Metodyka wychowania w przedszkolu cz.2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-3AJK2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania w przedszkolu cz.2 |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok PiW NJ |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem części 2 przedmiotu jest poznanie metodyki pracy z dzieckiem w przedszkolu (kontynuacja metodyki cz. 1. ) |
Skrócony opis: |
Rozwój społeczny i wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, współpraca z rodziną, organizacja życia w grupie przedszkolnej, przygotowanie dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego; uczestnictwo dzieci i wspólnoty przedszkolnej w działaniach społeczności lokalnej i w procesach podejmowania decyzji na wielu szczeblach (od lokalnego i krajowego, po europejski i międzynarodowy); wzmacnianie emocjonalnego obszaru rozwoju dzieci; inspirowanie do podejmowania samodzielnej aktywności poznawczej w różnych obszarach rzeczywistości; otoczenie społeczne i przyrodnicze jako źródło doznań estetycznych; sytuacje doświadczania różnych sposobów przekazywania idei między twórcą a odbiorcą w tekstach pisanych (drukowanych i cyfrowych), teatrze, filmie, tańcu, grach, sztuce i wzornictwie, muzyce i architekturze, a także w formach hybrydowych; aktywności polegające na wykorzystywaniu szans i pomysłów oraz przekształcania ich w wartość dla innych osób. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika przedszkolna Rok studiów/semestr: III/6 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Pedagogika przedszkolna, Metodyka pracy w przedszkolu cz1. Liczba godzin: 8 h (w), 14 h (ćw) (RAZEM: 22h) Metody dydaktyczne: konsultacje, wykłady, ćwiczenia, metoda projektu Punkty ECTS: 4.0; Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 8h udział w ćwiczeniach - 14h przygotowanie do ćwiczeń - 28h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h przygotowanie do kolokwium/ testu kontrolnego - 3h gromadzenie zestawów materiałów cyfrowych do zajęć projektowych - 10h kompletowanie prac – 8h przygotowanie do egzaminu – 8h egzamin - 2h Wskaźniki ilościowe: -Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 26 h; ETCS – 1 -O charakterze praktycznym - 75 h; ECTS – 3 |
Literatura: |
Filipiak, E. (2011), Z Wygotskim i Brunerem w tle: Słownik pojęć kluczowych, Bydgoszcz. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. (2011), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków. Kopik, A. (2019), Konteksty poznawczej gotowości szkolnej dzieci. Pół wieku. Warszawa. Leżańska, W, Płóciennik, E. (2021) Pedagogika przedszkolna z metodyką, Łódź. Lubowiecka, J. (2000), Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2 Student zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać; KA7_WG6 Student zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej; KA7_WG7 Student zna i rozumie znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci; KA7_UW3 Student potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy; KA7_UW4 Student potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia; KA7_UK2 Student potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów; KA7_UO3 Student potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych; KA7_KK4 Student jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi; |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny obejmujący tematykę zrealizowaną w ramach przedmiotu Metodyka pracy w przedszkolu cz. 1 i Metodyka pracy w przedszkolu cz. 2 (treści wykładów i ćwiczeń). Skala ocen 2,0 - 5,0 Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jaszczyszyn | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Jaszczyszyn, Magdalena Owdziej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jaszczyszyn | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszewicz, Elżbieta Jaszczyszyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.