Edukacja muzyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-2BHR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja muzyczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok PiW SJ sem.letni Przedmioty obowiązkowe - stac. jednolite. kier. PiW |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z zasadami projektowania zabaw rytmiczno-umuzykalniających dla dzieci w klasach I–III szkoły podstawowej. Poznanie utworów muzycznych w edukacji wczesnoszkolnej. W ramach przedmiotu studenci poznają metody i techniki diagnozowania ucznia w zakresie jego zdolności muzycznych oraz rozwijania twórczej aktywności ucznia. Podstawowym założeniem przedmiotu jest rozwijanie zainteresowań muzycznych uczniów. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów: II rok, semestr 4 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h wykłady, 15 h ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia, konsultacje Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie z oceną Punkty ECTS: 3 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: -Rodzaje aktywności: Liczba godzin: udział w wykładach 15h udział w ćwiczeniach 15h przygotowanie do ćwiczeń 10h przygotowanie do kolokwium/ testu kontrolnego 15h udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10h przygotowanie projektów działań z dziećmi 10h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 h, 1,5 pkt. ECTS, o charakterze praktycznym - 35 h, 1,5 pkt. ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Burowska Z., Współczesne systemy wychowania muzycznego, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Burowska Z., Psychodydaktyka muzyczna. Zarys problematyki, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków. Burowska Z., Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Dasiewicz-Tobiasz A., Kaępska A, Rytmika w kl. I-III, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierz Wielkiego. Bury E., Podstawy techniki dyrygowania, PWM. Folejewska R., Zarzycka I., Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym, WSiP. Gloton R., Twórcza aktywność dziecka, WSiP. Januszewska-Warych M., Grabowska G., Edukacja muzyczna w zintegrowanym systemie pracy w klasach 1-3 szkoły podstawowej, Wydawnictwo Uczelniane Pomorskiej Akademii Pedagogicznej. Komorowska M., Zaproszenie do muzyki, WSiP Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP. Ławrowska R., Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP. Podolska B., Z muzyka w przedszkolu, WSIP. Przychodzińska M., Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje, współczesność, WSiP. Przychodzińska M., Słuchanie muzyki w kl. I-III, WSiP. Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, WSiP. Przychodzińska-Kaciczak M., Muzyka i wychowanie, Nasza Księgarnia. Smoleńska-Zielińska B., Przeżycie estetyczne muzyki, WSiP. Sobolewska E., Rola edukacji muzycznej w klasie integracyjnej, Pro Pedagogia nr 2. Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, PWN. Zwolińska E. (red.), Muzyka w nauczaniu zintegrowanym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw. Student: - zna i rozumie metodykę wykonywania zadań muzycznych – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej (KA7_WG6); - potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy (KA7_UW3); - potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia (KA7_UW4); - jest gotów do formowania właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki (KA7_KK1). |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie przygotowanej pracy pisemnej, obecności i aktywności na zajęciach oraz kolokwium. Może mieć jedną nieobecność nieusprawiedliwioną. 51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Jakubowska | |
Prowadzący grup: | Emilia Jakubowska, Dorota Pękacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z zasadami projektowania zabaw rytmiczno-umuzykalniających dla dzieci w klasach I–III szkoły podstawowej. Poznanie utworów muzycznych w edukacji wczesnoszkolnej. W ramach przedmiotu studenci poznają metody i techniki diagnozowania ucznia w zakresie jego zdolności muzycznych oraz rozwijania twórczej aktywności ucznia. Podstawowym założeniem przedmiotu jest rozwijanie zainteresowań muzycznych uczniów. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, Pedagogika Rok studiów: II rok, semestr 4 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h wykłady, 15 h ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia, konsultacje Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie z oceną Punkty ECTS: 3 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: -Rodzaje aktywności: Liczba godzin: udział w wykładach 15h udział w ćwiczeniach 15h przygotowanie do ćwiczeń 10h przygotowanie do kolokwium/ testu kontrolnego 15h udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10h przygotowanie projektów działań z dziećmi 10h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 h, 1,5 pkt. ECTS, o charakterze praktycznym - 35 h, 1,5 pkt. ECTS |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Burowska Z., Współczesne systemy wychowania muzycznego, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Burowska Z., Psychodydaktyka muzyczna. Zarys problematyki, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków. Burowska Z., Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Dasiewicz-Tobiasz A., Kaępska A, Rytmika w kl. I-III, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierz Wielkiego. Bury E., Podstawy techniki dyrygowania, PWM. Folejewska R., Zarzycka I., Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym, WSiP. Gloton R., Twórcza aktywność dziecka, WSiP. Januszewska-Warych M., Grabowska G., Edukacja muzyczna w zintegrowanym systemie pracy w klasach 1-3 szkoły podstawowej, Wydawnictwo Uczelniane Pomorskiej Akademii Pedagogicznej. Komorowska M., Zaproszenie do muzyki, WSiP Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP. Ławrowska R., Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP. Podolska B., Z muzyka w przedszkolu, WSIP. Przychodzińska M., Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje, współczesność, WSiP. Przychodzińska M., Słuchanie muzyki w kl. I-III, WSiP. Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, WSiP. Przychodzińska-Kaciczak M., Muzyka i wychowanie, Nasza Księgarnia. Smoleńska-Zielińska B., Przeżycie estetyczne muzyki, WSiP. Sobolewska E., Rola edukacji muzycznej w klasie integracyjnej, Pro Pedagogia nr 2. Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, PWN. Zwolińska E. (red.), Muzyka w nauczaniu zintegrowanym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Jakubowska, Dorota Pękacka | |
Prowadzący grup: | Emilia Jakubowska, Dorota Pękacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Jakubowska | |
Prowadzący grup: | Emilia Jakubowska, Agnieszka Panas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Burowska Z., Współczesne systemy wychowania muzycznego, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Burowska Z., Psychodydaktyka muzyczna. Zarys problematyki, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków. Burowska Z., Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Dasiewicz-Tobiasz A., Kaępska A, Rytmika w kl. I-III, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierz Wielkiego. Bury E., Podstawy techniki dyrygowania, PWM. Folejewska R., Zarzycka I., Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym, WSiP. Gloton R., Twórcza aktywność dziecka, WSiP. Januszewska-Warych M., Grabowska G., Edukacja muzyczna w zintegrowanym systemie pracy w klasach 1-3 szkoły podstawowej, Wydawnictwo Uczelniane Pomorskiej Akademii Pedagogicznej. Komorowska M., Zaproszenie do muzyki, WSiP Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP. Ławrowska R., Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP. Podolska B., Z muzyka w przedszkolu, WSIP. Przychodzińska M., Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje, współczesność, WSiP. Przychodzińska M., Słuchanie muzyki w kl. I-III, WSiP. Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, WSiP. Przychodzińska-Kaciczak M., Muzyka i wychowanie, Nasza Księgarnia. Smoleńska-Zielińska B., Przeżycie estetyczne muzyki, WSiP. Sobolewska E., Rola edukacji muzycznej w klasie integracyjnej, Pro Pedagogia nr 2. Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, PWN. Zwolińska E. (red.), Muzyka w nauczaniu zintegrowanym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.