Etyka zawodu nauczyciela
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-1XHER |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka zawodu nauczyciela |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW NJ |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki; moduł kształcenia: przygotowanie kierunkowe; forma studiów: niestacjonarne; Nauki społeczne; Rok 1, semestr 1; Udział w ćwiczeniach – 8 godz. Konsultacje – 5 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu i udział w zaliczeniu- 12 godz. Razem: 25 godz. (1 p. ECTS) Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 13 godz. - 0,5 p. ECTS o charakterze praktycznym - 12 godz. - 0,5 p. ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Homplewicz „Etyka pedagogiczna”, Rzeszów 1996. B. Dziemidok, Etyka zawodu nauczyciela akademickiego, "Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość" 4/2007, s. 199-203. K. Chałas, Wychowanie ku wartościom, Kielce 2006. J. Brzeziński, B. Chyrowicz, i in., Etyka zawodu psychologa, Warszawa 2008. M. Kozakiewicz „ Z problemów etyki zawodowej nauczycieli” . H. Sięka „Osobowość nauczyciela” Gazeta szkolna nr 6/ 2001 E. Rewizorska „Osobowość nauczyciela” Gazeta szkolna nr. 51/ 2001 Cz. Banach „Cechy osobowości nauczyciela” Nowa Szkoła nr 3/1995 J. Kropiwnicki „ Nowa szkoła” nr 7/ 2005 Kodeks etyki nauczycielskiej Polskie Towarzystwo Nauczycieli Wyd. 3 W- wa 1997 M. Śnieżyński „Nauczanie wychowujące” Kraków 1995 J. Pielachowski „ Nauczyciel i jego warsztat pracy” Poznań 1996 Pilikowski J., Podróż w świat etyki, Kraków 2010. Vardy P., Grosch P., Etyka. Poglądy i problemy, Poznań 1995. Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2009. Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. I, t. II, Kraków 2005. Literatura uzupełniająca: Brzeziński J., Chyrowicz B., Toeplitz-Winiewska M., Poznaniak W., Etyka zawodu psychologa, Warszawa 2014. Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków 2008. Dawid J. W., O duszy nauczycielstwa, Warszawa, 1932. Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, red.: M. Z. Stepulak, Lublin 2002. Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, red.: J. M. Michalak, Łódź 2010. Etyka nauczyciela, red.: M. Bajan, S. J. Żurek, Lublin 2011. Galarowicz J., Powrót do wartości, Kraków 2011. Gogacz M., Wprowadzenie do etyki chronienia osób, Warszawa 1995. Grzybek G., Etyka rozwoju a pedagogika opiekuńcza, Rzeszów 2013. Grzybek G., Podstawy pracy socjalnej. Ujęcie antropologiczno-etyczne, Bielsko-Biała 2006. Ingarden R., Wykłady z etyki, Warszawa 1989. Kapias M., Kasperek K., Polok G., Etyczne aspekty wychowania w szkole wyższej, Katowice 2008. Kodeksy etyczne w Polsce, oprac.: G. Sołtysiak, Warszawa 2006. Mariański J., Kontrowersje wokół relacji religii i moralności Tożsamość czy rozbieżność? Studium socjologiczne, Toruń 2014. Mikołajewicz W., Praca socjalna jako działanie wychowawcze, Katowice 1999. Młodzież wobec moralności w zawodach kreujących sferę publiczną, red.: M. Chodkowska, Lublin 2010. Praktyka psychologiczna w świetle standardów etycznych, red.: J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Warszawa 2004. Przecławski K., Etyka i religie na przełomie tysiącleci ciągłość i zmiana, Warszawa 2001. Styczeń T., Merecki J., ABC Etyki, Lublin 2001. Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa 2013. Szostek A., Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, Lublin 1995. Teichman J., Etyka społeczna. Podręcznik dla studentów, Warszawa 2002. Trawkowska D., Portret współczesnego pracownika socjalnego. Studium socjologiczne, Katowice 2006. Vossenkuhl Wilhelm, Możliwość dobra. Etyka w XXI wieku, Kraków 2012. Zagadnienie etyki zawodowej, red.: A. Andrzejuk, Warszawa 1998. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza, absolwent zna i rozumie: KA7_WG1 - Ma pełną wiedzę na temat filozofii człowieka, wychowania i aksjologii, subdyscyplin pedagogiki oraz potrafi ją odnieść do osobowego, integralnego rozwoju siebie i ucznia. KA7_WK7 - Ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, oraz roli nauczyciela/wychowawcy w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci/uczniów oraz zasad i norm etycznych obowiązujących w przedszkolu i szkole; znaczenia własnego rozwoju nauczyciela w pracy z dziećmi. Umiejętności, absolwent potrafi: KA7_UO3 - Posługuje się normami społecznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla godności każdego człowieka. KA7_UO6 - Pracuje efektywnie w zespole, pełniąc różne role; posiada umiejętność współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami i rodzicami dzieci/uczniów oraz innymi członkami społeczności przedszkolnej/szkolnej oraz lokalnej. KA7_UU6 - Projektuje i realizuje działania, mające na celu edukację aksjologiczną i wychowanie ku wartościom, wprowadza dzieci/ uczniów w świat wartości. Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do: KA7_KO2 - Analizuje i ocenia prawidłowość oraz poziom skuteczności własnych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i ustala obszary wymagające modyfikacji, ciągłego doskonalenia swojej pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena pozytywna na podstawie obecności, aktywności i pozytywnie napisanego egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kalisz | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kalisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kalisz | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kalisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.