Religie świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-MS1-1RSW-22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Religie świata |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie słuchaczy z chronologią, dziejami, doktrynami oraz aktualnym stanem najważniejszych występujących we współczesnym świecie. Celem jest także ukazanie roli religii we współczesnych stosunkach społecznych i politycznych oraz wynikających stąd implikacji. |
Pełny opis: |
Powstały w XVII wieku porządek międzynarodowy opierał się na założeniu, iż główny podmiot stosunków międzynarodowych stanowią suwerenne państwa, nawiązujące ze sobą relacje na gruncie poszanowania zasady suwerennej równości. W Europie, po okresie wojen religijnych uznano, że religia, wyznanie powinny być całkowicie poza sferą polityki międzynarodowej. Ugruntowało się przekonanie, że zagadnienia związane z religią stanowią swoistą mieszankę wybuchową, nad którą nigdy nie będzie można zapanować. Tymczasem współcześnie wyzwaniem stają się nie konflikty międzypaństwowe, a napięcia wewnętrzne, z udziałem tzw. „aktorów niepaństwowych”. Przez większą część XX wieku religia była w zasadzie na marginesie życia publicznego, zwłaszcza polityki. Skąd zatem wzrost znaczenia religii w ostatnim czasie? W opinii amerykańskiego historyka religii Philipa Jenkinsa religia w XXI wieku „zastąpi ideologie jako zasadnicza siła budująca i niszcząca życie ludzkie, kierująca postawami wobec politycznej wolności, koncepcji państwa oraz oczywiście konfliktów i wojen”. Profil studiów: ogólnoakademicki; Studia dzienne; Przedmiot obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne; dyscyplina: stosunki międzynarodowe; Rok studiów: I; semestr: zimowy; Liczba godzin: 3 grupy x 15 h; Forma prowadzenia zajęć: w sali. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, burza mózgów. Punkty ECTS: 2; Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 7,5 x 2 h. 1 pkt ECTS Udział w konsultacjach: 15 h. 0,5 pkt ECTS Praca własna, przygotowanie do zajęć: 15 h. 0,5 pkt ECTS. Konsultacje obywają się w poniedziałki przed i po zajęciach. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Religia i polityka. Zarys problematyki, red. P. Burgoński, M. Gierycz, Warszawa 2014. Literatura uzupełniająca: S. Fel, M. Zdun, Judaizm i ekonomia. Związek judaizmu z życiem gospodarczym, „Zeszyty Naukowe KUL”, 2017, 60, s. 253-264; J. Łapaj, Kultura czasu, kultura życia, czyli czym jest Szabat?, „Pisma Humanistyczne. Kultura. Oblicza. Konteksty. Transgresje”, 2015, 13, s. 235-262; M. Drozdek, Demokracja chrześcijańska, „Człowiek w kulturze”, 2008, 20, s. 67-83; J. Kopania, Nieosiągalna jedność, czyli dwa wzorce ekumenizmu, „Zeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein – Fenomen Dobra”, 2015, 13/14, s. 389-412; A. Kuriata, K. Sadowa, Podstawy ideologiczne islamu- filary wiary. Zarys tematyki, „Acta Erasmina”, 2015, 9, s. 183-202; K. Kościelniak, Religie współczesnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu, cz. 2, Hinduizm, Kraków 2015, s. 148-208; M. Górny, Sikhijska droga do wolności – historia niepodległego Khalistanu, „Refleksje. Pismo naukowe studentów i doktorantów WNPiD UAM”, 2020, 21, s. 25-38; P. Kłodkowski, Fenomen polityzacji buddyzmu w XXI wieku. Buddyzm jako narzędzie budowania ideowej tożsamości narodu w Birmie (Mjanma) i na Sri Lance oraz realizowania polityki zagranicznej w kontekście współzawodnictwa indyjsko-chińskiego w Azji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studia Religiologica”, 2017, 50, s. 25-51; S. Nowosad, Społeczne implikacje etyki buddyjskiej, „Studia Oecumenica”, 2019, 19, s. 349-366; P. Klityńska, Myśl Konfucjusza, „Acta Erasmina”, 2016, 13, s. 73-85. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG6 - główne ideologie i doktryny polityczne wybrane nurty filozoficzne, socjologiczne. KP6_WK1 - podstawowe trendy przemian cywilizacyjnych w świecie. KP6_UW1 - dostrzegać problemy na płaszczyźnie międzynarodowej i ich kontekst historyczny. KP6_UW2 - doszukiwać się związków przyczynowo-skutkowych wydarzeń międzynarodowych. KP6_KK3 - systematycznej obserwacji sytuacji międzynarodowej i aktualizowania uzyskanej wiedzy. KP6_KO2 - funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne - test. Dopuszczenie do zaliczenia jest możliwe przy obecności studenta na co najmniej 80% odbytych zajęć. Forma i zakres zaliczenia nieobecności jest indywidualnie ustalany drogą konsultacji z prowadzącym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.