 2000. 3) Historia i nowoczesność. Problemy unowocześnienia metodologii i warsztatu badawczego historyka, red. J. Leskiewiczowa, S. Kowalska-Glikman, Wrocław 1974. 4) Historyk wobec źródeł. Historiografia klasyczna i nowe propozycje metodologiczne, red. J. Kolbuszewska, R. Stobiecki, Łódź 2010. 5) D. Kelley, Granice historii. Badanie przeszłości w XX wieku, Warszawa 2010. 6) M. Kubiszyn, Historia mówiona w edukacji regionalnej i wielokulturowej, „Zeszyty Szkolne”, 2003, nr 4, s. 38-42. 7) M. Kula, Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002. 8) M. Kula, O co chodzi w historii?, Warszawa 2008. 9) M. Kula, Między przeszłością a przyszłością. O pamięci, zapomnieniu i przewidywaniu, Poznań 2004. 10) G. Labuda, Rozwój metod dziejopisarskich od starożytności do współczesności, cz. I-II, Poznań 2003. 11) Media audiowizualne w warsztacie historyka, red. D. Skotarczak, Poznań 2008. 12) Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych. Zbiór studiów, pod red. B. Wagner i T. Wiślicza, Zabrze 2008. 13) K. Polasik, Antropologiczny rekonesans historyka. Szkice o antropologii historycznej, Bydgoszcz 2007. 14) K. Pomian, Historia wobec pamięci, Lublin 2006. 15) J. Pomorski, Metodologiczne problemy historii najnowszej, Lublin 1987. 16) J. Pomorski, Historyk i metodologia, Lublin 1991. 17) J. Pomorski, Metodologiczne problemy narracji historycznej, Lublin 2005. 18) P. Ricoeur, Pisanie historii a przedstawianie przeszłości, „Przegląd Filozoficzny”, t. 10, 2001, nr 3, s. 259-277. 19) J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Poznań 2008. 20) P. Witek, Kultura, film, historia: metodologiczne problemy doświadczania audiowizualnego, Lublin 2005. 21) Wojna. Doświadczenie i zapis. Nowe źródła, problemy, metody badawcze, red. S. Buryła, P. Rodak, Kraków 2006. 22) Woźniak M., Przeszłość jako przedmiot konstrukcji. O roli wyobraźni w badaniach historycznych, Lublin 2010. 23) R. Darnton, Wielka masakra kotów, Warszawa 2012. 24) W. Schulze, Historia społeczna, historia codzienności, mikrohistoria, Warszawa 1996. 25) E. Domańska, Badania postkolonialne, [w:] L. Gandhi, Teoria postkolonialna: wprowadzenie krytyczne, Poznań 2008, s. 157-164. 26) E. Baratay, Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii, Gdańsk 2014. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Dajnowicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Dajnowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć studiujący zaznajamiają się z zagadnieniami z zakresu źródłoznawstwa i metodologii historii XX w., oraz poznają źródła do historii XX wieku, m.in. takie jak dokumentacja aktowa, księgozbiory (źródła literackie), dokumentacja filmowa, foto i fonograficzna, źródła prasowe i internetowe . | |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne 2 stopnia Status przedmiotu - fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr: rok I, semestr 1 Wymagania wstępne: Posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu źródłoznawstwa i metodologii historii XX w. Ramy merytoryczne zajęć: Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia z zakresu źródłoznawstwa i metodologii historii XX w. Głównym założeniem przedmiotu jest: poznanie sfer zainteresowań badaczy historii XX w., bazy źródłowej do badań nad historią XX w. oraz metod badawczych stosowanych przy odtwarzaniu XX-wiecznych realiów społeczno-polityczno-gospodarczo-wojskowych. Ponadto celem realizowanego przedmiotu jest: pozyskanie przez studiujących podstawowej wiedzy, wykształcenie umiejętności i wypracowanie kompetencji personalno-społecznych na bazie treści nauczania przyswajanych w ramach zajęć proseminaryjnych. Nakład pracy studenta dla osiągnięcia założonych efektów kształcenia: Udział w zajęciach....................................................15X1godz. = 15 godz. Przygotowanie do zajęć............................................15X1godz. = 15 godz. Udział w konsultacjach związanych z zajęciami..........15X1godz. = 15 godz. Przygotowanie do kolokwium i obecność na nim: 14godz+1godz=15 godz. Razem .........................................................................................60 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela....30 godz.- 1 pkt ETCS o charakterze praktycznym........................................30 godz.- 1 pkt ETCS Łącznie 2 pkt ECTS | |
Literatura: |
1) R. Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych: krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot, Warszawa 2010. 2) M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Poznań 2000. 3) Historia i nowoczesność. Problemy unowocześnienia metodologii i warsztatu badawczego historyka, red. J. Leskiewiczowa, S. Kowalska-Glikman, Wrocław 1974. 4) Historyk wobec źródeł. Historiografia klasyczna i nowe propozycje metodologiczne, red. J. Kolbuszewska, R. Stobiecki, Łódź 2010. 5) D. Kelley, Granice historii. Badanie przeszłości w XX wieku, Warszawa 2010. 6) M. Kubiszyn, Historia mówiona w edukacji regionalnej i wielokulturowej, „Zeszyty Szkolne”, 2003, nr 4, s. 38-42. 7) M. Kula, Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002. 8) M. Kula, O co chodzi w historii?, Warszawa 2008. 9) M. Kula, Między przeszłością a przyszłością. O pamięci, zapomnieniu i przewidywaniu, Poznań 2004. 10) G. Labuda, Rozwój metod dziejopisarskich od starożytności do współczesności, cz. I-II, Poznań 2003. 11) Media audiowizualne w warsztacie historyka, red. D. Skotarczak, Poznań 2008. 12) Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych. Zbiór studiów, pod red. B. Wagner i T. Wiślicza, Zabrze 2008. 13) K. Polasik, Antropologiczny rekonesans historyka. Szkice o antropologii historycznej, Bydgoszcz 2007. 14) K. Pomian, Historia wobec pamięci, Lublin 2006. 15) J. Pomorski, Metodologiczne problemy historii najnowszej, Lublin 1987. 16) J. Pomorski, Historyk i metodologia, Lublin 1991. 17) J. Pomorski, Metodologiczne problemy narracji historycznej, Lublin 2005. 18) P. Ricoeur, Pisanie historii a przedstawianie przeszłości, „Przegląd Filozoficzny”, t. 10, 2001, nr 3, s. 259-277. 19) J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Poznań 2008. 20) P. Witek, Kultura, film, historia: metodologiczne problemy doświadczania audiowizualnego, Lublin 2005. 21) Wojna. Doświadczenie i zapis. Nowe źródła, problemy, metody badawcze, red. S. Buryła, P. Rodak, Kraków 2006. 22) Woźniak M., Przeszłość jako przedmiot konstrukcji. O roli wyobraźni w badaniach historycznych, Lublin 2010. 23) R. Darnton, Wielka masakra kotów, Warszawa 2012. 24) W. Schulze, Historia społeczna, historia codzienności, mikrohistoria, Warszawa 1996. 25) E. Domańska, Badania postkolonialne, [w:] L. Gandhi, Teoria postkolonialna: wprowadzenie krytyczne, Poznań 2008, s. 157-164. 26) E. Baratay, Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii, Gdańsk 2014. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć studiujący zaznajamiają się z zagadnieniami z zakresu źródłoznawstwa i metodologii historii XX w., oraz poznają źródła do historii XX wieku, m.in. takie jak dokumentacja aktowa, księgozbiory (źródła literackie), dokumentacja filmowa, foto i fonograficzna, źródła prasowe i internetowe . | |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne 2 stopnia Status przedmiotu - fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr: rok I, semestr 1 Wymagania wstępne: Posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu źródłoznawstwa i metodologii historii XX w. Ramy merytoryczne zajęć: Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia z zakresu źródłoznawstwa i metodologii historii XX w. Głównym założeniem przedmiotu jest: poznanie sfer zainteresowań badaczy historii XX w., bazy źródłowej do badań nad historią XX w. oraz metod badawczych stosowanych przy odtwarzaniu XX-wiecznych realiów społeczno-polityczno-gospodarczo-wojskowych. Ponadto celem realizowanego przedmiotu jest: pozyskanie przez studiujących podstawowej wiedzy, wykształcenie umiejętności i wypracowanie kompetencji personalno-społecznych na bazie treści nauczania przyswajanych w ramach zajęć proseminaryjnych. Nakład pracy studenta dla osiągnięcia założonych efektów kształcenia: Udział w zajęciach....................................................15X1godz. = 15 godz. Przygotowanie do zajęć............................................15X1godz. = 15 godz. Udział w konsultacjach związanych z zajęciami..........15X1godz. = 15 godz. Przygotowanie do kolokwium i obecność na nim: 14godz+1godz=15 godz. Razem .........................................................................................60 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela....30 godz.- 1 pkt ETCS o charakterze praktycznym........................................30 godz.- 1 pkt ETCS Łącznie 2 pkt ECTS | |
Literatura: |
1) R. Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych: krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot, Warszawa 2010. 2) M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Poznań 2000. 3) Historia i nowoczesność. Problemy unowocześnienia metodologii i warsztatu badawczego historyka, red. J. Leskiewiczowa, S. Kowalska-Glikman, Wrocław 1974. 4) Historyk wobec źródeł. Historiografia klasyczna i nowe propozycje metodologiczne, red. J. Kolbuszewska, R. Stobiecki, Łódź 2010. 5) D. Kelley, Granice historii. Badanie przeszłości w XX wieku, Warszawa 2010. 6) M. Kubiszyn, Historia mówiona w edukacji regionalnej i wielokulturowej, „Zeszyty Szkolne”, 2003, nr 4, s. 38-42. 7) M. Kula, Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002. 8) M. Kula, O co chodzi w historii?, Warszawa 2008. 9) M. Kula, Między przeszłością a przyszłością. O pamięci, zapomnieniu i przewidywaniu, Poznań 2004. 10) G. Labuda, Rozwój metod dziejopisarskich od starożytności do współczesności, cz. I-II, Poznań 2003. 11) Media audiowizualne w warsztacie historyka, red. D. Skotarczak, Poznań 2008. 12) Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych. Zbiór studiów, pod red. B. Wagner i T. Wiślicza, Zabrze 2008. 13) K. Polasik, Antropologiczny rekonesans historyka. Szkice o antropologii historycznej, Bydgoszcz 2007. 14) K. Pomian, Historia wobec pamięci, Lublin 2006. 15) J. Pomorski, Metodologiczne problemy historii najnowszej, Lublin 1987. 16) J. Pomorski, Historyk i metodologia, Lublin 1991. 17) J. Pomorski, Metodologiczne problemy narracji historycznej, Lublin 2005. 18) P. Ricoeur, Pisanie historii a przedstawianie przeszłości, „Przegląd Filozoficzny”, t. 10, 2001, nr 3, s. 259-277. 19) J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Poznań 2008. 20) P. Witek, Kultura, film, historia: metodologiczne problemy doświadczania audiowizualnego, Lublin 2005. 21) Wojna. Doświadczenie i zapis. Nowe źródła, problemy, metody badawcze, red. S. Buryła, P. Rodak, Kraków 2006. 22) Woźniak M., Przeszłość jako przedmiot konstrukcji. O roli wyobraźni w badaniach historycznych, Lublin 2010. 23) R. Darnton, Wielka masakra kotów, Warszawa 2012. 24) W. Schulze, Historia społeczna, historia codzienności, mikrohistoria, Warszawa 1996. 25) E. Domańska, Badania postkolonialne, [w:] L. Gandhi, Teoria postkolonialna: wprowadzenie krytyczne, Poznań 2008, s. 157-164. 26) E. Baratay, Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii, Gdańsk 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.