Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Postępowanie sądowo-administracyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 370-AN2-1PSA
Kod Erasmus / ISCED: 10.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Postępowanie sądowo-administracyjne
Jednostka: Wydział Prawa
Grupy: 2L niestac.II st. studia administracji-przedmioty obowiązkowe
Administracja Niestacjonarna 1 rok 2 stopnia sem. Letni
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy o pojęciach, strukturze i instytucjach postępowania sądowoadministracyjnego. Student winien uzyskać umiejętność analizowania i stosowania rozwiązań procesowych, które składają się na postępowanie sądowoadministracyjne, tak z pozycji skarżącego, jak i organu.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy o pojęciach, strukturze i instytucjach postępowania sądowoadministracyjnego. Student winien uzyskać umiejętność analizowania i stosowania rozwiązań procesowych, które składają się na postępowanie sądowoadministracyjne, tak z pozycji skarżącego, jak i organu.

Wykład cechuje nowoczesne podejście do omawianego zagadnienia, uwzględniające całokształt badanych w sądownictwie administracyjnym zjawisk. Wykład podzielony jest na dwie części - pierwsza odbywa się w sali (lub zdalnie) przy wykorzystaniu metody sokratycznej, analizy przypadków, prezentacji multimedialnych oraz konsultacji; druga część realizowana jest przy użyciu platformy e-learning oraz konsultacji.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów - niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy

Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne

Rok studiów/semestr - I rok/semestr II (II stopień)

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 16 godzin wykładu (w tym 8 godzin e-learningu) i 9 godzin ćwiczeń (w tym 4 godziny w e-learningu)

Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia, zadania e-learning, konsultacje

Punkty ECTS - 6 pkt

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 25 godz. (w tym 12 godz. e-learningu), przygotowanie do zajęć i egzaminu 105 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 21 godz., egzamin 2 godz. Razem: 153 godz., co odpowiada 6 pkt ECTS

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45 godz., co odpowiada 1,8 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 105 godz., co odpowiada 4,2 pkt ECTS

Literatura:

Wykaz literatury podstawowej:

Kmieciak Z. (red.), Polskie sądownictwo administracyjne, Warszawa 2006

Tarno J.P., Frankiewicz E., Sieniuć M., Szewczyk M., Wyporska J., Sądowa kontrola administracji. Podręcznik akademicki, Warszawa 2006

Jaśkowska M., Masternak M., Ochendowski E., Postępowanie sądowoadministracyjne, Warszawa 2010

Woś T., Knysiak-Sudyka H., Romańska M., Postępowanie sądowoadministracyjne, Podręcznik akademicki, Warszawa 2015

Adamiak B., Borkowski J., Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2016

Knysiak-Molczyk H. (red.), Postępowanie sądowoadministracyjne. Zarys wykładu, wyd. 1, LexisNexis, Warszawa 2018

Wykaz literatury uzupełniającej:

Dauter B., Drachal J., Niezgódka-Medek M., Wzory pism i orzeczeń w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2006

Knysiak-Molczyk H., Skarga kasacyjna w postępowaniu sądowoadministracyjnym, Warszawa 2009

Romańska M., Skuteczność orzeczeń sądów administracyjnych, LexisNexis, Warszawa 2010

Pietrasz P., Suwaj R. (red.), Postępowanie sądowoadministracyjne, Ćwiczenia, Warszawa 2010

Kowalski M., Prawo do sądu administracyjnego. Standard międzynarodowy i konstytucyjny oraz jego realizacja, Wolters Kluwer 2018

Efekty uczenia się:

WIEDZA, absolwent zna i rozumie:

KP7_WG2 - w pogłębionym stopniu zasady, instrumenty i terminologię nauk prawnych, w szczególności w obszarze prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego); sposób weryfikacji: egzamin pisemny z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu

KP7_WG3 - uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego); sposób weryfikacji: egzamin pisemny z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu

KP7_WG5 - główne tendencje rozwojowe prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego); sposób weryfikacji: egzamin pisemny z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:

KP7_UW2 - wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez: - dobór oraz stosowanie właściwych metod wykładni prawa administracyjnego i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno- komunikacyjnych; sposób weryfikacji: egzamin pisemny z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu

KP7_UK1 - komunikować się na tematy związane z prawem administracyjnym (materialnym, ustrojowym i procesowym) ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (stanowiących odbiorców usług świadczonych przez administrację publiczną, stron postępowań administracyjnych); sposób weryfikacji: egzamin pisemny z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu

KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:

KP7_KR1 - odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej, w tym:

− rozwijania dorobku zawodu urzędnika, funkcjonariusza publicznego,

− podtrzymywania etosu zawodu urzędnika, funkcjonariusza publicznego,

− przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej urzędnika, funkcjonariusza publicznego oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad; sposób weryfikacji: egzamin pisemny z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia: obserwacja ciągła podczas zajęć, praca w grupach, ocena aktywności na zajęciach e-learningowych; zaliczenie pisemne

Wykład: egzamin ustny z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu

W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego lub egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Kulikowska-Kulesza
Prowadzący grup: Agnieszka Daniluk, Justyna Kulikowska-Kulesza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy o pojęciach, strukturze i instytucjach postępowania sądowoadministracyjnego. Student winien uzyskać umiejętność analizowania i stosowania rozwiązań procesowych, które składają się na postępowanie sądowoadministracyjne, tak z pozycji skarżącego, jak i organu.

Wykład cechuje nowoczesne podejście do omawianego zagadnienia, uwzględniające całokształt badanych w sądownictwie administracyjnym zjawisk. Wykład podzielony jest na dwie części - pierwsza odbywa się w sali (lub zdalnie) przy wykorzystaniu metody sokratycznej, analizy przypadków, prezentacji multimedialnych oraz konsultacji; druga część realizowana jest przy użyciu platformy EduPortal oraz konsultacji.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów - niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy

Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne

Rok studiów/semestr - I rok/semestr II (II stopień)

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 16 godzin wykładu (w tym 8 godzin e-learningu) i 9 godzin ćwiczeń (w tym 4 godziny w e-learningu)

Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia, zadania e-learning, konsultacje

Punkty ECTS - 6 pkt

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 25 godz. (w tym 12 godz. e-learningu), przygotowanie do zajęć i egzaminu 62,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 72,5 godz., egzamin 2 godz. Razem: 150 godz., co odpowiada 6 pkt ECTS

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 87,5 godz., co odpowiada 3,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 62,5 godz., co odpowiada 2,5 pkt ECTS

Literatura:

Wykaz literatury podstawowej:

Kmieciak Z. (red.), Polskie sądownictwo administracyjne, Warszawa 2006

Tarno J.P., Frankiewicz E., Sieniuć M., Szewczyk M., Wyporska J., Sądowa kontrola administracji. Podręcznik akademicki, Warszawa 2006

Jaśkowska M., Masternak M., Ochendowski E., Postępowanie sądowoadministracyjne, Warszawa 2010

Woś T., Knysiak-Sudyka H., Romańska M., Postępowanie sądowoadministracyjne, Podręcznik akademicki, Warszawa 2015

Adamiak B., Borkowski J., Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2016

Knysiak-Molczyk H. (red.), Postępowanie sądowoadministracyjne. Zarys wykładu, wyd. 1, LexisNexis, Warszawa 2018

Wykaz literatury uzupełniającej:

Dauter B., Drachal J., Niezgódka-Medek M., Wzory pism i orzeczeń w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2006

Knysiak-Molczyk H., Skarga kasacyjna w postępowaniu sądowoadministracyjnym, Warszawa 2009

Romańska M., Skuteczność orzeczeń sądów administracyjnych, LexisNexis, Warszawa 2010

Pietrasz P., Suwaj R. (red.), Postępowanie sądowoadministracyjne, Ćwiczenia, Warszawa 2010

Kowalski M., Prawo do sądu administracyjnego. Standard międzynarodowy i konstytucyjny oraz jego realizacja, Wolters Kluwer 2018

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Kulikowska-Kulesza
Prowadzący grup: Agnieszka Daniluk, Justyna Kulikowska-Kulesza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy o pojęciach, strukturze i instytucjach postępowania sądowoadministracyjnego. Student winien uzyskać umiejętność analizowania i stosowania rozwiązań procesowych, które składają się na postępowanie sądowoadministracyjne, tak z pozycji skarżącego, jak i organu.

Wykład cechuje nowoczesne podejście do omawianego zagadnienia, uwzględniające całokształt badanych w sądownictwie administracyjnym zjawisk. Wykład podzielony jest na dwie części - pierwsza odbywa się w sali (lub zdalnie) przy wykorzystaniu metody sokratycznej, analizy przypadków, prezentacji multimedialnych oraz konsultacji; druga część realizowana jest przy użyciu platformy EduPortal oraz konsultacji.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów - niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy

Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne

Rok studiów/semestr - I rok/semestr II (II stopień)

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 16 godzin wykładu (w tym 8 godzin e-learningu) i 9 godzin ćwiczeń (w tym 4 godziny w e-learningu)

Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia, zadania e-learning, konsultacje

Punkty ECTS - 6 pkt

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 25 godz. (w tym 12 godz. e-learningu), przygotowanie do zajęć i egzaminu 105 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 21 godz., egzamin 2 godz. Razem: 153 godz., co odpowiada 6 pkt ECTS

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45 godz., co odpowiada 1,8 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 105 godz., co odpowiada 4,2 pkt ECTS

Literatura:

Wykaz literatury podstawowej:

Kmieciak Z. (red.), Polskie sądownictwo administracyjne, Warszawa 2006

Tarno J.P., Frankiewicz E., Sieniuć M., Szewczyk M., Wyporska J., Sądowa kontrola administracji. Podręcznik akademicki, Warszawa 2006

Jaśkowska M., Masternak M., Ochendowski E., Postępowanie sądowoadministracyjne, Warszawa 2010

Woś T., Knysiak-Sudyka H., Romańska M., Postępowanie sądowoadministracyjne, Podręcznik akademicki, Warszawa 2015

Adamiak B., Borkowski J., Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2016

Knysiak-Molczyk H. (red.), Postępowanie sądowoadministracyjne. Zarys wykładu, wyd. 1, LexisNexis, Warszawa 2018

Wykaz literatury uzupełniającej:

Dauter B., Drachal J., Niezgódka-Medek M., Wzory pism i orzeczeń w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2006

Knysiak-Molczyk H., Skarga kasacyjna w postępowaniu sądowoadministracyjnym, Warszawa 2009

Romańska M., Skuteczność orzeczeń sądów administracyjnych, LexisNexis, Warszawa 2010

Pietrasz P., Suwaj R. (red.), Postępowanie sądowoadministracyjne, Ćwiczenia, Warszawa 2010

Kowalski M., Prawo do sądu administracyjnego. Standard międzynarodowy i konstytucyjny oraz jego realizacja, Wolters Kluwer 2018

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Kulikowska-Kulesza
Prowadzący grup: Agnieszka Daniluk, Justyna Kulikowska-Kulesza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy o pojęciach, strukturze i instytucjach postępowania sądowoadministracyjnego. Student winien uzyskać umiejętność analizowania i stosowania rozwiązań procesowych, które składają się na postępowanie sądowoadministracyjne, tak z pozycji skarżącego, jak i organu.

Wykład cechuje nowoczesne podejście do omawianego zagadnienia, uwzględniające całokształt badanych w sądownictwie administracyjnym zjawisk. Wykład podzielony jest na dwie części - pierwsza odbywa się w sali (lub zdalnie) przy wykorzystaniu metody sokratycznej, analizy przypadków, prezentacji multimedialnych oraz konsultacji; druga część realizowana jest przy użyciu platformy EduPortal oraz konsultacji.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów - niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy

Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne

Rok studiów/semestr - I rok/semestr II (II stopień)

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 16 godzin wykładu (w tym 8 godzin e-learningu) i 9 godzin ćwiczeń (w tym 4 godziny w e-learningu)

Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia, zadania e-learning, konsultacje

Punkty ECTS - 6 pkt

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 25 godz. (w tym 12 godz. e-learningu), przygotowanie do zajęć i egzaminu 105 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 21 godz., egzamin 2 godz. Razem: 153 godz., co odpowiada 6 pkt ECTS

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45 godz., co odpowiada 1,8 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 105 godz., co odpowiada 4,2 pkt ECTS

Literatura:

Wykaz literatury podstawowej:

Kmieciak Z. (red.), Polskie sądownictwo administracyjne, Warszawa 2006

Tarno J.P., Frankiewicz E., Sieniuć M., Szewczyk M., Wyporska J., Sądowa kontrola administracji. Podręcznik akademicki, Warszawa 2006

Jaśkowska M., Masternak M., Ochendowski E., Postępowanie sądowoadministracyjne, Warszawa 2010

Woś T., Knysiak-Sudyka H., Romańska M., Postępowanie sądowoadministracyjne, Podręcznik akademicki, Warszawa 2015

Adamiak B., Borkowski J., Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2016

Knysiak-Molczyk H. (red.), Postępowanie sądowoadministracyjne. Zarys wykładu, wyd. 1, LexisNexis, Warszawa 2018

Wykaz literatury uzupełniającej:

Dauter B., Drachal J., Niezgódka-Medek M., Wzory pism i orzeczeń w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2006

Knysiak-Molczyk H., Skarga kasacyjna w postępowaniu sądowoadministracyjnym, Warszawa 2009

Romańska M., Skuteczność orzeczeń sądów administracyjnych, LexisNexis, Warszawa 2010

Pietrasz P., Suwaj R. (red.), Postępowanie sądowoadministracyjne, Ćwiczenia, Warszawa 2010

Kowalski M., Prawo do sądu administracyjnego. Standard międzynarodowy i konstytucyjny oraz jego realizacja, Wolters Kluwer 2018

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)