Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka wychowawczo-dydaktyczna nieciągła (przedszkole) cz.I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DN5-3JEE1
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyka wychowawczo-dydaktyczna nieciągła (przedszkole) cz.I
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok PiW NJ
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Istotą przedmiotu jest umożliwienie studentom wykorzystania własnej wiedzy i umiejętności wychowawczo-dydaktycznych oraz opiekuńczych w praktyce przedszkolnej oraz kształtowanie właściwych postaw zawodowych.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do realizowania zadań zawodowych: dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, które wynikają z obowiązków zawodowych nauczyciela. Uczestnicząc w zajęciach student będzie miał możliwość obserwacji działań nauczyciela i aktywności dzieci, skonfrontowania nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym, dokonania diagnozy indywidualnych potrzeb dzieci oraz interpretacji różnych sytuacji pedagogicznych.

Pełny opis:

Metody oparte na:

- słowie: dyskusja, praca z książką, opis, opowiadanie;

- obserwacji i pomiarze: pokaz;

- praktycznej działalności studentów: zajęć praktycznych;

- aktywizujące: burza mózgów, sytuacyjna, inscenizacji, problemowa.

Punkty ECTS: 4.0

Bilans nakładu pracy samodzielnej studenta: analiza obowiązujących dokumentów w grupach przedszkolnych 20h, przygotowanie pomocy dydaktycznych 15h, przygotowanie do prowadzenia zajęć praktycznych – 20h (2,2 ECTS)

Bilans nakładu pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45h (1,8 ECTS)

Literatura:

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego.

Program wychowania w przedszkolu (realizowany w danej grupie przedszkolnej).

Materiały metodyczne opracowane dla nauczycieli (np. poradniki, śpiewniki, instrukcje do gier, instrukcja do klocków Dienesa dla przedszkoli).

Czasopisma: Przedszkolne ABC, Wychowanie w Przedszkolu, Bliżej Przedszkola

Czasopisma dla dzieci w wieku przedszkolnym (np. ABECADŁO).

Doyla, G. (2007). Podejście Wygotskiego do wczesnego rozwoju dziecka. Klucz do uczenia się. Technologia rozwoju dziecka. UK: GDH Publishing.

Karbowniczek, J., Kwaśniewska, M., B. Surma, B. (2011). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków: Akademia Ignatianum

Wydawnictwo WAM.

Jaszczyszyn, E. (2011). Ekologiczna edukacja przedszkolna. Białystok: Stowarzyszenie na rzecz Ekorozwoju „Agro-Group”. (PDF)

Efekty uczenia się:

KA7_WG5 Absolwent stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, zasady udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna - sposób weryfikacji: obserwacja działań realizowanych przez studentów.

KA7_WG6 Absolwent twórczo analizuje metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej - sposób weryfikacji: ocena konspektu (lub planu realizowanych zadań) i sposobu postępowania przy jego realizacji.

KA7_WG7 Absolwent refleksyjnie analizuje znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci - sposób weryfikacji: aktywność studentów podczas praktyk, wypowiedź ustna, obserwacja zadań realizowanych przez studentów podczas praktyk.

KA7_UW1 Absolwent obserwuje sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizuje je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz podejmuje próby samodzielnego rozwiązywania problemów - sposób weryfikacji: ocena działań praktycznych realizowanych przez studentów.

KA7_UW2 Absolwent podejmuje próby analizowania potrzeb, możliwości i uzdolnień dzieci oraz projektuje i prowadzi działania pedagogiczne - sposób weryfikacji: ocena przygotowanego portfolio oraz sposobu prowadzenia zajęć praktycznych z dziećmi.

KA7_UW4 Absolwent dobiera, testuje, modyfikuje materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia - sposób weryfikacji: ocena w stopniu dotycząca dobierania, tworzenia i modyfikowania materiałów dydaktycznych, stosowanych metod.

KA7_KR1 Absolwent refleksyjnie analizuje swoją gotowość do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka - sposób weryfikacji: obserwacja i ocena opisowa postępowania w trakcie praktyki w przedszkolu (kontakty z dziećmi i dorosłymi).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na ocenę (skala: 2.0-5.0).

Obecność podczas zajęć jest obowiązkowa (nieobecności podlegają odpracowaniu, termin zostaje ustalony po konsultacji z nauczycielem - koordynatorem praktyk w placówce).

Do oceny brane jest pod uwagę:

-punktualność;

-przygotowywanie pomocy dydaktycznych/ wykorzystywanie pomocy gotowych adekwatnie do realizowanych zadań,

-posiadanie kompletu wymaganych przez prowadzącego dokumentów zebranych w portfolio (np. plan hospitacji zajęć, szczegółowo opisanych konspektów działań zaplanowanych i przeprowadzonych w danej grupie dzieci);

-prowadzenie działań z dziećmi na ocenę (ranek, do wyboru: fragmenty zajęcia dydaktycznego/projektu/okazji edukacyjnej oraz czas po zajęciach).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Głowacka, Izabela Jaszczuk, Anna Kalinowska, Monika Krupicka, Małgorzata Makuch, Anna Olszewska, Edyta Świzik-Czajkowska, Monika Żak-Skalimowska
Prowadzący grup: Kamila Brożek, Beata Głowacka, Izabela Jaszczuk, Anna Kalinowska, Monika Krupicka, Małgorzata Makuch, Anna Olszewska, Elżbieta Prymaka, Edyta Świzik-Czajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Bartoszewicz, Beata Głowacka, Monika Krupicka, Małgorzata Makuch, Magdalena Owdziej, Klaudia Wojewoda, Wiktoria Woźniewska, Monika Żak-Skalimowska
Prowadzący grup: Beata Głowacka, Monika Krupicka, Małgorzata Makuch, Magdalena Owdziej, Klaudia Wojewoda, Wiktoria Woźniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)