Teoria prawa i demokracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-PS5-5TPD |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.005
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria prawa i demokracji |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
5L stac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty obowiązkowe PR.Stacj. 5 rok sem. Zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Prawo konstytucyjne 0700-PS5-2PKO |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: Ukazanie złożoności problematyki demokracji jako systemu politycznego i społecznego oraz podstawowych problemów współczesnej teorii prawa. Refleksja nad ideami, zasadami i instytucjami demokracji liberalnej. Analiza paradoksów demokracji liberalnej i przyczyn jej kryzysu. Charakterystyka pojęcia, koncepcji i modeli państwa prawnego, rządów prawa, znaczenia konstytucji, roli sądownictwa konstytucyjnego i sądów powszechnych w realizacji rządów prawa (bezpośrednie stosowanie konstytucji, zmiana modelu stosowania prawa, hard cases). Omówienie zagadnień: władzy politycznej, legitymizacji władzy, kryzysu legitymizacji władzy, suwerenności ludu/narodu, sposobów wykonywania władzy przez suwerena. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok V/sem. IX. Wymagania wstępne – osiągnięte efekty uczenia się z zakresu przedmiotów: Prawoznawstwo, Prawo konstytucyjne. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatorium: 40 godz. Metody dydaktyczne –metoda konwersatoryjna, dyskusja moderowana, metoda problemowa), prezentacje, konsultacje. Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 40 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 48 godz., egzamin 2 godz. Razem: 90 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Dodatkowo proponuje się 15 godz. konsultacji. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 42 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 48 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Safjan, L. Bosek (red.), Konstytucja RP. Komentarz, Tom I, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2016 (wybrane artykuły). 2. A. Chmielarz, Funkcja prawna konstytucji na przykładzie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r., Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2011 3. L. Morawski, Główne problemy współczesnej filozofii prawa. Prawo w toku przemian, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Wyd. 4, Warszawa 2005 (rozdział trzeci; część czwarta). 4. R. Wonicki, Spór o demokratyczne państwo prawa. Teoria Jürgena Habermasa wobec liberalnej, republikańskiej i socjalnej wizji państwa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007 (część II). 5. A. Antoszewski, Demokracja nieliberalna jako projekt polityczny, „Przegląd Europejski” 2018, nr 2 6. A. Krzynówek-Arndt, Państwo prawa w klasycznej tradycji zachodniej i późnej nowoczesności w kontekście sporów wokół klauzuli demokratycznego państwa prawnego, „Przegląd Sejmowy” nr 3(146)/2018 7.. W. Ciszewski, Czy demokracja to rządy większości wyłonionej w wyborach? ”AVANT” vol. IX, nr 1/2018 8. M. Florczak-Wątor, Ważenie zasad konstytucyjnych jako podstawa sądowej wykładni prawa, [w:] A. Kotowski (red.), E. Maniewska (red.), Studia i Analizy Sądu Najwyższego. Materiały Naukowe TOM IV. Argumentacja konstytucyjna w orzecznictwie sądowym, Biuro Studiów i Analiz Sądu Najwyższego, Warszawa 2017 9. M. Granat, Od klasycznego przedstawicielstwa do demokracji konstytucyjnej (ewolucja prawa i doktryny we Francji), Lublin 1994 (punkty: 1.1; 1.2.; 3.1.) 10.M. Gutowski, Bezpośrednie stosowanie konstytucji w orzecznictwie sądowym, „RPEiS” 2018, z. 1 10. S. Łojek, Kłopoty pojęciowe z demokracją. Ujęcie opisowe, semantyczne i normatywne, „Politeja” 1(23)/2013, s. 275-288. 11. M. Zmierczak, Demokracja a liberalizm – uwagi z perspektywy XXI w., „ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE – SKŁODOWSKA” Sectio G, vol. LXVI, 1 2019, s. 465-474. 12. S. Oliwniak, Jürgen Habermas o kryzysie uprawomocnienia we współczesnych społeczeństwach demokratycznych, [w:] A. Jamróz, S. Bożyk (red. nauk.), Z zagadnień współczesnych społeczeństw demokratycznych, Białystok 2006. Literatura dodatkowa: 1. M. Granat, Legitymizacja sądu konstytucyjnego na gruncie czystej teorii prawa Hansa Kelsena, Przegląd Sejmowy 1999, nr 4. 2. K. Gregorczuk, Biopolityczne horyzonty - między biopolityką tradycyjną a biopolityką nowoczesną, „Przegląd Prawa i Administracji” CXXII Wrocław 2020 3. M. Hotel, A. Rychlewska, Jurydyzacja życia a skuteczność prawa, „Kwartalnik Prawo-Społeczeństwo-Ekonomia” 1/2015 4. Z. Kmieciak, O pojęciu rządów prawa, „Państwo i Prawo” 9/2016. 5. A. Kotowski, Zjawisko multicentryczności systemu prawa z perspektywy koncepcji integracyjnej, „Studia Prawnicze” 2/2015 6. A. Kotowski, Operatywna wykładnia prawa w warunkach multicentryzmu, „Przegląd Prawa i Administracji” CIV, 2016 7. A. Lewandowski, Endogenne źródła kryzysu demokracji liberalnej jako przedmiot badań, „Horyzonty Polityki” 2022, Vol. 13, N° 44 8. B. Liżewski, Cecha jednolitości systemu prawa w warunkach multicentryzmu, „ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE – SKŁODOWSKA” Lublin, Sectio G VOL. LXVI, 1 2019 9. J. Scott, Władza, Warszawa 2006 (rozdział 1) 10. J. Stelmach, Przypadek trudny w prawie [w:] A. Choduń (red.), S. Czepita (red.), W poszukiwaniu dobra wspólnego. Księga jubileuszowa Profesora Macieja Zielińskiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010 11. M. Augustyniak, Prawa jednostki a dobro wspólne – powracający dylemat, „Studia Prawnoustrojowe” 9/2009 12. G. Sartori, Teoria demokracji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 37-57, 449-488. 13. M. Potz, Fikcje polityczne i legitymizacja władzy w demokracji, „Wrocławskie Studia Politologiczne” Tom 17 (2014) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: KA7_WG2: ma pogłębioną wiedzę z zakresu prawniczych dyscyplin ogólnych (prawoznawstwo, logika prawnicza, teoria i filozofia prawa, doktryny polityczno-prawne, teoria prawa i demokracji), prawniczych dyscyplin historycznych (historia prawa polskiego, powszechna historia prawa, prawo rzymskie) KA7_WG5: ma pogłębioną wiedzę z zakresu innych dziedzin prawa i wybranych zagadnień z innych nauk społecznych Umiejętności: KA7_UW3: umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z poszczególnych dziedzin prawa KA7_UW4: wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów prawnych, spraw niejednoznacznych interpretacyjnie; potrafi wskazać możliwe rozwiązania, z zachowaniem norm etycznych Kompetencje społeczne: KA7_KO2: umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności KA7_KK2: potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny; czas trwania 90 minut. 3 pytania otwarte z listy zagadnień podanych studentom odpowiednio wcześniej. Każde pytanie za max. 5 pkt. Oceny: 0-7 pkt ocena 2 8-9 pkt ocena 3 10 pkt ocena 3+ 11-12 pkt ocena 4 13 pkt ocena 4+ 14-15 pkt ocena 5 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ WYK
CW
CW
CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Aleksandrowicz | |
Prowadzący grup: | Maciej Aleksandrowicz, Marta Andruszkiewicz, Sławomir Oliwniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ KON
KON
PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Oliwniak | |
Prowadzący grup: | Sławomir Oliwniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.