Biopsychologiczne determinanty przestępczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-KN2-1BDP |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.001
|
Nazwa przedmiotu: | Biopsychologiczne determinanty przestępczości |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
2L stac.II st.studia kryminologia - przedmioty obowiązkowe Kryminologia Niestacjonarna 1 rok 2 stopnia sem. Zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot koncentruje się na biologicznych i psychologicznych uwarunkowaniach funkcjonowania człowieka. Zaburzenia w tym zakresie mogą mieć znaczenie w działaniach dewiacyjnych i przestępczych. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i dyscyplina psychologia Rok studiów/sem. - rok I/sem. I Wymagania wstępne - brak Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 16 godzin wykładu (w tym 5 godz. zdalnie synchronicznie i 3 godz. zdalnie asynchronicznie) Metody dydaktyczne - Wykład klasyczny (w sali i zdalnie synchronicznie), dyskusja, metoda problemowa, metoda pokazu (w ramach zajęć zdalnych asynchronicznych), konsultacje Punkty ECTS - 4 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 16 godz.(w tym 5 godz. zdalnie synchronicznie i 3 godz. zdalnie asynchronicznie), przygotowanie do zajęć i zaliczenia 75 godz. , udział w konsultacjach związanych z zajęciami 12 godz., razem 100 godzin co odpowiada 4 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godz., co odpowiada pkt 4 ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: E. W. Pływaczewski, S. Redo, E. M. Guzik-Makaruk, K. Laskowska, W. Filipkowski, E. Glińska, E. Jurgielewicz-Delegacz, M. Perkowska, Kryminologia, WoltesKluwer, Warszawa 2019. B. Hołyst, Kryminologia, LexisNexis, Warszawa 2017. W. Zalewski, Biologiczne i biopsychologiczne uwarunkowania przestępczości (w:) E. Drzazga, M. Grzyb (red.), Nowe kierunki w kryminologii, Scholar, Warszawa 2018, s. 27-51. * Seligman M.E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L (2003). Psychopatologia. Poznań|: Zysk i S-ka * Strelau J. (Red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki T. 3, Warszawa: PWN, rozdz. 68.2 Psychologiczne wyznaczniki przestępczości Zimbardo. Ph. (2008). Efekt Lucyfera. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: Niehoff D. (2001) Biologia przemocy. Poznań: Zysk i S-ka Gulla B., Wysocka-Pietrzyk M. (Red.). (2009). Przestępczość nieletnich. Kraków: Wydawnictwo UJ Moir A., Jessel D., (1998). Zbrodnia rodzi się w mózgu: zagadka biologicznych uwarunkowań przestępczości.Warszawa: Książka i Wiedza A. Lewandowska, Ł. Presnarowicz, Neurodowody w sądzie – nowe wyzwanie prawa i kryminologii (w:) D. Dajnowicz-Piesiecka, E. Jurgielewicz-Delegacz, E. W. Pływaczewski (red.), Przestępczość XXI wieku. Szanse i wyzwania dla kryminologii, Warszawa 2018, s. 260-273 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KP7_WG4 teorie prawne oraz mechanizmy psychospołeczne warunkujące życie człowieka i realizację jego potrzeb, w tym trudności z tym związane KP7_WG5 w pogłębionym stopniu złożone uwarunkowania o charakterze prawno-społeczno-biologicznopsychologicznym zachowań człowieka jako sprawcy i ofiary przestępstwa KP7_WK1 w pogłębionym stopniu wybrane problemy i zjawiska związane z rodzajami środowisk kształtujących rozwój człowieka UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: KP7_UW1 - we właściwy sposób dobierać źródła informacji o prawnych i kryminologicznych aspektach przestępczości KP7_UU1 - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz ukierunkowywać innych w tym zakresie, KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KP7_KK1 - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, dotyczących prawnych, politycznych, ekonomicznych, psychologicznych i kulturowych przyczyn rozwoju przestępczości lub jej stanu na poziomie krajowym lub międzynarodowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę pisemne. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest wykonanie zadań w ramach zajęć zdalnych. Skala ocen pozytywnych: ocena 5.00 - 9 pkt ocena 4.50 - 8 pkt ocena 4.00 - 7 pkt ocena 3.50 - 6 pkt ocena 3.00 - 5 pkt W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego lub egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Filipkowski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Filipkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Przedmiot koncentruje się na biologicznych i psychologicznych uwarunkowaniach funkcjonowania człowieka. Zaburzenia w tym zakresie mogą mieć znaczenie w działaniach dewiacyjnych i przestępczych. |
|
Literatura: |
* Seligman M.E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L (2003). Psychopatologia. Poznań|: Zysk i S-ka * Strelau J. (Red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki T. 3, Warszawa: PWN, rozdz. 68.2 Psychologiczne wyznaczniki przestępczości * Niehoff D. (2001) Biologia przemocy. Poznań: Zysk i S-ka * Gulla B., Wysocka-Pietrzyk M. (Red.). (2009). Przestępczość nieletnich. Kraków: Wydawnictwo UJ * Moir A., Jessel D., (1998). Zbrodnia rodzi się w mózgu: zagadka biologicznych uwarunkowań przestępczości.Warszawa: Książka i Wiedza * Zimbardo. Ph. (2008). Efekt Lucyfera. Warszawa: PWN |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Pawluczuk-Bućko | |
Prowadzący grup: | Marta Dzieniszewska, Adriana Kuligowska-Tyszka, Paulina Pawluczuk-Bućko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Przedmiot koncentruje się na biologicznych i psychologicznych uwarunkowaniach funkcjonowania człowieka. Zaburzenia w tym zakresie mogą mieć znaczenie w działaniach dewiacyjnych i przestępczych. |
|
Literatura: |
* Seligman M.E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L (2003). Psychopatologia. Poznań|: Zysk i S-ka * Strelau J. (Red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki T. 3, Warszawa: PWN, rozdz. 68.2 Psychologiczne wyznaczniki przestępczości * Niehoff D. (2001) Biologia przemocy. Poznań: Zysk i S-ka * Gulla B., Wysocka-Pietrzyk M. (Red.). (2009). Przestępczość nieletnich. Kraków: Wydawnictwo UJ * Moir A., Jessel D., (1998). Zbrodnia rodzi się w mózgu: zagadka biologicznych uwarunkowań przestępczości.Warszawa: Książka i Wiedza * Zimbardo. Ph. (2008). Efekt Lucyfera. Warszawa: PWN |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Pawluczuk-Bućko | |
Prowadzący grup: | Paulina Pawluczuk-Bućko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Filipkowski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Filipkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.