Teoria wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-1TWY |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW NJ Przedmioty obowiązkowe - niestac. jednolite. kier. PiW |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać ogólną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Teoria wychowania jest przedmiotem, który pomoże studentom zrozumieć czym jest proces wychowania, jaka jest jego struktura oraz prawidłowości i uwarunkowania. Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę, która pozwoli im podjąć problematykę wychowania w zakresie kształtowania postaw wobec innych ludzi, norm i wartości, cech osobowych osób wychowywanych, zarówno w swojej pracy zawodowej, jak też w dalszych studiach. Zdobyta na ten wiedza umożliwi jej praktyczne zastosowanie w codzienności wychowawczej. Zakres tematyczny: podstawowe treści z zakresu metodologicznych i aksjologicznych zagadnień teorii wychowania oraz struktury i uwarunkowań procesu wychowania. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: - PiW Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/ moduł treści ogólnouczelniany Dziedzina nauki: Pedagogika 1 rok PiW NJ sem.letni Wymagania wstępne: Znajomość podstawowych pojęć z propedeutyki filozofii, psychologii rozwojowej oraz osobowości, a także socjologii wychowania. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 8h – wykład, 7h - ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, metody aktywizujące Liczba punktów ECTS 3 w tym: - wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 1,5 - o charakterze praktycznym 1,5 1) Wykład ma za zadanie przedstawić podstawowe treści związane z problematyką jaką zajmuje się teoria wychowania: - metodologiczne zagadnienia teorii wychowania - aksjologiczne i teleologiczne problemy teorii wychowania - przedstawiciele wybranych orientacji badawczych 2) Ćwiczenia poświęcone są omówieniu wybranych elementów struktury procesu wychowania. |
Literatura: |
Dakowicz L. A., Świat wartości przyszłych nauczycieli. Studium socjologiczne na podstawie badań studentów specjalizacji nauczycielskiej Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006. Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M., Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty: interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, Gdańsk 2007. Dymara B., Cholewa-Gałuszka B., Kochanowska E., Sztuka bycia człowiekiem: wychowanie a poszukiwanie wartości i sensów życia, Kraków 2011. Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005. Górniewicz J., Teoria wychowania (Wybrane problemy), Olsztyn 2008. Gurycka A., O sztuce wychowywania: dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 1997. Korzeniowska W., Szuścik U., Murzyn A., Sztuka bycia uczniem i nauczycielem: z zagadnień pedagogiki współbycia, Kraków 2009. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 1, Warszawa 2003. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 2, Warszawa 2003. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2010. Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2007. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Papież J. (red), Tożsamość teorii wychowania, Kraków 2011. Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010. Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015. Tyrała P., Teoria wychowania. Bliżej uniwersalnych wartości i realnego życia,Toruń 2001. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KA7_WG2 - klasyczne i współczesne teorie rozwoju wychowania oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać; KA7_WK6 - główne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące; UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: KA7_UW1 - obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów; KA7_UO3 - identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: egzamin pisemny w formie testu w aplikacji Teams. Ocenę pozytywną z egzaminu gwarantuje uzyskanie przez studenta 51% punktów za udzielenie poprawnych pełnych odpowiedzi. Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń:75% obecność na zajęciach oraz pozytywnie napisane kolokwium. Ocenę pozytywną z kolokwium gwarantuje uzyskanie przez studenta 51% punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 7 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Lidia Dakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 7 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Lidia Dakowicz, Aleksandra Jaśkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.