Metodyka wychowania w przedszkolu cz. 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-3AJK1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania w przedszkolu cz. 1 |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok PiW NJ |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Pedagogika przedszkolna 380-DN5-2PPR |
Założenia (opisowo): | Założeniem jest przygotowanie studentów do tego, aby byli zdolni do samodzielnego określania i rozwiązywania zagadnień wychowawczych i dydaktycznych, odznaczali się inicjatywą, pomysłowością oraz kreatywnością, mogli pełnić funkcje popularyzatorów wiedzy oraz odznaczali się kulturą etyczną, społeczną i estetyczną. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia dotyczą metodyki rozumianej jako dyscypliny praktycznej; analizy treści programowych zawartych w obowiązujących nauczyciela dokumentach; poznania teorii pedagogicznych wpierających rozwój dzieci i ich implementacji w praktyce; trybu życia w przedszkolu; poznawczego obszaru rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, roli pytań w pracy nauczyciela; okazji edukacyjnych, zajęć dydaktycznych i projektu jako form wspomagania rozwoju dziecka i konstruowania treści programowych; stosowanie metod, zasad i form pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, form rozwoju mowy i myślenia, wczesnego czytania w przedszkolu, treści matematycznych w edukacji przedszkolnej (w tym matematyki sensorycznej); organizowania przestrzeni edukacyjnej - sali przedszkolnej i placu przedszkolnego. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika przedszkolna Rok studiów/semestr: III/5 Wymagania wstępne: pedagogika przedszkolna Liczba godzin: 8 (w) i 22 (lab) Metody dydaktyczne: Wykład, dyskusja, praca z książką, opis, opowiadanie; pokaz; zajęć praktycznych; burza mózgów, sytuacyjna, inscenizacji, problemowa. Punkty ECTS: 7,0; Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaje aktywności: udział w wykładach -8h udział w zaj. laboratoryjnych - 22h przygotowanie do zaj. laboratoryjnych - 44h kwerenda literatury - 10h przygotowanie do kolokwium/ testu kontrolnego - 22h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 4h przygotowanie projektów działań z dziećmi - 50h przygotowanie do zaliczenia- 16h zaliczenie - 2h Wskaźniki ilościowe: -Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 36h, ECTS 1.44 -Bez udziału nauczyciela - 142 ECTS 5,68 |
Literatura: |
Literatura: Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1989), Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki? Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa. Jaszczyszyn, E. (2010), Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętność czytania dzieci sześcioletnich, Białystok. Leżańska, W., Płóciennik, E., (2021) Pedagogika przedszkolna z metodyką, Łódź. Literatura uzupełniająca: Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., (2011), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków. Polewczyk, I., (2013), Diagnozowanie i stymulowanie rozwoju percepcji słuchowej dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa. Aktualna - Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego Programy wychowania w przedszkolu (w wyborze) Czasopisma dla nauczycieli: np. Wychowanie w Przedszkolu, Przedszkolne ABC, Bliżej Przedszkola |
Efekty uczenia się: |
A7_WG2 - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów KA7_WG6 - zna metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym KA7_WG7 - rozumie znaczenie i dostrzega możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci KA7_UW3 - uwzględnia w opracowywanych przez siebie projektach współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka. KA7_UW4 - potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia. KA7_UK2 - potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci. KA7_UO3 - potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych KA7_KK4 - wykazuje się autorefleksją nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, opowiadanie, pogadanka, anegdota, objaśnianie lub wyjaśnianie, film, pokaz połączony z przeżyciem, pokaz z objaśnieniem, metoda tekstu przewodniego Zaliczenie na ocenę (skala 2.0-5.0). Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z prac związanych z realizowaną tematyką. Forma zaliczenia może być modyfikowana w zależności od szczególnych potrzeb Studentów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
LAB
N WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 22 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jaszczyszyn | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszewicz, Elżbieta Jaszczyszyn, Marta Wasilczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 22 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jaszczyszyn | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszewicz, Elżbieta Jaszczyszyn, Agnieszka Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.