Praktyka wychowawczo-dydaktyczna nieciągła (przedszkole) cz.I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-3JEE1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyka wychowawczo-dydaktyczna nieciągła (przedszkole) cz.I |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok PiW NJ |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Istotą przedmiotu jest umożliwienie studentom wykorzystania własnej wiedzy i umiejętności wychowawczo-dydaktycznych oraz opiekuńczych w praktyce przedszkolnej oraz kształtowanie właściwych postaw zawodowych. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do realizowania zadań zawodowych: dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, które wynikają z obowiązków zawodowych nauczyciela. Uczestnicząc w zajęciach student będzie miał możliwość obserwacji działań nauczyciela i aktywności dzieci, skonfrontowania nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym, dokonania diagnozy indywidualnych potrzeb dzieci oraz interpretacji różnych sytuacji pedagogicznych. |
Pełny opis: |
Metody oparte na: - słowie: dyskusja, praca z książką, opis, opowiadanie; - obserwacji i pomiarze: pokaz; - praktycznej działalności studentów: zajęć praktycznych; - aktywizujące: burza mózgów, sytuacyjna, inscenizacji, problemowa. Punkty ECTS: 4.0 Bilans nakładu pracy samodzielnej studenta: analiza obowiązujących dokumentów w grupach przedszkolnych 20h, przygotowanie pomocy dydaktycznych 15h, przygotowanie do prowadzenia zajęć praktycznych – 20h (2,2 ECTS) Bilans nakładu pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45h (1,8 ECTS) |
Literatura: |
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Program wychowania w przedszkolu (realizowany w danej grupie przedszkolnej). Materiały metodyczne opracowane dla nauczycieli (np. poradniki, śpiewniki, instrukcje do gier, instrukcja do klocków Dienesa dla przedszkoli). Czasopisma: Przedszkolne ABC, Wychowanie w Przedszkolu, Bliżej Przedszkola Czasopisma dla dzieci w wieku przedszkolnym (np. ABECADŁO). Doyla, G. (2007). Podejście Wygotskiego do wczesnego rozwoju dziecka. Klucz do uczenia się. Technologia rozwoju dziecka. UK: GDH Publishing. Karbowniczek, J., Kwaśniewska, M., B. Surma, B. (2011). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków: Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM. Jaszczyszyn, E. (2011). Ekologiczna edukacja przedszkolna. Białystok: Stowarzyszenie na rzecz Ekorozwoju „Agro-Group”. (PDF) |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG5 Absolwent stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, zasady udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna - sposób weryfikacji: obserwacja działań realizowanych przez studentów. KA7_WG6 Absolwent twórczo analizuje metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej - sposób weryfikacji: ocena konspektu (lub planu realizowanych zadań) i sposobu postępowania przy jego realizacji. KA7_WG7 Absolwent refleksyjnie analizuje znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci - sposób weryfikacji: aktywność studentów podczas praktyk, wypowiedź ustna, obserwacja zadań realizowanych przez studentów podczas praktyk. KA7_UW1 Absolwent obserwuje sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizuje je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz podejmuje próby samodzielnego rozwiązywania problemów - sposób weryfikacji: ocena działań praktycznych realizowanych przez studentów. KA7_UW2 Absolwent podejmuje próby analizowania potrzeb, możliwości i uzdolnień dzieci oraz projektuje i prowadzi działania pedagogiczne - sposób weryfikacji: ocena przygotowanego portfolio oraz sposobu prowadzenia zajęć praktycznych z dziećmi. KA7_UW4 Absolwent dobiera, testuje, modyfikuje materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia - sposób weryfikacji: ocena w stopniu dotycząca dobierania, tworzenia i modyfikowania materiałów dydaktycznych, stosowanych metod. KA7_KR1 Absolwent refleksyjnie analizuje swoją gotowość do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka - sposób weryfikacji: obserwacja i ocena opisowa postępowania w trakcie praktyki w przedszkolu (kontakty z dziećmi i dorosłymi). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na ocenę (skala: 2.0-5.0). Obecność podczas zajęć jest obowiązkowa (nieobecności podlegają odpracowaniu, termin zostaje ustalony po konsultacji z nauczycielem - koordynatorem praktyk w placówce). Do oceny brane jest pod uwagę: -punktualność; -przygotowywanie pomocy dydaktycznych/ wykorzystywanie pomocy gotowych adekwatnie do realizowanych zadań, -posiadanie kompletu wymaganych przez prowadzącego dokumentów zebranych w portfolio (np. plan hospitacji zajęć, szczegółowo opisanych konspektów działań zaplanowanych i przeprowadzonych w danej grupie dzieci); -prowadzenie działań z dziećmi na ocenę (ranek, do wyboru: fragmenty zajęcia dydaktycznego/projektu/okazji edukacyjnej oraz czas po zajęciach). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Głowacka, Izabela Jaszczuk, Anna Kalinowska, Monika Krupicka, Małgorzata Makuch, Anna Olszewska, Edyta Świzik-Czajkowska, Monika Żak-Skalimowska | |
Prowadzący grup: | Kamila Brożek, Beata Głowacka, Izabela Jaszczuk, Anna Kalinowska, Monika Krupicka, Małgorzata Makuch, Anna Olszewska, Elżbieta Prymaka, Edyta Świzik-Czajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bartoszewicz, Beata Głowacka, Monika Krupicka, Małgorzata Makuch, Magdalena Owdziej, Klaudia Wojewoda, Wiktoria Woźniewska, Monika Żak-Skalimowska | |
Prowadzący grup: | Beata Głowacka, Monika Krupicka, Małgorzata Makuch, Magdalena Owdziej, Klaudia Wojewoda, Wiktoria Woźniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.