Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1JAZ | Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem.letni Przedmioty obowiązkowe - stac. jednolite. kier. PiW |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Celem realizacji przedmiotu jest poznanie wiadomości z zakresu zagadnień dydaktycznych dotyczących specyfiki i uwarunkowań współczesnego procesu kształcenia. Zamierzeniem realizacji przedmiotu jest również kształtowanie umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów edukacyjnych w symulowanych sytuacjach oraz rozwijanie kompetencji społecznych związanych z działalnością edukacyjną. |
||
Pełny opis: |
Celem realizacji treści wykładów z "Podstaw dydaktyki" jest ukształtowanie wiedzy studentów o współczesnym środowisku edukacyjnym, zdobycie przez studentów wiedzy o dydaktyce jako subdyscyplinie pedagogicznej; poznanie i zrozumienie współczesnych teorii uczenia się i nauczania, jak i różnych ujęć koncepcji szkoły; poznanie wybranych elementów procesu projektowania działań dydaktycznych. Celem realizacji treści przedmiotu "Podstawy dydaktyki" w zakresie laboratorium jest zdobycie przez studentów wiedzy o procesie uczenia się i nauczania, wybranych elementach instrumentarium pracy dydaktycznej nauczyciela, kształtowanie umiejętności niezbędnych do projektowania zajęć dydaktycznych oraz rozwijanie kompetencji społecznych wymaganych do wykonywania zadań zawodowych wynikających z przyszłej roli nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: I rok, II semestr Wymagania wstępne: wiedza z zakresu treści humanistycznych i społecznych wymaganych od absolwenta kształcenia średniego oraz ukształtowanych w toku studiowania dotychczasowych treści pedagogicznych (Wprowadzenie do pedagogiki, Teoria wychowania, Historia wychowania, Pedagogika społeczna). Liczba godzin laboratoriów: 30 Liczba godzin wykładów: 15 Metody kształcenia: wykład, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, gry dydaktyczne, metoda ćwiczebna Formy organizacji zajęć: praca zbiorowa i grupowa Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 7,5 x 2 godz. = 15 godz. Udział w laboratoriach: 15 x 2 godz.= 30 godz. Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych: 15 godz. Konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia, egzaminu: 6 godz. Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów: 10 godz. Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie: 8 godz. Suma: 84 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 53 godz. – 2 pkt. ECTS - o charakterze praktycznym (samodzielna praca studenta): 31 godz. – 1 pkt. ECTS |
||
Literatura: |
* Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994. * Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015. * Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne. Renesans myśli naukowej, Trans Humana, Białystok 2013. * Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018. * Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007. * Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2019 lub Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 2, PWN, Warszawa 2004 * Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt, Warszawa 2002 lub Kupisiewicz C., Dydaktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012. * Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007. * Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003. |
||
Efekty uczenia się: |
Student z zakresu wiedzy: -- zna i rozumie współczesne teorie dotyczące uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać (KA7_WG2); -- zna i rozumie istotę i znaczenie nowoczesnych działań dydaktycznych w obszarze edukacji szkolnej, inspirujących do projektowania i realizowania własnej pracy jako nauczyciela (KA7_WG8). Student w zakresie umiejętności potrafi: -- posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu dydaktyki w celu analizowania, diagnozowania i prognozowania sytuacji i zdarzeń edukacyjnych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych (KA7_UW1); -- dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów kształcenia (KA7_UW4) -- wykorzystywać aktualne koncepcje dydaktyczne w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu kształcenia uczniów (KA7_UW3). Student w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do: -- projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji (KA7_KR2). |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę, egzamin pisemny (test) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Alina Szwarc, Walentyna Wróblewska, Monika Zińczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (w trakcie)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Karpińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Anna Karpińska, Alina Szwarc, Walentyna Wróblewska, Monika Zińczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.